Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona 1975
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (63410 totalt)
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
Nu var det ett tag sedan senaste uppdateringen, med det har inte stått still i garaget för de

Nya vattenpumpen har nu kommit, sedan hittade jag ett panhardstag i gömmorna i garaget som fick modifieras lite





Nu här närmast äre det Elmia som gäller sedan blir det massa action i garaget resten av påsken

Glad Påsk

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
Under påsken kapades de lite hål, breddade fjädertornen ca 1 cm för lite bättre frigång för coiloverna, fixa till ett fjäderbenstag och en kåpa till kylaren







Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
Sen tog jag mig friheten att kapa bort reservhjuls baljan. Nu kan man faktiskt använda de utrymmet till något vettigt


_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
Nu var det länge sedan jag la upp lite nyheter

Tank och kylare har nu fått sina permanenta platser, Tittar man noga kan man se "ritningar" på bakrutan över hur nya kardenen ska monteras


Införskaffat mig en båge


Sen hade posten ett roligt paket till mig som innehöll ett nytt svänghjul helt i stål och det väger in på ca 3 kg


Rutorna har även dom fått ge plats åt mera rejsiga pc rutor


Försträkt upp fjädertornen


börjat att svetsa bågen, det var ett satans mätande och kapande för att få huvudbågen på rätt plats.



*man brukar säga att man sätter monster i bur....så det är inte varje dag som man sätter buren i monstret

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Kul projekt, Följer med spänning:)

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
Dags för en liten update
Eftersom stolar och bälten inte behagat komma än så har burbyggandet stannat upp thumbs down

Men lite annat har hunnits med
byggt lådor till främre delen av buren och lagat lite golv



Provat nya motorlyften, den fungerade bra motorn och växellådan är nu urplockat



Passade på att lägga igen alla 1000+1 skruvhål och påbörjade lite växellådstunnelsarbete



De var det jag hade att bjuda på denna gång

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
Nu ska det snart ske ännu mer spännande saker här, Häromdagen va jag till autoexperten och hade tänkt mig att köpa lite nya spindelleder och styrleder, men till min (inte så stora) förvåning så fanns det inte att uppbringa till Ascona A längre....Vilket suger och om man skulle lyckas få tag i nått till en A modell så kostar de en ohuman summa thumbs down.
Men då när jag var på bilträff senare på kvällen kom jag på den brilljantaste iden av dom alla....Jag bygger nya undre bärarmar av typen rallycross och på dom sätta volvo 240:is spindelleder(humanare pris på dom), modifierar in en övre spindelled från nån annan bil.
Och när man ändå håller på varför inte titta in på iden att flytta krängaren till framsidan av vaggan också så kan jag bygga en finare kollektor


Eller vad tror ni kunniga här på rejsa, ska jag lägga ner tiden på att bygga om till mcpherson fjärding?

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
Kjelle.G
Upplands väsby, Stockholm
Här sen Apr 2014
Inlägg: 6



spindelleder finns på http://www.norrakust.se/
Mvh Kjelle.G

_________________
Kjell Gladh
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
Kjelle.G skrev:
spindelleder finns på http://www.norrakust.se/
Mvh Kjelle.G

Jag har kikat där men lagersaldot va lite småtråkigt, lång leveranstid när de va slut på lager.
Sen har ja lite åtanke när man kör sönder saker så blir de svårt å få tag i nya saker
Tack för tipset

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3550



Jag förstår varför du vill använda 240ins spindelleder, billiga och enkla att skruva fast i en fyrkantsprofil.
Men det funkar nog inte så bra att använda en spindelled från en McPherson-framvagn som undre spindelled när man har dubbla A-armar.
Belastningen på leden kommer att gå åt fel håll. Det finns de som har bättre koll än mig på det här men detta är vad jag har förstått på tidigare diskussioner om att använda dessa spindelleder.

Nya länkarmar i rör är ju inte fel, men det går även att förstärka originalen.

Henrik Tjulander här på forumet har stenkoll på Ascona A, han har en projekttråd här nånstans också.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Jag förstår varför du vill använda 240ins spindelleder, billiga och enkla att skruva fast i en fyrkantsprofil.
Men det funkar nog inte så bra att använda en spindelled från en McPherson-framvagn som undre spindelled när man har dubbla A-armar.
Belastningen på leden kommer att gå åt fel håll. Det finns de som har bättre koll än mig på det här men detta är vad jag har förstått på tidigare diskussioner om att använda dessa spindelleder.

Nya länkarmar i rör är ju inte fel, men det går även att förstärka originalen.


Henrik Tjulander här på forumet har stenkoll på Ascona A, han har en projekttråd här nånstans också.

Det var precis min tanke 240 billigt och enkelt att montera.
Men om man bygger hela framvagnen i mcpherson stil då måste ju spindel och ny bärarm fungera, om man tänker att det är enkelt med 240 nav om man har hela spindeln sen är det lätt att fixa coils också, även om det är lite omfattande att bygga tornen.

Självklart kan man boxa upp orginal bärarmarna men mitt problem med att få tag i delar till orginal kvarstår då och coilovers är inte heller så jätte lätt att fixa eftersom de ska va så korta.

Ska kika in henrik och se om ja kan lära mig nått nyttigt
Mvh/Marcus

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
Va upp en sväng till garaget efter jobbet och svetsade klart växellådstunneln och gjorde liten ekonomisk beräkning på fram fjädringen.




Som man kan se i denna mellan tummen och pekfingret beräkning så är mcpherson billigare att bygga även om arbetsinsatsen är större, men tid har jag gott om och så kan det bli lite fränt när det är klart :P

Bara att börja beställa delar

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 642



Tänk igenom beslutet 3 gånger till åtminståne
Stötdämpare och fjädrar konstar ju typ samma för likvärdiga grejjer oavsett om det är till asconan eller 240 så där kan jag tycka du räknat missvisande.

Ska du åka opels framvagnsbalk och styrväxel? Hur skiljer sig då spindeln på volvobenet motför opelns spindel? vad får du för ackerman, bumpsteer osv.
Opelframvagnen är BRA så räkna med mycket jobb innan mcP framvagnen funkar lika bra

Men vill du ha mcp så ska du ju bygga det

_________________
Mattias Holmgren
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
MattiasH skrev:
Tänk igenom beslutet 3 gånger till åtminståne
Stötdämpare och fjädrar konstar ju typ samma för likvärdiga grejjer oavsett om det är till asconan eller 240 så där kan jag tycka du räknat missvisande.

Ska du åka opels framvagnsbalk och styrväxel? Hur skiljer sig då spindeln på volvobenet motför opelns spindel? vad får du för ackerman, bumpsteer osv.
Opelframvagnen är BRA så räkna med mycket jobb innan mcP framvagnen funkar lika bra

Men vill du ha mcp så ska du ju bygga det


Jag håller på att tänka igonem det 50 gågner innnan jag sätter sågen i nån ting

Att stötdämpare och fjädrar kostar lika mycket till opel och volvo håller ja inte med om, fjäderben till volvo 240 med spindel kostar 500 kr st på en skrot och coilover rör och fjädrar kostar ca 500 per sida, medans opels dämpare kostar närmare 1500 kr st plus fjäder för nästan 800.(då är det inte coilover heller)

tanken är att jag ska ha opels framvagns balk och styrväxel, sedan bygga nya bärarmar med volvo spindeln på, sen upp med ett fjädertorn med justerbar topplagring.
Om man tar lite hjälp av andra som byggt tex hillmersson så borde det kunna vara genomförbart.

Det är just de som sticker mig lite i ögat, jag vet att dubbel a-arms upphängning är en bättre konstruktion är mcp, men åter igen så är det problemet att få tag i delar till orginal när något går sönder.
Och att bygga egna dubbel a länkarmar med uniballs och spindelleder (som går att få tag i till vettigt pris) känns aningen svårare än att bygga mcp.

Jag tycker det skulle kunan bli fränt, motivationen ligger i coilovers, billiga delar och lättare att få tag i delar.

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
Kjelle.G
Upplands väsby, Stockholm
Här sen Apr 2014
Inlägg: 6



Tja bygga macperson eller inte är ju upp till dig, jag har själv övervägt det vid nått tillfälle när man ägt en opel men men det finns billiga coilovers här annars..
http://www.rallydesign.co.uk/index.php?manufacturers_id=53&osCsid= . . . .
Mvh Kjelle.G

_________________
Kjell Gladh
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 642



Jag tänkte mer på att om du vill ha en likvärdig stötdämpare, justerbar på volvo och justerbar på opel så är det ca samma peng.
2.25" racefjädrar kostar ju samma, snarare kanske lite billigare till opel eftersom dom blir kortare.

gaz stötdämparna kostar runt 1000-lappen st + 300 för fjäder. funkar helt ok för slanten.

Tänk på att volvobenen får du nog korta av och stoppa i andra stötdämpare om du inte vill åka originalhöjd eller ha dom upp genom huven.

_________________
Mattias Holmgren
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
MattiasH skrev:
Jag tänkte mer på att om du vill ha en likvärdig stötdämpare, justerbar på volvo och justerbar på opel så är det ca samma peng.
2.25" racefjädrar kostar ju samma, snarare kanske lite billigare till opel eftersom dom blir kortare.

gaz stötdämparna kostar runt 1000-lappen st + 300 för fjäder. funkar helt ok för slanten.

Tänk på att volvobenen får du nog korta av och stoppa i andra stötdämpare om du inte vill åka originalhöjd eller ha dom upp genom huven.


Men dilemmat att bygga på orginal blir att köra med dämpare och lös fjäder alltså inte coilover, eftersom jag inte känner mig lika manad till att våga mig in på att bygga dubbel a-arm.
Nu vill jag inte framstå som tjatig men redan nu kan jag säga att jag måste bygga egna a-armar om jag ska ha coilovers eller vanlig fjädring till orginal eftersom problemet med spindellederna kvarstår annars(eftersom lagersaldot överallt på spindelleder till gamal oplar inte existerar nu och ännu mindre om ett år).

vart hittar man GAZ dämpare så billigt ( länka gärna ), jag har letat förr men intet hittat så billiga

Jo jag vet att volvo benen är långa och att eventuell kortning måste ske, men eftersom ajg inte är ute efter att ha en slammad bil så kanske jag ändå kan ha huven hel, coiloverna brukar gå att sänka rätt mycket.

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
Kjelle.G
Upplands väsby, Stockholm
Här sen Apr 2014
Inlägg: 6



Finns en Länk i mitt tidigare inlägg men tar det igen
http://www.rallydesign.co.uk/index.php?manufacturers_id=53&osCsid= . . . .

Mvh Kjelle.G

_________________
Kjell Gladh
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
Kjelle.G skrev:
Finns en Länk i mitt tidigare inlägg men tar det igen
http://www.rallydesign.co.uk/index.php?manufacturers_id=53&osCsid= . . . .

Mvh Kjelle.G


Ja kikade in där, de verkar ha en del olika coilovers.
Vet du någon ting om hur dom är att ha och göra med?

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 642



Köper du universaldämparna med antingen bussning eller ledlager i båda ändar så ligger dom runt 1000-lappen styck hos rallydesign.
Inga problem att sätta en sån på samma ställe som originalstötdämparen sitter på asconan, ev kapa ur lite i övre länkarmen beroende på hur du gör övre fästet.
har du kollat tyska ebay? köper du nya leder så håller dom resten av bilens livstid typ.

Även om det går sänka 240-benen mkt så "måste" dämparens längd passa för att du ska få vettigt med slaglängd åt båda håll.

_________________
Mattias Holmgren
Citera
Kjelle.G
Upplands väsby, Stockholm
Här sen Apr 2014
Inlägg: 6



Ja det finns en hel del att välja mellan, har handlat där en gång, köpte coilovers till brorsans Kadett C, har för mig vi tog dom kortaste på 10 tum har jag för mig, dom var väldigt smidiga att handla ifrån tycker jag, betalade med kort sen tog det ca 3 dagar så fick jag åka till TNT och hämta.
Ända nackdelen är att priserna är minus vat så man får lägga på ett par hundra, tror det var typ 400 i vat..
Mvh Kjelle.G

_________________
Kjell Gladh
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona 1975
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (63410 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande