Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GTV6 -86 Motorbygge eller Motorbyte | << 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (33676 totalt) |
Oljan måste väl komma in i förbrännings rum genom otät ventiltätning/styrning med för stort spel eller via reporna i cylinderväggarna.
Ger oljan sedan upphov till detonationer kanske? _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||
hur lång har den motorn gått igentligen ?
jag tycker den sotiga kolven ser "normalsotig" ut medans den andra är misstänkt ren. så rena brukar dom se ut när man kör på e85 eller det läcker in vatten. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Glömde att skriva att jag rengjort den ena kolven. Den såg ut som den andra kolven som jag också skrapat lite på. Ligger väl en mm sot/olja på dom allihop. _________________ Johan Svensson |
||
Låter som en bra teori! _________________ Johan Svensson |
||
Inte helt enkelt då V6an är externt balanserad. Svänghjulet och remskivan är alltså inte rotationssymmetriska och om du svarvar av svänghjulet så ändrar du balanseringen och kommer behöva balansera om alltihop. Det är väl ingen raketforskning direkt men kräver en del av balanseringsverkstaden om dom inte har bobvikter osv med rätt vikt/diameter. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Eller så svarvar man, testar och ser vad som händer. Vibrerar det för mycket får man väl balansera då.
Jag har ett "obalanserat" svarvat hjul i min tävlingsbil. Har inte gått sönder än i alla fall. Det har suttit i andra tävlings 75'or innan den hamnade i min. Jag säger inte att man skall låta bli att balansera, men det finns alternativ som kan funka. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Jag har via en kille här på rejsa fått nys på en nyrenoverad 24v 3.0 som är konverterad för montering på längden. Med detta sparar jag mycket tid.
Men iom detta så måste jag sätta på mitt gamla svänghjul så då har jag räknat med att balansera iallafall. Oavsett svarvning eller ej. Så då tänker jag att det är lika bra att svarva också. Det måste ju göra skillnad. Kan det vara 2 kg som man kan få bort? Hann köra max 20mil med den gamla motorn så denna gången måste det bli rätt. Enda haken är att all kosing ska in i en pågående renovering. Eller tror ni inte det är nödvändigt att balansera? _________________ Johan Svensson |
||
När jag gjorde min konvertering till 24v använde jag ett svänghjul från en 12v 3,0 och jag gjorde ingen balansering trots att det egentligen "måste" göras. Jag körde med bilen ett par säsonger innan jag sålde den och vad jag vet har den fungerat ytterligare några säsonger efter detta så bevisligen kan detta funka (ett tag iaf). Dock vet jag ju ingenting om vilka påfrestningar detta innebär och ifall det bara var tur som gjorde att just denna kombo fungerade. Det blir säkert skillnad med lättat svänghjul men frågan är om du får mest pang för pengarna med den modifieringen? Jag tror tex det finns effekt att hämta i avgassystemet och du måste byta eller bygga om dina grenrör när du går från 12v till 24v (eftersom avgasflänsarna ser annorlunda ut) så det kan vara värt att titta på vilka alternativ som finns där. Dock håller jag med om att ifall du ändå tänker vara riktigt noga och balansera veven och svänghjulet så kan det vara idé att kolla hur mycket merjobb och kostnad det är att lätta det först. Det finns ju också möjlighet att köpa lättare svänghjul och andra roterande delar: http://alfa75imsa.com/transmission.html _________________ Mats Forssén Mondial T |
||
En tävlingsbil som körs typ fem (5) timmar per säsong är ett helt annat djur än en gatbil.
En gatbil körs t ex långa tider på samma varvtal, en tävlingsmotor drar man snabbt genom växlarna utan att ligga still på samma varvtal under längre tider. Det är just att ligga på samma varvtal som kan göra att veven hamnar i självsvängning. Att bara varva igenom de(t) kritiska varvtalet/n snabbt ger inte alls samma möjlighet för veven att börja svänga. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Den där bilen har jag dräglat över när den byggdes...har alltid tyckt att GTV:n är lite lång i baken så jag skaffade en gammal tomkaross för att prova att korta av den en decimeter. Skulle ha blivit såhär nånting:
Det projektet gick i graven dock när jag byggde ett nytt hus, iddes inte släpa med mig resterna av Alfan så den gick i skrotbingen. Men kanske någon dag... _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||
Projektet lever fortfarande! Hämtade en renoverad 24V 3.0. 50 mil enkel resa. Med släp... Blev en lång lördag...
Har lättat svänghjulet och balanserat med mr. Bob Weight o hans gäng. Motorn var ihopmonterad med vev, kolvar och toppar när jag köpte den så det fick rivas igen eftersom jag ville balansera. Bilen är gatreggad och ska så förbli så balansering känns rätt. Så nu behöver jag nya toppackningar iom att de som satt på var dragna med moment. Störigt att slänga packningar som aldrig ens varit varma men så är det. Någon som vet om alla 24V 3.0 motorer har samma packningar? Eller behöver jag packningar som passar endast 164 24V 3.0? Kanske har någon här 2 sådana över eller vet var man köper. Rena djungeln där ute... / johan _________________ Johan Svensson |
||
Ja jag resonerade att det borde vara samma block o toppar = samma packning men läste på nätet att det inte skulle vara så, vilkrt jag blev förvånad över. Men allt på nätet är ju inte sant. Tack för svar! _________________ Johan Svensson |
||
Säkrast är väl att hitta en på Ebay som säljer till just 164 3,0 24V. Släng ut en fråga på tex alfapower.nu så får du svar inom kort.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Svarar på min egen fråga om det är någon som ska googla. Nej det är inte samma topplockspackning på alfa romeo 164 3.0 24v som de andra 3.0 24v. Den bakre packningen skiljer. Dyr och svår att få tag på. Köpte av EB spares ltd i England.
_________________ Johan Svensson |
||
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
164 3.0 24v har samma drivning av oljepumpen som 12v. Senare 24v har de grejerna nere vid veven istället för i toppen.
edit: Nu gissar jag lite men som jag fattat det ser det annorlunda ut i det området av blocket/toppen. |
||
Någon som vet hur man monterar en sån här remspännare? Kan det vara så enkelt att bara spänna upp den mot remmen och sen dra ut sprinten? Bör man efterspännna/kontrollera efter första starten?
_________________ Johan Svensson |
||
Länge sen senaste uppdateringen nu. Det går framåt om än i maklig takt. Nu håller jag på att få rätt på multiremmen. Vill ja bara ha generator o vattenpump på. Orginalmotorn har ju servo och ac. Så det blir en helt annan dragning av remmen samt remspänning. Ska se om jag kan få på generatorfästet och generator från 12v. Det hade varit det enklaste då denna spänner remmen.
Sen börjar vi närma oss det jag tror kan bli riktigt klurigt. Nämligen kabelstammen. Jag har ett vipec sprut. Och den gamla 12v motorn har ju fördelare och den nya 24v har individuella spolar. Jag har en kabelstam som tillhör 24v motorn som jag tänkte använda mig av. Men jag måste koppla rätt "pinne" på spolarna och spridarna till rätt anslutning till sprutet. Har aldrig gjort något sånt här innan och har heller inte börjat forska på det än. Tips och länkar mottages gärna! _________________ Johan Svensson |
||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GTV6 -86 Motorbygge eller Motorbyte | << 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (33676 totalt) |