Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi s4:a - 92 rörramschassie uppdat 2/2
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (62322 totalt)
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Nu har golvet ramlat ur thumbs up och jag rock mått innan och dom är detsamma som innan. Det var lite jobbigt att få ur det för det kilade fast sig, men skam den som ger sig haha. Har även beställt 12m 40x2 rör idag. Nästa vecka blir det till att bygga jiggen så man kan komma igång




_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Nu har jag fått ur golvet och måtten jag tog innan hade inte förändrats något alls, har dock inte kapat så mycket som jag ska.




Och så har jag byggt ihop jiggen som jag ska fästa karossen i o väga in så att allt är rakt, stansade även fram lite fästöron som jag ska ha längre fram i bygget. Passade på o kapa till lite kardanringar också.







_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Nu är jiggen hemma o i garaget, på fredag blir det till o väga in allt så det är rakt och fixera karossen i jiggen.






_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Um.
Vilket rent garage du har thumbs up


Ska bli kul att följa

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Hehe...tack så mycket, jag har nyss svabbat golvet faktiskt. Och det är sant...använde mig av Biltemas grov rent tror jag det heter. Det var kanon bra!

//Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Ikväll så har jiggen lodats in och karossen fixerats, och det är ju lättare sagt än gjort. För att få allt i lod så användes div laser instrument. Jag valde att fästa karossen i A,B och C stolpe.










Nästa steg är att börja med rörbygget...men man lär ju tänka flera gånger än en innan man svetsar dit nå rör. Vill ju ha så lite rör som möjligt, men alla rör ska ju ha ett syfte

//tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Inte hänt så mycket...men nu har jag riggat lite för bottenplattan o lagt upp två rör. Ska brainstorma lite med mig själv o se hur jag ska börja. Lite tråkiga bilder men så är det ju under ett bygge





Har kapat så det är rakt efter trösklarna så jag får ett hum om hur bredden kommer att bli o nått att utgå ifrån.

//tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Nu har jag kapat bort stötdämpartornen och det mesta i motorutrymmet, och så har jag byggt fästen för vart motorn ska sitta. Och så har jag även byggt stag så jag vet vart infästningarna för bärarmarna ska vara. I helgen blir det till o bocka lite rör!!






_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Har lagt ut så mycket kap bilder så nu tänkte jag lägga upp några bilder på hur det ser ut när jag börjat bygga o bockat lite rör. Är dock ingen mästerbockare.... Började att göra rören som ska gå från trösklarna o in mot tunneln, det får bli "ytterramen" Jag bestämde mig för att bredda den mot passagerarhållet för att få plats med avgassystemet och för att bli av med lite värme från motorutrymmet.




Provade även på att bocka rören som ska bli kardantunneln, är riktigt nöjd med dom





Sen har jag inhandlat nytt pedalställ med bromsvåg eftersom jag tänkte flytta bak stolen o förlänga rattstången. Och då vill jag inte modda orginal pedalställ.



//Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7777



Jäkligt snyggt och rba inspiration för mig =)

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 273



Vilket jobb!

Det ska bli kul att följa utvecklingen!

_________________
Erik Fyrk

997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9032



Ballt bygge thumbs up

Vägde du karossen innan du kapade ur den? skulle vara kul att veta vikt org. mot med rör ram.

Du kanske kan ta o väga golv o fram ändan m.m. som du kapat bort o sen väga alla rör du ersatt det med.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Ballt bygge thumbs up

Vägde du karossen innan du kapade ur den? skulle vara kul att veta vikt org. mot med rör ram.

Du kanske kan ta o väga golv o fram ändan m.m. som du kapat bort o sen väga alla rör du ersatt det med.


Jag vägde den gamla karossen när jag ställde in fjädringen och då vägde den 1330kg utan förare, men då var ju den lättad. Har för mig att de väger 1640kg orginal.

//Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9032



Men jag tänkte på bara karossen som du nu har i jiggen utan hjul upphängning, motor osv.

Men annars får du jämföra med gamla lättade karossen om du kommer ner under den vikten nu med rör ram när bilen är färdig.

(jag gissar att fronten blir lättare med rörram men frågan är om golvet blir lättare?)
Men håller den sig på typ samma vikt men blir stabilare så är ju det bra, men går det samtidigt att få den ännu lättare så är det ju super bra

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Fronten orkade jag böra ut själv ur verkstaden, men golvet var jäkligt mycket tyngre. Det fick jag släpa upp på en pallbjörn o rulla ut. Tjänar jag vikt på bygget så är jag glad men jag bygger lite för att lära mig o få bättre väg egenskaper på banan

//Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Vart inte riktigt nöjd med hur det blev längst fram i kardantunneln så idag gjorde jag om det o jag tyckte det blev mycket bättre!

Detta är hur det såg ut först....



Sen bockades det om till det bättre tycker jag




_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3371



Ambitiöst bygge! Har du kollat på Project Binky på YouTube - där finns nog en del tips för ditt bygge också. Om inte annat så är det bra underhållning.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Tackar Nej det har jag inte gjort, får göra det!!

//Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Nu har jag äntligen kommit ut i verkstaden igen efter lite jobb i trädgården, inte kul att klippa frukt träd
Har byggt strävorna som bärarmarna och motorfästena ska sitta i.





Och i fredags så kom buren från finess.se Det blev buren för bana, har börjat att punkta upp huvudbågen och framsträvorna mot A-stolparna, ikväll satte jag även dit röret ovanför framrutan. Efter det så började jag att kapa ur ytterligare lite av torpedväggen så jag kan mäta in rören som ska gå fram och bli stötdämpartornen.




//Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Nu en liten uppdatering, har notchat o svetsat lite på buren så det får bli några bilder på det.
Har börjat att bygga från huvudbågen o fram till A-stolparna för att sedan fortsätta ut med rör i motorutrymmet o bygga nya stötdämpartorn och motorfästen. Väntar bara på att rören ska ramla in så man kan börja mäta o bocka. Tänkte luta bak infästningarna för toppmonteringarna på framdämparna ca 80mm för att få mer kaster.



Sen tänkte jag höra om nån har som har nån smart ide om hur man ska fästa karossen i chassiet, tanken är att köra ett tag med plåtkaross o sen göra en i glasfiber. Men hur många fästpunkter bör man ha för plåtkarossen o vart är bäst att sätta dom?

//Tobbe






_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Dem byggen jag vart inblandad med har vi svetsat /sömnat ihop bilens trösklar rejält med bur /chassiet sen några "plattjärn " mot a-stolpar och mot c-stolpar och det har känt stabilt. Ska du slänga plåtkarossen senare och bara köra ett plastskal?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi s4:a - 92 rörramschassie uppdat 2/2
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (62322 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande