Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M135i -13
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (21010 totalt)
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1311



Efter som att du mest kör bilen till vardags kanske inte injädringen är en så stor faktor? Jag menar att det i de flesta kurvor är frågan om väldigt små infjädringsrörelser. 2 mm toe in låter ganska mycket tycker jag. Hade nog snarare satsat på 0,5 mm toe in bak (total). Men det är bara en vild gissning Sen får du väl möjligen onödigt mycket däckslitage med de camber-värdena..? Men det är ju en smaksak på bruxbil.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1206



Hittade detta, original?

Front

Total toe-in - 0deg 20' +/- 12'
Adjustment total toe-in - 0 deg 20' +/- 4'
Toe difference - max 12'
Camber - -0.53' +/- 30'
Adjustment camber - -0'53' +/- 25'
Toe difference angle - -1.33'
Castor angle - max 30'
Front wheel offset - 0 deg +/- 15'
Max steering angle - inner cornering wheel 39 deg 48'; outer cornering wheel 33 deg 36'

Rear:

Total toe-in 0 deg 18' +/- 12'
Adjustment total toe-in - 0 deg 18' +/- 4'
Camber - -1.45' +/-25'
Adjustment camber - -1.45' +/- 5'
Geometrical driving axis 0 deg +/- 12'


Här:

http://f20.1addicts.com/forums/showthread.php?t=915077

Min amatörkunskap säger att toe vinklar tror jag man kan ha original på bilar där man ändå "bara" belastar ytterhjulen i kurvan , det är först med bilar där innerhjulen också spelar större roll som det på verkar väsentligt. Har man däremot mycket downforce, formelbil eller annat med lågt cgh mm spelar det större roll?

Dessa tankar för att vad jag förstått motiverar man toe out för att det blir så stor belastning på ytterhjulet att man behöver kompensera med toe out för att hjulen ska vara parallella i kurvan.


Vad tror ni om det?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2248


Trådstartare
Ah, perfekt Uffe! Tack!

Enligt de data som gick att få fram i deras hjulinställningsmaskin/dator var det svårt att tyda vad som avsågs bak. Främre toe la vi inom fabriksspecen men bak blev vi inte kloka på.

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1131



Johan Samson skrev:
Ah, perfekt Uffe! Tack!

Enligt de data som gick att få fram i deras hjulinställningsmaskin/dator var det svårt att tyda vad som avsågs bak. Främre toe la vi inom fabriksspecen men bak blev vi inte kloka på.



Första inlägget på min biltråd så kan du se vad jag kör för hjulinställning. Jag kan tänka mig att våra bilar är rätt lika även om du kanske har lite annan upphängning och annat axelavstånd.

Min bil är väldigt stabil och trivsam att köra (skriver detta från Nice under en bilsemester med den blåe så tro mig )

Dock vill jag nämna att jag har väldigt mycket slitage på innersida framdäck på gatdäcken. Mindre toe in skulle förstås hjälpa det men man undrar ju vad som händer med stabiliteten då.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2248


Trådstartare
Farligt att åka på semester och få mycket tid...
Ny entusiast-nöjes-bruxis är inhandlad och M135an ska därför säljas.

Sugen på en otroligt kul och potent småbil?
Bilen har precis lagts ut på annons på Blocket samt här på rejsa.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=103316


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M135i -13
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (21010 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande