Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 1998
<<   1, 2, 3 ... , 10, 11, 12   >>
1 besök senaste veckan (58657 totalt)
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1647


Trådstartare
borg skrev:
Patrik Rydh skrev:
Har börjat fundera lite på elen till motorn.

Är det någon som vet om kabelhärvan till motorn är Lotus-specifik eller kan jag hitta kontakterna på bilderna på tex en tidig MGF eller Rover / Landrover?

Vet att VVC bilarna har en annan motorhärva där ecu-kontakten är tvådelad.

Tänkte bygga en hybridkabelhärva som passar att ansluta till Elisens huvudkabelhärva utan att behöva klippa några kablar. Ska antagligen köra med Emerald K3 som har samma kontakt och Pinout till Ecun som Elisen har.


Det låter som en strålande ide. Med lite tur så slipper att överhuvudtaget röra elen som finns inne i kupén. Reläboxen till motorn, sladdar till instrumenten, mm kan du behålla orginal.
Opelmotorn borde ha ungefär samma ingångar och utgångar som rovern. Kolla upp tändningen och injektorerna, den gamla rovern har bara en sladd till tändningen och två till injektorerna. Det kan vara ett problem, Opeln är ju en modernare motor än rovern.

Kontakten på emerald och ECUn i eliserna är en standard roverkontakt så det är stor chans att resten är rover-kompatibelt också, kontakterna i motorrummet alltså.


Jag har kollat lite på kablarna och schema på elen och jag tror att motorhärvan är helt separat och delas i kontakterna på bilderna, så förhoppningsvis så ska det funka.

Däremot så utgår jag nog från Duratechärvan (OBS Ford, ej Opel ) till motorn då den har allt jag behöver på rätt ställen förutom tps-givaren.

Funderar på om jag ska bry mig om att koppla in den elektriskt styrda termostaten (tempen sänks vid fullgas orginal tror jag) till sprutet. Har Emerald nån funktion för att ge ström på nån kabel vid 100% tps tro?

Ska försöka åka till en jag känner som har lite skrotade 90-tals Rovers på gården och se om jag kan hitta några kontakter på dem.

Såg att du också ska köra Emerald. Har du fått dit det ännu?

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Patrik Rydh skrev:
borg skrev:
Patrik Rydh skrev:
Har börjat fundera lite på elen till motorn.

Är det någon som vet om kabelhärvan till motorn är Lotus-specifik eller kan jag hitta kontakterna på bilderna på tex en tidig MGF eller Rover / Landrover?

Vet att VVC bilarna har en annan motorhärva där ecu-kontakten är tvådelad.

Tänkte bygga en hybridkabelhärva som passar att ansluta till Elisens huvudkabelhärva utan att behöva klippa några kablar. Ska antagligen köra med Emerald K3 som har samma kontakt och Pinout till Ecun som Elisen har.


Det låter som en strålande ide. Med lite tur så slipper att överhuvudtaget röra elen som finns inne i kupén. Reläboxen till motorn, sladdar till instrumenten, mm kan du behålla orginal.
Opelmotorn borde ha ungefär samma ingångar och utgångar som rovern. Kolla upp tändningen och injektorerna, den gamla rovern har bara en sladd till tändningen och två till injektorerna. Det kan vara ett problem, Opeln är ju en modernare motor än rovern.

Kontakten på emerald och ECUn i eliserna är en standard roverkontakt så det är stor chans att resten är rover-kompatibelt också, kontakterna i motorrummet alltså.


Jag har kollat lite på kablarna och schema på elen och jag tror att motorhärvan är helt separat och delas i kontakterna på bilderna, så förhoppningsvis så ska det funka.

Däremot så utgår jag nog från Duratechärvan (OBS Ford, ej Opel ) till motorn då den har allt jag behöver på rätt ställen förutom tps-givaren.

Funderar på om jag ska bry mig om att koppla in den elektriskt styrda termostaten (tempen sänks vid fullgas orginal tror jag) till sprutet. Har Emerald nån funktion för att ge ström på nån kabel vid 100% tps tro?

Ska försöka åka till en jag känner som har lite skrotade 90-tals Rovers på gården och se om jag kan hitta några kontakter på dem.

Såg att du också ska köra Emerald. Har du fått dit det ännu?


Ecotec, duratec, snarlikt

Jag blev lite sugen på en duratec när jag läste artikeln om att man kan trimma den till 200hk utan att öppna motorn. ECU, separata spjäll och avgas så kommer man dit. Om motorn går sönder köper man en "ny" färdiginkörd på skroten för en spottstyver och byter ut. Mycket bekvämt.

Emerald har stöd för A/C. Och där finns finesser för att stänga av A/C vid fullgas. Den kan du säkert koppla in på termostaten. Men det låter onödigt. Bra oljekylnig känns viktigare.

Min emerald fungerar utmärkt, jag har kört den sedan i våras. En del pill att koppla in eftersom VHPD motorn inte har standard roverkontakten. Injektorer och tändning har fler sladdar än standard rover. Som din ford säkert har.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1647


Trådstartare
Har tagit det lite lugnt över jul och nyår med bilen men har satt igång nu igen.

Tog ur motorn för nån vecka sen och har hängt dit duratecen ungefär där den ska vara för att kolla vinkeln på adapterplattan (motorns lutning alltså). Verkar bli bra som vi ritat från början.

oljefiltret kommer inte få plats så det får bli antingen en såndär våffla på hållaren eller bara en platta med gängade anslutningar.

Tråget får nog modifieras lite längst ut på insugssidan också. Det är bra med plats runtom i nederkant på motorn förutom precis vid det främre fästet för den nedre bärarmen, men det är inget som inte går att lösa. Tror tråget är rätt tjockt just där så ev räcker det att bara fräsa av hörnan lite.

Har läst nånstans att tidiga duratec har ett annat tråg. Är det någon som vet om det stämmer och vad som kan skilja på dem?

Nästa steg blir att skära till plattan. Någon som har några tips på hur man ska göra när man ska tillverka den? Antar att man får skära till den först och sen borra hålen i en styrd fräs eller borr. Det svåra är hur man ska sätta koordinatsystemet när man ska borra.. Man kanske skulle rita in ett par små hål nånstans som man gör i vattenskärmaskinen som man kan utgå från?

Lite bilder:







_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10679



KUL! thumbs up
Det händer saker i ditt garage!

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Förmodar att du följer denna tråden ? Kul att allt fler hittar vettigt sätt att lägga in en Duratec:n thumbs up

http://forums.seloc.org/viewthread.php?tid=249961&page=1


_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1647


Trådstartare
Josen skrev:
Förmodar att du följer denna tråden ? Kul att allt fler hittar vettigt sätt att lägga in en Duratec:n thumbs up

http://forums.seloc.org/viewthread.php?tid=249961&page=1



Jepp, har haft lite kontakt med Marc. Han ska ju försöka ta fram ett kit att sälja till ett bättre pris än Sinclairs och Steve Williams men han hinner nog inte fått nåt färdigt så att jag kan köpa några grejer av honom tyvärr.

Mitt bygge har stått stilla nån vecka igen pga renovering av tvättstuga och ett allt för kallt garage att meka i men har fått tag i material till adapterplattan nu. Ska bara göra några små ändringar på ritningen så är den klar.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:
Jepp, har haft lite kontakt med Marc. Han ska ju försöka ta fram ett kit att sälja till ett bättre pris än Sinclairs och Steve Williams men han hinner nog inte fått nåt färdigt så att jag kan köpa några grejer av honom tyvärr.


om jag fattade det rätt så fick han fram adapter plattan utifrån någon org-cad ritning utgångspunkt ? Annars ser det ju 'klart' ut ifrågan om motorfästen också ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1647


Trådstartare
Josen skrev:
Citat:
Jepp, har haft lite kontakt med Marc. Han ska ju försöka ta fram ett kit att sälja till ett bättre pris än Sinclairs och Steve Williams men han hinner nog inte fått nåt färdigt så att jag kan köpa några grejer av honom tyvärr.


om jag fattade det rätt så fick han fram adapter plattan utifrån någon org-cad ritning utgångspunkt ? Annars ser det ju 'klart' ut ifrågan om motorfästen också ?


Ja det verkar så. De andra som gör konverteringar skriver samma sak. Jag har hittat en måttsatt ritning på motorn i efterhand men har ju redan exakta mått både på lådan och motorn så jag kör på det.

Marcs lösning på motorfästet är lite annorlunda mot de andra jag sett. De brukar anända halva det gamla fästet och bara göra det övre delen så att den passar motorn men Marcs sätt är nog enklare. Frågan är om den håller motorn på plats i sidled lika bra?

https://rejsa.nu/im/_garage/778-new_2009-09-09-1.jpg

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1647


Trådstartare
Det går framåt men ganska sakta.

Har iaf varit och hämtat adapterplattan och en platta som ska sitta vid oljefilterhållaren ikväll i Alvesta.



Stort tack till Micke (Heralue) som fixat ännu mer vattenskurna grejer till mig! thumbs up

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:
Det går framåt men ganska sakta.


Gott, kämpa på nu thumbs up Du krattar för oss andra som kanske måste byta Rover spisen om några år kanske kan du göra dig en liten hacka på jobbet du gör nu
Duratec Elise på ~ 230 hk skall nog kunna hänga med bra i A Förutsatt att SPVM-tolkningarna är på gott humör

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1647


Trådstartare
SPVM är väl rätt kört som reglerna är nu. Ombyggt fordon kanske, fast då måste väl motorn vara i orginalskick.

Har funderat lite på min fuelrail utan retur. Kan jag sätta ett t-kors "innan" railen som jag kopplar btr på?
Hade sparat en bra bit slang och kopplingar och gjort motorrummet snyggare.

Då behöver jag bara svetsa en AN6 på ena sidan railen. Antar att den lilla slanganslutningen som är på fuelrailen ska till insuget för att kompensera map? Är inte så hemma på hur det funkar på bilar utan retur

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Of12345
Danderyd
Här sen Aug 2006
Inlägg: 31



Kul att se att det blir en Duratec Patrik,
Som du kanske vet så sålde jag sjuan jag köpte av dig och köpte en westfield FW med ny Duratec 2,3 med Jenvey trottelhus och omex600 sprut.
Ser snyggare ut under huven nu med en waterrail från raceline också men på bilden kan du se hur mycket mina spjäll bygger i djup.

Jag kommer följa din tråd och se hur det går för dig ser ut att kunna bli riktigt bra.:-)

Passar svänghjulet du köpte som direkt utbyte mot orginal? kan man använda samma startmotor och koppling m.m.?

Lycka till!!


_________________
Oskar Folcker

Aston Martin Vantage v8 4,7
MK Indy R1
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1647


Trådstartare
Hej oskar!

Såg nån annanstans på nätet att du köpt Westfield. Den har ju helrätt spec med allt fint godis man vill ha thumbs up

Du får köra in till mig när/om du passerar Ljungby nån gång och bjuda på en åktur!

Svänghjulet jag köpte är ju anpassat för att passa Elisens tryckplatta och startmotor och Duratecens vevaxel.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Of12345
Danderyd
Här sen Aug 2006
Inlägg: 31



Yes rätt mycket leksaker sitter det på den :-)
Självklart svänger jag in om jag har vägarna förbi lär dock bli på släp den är lite väl racespecad för att åka långt på gata ( 14 liters tank m.m.) :-)

Tänkte lite bakvänt med svänghjulet :-)
De jag har sett för min lösning har varit mindre yttermått som krävt annan koppling m.m. det var därför jag tänkte passa på att fråga när jag såg ditt nya blanka fina :-)
Det verkar dock finnas till min också har skickat fråga till dem får se vad de svarar.

Hörs!

_________________
Oskar Folcker

Aston Martin Vantage v8 4,7
MK Indy R1
Citera
Of12345
Danderyd
Här sen Aug 2006
Inlägg: 31



Hur går det med din ombyggnad då? helt tyst i tråden!

_________________
Oskar Folcker

Aston Martin Vantage v8 4,7
MK Indy R1
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1647


Trådstartare
of12345 skrev:
Hur går det med din ombyggnad då? helt tyst i tråden!


Skruvade i orginalmotorn för att kunna köra med bilen över sommaren, motorbytet drog ut lite på tiden och jag ville inte att bilen skulle stå stilla hela sommaren.

Jag jobbar vidare med det jag kan göra med motorn löst och siktar på att få bilen färdig med Duratec till vintern. Nu när man varit på alla skruvar och lärt sig hur allt sitter så är det inte så svårt att montera i/ur motorn thumbs up

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Of12345
Danderyd
Här sen Aug 2006
Inlägg: 31



Låter sunt! du får ju massa tid till att trimma Duratec också stakar,kolvar, kammar, porta sen ska det röra på sig:-)

Får se om vi ses på någon bana i sommar :-)
Jag kommer nog tyvärr inte köra så mycket i sommar.

Hörs
/oskar

_________________
Oskar Folcker

Aston Martin Vantage v8 4,7
MK Indy R1
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1647


Trådstartare
Det har varit lite lugnt ett tag igen.

Körde dock på Anderstorp förra veckan med TPC och blev påmind varför jag vill byta motor på Elisen..

För att komma framåt lite och för att förenkla bygget en del så beställde jag ett färdigt insug med plenum innan i veckan. Komo-tec i Tyskland använder dessa på sina Duratec-eliser och har byggt 2,3:or med 230hk. Så mitt mål med 200hk borde kunna vara möjligt med detta insug också.

Har läst om folk som haft detta insug med singelspjäll och sedan bytt till rullspjäll och endast tjänat 5-10hk så jag tror det blir perfekt för min installation..



Lite bilder:











_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Of12345
Danderyd
Här sen Aug 2006
Inlägg: 31



Sexigt!

_________________
Oskar Folcker

Aston Martin Vantage v8 4,7
MK Indy R1
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105



Nej nej nej, inte behöver du en ny motor!

Hur har du nu tänkt att jag ska hinna med om du skaffar typ dubbelt så många hästar??

_________________
Peter Sternersson
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1647


Trådstartare
Peter_1982 skrev:
Nej nej nej, inte behöver du en ny motor!

Hur har du nu tänkt att jag ska hinna med om du skaffar typ dubbelt så många hästar??


Du pratade ju om att byta till M-motor så jag måste ju ligga steget före

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 1998
<<   1, 2, 3 ... , 10, 11, 12   >>
1 besök senaste veckan (58657 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande