Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 10, 11, 12 >> 1 besök senaste veckan (58657 totalt) |
Jag har kollat lite på kablarna och schema på elen och jag tror att motorhärvan är helt separat och delas i kontakterna på bilderna, så förhoppningsvis så ska det funka. Däremot så utgår jag nog från Duratechärvan (OBS Ford, ej Opel ![]() Funderar på om jag ska bry mig om att koppla in den elektriskt styrda termostaten (tempen sänks vid fullgas orginal tror jag) till sprutet. Har Emerald nån funktion för att ge ström på nån kabel vid 100% tps tro? Ska försöka åka till en jag känner som har lite skrotade 90-tals Rovers på gården och se om jag kan hitta några kontakter på dem. Såg att du också ska köra Emerald. Har du fått dit det ännu? _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||
Ecotec, duratec, snarlikt ![]() Jag blev lite sugen på en duratec när jag läste artikeln om att man kan trimma den till 200hk utan att öppna motorn. ECU, separata spjäll och avgas så kommer man dit. Om motorn går sönder köper man en "ny" färdiginkörd på skroten för en spottstyver och byter ut. Mycket bekvämt. Emerald har stöd för A/C. Och där finns finesser för att stänga av A/C vid fullgas. Den kan du säkert koppla in på termostaten. Men det låter onödigt. Bra oljekylnig känns viktigare. Min emerald fungerar utmärkt, jag har kört den sedan i våras. En del pill att koppla in eftersom VHPD motorn inte har standard roverkontakten. Injektorer och tändning har fler sladdar än standard rover. Som din ford säkert har. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||||
Har tagit det lite lugnt över jul och nyår med bilen men har satt igång nu igen.
Tog ur motorn för nån vecka sen och har hängt dit duratecen ungefär där den ska vara för att kolla vinkeln på adapterplattan (motorns lutning alltså). Verkar bli bra som vi ritat från början. oljefiltret kommer inte få plats så det får bli antingen en såndär våffla på hållaren eller bara en platta med gängade anslutningar. Tråget får nog modifieras lite längst ut på insugssidan också. Det är bra med plats runtom i nederkant på motorn förutom precis vid det främre fästet för den nedre bärarmen, men det är inget som inte går att lösa. Tror tråget är rätt tjockt just där så ev räcker det att bara fräsa av hörnan lite. Har läst nånstans att tidiga duratec har ett annat tråg. Är det någon som vet om det stämmer och vad som kan skilja på dem? Nästa steg blir att skära till plattan. Någon som har några tips på hur man ska göra när man ska tillverka den? Antar att man får skära till den först och sen borra hålen i en styrd fräs eller borr. Det svåra är hur man ska sätta koordinatsystemet när man ska borra.. Man kanske skulle rita in ett par små hål nånstans som man gör i vattenskärmaskinen som man kan utgå från? Lite bilder: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||
Förmodar att du följer denna tråden ? Kul att allt fler hittar vettigt sätt att lägga in en Duratec:n
![]() http://forums.seloc.org/viewthread.p ![]() _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Jepp, har haft lite kontakt med Marc. Han ska ju försöka ta fram ett kit att sälja till ett bättre pris än Sinclairs och Steve Williams men han hinner nog inte fått nåt färdigt så att jag kan köpa några grejer av honom tyvärr. Mitt bygge har stått stilla nån vecka igen pga renovering av tvättstuga och ett allt för kallt garage att meka i men har fått tag i material till adapterplattan nu. Ska bara göra några små ändringar på ritningen så är den klar. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||
om jag fattade det rätt så fick han fram adapter plattan utifrån någon org-cad ritning utgångspunkt ? Annars ser det ju 'klart' ut ifrågan om motorfästen också ? _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Ja det verkar så. De andra som gör konverteringar skriver samma sak. Jag har hittat en måttsatt ritning på motorn i efterhand men har ju redan exakta mått både på lådan och motorn så jag kör på det. Marcs lösning på motorfästet är lite annorlunda mot de andra jag sett. De brukar anända halva det gamla fästet och bara göra det övre delen så att den passar motorn men Marcs sätt är nog enklare. Frågan är om den håller motorn på plats i sidled lika bra? https://rejsa.nu/im/_garage/778-new_ _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||
Det går framåt men ganska sakta.
Har iaf varit och hämtat adapterplattan och en platta som ska sitta vid oljefilterhållaren ikväll i Alvesta. ![]() Stort tack till Micke (Heralue) som fixat ännu mer vattenskurna grejer till mig! ![]() _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||
Gott, kämpa på nu ![]() ![]() Duratec Elise på ~ 230 hk skall nog kunna hänga med bra i A ![]() ![]() _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
SPVM är väl rätt kört som reglerna är nu. Ombyggt fordon kanske, fast då måste väl motorn vara i orginalskick.
Har funderat lite på min fuelrail utan retur. Kan jag sätta ett t-kors "innan" railen som jag kopplar btr på? Hade sparat en bra bit slang och kopplingar och gjort motorrummet snyggare. Då behöver jag bara svetsa en AN6 på ena sidan railen. Antar att den lilla slanganslutningen som är på fuelrailen ska till insuget för att kompensera map? Är inte så hemma på hur det funkar på bilar utan retur ![]() _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||
Kul att se att det blir en Duratec Patrik,
Som du kanske vet så sålde jag sjuan jag köpte av dig och köpte en westfield FW med ny Duratec 2,3 med Jenvey trottelhus och omex600 sprut. Ser snyggare ut under huven nu med en waterrail från raceline också men på bilden kan du se hur mycket mina spjäll bygger i djup. Jag kommer följa din tråd och se hur det går för dig ser ut att kunna bli riktigt bra.:-) Passar svänghjulet du köpte som direkt utbyte mot orginal? kan man använda samma startmotor och koppling m.m.? Lycka till!! ![]() _________________ Oskar Folcker Aston Martin Vantage v8 4,7 MK Indy R1 |
||||||
Hej oskar!
Såg nån annanstans på nätet att du köpt Westfield. Den har ju helrätt spec med allt fint godis man vill ha ![]() Du får köra in till mig när/om du passerar Ljungby nån gång och bjuda på en åktur! Svänghjulet jag köpte är ju anpassat för att passa Elisens tryckplatta och startmotor och Duratecens vevaxel. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||
Yes rätt mycket leksaker sitter det på den :-)
Självklart svänger jag in om jag har vägarna förbi lär dock bli på släp den är lite väl racespecad för att åka långt på gata ( 14 liters tank m.m.) :-) Tänkte lite bakvänt med svänghjulet :-) De jag har sett för min lösning har varit mindre yttermått som krävt annan koppling m.m. det var därför jag tänkte passa på att fråga när jag såg ditt nya blanka fina :-) Det verkar dock finnas till min också har skickat fråga till dem får se vad de svarar. Hörs! _________________ Oskar Folcker Aston Martin Vantage v8 4,7 MK Indy R1 |
||||||
Skruvade i orginalmotorn för att kunna köra med bilen över sommaren, motorbytet drog ut lite på tiden och jag ville inte att bilen skulle stå stilla hela sommaren. Jag jobbar vidare med det jag kan göra med motorn löst och siktar på att få bilen färdig med Duratec till vintern. Nu när man varit på alla skruvar och lärt sig hur allt sitter så är det inte så svårt att montera i/ur motorn ![]() _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||
Låter sunt! du får ju massa tid till att trimma Duratec också stakar,kolvar, kammar, porta sen ska det röra på sig:-)
Får se om vi ses på någon bana i sommar :-) Jag kommer nog tyvärr inte köra så mycket i sommar. Hörs /oskar _________________ Oskar Folcker Aston Martin Vantage v8 4,7 MK Indy R1 |
||||||
Det har varit lite lugnt ett tag igen.
Körde dock på Anderstorp förra veckan med TPC och blev påmind varför jag vill byta motor på Elisen.. ![]() För att komma framåt lite och för att förenkla bygget en del så beställde jag ett färdigt insug med plenum innan i veckan. Komo-tec i Tyskland använder dessa på sina Duratec-eliser och har byggt 2,3:or med 230hk. Så mitt mål med 200hk borde kunna vara möjligt med detta insug också. Har läst om folk som haft detta insug med singelspjäll och sedan bytt till rullspjäll och endast tjänat 5-10hk så jag tror det blir perfekt för min installation.. Lite bilder: ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||
Du pratade ju om att byta till M-motor så jag måste ju ligga steget före ![]() _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 10, 11, 12 >> 1 besök senaste veckan (58657 totalt) |