Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport -01 Vinterskottet => Såld
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (36181 totalt)
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3732


Trådstartare
Jaha, då var det dags att ta tag i kamremsbytet.

Specialverktyg var inhandlat tillsammans med remmar och packningar. Nu var det bara att börja demontera bilen. Jag hade fått lite instruktioner om hur man ska göra, och läst den litteratur som finns på nätet.

Det första jag märkte var att alukåpan var spräckt. Därefter fick jag lära mig vad TRÅNGT är för något. Jag har bytt remmar på framhjulsdrivet förut, men inget har varit närmelsevis så här trångt.
För första gången var jag tvungen att ge upp när jag meckar. Det var bara att bita ihop och sätta tillbaka allt som det var från början. Det här var ett personligt nederlag.
Det enda positiva var att jag fick kåpan svetsad. Tack Hasse!!

Men jag har lärt mig att som Renaultägare står man inte ensam när man har problem.
Bästa Renault mecken Emil (som bor lååångt ut på Ekerö) gjorde bytet åt mig. Tack så mycket för det.
Dessutom hade han en hel säck med bra idéer att fylla mitt huvud med. Vi får se vad som dyker upp så småningom.
Nu sitter det i alla fall friska remmar på och jag behöver inte tänka på det igen förens 2018!!






_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

thumbs up

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
rscliosport
sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 549



de var så lite så bara skrika till om du undrar nått

_________________
Emil Öberg

leksaks lös
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3732


Trådstartare
Ska vi byta ett rostigt luftfiler mot ett nytt och fint?
Ja, självklart!!


Det gamla var inte mycket att spara på. Tidigare ägare tyckte väl att detta var toppen av sportighet. Men som tur var fick jag original luftbox med. Passa som handsken gjorde den.
Inget som satt löst eller läckte. Det är en viss skillnad på filterarea mellan de två filterna. Dessutom har original luftbox två "snorklar" som tar luften direkt från fronten under lyktan.
Och dom duktiga motoringenjörerna hos Renault gör inte saker utan en anledning.
Alla typer av eftermarknadsfilter ger sämre effekt. Det är bevisat i test.
Läs gärna detta: http://www.cliosport.net/forum/showthread.php?445339-Fastcar-Clio-172- . . . .

Gamalt soppigt filter.

Nytt och fint med originalburken.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3732


Trådstartare
Dags för sista servicepunkten inför säsongen. Oljebyte!!
Att det inte var gjort på länge antydde det ROSTIGA!!! oljefiltret.
Pluggen satt dessutom så hårt att jag fick använda huggmejsel för att få bort den. Men det var väntat, så en ny plugg låg och väntade på arbetsbänken.
Pluggen till växellådan satt däremot som den skulle. Inga problem med åtkomligheten heller. Skönt med nya oljor i bilen.



Jag passade även på att montera oljekylaren jag köpte i vintras. Adaptern under filtret var riktigt enkel att få dit.
Att slangarna hade färdigpressade nipplar och var i rätt längder underlättade också.


Kylen satte jag sen under balken i fronten. Då jag monterade den med distanser kom den dessutom nedanför kanten på balken.
Lite pilligt att få dit muttrarna på insidan av balken bara.




Nu är hela oljekylaren exponerad för kylluft. Jag tror att detta kommer att bli riktigt bra.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3732


Trådstartare
Så var första bankörningen avklarad. Gelleråsen med Scanias motorklubb i lördags 2013-05-11.

Det är alltid spännande när man tar ut en bil första gången på bana. Kommer den att hålla för min behandling? (För säkerhets skull hade jag lastat hela bakluckan full av verktyg och bra-att-ha saker.)

Många tankar och funderingar fanns redan innan jag kommit till banan.
Dels har jag aldrig kört framhjulsdrivet på bana. Hur kommer det att gå, utan diffbroms, och dessutom på gatdäck? Kommer kylaren att klara värmen? Och bromsarna? Vad har förra ägaren haft i tankarna när han köpte klossar? Vätskan var OK det visste jag, för jag bytte till ATE Racing Blue i vintras och luftade dagen innan.

Vid förarmötet innan köringen fanns en viktig regel. Omkörning endast på start-och-mål rakan. Jag kollade mig omkring och såg på vagnparken att jag borde ligga ganska risigt till i vikt/effekt förhållandet. Fanns ett par 7:or som inte hade så mycket pulver, men å andra sidan avsaknad av vikt kombinerat med bra chassi. Några spännande Volvo 340/360 med och utan överladdning skulle nog också käka mig till frukost. För att inte tala om M3:or, 996TT och trimmade Focus RS.

Avsiktligt såg jag till att komma ut bland de sista på första körningen. Sakta skruvade jag upp tempot och provade med senare och senare bromspunkter. Kylartempen höll sig som den skulle.

Jag avbröt första passet strax innan målflaggan föll. Inne i depån rykte det lite lätt om bromsarna och det var ordentligt varmt. Det känndes på lukten. Men i övrigt var bilen i högsta mån välmående. Justering av lufttrycket var såklart nödvändigt. Koll av olja visade sig det att den inte hade dragit något.

Allteftersom dagen gick började jag få upp lite fart i bilen. Jag var absolut inte långsammast. Men jag hade svårt att ta mig om långsammare bilar. Utgången till start-och-mål rakan var svår att få med sig tillräcklig fart p.g.a. understyrning och lätt hjulspinn. Det gjorde i sin tur att jag inte kom om bilar utan blev liggande bakom resten av hela varvet. Varven därpå upprepade sig "raksträckeproblemet" igen.

Kort sammanfattat. Jag är mycket nöjd med dagen. Vid hemfärd kunde jag summera drygt 19 mil bankörning!
Inte illa för en 12 år gammal fransyska som snart har gått 16'500mil.
Nu måste jag se till att få en ordentlig hjulinställning och se hur jag kan hitta mera camber fram. För det behövs verkligen. I övrigt har jag inte så mycket att klaga på. Utom möjligen att mina framskivor nu har fått en båaktig färg.
Chaffisen behöver fortsätta att öva sig på framhjulsdrivet. Och det lär komma fler tillfällen för det framöver.

Andreas Johansson i en Megane Coupe RS fick till en film med sin hjälmkamera. http://www.youtube.com/watch?v=hGZBsxCQioQ
Vid ca 4:20 kommer han i fatt mig och är så snäll att han inte bara dundrar förbi. Efter att ha frågat ut honom om vad han loggat för tider så kom vi fram till att jag körde på ca 1:25. Det får anses som godkänt.

Fullpackad och på väg hem efter en dag på racerbanan.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136



Mighty impressed with your little machine. It was damn fast at Gellerås, cool to find it here!

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1211



Då var vi på samma träff i lördags kul var det , jag körde gulf 360in

_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3732


Trådstartare
Nathan skrev:
Mighty impressed with your little machine. It was damn fast at Gellerås, cool to find it here!

Hello Nathan.
Where you at Gelleråsen this weekend? I didn't notice your Impreza there.
And thanks for the "fast" review. I don't think it's that fast, is it?

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3732


Trådstartare
peter schmidt skrev:
Då var vi på samma träff i lördags kul var det , jag körde gulf 360in

Hej Peter.

Visst var det kul. En riktig kallasdag! Jag har för mig att jag försökte hänga på dig under sista rundan, men jag var inte så framgångsrik med det. Du var så himla racig när du stog i depån i din snygga overall. Bara det gjorde att du hade det psykiska övertaget.

Du har verkligen en snygg 360. thumbs up Mina förutfattade meningar om den modellen har fått sig en liten knäck. Under lunchpausen var jag och studerade din motorinstallation. Jag tror du har svenskt rekord i snygg slangdragning. Dessutom finfina AN kopplingar överallt.

Vet du om det blev några bilder tagna under dagen? Skulle vara kul att ha några från första träffen med Clion.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1211



Det där med an kopplingar har blivit en sjukdom när man jobbat med hyraulik i 15år, man vill ju
inte vara sämre på sin egen bil än på jobbet

Tyvärr så tog vi bara 3 bilder eller nått Att det ska va så svårt att ta lite bilder

Kommer du till mantorp fredag den 24 maj och kör med 5100 ? Då kommer vi bara med Camillas bil,
kan ju bli ett super tight race då

_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3732


Trådstartare
peter schmidt skrev:
...... Kommer du till mantorp fredag den 24 maj och kör med 5100 ? Då kommer vi bara med Camillas bil, kan ju bli ett super tight race då

Nej, jag har inte planerat att åka då. Men någon körning på Mantorp ska hinnas med under säsongen. Vi kanske träffs då?

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3732


Trådstartare
Nu var det några veckor sen jag fick rattbytet avklarat. Kanske dags att uppdatera lite?

Vid det här laget har jag hunnit slita bort värsta överskottsfärgen från den också. Den torrfällde nämligen ganska duktigt första veckorna. Nu är det i och för sig inte någon dyr ratt jag tjackat. Snarare tvärt om. Som vanligt får man vad man betalar för, och jag är faktiskt nöjd.

Bort sett från att den är ruskigt mycket snyggare än det gamla åbäket, så har jag verkligen ett sjukt bra grepp jämfört med förra utslitna tygkringlan. Att sen få ratten närmare kroppen är mycket välkommet.

Lite nervöst var det att lossa airbagen. Men det ska inte vara någon fara så länge tändningen är av.



Nya ratten gör sig verkligen bra!!


_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3732


Trådstartare
Ringde och bokade tid för hjulinställning idag. Och fick tid i morgon!!!
Nu är det brått. Vad ska jag ha för värden?

Toe har jag hört ska ligga så nära 0 man vågar.
Camber är stora problemet. Finns inte mycket att justera på med de fjäderben jag har. Men jag antar att man borde ha min 2,5 grader i alla fall.

Tips mottages tacksamt.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
rscliosport
sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 549



total toe out fram -0.16 grader för hjulen vrider in sig så vid full gas full broms så e de typ 0 toe

camber ca -3 grader (om de e R-däck gatdäck inte över -2.5 grader) hade du haft diff å stummare chassie så vill man ha mera man vill alltid ha mera

caster så vill man få så mycket som man kan

de tror jag e en bra setup att utgå ifrån i alla fall

_________________
Emil Öberg

leksaks lös
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Jag kör 2mm out totalt fram och -4,1 grader camber och det går knappt att få bilen att understyra. Visserligen diffat så det påverkar ju också. Men med tanke på hur min bil understyrde med -2,5 och -3 graders inställningarna skulle jag nog snarare rekommendera dig att gå på -3,5 förutsatt R-däck då såklart. Tilläggas bör att du måste ha fälgar med lågt ET eller spacers för att köra så mycket fram utan att däcket tar i fjäderbenet, jag kör med 15mm hubcentriska spacers från Manton Racing.

Som Emil säger caster är max som gäller fast då behöver du justerbara topplagringar.

Om du ska till Sviestad nästa måndag kan nog du få en chans att känna på bettet.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3732


Trådstartare
Snabba puckar från verkstan kräver snabbmeckning hemma.
Hur ska jag få till lite mera camber på en kväll bara? Jo, montera dit dom excentriska bultarna jag hade liggande i garaget.
Nu vet jag inte om det ger så mycket egentligen, men något blir det väl i alla fall.



_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3732


Trådstartare
rscliosport skrev:
total toe out fram -0.16 grader för hjulen vrider in sig så vid full gas full broms så e de typ 0 toe
camber ca -3 grader (om de e R-däck gatdäck inte över -2.5 grader) hade du haft diff å stummare chassie så vill man ha mera man vill alltid ha mera
caster så vill man få så mycket som man kan
de tror jag e en bra setup att utgå ifrån i alla fall

Jag kör gatdäck så får jag till 2,5grader så är jag mer än nöjd.
0,16 toe out är bra nära 0. Det blir nog det jag siktar på. Vill inte att det ska spåra för mycket på våra usla vägar till och från jobbet.


Dignell skrev:
Jag kör 2mm out totalt fram och -4,1 grader camber och det går knappt att få bilen att understyra. Visserligen diffat så det påverkar ju också. Men med tanke på hur min bil understyrde med -2,5 och -3 graders inställningarna skulle jag nog snarare rekommendera dig att gå på -3,5 förutsatt R-däck då såklart. Tilläggas bör att du måste ha fälgar med lågt ET eller spacers för att köra så mycket fram utan att däcket tar i fjäderbenet, jag kör med 15mm hubcentriska spacers från Manton Racing.

2mm ut är mycket!! Så extremt har jag inte tänkt att köra gata med.
Och några 4 grader i camber kommer jag inte heller att få till. I alla fall inte utan att slitsa fjäderbenet.
Mina 7,5"x16" fälgar har ET 35. Är det tillräckligt lågt?


Dignell skrev:
Som Emil säger caster är max som gäller fast då behöver du justerbara topplagringar.

Inte har jag några justerbara topplagringar heller. Önskelistan börjar bli oroväckande lång.


Dignell skrev:
Om du ska till Sviestad nästa måndag kan nog du få en chans att känna på bettet.

Den dagen är (tyvärr) redan uppbokad i familjekalendern. Men jag har fortfarande intensionen att köra på Sviestad under året.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3732


Trådstartare
Så har bilen varit på verkstad för att få sina hjulvinklar kollade. Det blev Per Larsson Bil & Motor i Huddinge. Han är en riktigt vass BMW meck här i Huddinge.

Eftersom att jag sakanar ställbara topplagringar är det egentligen inte så mycket som går att ställa. Det är mera en bekräftelse på vad jag har.
Dock har jag valt att ligga på lite toe out fram. Funkar det inte för vanligt gatbruk får jag skruva in lite.
Att det även var toe out bak var jag lite förvånad över. Finns inte så mycket att göra åt det antar jag. Få se hur det yttrar sig när jag är på banan, för i trafiken lär jag inte märka nåt.

Här kommer resultatet:

Camber VF = -2°35'
Camber HF = -2°15'

Caster VF = +2°10'
Caster HF = +2°15'

Camber VB = -3°15'
Camber HB = -2°45'

Total toe Fram = +0,8
Total toe Bak = +0,8


Ivrig att prova hur det blev tog jag en tur på Tungelstavägen AKA Slingerbulten.

Oj vad skoj den vägen är!!! Och nu biter bilen ifrån i kurvorna. Det gick undan riktigt ordentligt.
Vid kraftig acceleration och ojämna/spåriga vägar har den en viss tendens till att orma sig lite. Speciellt när man växlar och bara har ena handen på ratten. Jag få se om man kan leva med det, eller måste justera tillbaka.

Det märks att det verkligen finns potential i dessa gamla bilar.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 513



Gick det inte att ställa toe in bak?'För toe out bak vill du inte ha på en fwd...

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Asse skrev:
Gick det inte att ställa toe in bak?'För toe out bak vill du inte ha på en fwd...


Toe ska absolut inte vara positiv bak, det finns shims att köpa för att korrigera detta.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport -01 Vinterskottet => Såld
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (36181 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande