Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 CS -93 SÅLD
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 17, 18, 19   >>
50 besök senaste veckan (92147 totalt)
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Qvisfr skrev:

Ser dock ingen dekal från Nurburgring där bak??? Är det nåt som fattas dig!?


Det kan du ge dig på ! Jag är inte komplett som människa .

Jo, det blir till att träna lite på det där med mellangas...annar så är det väll bara en tidsfråga innan man åker baklänges på banan .

Ett annat litet tekniskt problem som jag har är att bilen vill tappa "koppen" över höger hjullager!? Bildas det nått form av tryck av lagret som gör att koppen skjuter bort? Nån som har nått liknande problem?

Inte riktigt säker på om jag ska sälja Porschen än...vi får se till våren hur det blir.
Vad som därimot ska säljas är bruksholken! BMW 316 med nyrenoverade bromsar & nya stötdämpare. Ingen som är i behov av en hygglig vinterkärra?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Fredrik C skrev:

Ett annat litet tekniskt problem som jag har är att bilen vill tappa "koppen" över höger hjullager!? Bildas det nått form av tryck av lagret som gör att koppen skjuter bort? Nån som har nått liknande problem?


Jag har tappat ett gäng sådana där koppar vid bankörning. Utan att forska närmare i saken har jag antagit att det handlat om höga temperaturer (från bromsarna) som gjort att metallerna pga materialskillnader expanderat olika mkt och hålet där koppen sitter därför blivit så stort att koppen helt enkelt vibrerat loss.
Detta är min gissning.

Hade jag inte sålt min bil hade jag fäst koppen på något sätt, vilket jag rekommenderar dig att göra. Efter att ha plockat isär, tvättat rent och smörjt in min hjullager efter varje gång jag tappat koppen så ledsnade i alla fall jag ganska snabbt på detta problem.


Helt OT så har även jag på allvar börjat fundera på att byta ut bruksbilen till en Lupo 3L. De verkar vara föträffligt sparsamma de där små skolådorna!
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Så där då har jag äntligen fått upp bilen på pallbockar !


För att summera året så tycker jag det har varit ett bra år. Det blev inte så många banåkadagar som tidigare år men när jag har kört så har det funkat bra. Jag har ju även testat R-däck i år, nått jag inte ångrar .
I Slalomen lyckades jag kvala till finalen och väl där räckte min körning till en sjunde plats av fjorton startande i standardklassen. Kunde väll gått bättre, men jag var ju inte sist i alla fall;-).
Nu får vi se hur mycket köra det blir 2007. CSN strör ju inte pengar över en direkt . Men nått ska det väll kunna bli i alla fall (om jag har kvar bilen).

Att göra innan våren infinner sig är detta.
1. Sevice med oljebyte o filter.

2. Hitta ett oljeläckage som har givit mig huvudbry under året. Bytte packboxarna i framkant på motorn förra året så antingen är det nån av dom som hamnat fel eller så är det nått annat som läcker > . Tycker dock att den inte har dragit så mycke olja i år.
Blir till att plocka bort plasten o göra rent så får vi se vad vi hittar.
Nån som har bra tips inför en motortvätt? Jag har ju bilen på pallbock i garaget o jag vill ju inte ha skiten på golvet. Nån som vet nått motortvättmedel som är superduper?
Man kan ju inte bara spola av den utomhus heller om man får ner olja o skit i en dagvattenbrunn. Hur brukar ni gå tillväga?

3. Vidare så måste jag kolla över framvagnen då det blev nån form av obalans i den vid sista körningen på Sviestad. Det käns bara vid hårdkörning kanske lite vid normal körning. När jag monterade bort hjulen så fick jag se att vänster framhjul slititer mycket på innersidan, kanske hänger detta ihop med obalansen?


4. Jag kommer även att ge bilen lite nytt glas då de som sitter böjar se ut som måltavlorna vi skjöt på i lumpen:-).


5. När jag plockade bort hjullen så for även skyddslocket för hjullagret bort på höger sida. Detta måste jag oxå komma på en lösning på så att det sitter fast.
Vad tror ni om att borra ett litet hål i det? Ska tydligen bli ett övertryck av lagret som skjuter bort locket.




6. Sedan håller jag med hjälp av Bosse på o filar på en sån här logga att pryda vänster flygel med.


osså blir det svarta fälgar med gul fälgkant på till våren oxå:-)! I år ska jag våga!

På önskelistan om CSN skulle skicka för mycket pengar står en ny o grövre krängare mellan bakhjulen. Men det vet i sjutton om det blir värklighet, fast att jag vet att de inte är så dyra.

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Nån idè på slitaget på däcket? För mycke camber på den sidan eller är det toeout som är galen?

Nån som har tips på nått bra motortvättmedel?
Blir förmodligen till att ha på nått o sedan försöka torka rent med trasa då jag inte kan motortvätta med vatten där bilen står.

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
För övrigt så kan jag meddela att det blev en Skoda Fabia 1,4 kombi som brukskärra . Mycket bil för pengarna måste jag säga! o man sitter riktigt bra i den. En Elegance till o med! Det är så lyxigt det kan bli i skodavärlden (Säger kanske inte så mycket! ).

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19610



Fredrik C skrev:
Nån idè på slitaget på däcket? För mycke camber på den sidan eller är det toeout som är galen?
När jag hade tvärmycket toe-out av misstag ett pinsamt antal mil så åt det upp innerkanterna fram på ett oförklarligt sätt, nämligen på den delen av kanten som inte ens såg ut att ligga an mot marken. Riktigt mysko, nästan 45 grader mot slitbanan.
Men om du inte bara svängt åt ett håll med däcken (bara bana eller bana+gata) så borde toe-slitage bli lika stort på bägge framdäcken.
Personligen tycker jag inte det slitit så förfärligt snett men om du fått "känningar" vid extremare belastning kan det ju vara nån justering som inte sitter så bra som den borde (total okunnig om camber/casterjusteringen på en 968).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Hmm på vänstra hjulet är ju klackarna på innerkanten helt nerslitna. Däcken har gått både bana o gata så jag tycker att slitaget borde vara jämt.
MEn du tror det är toe-out som är galen?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3679



Fredrik C skrev:

3. Vidare så måste jag kolla över framvagnen då det blev nån form av obalans i den vid sista körningen på Sviestad. Det käns bara vid hårdkörning kanske lite vid normal körning. När jag monterade bort hjulen så fick jag se att vänster framhjul slititer mycket på innersidan, kanske hänger detta ihop med obalansen?



Hej Fredrik,

Så här såg mina ut efter en hjulinställning för att passa inspirerad bankörning och inte ett par 90 milskörningar till och från banan. Jag har numera kompromissat och ställt mer neutral toe, dock fortfarande toe out samt -3 i camber, och tagit ner slitaget rejält.

/Anders


_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Det som fått mig att fundera är att inte båda däcken slitits lika.
Ställde hjulvinklarna hos Levin i våras och Toe ligger på 0,25 in, cambern ligger på -2,1grader.
Efter som att jag fick lite obalans på sista mötet så lurar jag på om det är nått som kan ha ändrat sig.

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Var nere o donade lite i garaget i dag. Blev lite ommöblering och uppsättning av hyllor.
Jo då bilen fick oxå sitt. Två st nya lycktinsatser. Ganska så behagligt mekande .
I morgon ska jag försöka göra rent så jag kan se vart det läcker olja.

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Verkar som att jag har hittat oljeläckaget nu . Så här såg det ut dagen efter jag torkat rent tråget.



Blir väll till att riva i sär för att se vad som är roten till problemet.

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Kan däckslitaget helt enkelt bero på att svenska banor sliter mer på vänsterhjulet? Ser det ut som sånt slitage?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3679



om du hade legat mest i högersväng, vilket man ju gör i medursbanor, hade nog utsidan varit det som varit mest slitet på vänster däck.

Skulle tro att det här är en hjulinställning eller cornerweigtfråga, möjligen i samband med däckstryck. Rent omedelbart tycker jag att det ser ut som toe-out tillsammans med negativ camber.

/A

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Jag har fått förklarat att om det skulle vara toe så kompenserar man detta med ratten. Alltså så skulle antingen ratten stå snett eller så skulle bilen dra snett, då borde det ju slita lika snett på båda framhjulen. Då är det bara cambern kvar, eller?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3679



Jo det är sant, men säg att du har mer toe-out på VF och för lite luft i HF, vad händer då. Eller mer toe-out på VF och för lite vikt VB/HF, vad händer då?

/A

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
oxå, sant . Har i oförsig försökt ha koll på lufttrycket vid bankörnig. Har i regel legat lika på axlarna, möjligen att man legat för högt etter för lågt generellt.

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
om man tittar på oljeläckaget då. Kan man dra nån slutsats av att det fuktar fast att bilen står stilla?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 442



Nu vet jag ju inte hur den där pjäsen ser ut under alla kåpor men mina fem cent ligger, som jag sa i garaget, på o-ringen i framkant på veven. Men som du sa så ska ju den vara bytt, det är om den inte sattes dit korrekt eller så.

Nu kanske det är änmnu lättare, kanske har du som jag på min oljepumpen med lite givare sittandes där under. Då kan det ju vara så smidigt att bara givaren för oljetempen läcker. Med stor observation för att det kanske inte ser ut så på din motor, men så ser det ut på S2an (Audin asså...).

Fredrik C skrev:
om man tittar på oljeläckaget då. Kan man dra nån slutsats av att det fuktar fast att bilen står stilla?

_________________
/NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 ::
Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +-
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Även Porschen fick sig en omgång i helgen.
Jag monterade bort kåporna som sitter över remmarna och packboxarna. Men jag vet i sjutton om jag blev så mycket klokare på det. Det som det lutar åt är väll att det är troligast att läckaget kommer från veven. Det är kladd mellan vevaxeln och övrebalansaxeln.
Det jag har funderat på är hur högt står oljan när bilen bara står? Verkar ju som att det läcker även nu. Så läckan borde ju vara under oljenivån.

Så här såg det i alla fall ut under kåporna.


Så här såg kåporna ut. Rena, men den undresta är lite fuktig i botten.


och så här mycket har det runnit till.

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Var inne hos Bilteknik i Katrineholm i dag för att kolla upp ett art nr på en packnig. 99911333140 är nått som Porsche kort o gott kallar för packning och tar 130kr för.
När Bilteknik kollade detta fick de till svar att den har med oljepumpen att göra "oljepump 38x52x7" står det på pappret jag fick.
Sitter det nån drivning även för oljepumpen i framkant på motorn?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Då har det varit en helg med lite vårförberedelser i garaget . Jag är nu till 99,9% säker på att en del av oljeläckaget kommer från oljetrågspackningen. Men efter som att hela framvagnsbryggan måste ner för att man ska få bort tråget så väntar jag med denna operation tills nästa vinter.
Dock så kommer det olja från ett ställe till. I infästningen till den del som är inringad på bilden, nån som har koll på vad det kan tänkas vara och hur det kan komma olja där!?



Vilket fall som hälst så får detta vänta till nästa vinter.

Resten av helgen har jag ägnat åt trevligare mekning. Oljebyte, tändstiftsbyte och rengörning av bromsar och skivor
thumbs up .

Titta jag flyger.

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 CS -93 SÅLD
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 17, 18, 19   >>
50 besök senaste veckan (92147 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande