Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 #48 Modsport1 - Såld! | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 31, 32, 33 >> 39 besök senaste veckan (335570 totalt) |
Ja... hur går det... illa!! Var ju jätteglad i fredags när motorn startade och "gick på alla cylindrar"... (dog visserligen efter ett par sekunder, men det var ju bara defaultmapparna i sprutet, så det löser sig nog -trodde jag) Byggde nytt växellänkage och avgassystem i lördags (gasen till svetsen tog slut kl 00:45 natten till söndagen med ca 5cm kvar att svetsa...). Svetsade klart sista biten söndag morgon hos svärfar (tack!). Skjutsade barn till träningar (frugan tävlade hästhoppning) och fick ihop avgaset på eftermiddagen. Startdax igen! Får fortfarande inte motorn att gå i mer än ca 2s... kollar loggen och där oscillerar en massa värden på ett konstigt sätt, bland annat oljetrycket ner till noll ibland fast det enligt dashen ligger på 400-500kPa... varje gång alldeles innan den dör går injektor DC:n upp till nästan 100% och det luktar "mycket bränsle"... Trots att jag sätter noll i hela bränslemappen så startar motorn och går fett... Efter mycket provande och funderande så tittar jag i diagnos-fönstret och ser att det är ca 500 fel-events på kam-sensorn. Sprutet är konfigurerat att gå i "waste fire" under crankningen, sedan vid 900rpm hoppa över till "sekventiellt"... detta tycker jag skulle innebära att den utan cam-sensor ska tända och orka upp till ca 900rpm - sedan dö. Nu går motorn i ca 2s och gasar man så varvar den lätt 6000rpm om man vill - alltså ingen koppling till dessa 900rpm som den borde... Så söndagen slutar inte så muntert... Mäter upp givar-signalen med oscilloskop på måndagen och den är DÖD! GM Sverige har en (!) givare på lager och den ska bli skickad i kuvert och vara framme på tisdagen. Pratar lite med Mattias på PRD och får tips om att köra motorn i "waste fire" hela tiden tills vidare, så detta provas på måndagskvällen. I detta läge funkar motorn fint och den dör inte av sej själv. Även loggarna ser nu bra ut och jag varmkör motorn och kollar att allt är tätt och fungerar (vattenpump, kylfläkt, etc). Provar lite "close-loop lambda" kalibrering och det ser enkelt och bra ut inför mappningen! Ingen givare dyker upp på tisdagen... Finns fortfarande en massa att göra på bilen, så jag väntar med mappningen tills jag kan köra sekventiellt (som blir mest rätt). Så... idag kom givaren! Öppnade ivrigt kuvertet och ridån går ner när jag får se att det är FEL GIVARE jag fått........... Det är en vevaxel-givare dom skickat... Men på fakturan står det CAM sensor... MEN, det är för sent att ge upp nu - så det får bli mappning (och första tävling) i "waste fire" mode... inte helt optimalt, men inte skadligt heller (hoppas spolarna tål det, för dom blir det ju som att varva över 12000rpm). Planen nu är mappning torsdag FM, hjulinställning, sedan shake-down på Gröndal på eftermiddagen. OM ALLT NU GÅR SOM TÄNKT (mot förmodan) - tvätt, däck-krängning, lastning och avfärd mot Gälleråsen på fredagen!! Lite färska bilder... Stuprörs-avgassystem: Äntligen på hjulen igen: Här vill man snart sitta: Julas kolfiber-look vxl-knopp får vara med i år med!!!
-Den ser jag fram emot!!! _________________ Mattias Andersson Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020 Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1 |
||||
Kämpa Mattias, Kämpa! Ingenting e omöjlii i SPEVEÄM!
Håller tummarna att vi får se dig till helgen! Jag håller ölen kall så länge. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||||
Den här är nedpackad och åker med till Gellleåsen. Gör oss inte besvikna nu, Mattias!
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||||
Tycker den ser lite grumlig ut... frågan är om man vågar åka _________________ Mattias Andersson Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020 Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1 |
||||
Puhh... vilken dag!!
Började med att få dit (provisoriskt) luftfilter med rörbit som håller air-temp-sensorn och vevhusvent slangarna... Som det är nu så suger motorn in den genom kylaren uppvärmda luften, men det kommer fixas till framöver. Sedan hjulinställning och vägning. Ganska imponerande våg resultat: vinterns ombyggnation ser ut att ha resulterat i ca 20kg MINDRE VIKT!!! OBS: mer än dubbelt så stor motor med nästan dubbel effekt tillsammans med lättare bil... hade jag inte ens vågat drömma om!! Visserligen gjorde ju inte motorbytet i sig att bilen blev lättare, bara ca +/-0, utan det är nog den ombyggda framvagnen som sänkt vikten mest. Nya viktfördelningen: 53% bak 47% fram. -Känns ok. Sedan mappades det bränslemängder... det gick rätt bra, men hade för liten fläkt till kylaren så vid fullastreporna så steg kylvätsketempen från 85-100°C på väldigt kort tid (ca 30s). Även bakbromsarna blev trots sin vattenkylning väldigt varma... Helt plötsligt var klockan halv sex, så bilen lastades och transporterades bort till Gröndals slingriga bana. Spännande med shake down... skulle motorn hålla tätt? blir den för varm? klarar den G-krafterna? hur går det att styra utan servo? blir bromsbalansen bra med nya pedalstället? ...frågetecknen var många. Men i stora drag så gick allt förvånansvärt bra! -Motorn höll tätt! -Blev inte för varm! -Klarade (dom inte allt för extrema) G-krafterna! -Gick förvånansvärt bra att styra utan servo (fast jag kommer nog få lite träningsvärk)! -Rangen mellan för mycket fram- resp bak-broms gick att ställa, så det ska nog gå att hitta en bra balans! Lite andra erfarenheter: -Det är inte jätte-lättkört på en så liten bana med så mycket effekt... Körde 3:an och lite 4:an (på den korta rakan), men det fanns alltid effekt/vrid för att spinna om man vill... Körde till och med några varv på 4:an och det gick inte direkt långsammare..... -Behöver kolla över acc-anrikningen för motorn tvekar lite vid gaspådrag efter motorbroms... får kolla lambdavärdena i loggen och justera på lite mer bränsle. Summa summarum: Det blir race i helgen!!! _________________ Mattias Andersson Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020 Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1 |
||||
Stort tilykke med ombygnignen og test turen, det lyder jo super godt. Ja der er godt vrid i de LS motorer. Hvordan lyder den(det er jo også vigtigt)
_________________ Flemming Malchau Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm Sonett mk.3- rwd - turbo Corrado VR6 Golf 2 GTI 200SX - S13 Skyline R33 |
||||
_________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Jag tackar för uppvisningen! Det var värt hela resan! Mer välbalanserad bil har jag inte sett på länge. Tvivlarna kan dra! :-)
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Wow!
Skulle gissa på att det känns rätt så bra nu, tom nästan värt allt slit kanske...? Av resultatet att döma verkar det nästan som utskåpning. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Grattis Mattias Såg resultatet från Gelleråsen Bra tider Skulle gärna vilja höra den bilen. MVH Peter _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||
|
||||
Tack alla.
Det gick bra idag med, vann med ca 14s. Nytt PB (och Modsport-bästa): 1:07,7 Jag är nöjd med bilen racerapport kommer... _________________ Mattias Andersson Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020 Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1 |
||||
Möjligen blir det lite mycket olja runt ventilstyrningarna, men dina 10 liter verkade räcka iaf. Gott sprutt i ekipaget, hoppas däcken räcker till Kinnekulle också. |
||||
Grattis! Naturligtvis har du fuskat eftersom du vann. Bra tid oxå! Blir nåt att bita i på Kinnekulle :fly: !
|
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 #48 Modsport1 - Såld! | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 31, 32, 33 >> 39 besök senaste veckan (335570 totalt) |