Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 250 CE -72
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
6 besök senaste veckan (47670 totalt)
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Sen var det lite trix med HBC:n. Den från Compakten fick inte plats så jag tog en från W107.
















_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Sen var det det här med gasreglaget som inte alls fick plats som det var på original (bild 1.) För snävt mellan rambalkarna på Compakten.



Så det blev så här istället.








_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Lite diverse slangar, bensin o.dyl.


























_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Har funderat mycket över det här med fälgar. Tycker inte riktigt om aluminium el.dyl. Ja, tycker och tycker, men dom finns s.a.s. Tänkte satsa på gamla hederliga stålfälgar, Mercedes "original" Här är första upplagan på prov (bilen gick inte att sänka mer);

Fram 8x16ET21
Bak 9x16 ET7












_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5335



Sådär ja!!!

Ser bra ut och roligt att det går framåt.

Breddade plåtisar? svårt att hitta vettiga fälgar som passar våra bilar tyvärr.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Tack!

Detta är säkert inte bland dom sexigaste när man följer andra byggen här på rejsa Men jag tycker det är superintressant. Har faktiskt inte hittat en enda referens (googlat som bara den) att få lite tips och ta lärdom av.

Gillar plåtfälgar skarpt

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
Dunken
Gävle
Här sen Dec 2005
Inlägg: 96



Kul bygge det är inte utan att man blir lite impad, samt fränt med plåtfälgar med djuup..
//Dunken

_________________
Mats Svensson
SAAB 9-3 AERo
Projekt Secret
BTG-Tid (8.40)
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Dunken skrev:
Kul bygge det är inte utan att man blir lite impad, samt fränt med plåtfälgar med djuup..
//Dunken

Hehe, tack! Bilen väger ju bara 1380 kg vilket är 505 kg mindre än en SL Merca med motsvarande motor, så...

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Har införskaffat mig tidsenliga Recaro framstolar. Ursprungligen från BMW E24 1. series.



Det enda problemet är att förarstolen saknar en glidskena. Hur den har kommit bort är ett mysterium. Är det någon som vet var jag kunde få tag på en glidskena utan att behöva köpa hela underredet?




_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Ingen som kan gamla Recaros

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Har uppgraderat frambromsarna. Dessa är från W126 500SEC med 60mm kolv samt HEL stålomspunna slangar.



Nu undrar jag vilka bromsklossar skulle vara optimala? Black Diamond Predator "Fast Road" ligger bra i budgeten. Vad sägs?

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5335



hismajestics skrev:
Har uppgraderat frambromsarna. Dessa är från W126 500SEC med 60mm kolv samt HEL stålomspunna slangar.

[

Nu undrar jag vilka bromsklossar skulle vara optimala? Black Diamond Predator "Fast Road" ligger bra i budgeten. Vad sägs?


hahah!

Svarade dig just i min tråd att jag funderar på dessa bromsar och samma sekund jag tryckte på skicka fick jag en ny notis om inlägg i din tråd där du skriver ovan

Ser bra ut!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5335



Vart hittade du stålomspunna slangarna?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
robber skrev:
Vart hittade du stålomspunna slangarna?

Här: http://www.brake-lines.co.uk/automotive/mercedes/107-series/

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Lite update...

En Mercedes M104 HFM-motor har varvtalsspärr vid 4000 rpm när bilen är stillastående. När bilen rullar så får ECU:n på modernare bilar fartsignalen från ABS-enheten och spärren släpper. Min bil har inte ABS så jag fick bygga en transmitter i hastighetsvaijern.







Terratrip används i bl.a. Historic Rally.

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5335



Vad händer i garaget?!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Jodå, det händer hela tiden. Blir lite dåligt med uppdateringar, kanske lite input skulle sporra en...

Fått igång motorn med original kabelhärva och ECU. Motorn stannar dock efter ca. 10 sek. Verkar som om bensinpumpen inte får signal på att motorn går? Pumpen lägger av. Håller på att undersöka problemet.

Mitt första avgasbygge på gång. Fick bra tips av Guson på "skruva banåkabil" forumet.

Rostfri grenrör från C36 AMG och original downpipe. Blir en 2,5" från Y-röret och bakåt med två ovala friflödesdämpare, en mindre i mitten och en så stor som möjligt längst bak. Sätter Y-röret med lambda ca. 30cm längre fram än original X-rör. Ev. så sätter jag en ca. 10cm bit av 2,25" direkt efter Y-röret för att speeda på strömningen. Ljuddämparna kommer från Martelius Exhaust, tillverkar dämpare till Apple Racing men kostar hälften

SEn blir det gaspedal. Saknar svets så måste hitta på ngn annan lösning. Det kommer att bli nåt från Hotrod världen :shifty2:

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5335



INput: Skippa allt manuellt och kasta in ett nytt sprut och gör som jag ska göra kör Shadowdash på en 7" tablet

Se film> http://www.youtube.com/watch?v=X7JOLBSakIk

Kortare film > http://www.youtube.com/watch?v=gBb6-IxFqj4

Passar C36 grejorna Michael Bolton?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Bra tanke, men jag kör ned original nu tills jag får bilen besiktigad för motor- etc. bytet. Får titta på standalone kanske i vinter sen. Men, tror inte att det blir Megasquirt, blir nåt mera "färdigt" (=dyrare ) så man slipper pula hela tiden.

Jo, C36 är bolton. Den är ju en borrad M104, en 280, med en SD350 vevaxel och lite annat smått och gott. Min bil kommer nog inte att ligga långt efter en C36

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5335



hismajestics skrev:
Bra tanke, men jag kör ned original nu tills jag får bilen besiktigad för motor- etc. bytet. Får titta på standalone kanske i vinter sen. Men, tror inte att det blir Megasquirt, blir nåt mera "färdigt" (=dyrare ) så man slipper pula hela tiden.

Jo, C36 är bolton. Den är ju en borrad M104, en 280, med en SD350 vevaxel och lite annat smått och gott. Min bil kommer nog inte att ligga långt efter en C36


Jag känner en som är riktigt duktig på MS som ska mappa och installera alles på min m103 motor.
Roligt med MS finns bra support och communityn.

Dock kör polarn Haltec på sin ca 800hk SLC.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5335



Synd att du inte höll till närmre Åbo, ska till Mumindalen / Nådendal den 7e juli.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 250 CE -72
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
6 besök senaste veckan (47670 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande