Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320i -94 *Silverpilen*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
3 besök senaste veckan (30676 totalt)
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2636


Trådstartare
Idag åkte originalmotorn ur bilen med hjälp av Rius.

320n var trots sin brist på effekt en trevlig bekantskap för mig som kör 320d till vardags. Vaknade vid 4500 och en härlig sång. Om nån är sugen på motor och låda så hör av er, den är inte helt komplett men inte heller dyr.

Nu blir det lite lätt städning av motorrummet och slakt av donatorbilen innan det är dags stt sänka i 328-prylarna.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2636


Trådstartare
Äntligen har monteringen av den 'nya' bakvagnen påbörjats. Dessvärre sitter en drivaxel så in i h-e i splinesen och vägrar låta sig övertalas. thumbs down Tips mottages tacksamt!

Har också fått tag på en omprogrammerad styrbox som är mappad för m50-insug och inte behöver vare sig ews-prylar, hastighetssignal eller Abs-signal för att fungera. thumbs up Dessutom är varvstoppet uppflyttat till 7200 för den sköna sångens skull.

Det mesta småpill på motorn är klart och en nytvättad ZF-låda ligger i förrådet. Förhoppningsvis gifter de sig och trillar i bilen nästa helg.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2636


Trådstartare
Köpte en omgång nya Meyle HD bärarmar med stumma, icke gummilagrade, spindelleder. Tillsammans med de obligatoriska excentriska delrinbussningarna blir det en stabil och bra framvagn.



Passar också på att byta alla gamla torra bromsslangar. Några mässingsbussningar i oken blir det däremot inte, tycker mest det kärvar och krånglar.



Gubbfronten får stryka på foten till förmån för en M3-front som fått en snabblack, hela bilen är mer go än show så det duger alldeles utmärkt. Gistell hade en omgång 8,5 tum breda BBS RC liggande som hämtades i veckan och väntar nu på att skos med Skoogs lätt beg R888. Återvinning is the shit!



Fick också nya boxen idag, skall förhoppningsvis spara en massa tid både vid installation och på banan.



Idag lämnade också Rius bilar garaget så nu är det iaf gott om plats att skruva, men det känns lite tomt.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5686



Skysst box som ger 243hk
Är det ett ebay Rius fynd?

_________________
Patrik Skoog
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2636


Trådstartare
Boxen har lämnat 243 hk på rullarna med fler mods än jag har gjort på min motor. Blir det 220 med trevligt register så räcker det för mig.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5686



Du får skicka in två nya kammar också när du är i farten !
Jag känner en i Halmstad som är grym på att ställa kammarna fel

_________________
Patrik Skoog
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2073



Rikard Ahlin skrev:
Köpte en omgång nya Meyle HD bärarmar med stumma, icke gummilagrade, spindelleder.
Vad ska man leta/söka efter för att hitta sådana? Eller är alla Meyle HD stumma? Riktigt schysst bil f.ö.!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



Davve skrev:
Rikard Ahlin skrev:
Köpte en omgång nya Meyle HD bärarmar med stumma, icke gummilagrade, spindelleder.
Vad ska man leta/söka efter för att hitta sådana? Eller är alla Meyle HD stumma? Riktigt schysst bil f.ö.!


Vilken geometri får man med dessa? Liknande 3,2?

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2636


Trådstartare
Om jag fattat rätt så är just HD-varianten med stumma spindlar. Finns både lösa leder och hela bärarmar att få tag i, använde detta på Compacten jag hade innan. Geometrin förändras inte, men bibehålls under belastning till skillnad från originalen som flexar och flyttar sig en hel del.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



Rikard Ahlin skrev:
Om jag fattat rätt så är just HD-varianten med stumma spindlar. Finns både lösa leder och hela bärarmar att få tag i, använde detta på Compacten jag hade innan. Geometrin förändras inte, men bibehålls under belastning till skillnad från originalen som flexar och flyttar sig en hel del.


Tänkte om dessa stumma bärarmar fanns med 3,2 geometri då dessa medger mer caster. Men dessa är alltså av den "vanliga" typen?

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2636


Trådstartare
Markus97 skrev:
Rikard Ahlin skrev:
Om jag fattat rätt så är just HD-varianten med stumma spindlar. Finns både lösa leder och hela bärarmar att få tag i, använde detta på Compacten jag hade innan. Geometrin förändras inte, men bibehålls under belastning till skillnad från originalen som flexar och flyttar sig en hel del.


Tänkte om dessa stumma bärarmar fanns med 3,2 geometri då dessa medger mer caster. Men dessa är alltså av den "vanliga" typen?


Japp.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1943



Markus97 skrev:
Rikard Ahlin skrev:
Om jag fattat rätt så är just HD-varianten med stumma spindlar. Finns både lösa leder och hela bärarmar att få tag i, använde detta på Compacten jag hade innan. Geometrin förändras inte, men bibehålls under belastning till skillnad från originalen som flexar och flyttar sig en hel del.


Tänkte om dessa stumma bärarmar fanns med 3,2 geometri då dessa medger mer caster. Men dessa är alltså av den "vanliga" typen?


Rätta mig om jag har fel men 3.2:ans bärarmar har stumma leder original. Just därför, plus den ändrade geometrin, som gör dem eftertraktade.

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2636


Trådstartare
Arbetet går sakta men säkert framåt. Hämtade en omgång hjul till idag och efter provmonteringen började jag fundera lite på rideheight. Har noll koll på sedanens 'moderna' bakvagn så tips mottages tacksamt!



Framhjulen som 8x17 ET20 med 225-45-17 verkar passa helt utan att massera skärmkanterna, men bakfälgarna är 9x17 ET26 och skodda med lite bredare däck blir det säkert tajt. Hur breda däck kan/bör man lägga på 9 tum fälg? Intresserad av ett set till av dessa fälgar så har du nåt liggande, hör av dig.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5686



ett måste för en seriös räcer som dig:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1224129#1224129


_________________
Patrik Skoog
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2636


Trådstartare
Tja, varför inte. Har ändå ingen budget att hålla mig till.

Vilken jäkla tur att frakten ingår! thumbs up

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5686



Rikard Ahlin skrev:
Tja, varför inte. Har ändå ingen budget att hålla mig till.

Vilken jäkla tur att frakten ingår! thumbs up




Lägger dem i hallen precis som däcken, det gillar Jessica!
Kommer du med delarna lösa kan jag pressa i dem till dig, gratis

_________________
Patrik Skoog
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2636


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Rikard Ahlin skrev:
Tja, varför inte. Har ändå ingen budget att hålla mig till.

Vilken jäkla tur att frakten ingår! thumbs up




Lägger dem i hallen precis som däcken, det gillar Jessica!
Kommer du med delarna lösa kan jag pressa i dem till dig, gratis


Låter bra, men det blir nog inte förrän efter denna säsongen.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 672



när du ändå är i farten och hämtar saker hos folk, så sväng förbi och hämta kjolarna , såfort det blir lite varmare så börjar tippensäsongen! och då kastas det friskt

_________________
Martin Skoog

BMW E36 Touring, BMW Cup
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2636


Trådstartare
Tackar, kommer nästa vecka!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Johan Christensson
Lund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 290



Rikard Ahlin skrev:
Har noll koll på sedanens 'moderna' bakvagn så tips mottages tacksamt!


Hör av dig till Biörs är mitt tips

_________________
Johan Christensson
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2636


Trådstartare
Äntligen tillbaka i garaget efter tre veckor med jobb och resor. Dagens pass bestod av att sätta motor och låda i bilen och till vår stora glädje studsade motorn igång direkt utan något som helst strul! thumbs up

Chassiet från XYZ har också dykt upp och är ju helt komplett så det är förhoppningsvis snabbt monterat de närmaste dagarna.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320i -94 *Silverpilen*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
3 besök senaste veckan (30676 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande