Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Octavia 1,8T R TILL SALU
<<   1, 2, 3 ... , 10, 11, 12   >>
76425 besök totalt
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Peppe Fröjd skrev:
Jag har ju läst tråden flera ggr men förknippade aldrig att det var du som körde i söndags
Såg ut att ligga fint på vägen även om det är svårt att avgöra med tanke på regnet.

Coolt med en kombi. Hoppas du kommer ner nästa år på måndagskörningarna.


Tack ska du ha!

Det är ganska kul med en bil som ingen förväntar sig något av!

Det var första gången på Sviestad men inte den sista! Väldigt kul bana tycker jag och jag kommer garanterat komma på några måndagskörningar!

_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Nu provar vi igen med lite filmer från Sviestad!

http://youtu.be/l-JuzG0DuOk

http://youtu.be/n-jGz7j551U

I den regniga filmen är det två trimmade Saabar som får smaka Octavia combi och i den "soliga" filmen jagar jag en BMW E46 med bur men kommer inte riktigt ikapp, det saknas lite effekt!

_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Många är ju skeptiska till min setup på chassit.
På senaste banträffen (Sviestad) så låg jag bakom flera olika bilar med chassisättning där de var mjukare fram än bak och gemensamt för de bilarna var att de blev oroliga och vingliga vid inbromsning och i ingången på kurvorna understyrde de för att sedan växla till överstyrning. Även i snabba kurvor såg det oroligt ut.
Med min bil kunde jag börja bromsa efter kurvan på rakan i ca 170 km/h och den gick spikrakt utan någon tendens till vingel i bakvagnen.
I skarpa kurvor var den milt understyrd och bakvagnen släppte aldrig. I snabba kurvor kunde jag hålla fullt utan att det släppte varken fram eller bak trots hällregn och väldigt mycket vatten på banan.
Jag är väldigt nöjd med chassit och vägegenskaperna är precis som jag vill ha dem.
Det jag kommer göra till nästa säsong är att montera mina justerbara topplagringar fram och montera nya original bussningar i Bakaxeln.

_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Imorgon är det dags för urmontering av motor och låda från "racerOctavian" för att de ska hamna i bruksOctavian.
Under vintern skall det monteras annan turbo, (k03s), dubbla laddluftkylare från Audi S3, större spridare, större luftmassemätare och mappning av den nya motorn. Funderar på att mappa för E85 men har inte bestämt mig.
Målet är att hamna en bit över 200 hk för att bilen ska bli svenskt lagom snabb!
Av naturliga själ finns inga färdiga störtbågar till Octavia Combi men håller på att klura om det går att montera en skruvad bur för Golf 4.
Kupén är i det närmaste exakt samma fram till b-stolpen så det borde gå men sen är ju frågan om det är lämpligt att montera en bur som är gjord för en halvkombi i en helkombi.
Fortsättning följer

_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Nu har jag tagit ur motor och låda ur banOctavian och monterat hela paketet i bruksisen. Började vid 7 på morgonen och startade "nya" bilen vid 3 på eftermiddagen!
Nu börjar arbetet med att trimma den nya motorn och göra iordning växellådan.



_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Dag två blev det nya bromsar fram och bak, montering av coilovers, hjulinställning samt byte till rs-inredning även i bruksbilen. Fick även tag i ett komplett rostfritt feritta avgassystem med 3" downpipe
Så nu är även bruksisen en helt ok bil att ratta men det märks en markant skillnad mot banbilen, S3 framvagnen har en mycket bättre geometri och nu märker man ännu mer vilken skillnad det är! thumbs up

_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Nu håller jag på med växellådan och väntar på att få tillbaka mitt svetsade växellådshus. Har bytt synkringarna på 2:an, de var lite slitna efter 28.000 mil....
Har även chippat bruksisen
Styrenheten kommer från en Octavia 1,8T som blev trimmad hos Dahlbäck racing i början på 2000-talet så den bör väl ha 190 hk ungefär, sen så kanske mitt sportsystem med 3" downpipe och racekat ger några hästar till.
Den går mycket bättre och nu gör den 250 på mätaren och det är 20 blås mer än innan
Den toppar iallafall mer än en Golf 5 GTI
Lite bilder på växellådsrenovering med montering av diffbroms kommer inom kort!

_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Nu äntligen har jag fått tillbaka växellådshuset så nu skall den ihop igen så motor och låda kan monteras i bilen igen....
börjar bli brådis om den ska bli klar till första Banmötet!

_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
På grund av olika omständigheter bestämde jag att den blå Octavia fick gå hädan så den slaktades på chassi och användbara delar och sen fick karossen möta liemannen på Malsta....
Delarna är nu monterade på den silverfärgade istället.
Det blev enklare så då den redan är trimmad och karossen bara gått drygt 12.000 mil.
Vi får se hur den går nästa lördag 19/11 på Mantorp med Alfaklubben!

_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Den gjorse iallafall nästan mätarn ut innan jag var tvungen att bromsa!
Vi får se på lördag hur det går på Mantorp.

_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1139



Hej, kapar din projekttråd lite med ett par frågor

Jag har själv en RS -02 som tidigare ägare chippat samt monterat simons sportsystem 2,5" samt dragit in extra kalluft till filterboxen. Den går rätt bra men det är alltid kul med mer krut i maskin. såg att du hade 3"dp samt sportkatt, blev det stor skillnad? samt har du ngr fler hustricks för att få mer fart på maskineriet?

Mvh Kristofer

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7962



Snor plats att svara på

Cooper Killen skrev:
Hej, kapar din projekttråd lite med ett par frågor

Jag har själv en RS -02 som tidigare ägare chippat samt monterat simons sportsystem 2,5" samt dragit in extra kalluft till filterboxen. Den går rätt bra men det är alltid kul med mer krut i maskin. såg att du hade 3"dp samt sportkatt, blev det stor skillnad? samt har du ngr fler hustricks för att få mer fart på maskineriet?

Mvh Kristofer


En riktig mappning gör mycket mer än chippet.
Har du en -02 borde du ju ha K03S eller nyare modell på turbon.
Då har du redan där samma hårdvara som 180hk orginal.
Med chip/mappning bör du då kunna hamna en bra bit över 200hk.
IC finns ju den som ser ut som orginal helt i alu men trippelt så tjock.
Sedan kan man ju dra till med en fronmonterad ic.
Men OM du dvs har bytt ic/insug/avgas = Mappning.

Lägger min röst på en bra mappning om allt annat är fixat.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Min är bara chippad av dahlbäck racing någon gång i början på 2000-talet och jag har monterat ett rostfritt avgassystem med 3" downpipe och racecat. Den ger väl runt 200 hk eller strax där över.
Jag tycker det blev ganska stor skillnad med downpipen, det blev märkbart mer effekt, gassvaret blev mycket bättre samt att den kändes lite kvävd uppåt 6000 rpm men nu varvar den glatt till varvstoppet vid 6700 rpm. Det är i och för sig inte mycket mening att varva mer än strax över 6000 då effekten dalar om man varvar mer.
I vinter satsar jag på att montera mina dubbla laddkylare från en Audi S3 men bygga om laddröret från turbon och leda laddluften åt "fel" håll för att inte få så lång väg från laddkylare 2 och till gasspjället.
Kommer nog inte trimma mer i det här läget utan satsa på en hållbar motor med lagom mycket effekt.
Lycka till med RS:en det kommer bli en snabb bil!

_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7962



Men är din motor en -00 som det står i signaturen?
För efter -01 hade de den uppdraderade turbon men ändå endast 150hk.
T.ex AUM motorkoden har den senare där endast mjukvaran skiljde mot 180hk.

Dvs , chippet når då upp till vad de nyare motorerna nådde med endast orginal mjukvara.
Och mappar man dessa noga får man ut ca 225hk med riktig IC/avgas.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Min motor är en AGU med original K03. Med tanke på hur den går måste den ha 200 hk eller strax där över.

_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Nu är Mantorp avklarad.
Jag tycker inte Mantorp är den roligaste banan i sverige. Långa rakan är seg och några kurvor är knepiga att få ett vettigt spårval i.
Dagens bästa tid blev 1.45.68.
Vet ej om det är en ok tid men bilen känns bra och chassit fungerar väldigt bra!
Till nästa år är diffbroms ett måste då mycket tid går till spillo i utgångarna på kurvorna.
I de långa kurvorna går den mycket bra med endast en lätt understyrning men den känns fortfarande för mjuk fram. Till nästa år blir det också ännu hårdare fjädrar. Kommer gå upp till antingen 150 eller 160 nm fjädrar.
Mina Nankang r-däck fungerar fantastiskt bra med bra styvfar stomme, bra grepp samt mycket bra slitstyrka,
De sliter helt jämt över slitbanan och har en mycket jämn temperatur och det tyder ju på att chassit är bra a.vstämt

_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7962



Seebach skrev:
Min motor är en AGU med original K03. Med tanke på hur den går måste den ha 200 hk eller strax där över.


Den senare modellen heter K03S

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Lillen skrev:
Seebach skrev:
Min motor är en AGU med original K03. Med tanke på hur den går måste den ha 200 hk eller strax där över.


Den senare modellen heter K03S


Jag har en K03S liggandes men enligt de jag pratat med kommet det inte göra någon som helst skillnad på min motor utan det krävs mer omfattande modifikationer för att öka effekten.
Däremot sas det att min AGU motor är bättre att trimma på än den senare t.ex AUM.
Vi går se vad som händer på motorfronten framöver men jag vill ha chassi och transmission att fungera klanderfritt innan det blir mer effekt.

_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1068



Ja trimma kan du göra när allt annat är perfekt..
Lätta allt du kan och sedan kör så mycket du kan och se vad du får för tider på banorna, sedan kan man jämföra liknande bilar med liknande Vikt/Hk och se hur man står sig.
Bilen blir väl mer och mer en renodlad trackday-racer så Bur vore bra för säkerhet och vridstyvhet...

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7962



Ok bra.
Men då undrar jag VAD som är bättre i de äldre motorerna.
Det enda jag vet brukar vara att de lättare passar i de äldre VW bilarna.
Samt att startspärren är lättare att ta bort.

Motorerna i sig blev bättre och det var turbon i sig som var trimmet.
Det var just den uppgraderade turbon som var skillnaden mellan de som hade 150hk och t.ex AUM som hade samma grejer som 180hk men endast hade 150hk pga mjukvaran.

Att saker SÄGS är ju en sak.
Men man måste ju ta reda på varför med.

Ska du ändå trimma så gör som Chrix , LÄTTA....lätta lätta lätta.
Men det är klart har du gjort allt runt om motorn så är det dags att göra insidan.
För jag personligen tvivlar på att de äldre är bättre , det är snarare ingen större skillnad.
Och 200hk , har du bromsat den.
Enda sättet att veta.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Turboaggregaten skall rent tekniskt sett vara likadana men med ändrad laddtrycksreglering på K03S.
Från 01 och framåt har alla VAG bilar nya insprutningssystem pga hårdare miljökrav och de är inte kompatibla med de äldre systemen fram till -00.
Motorerna är även ändrade i hårdvaran med minskade lagerytor, andra kolvar och kolvringar och så vidare för att minska friktionen och därmed bränsleförbrukningen. Det gör att AGU motorn är starkare och tål mer trimning innan byte av vitala delar i motorn krävs.
Vad det gäller bilen i övrigt så har den används som bruksbil under somrarna och fraktat barn och hundar och då måste den ha inredning, AC och så vidare så det är en kompromiss mellan banbil och bruksbil.
Om man vill ha en renodlad banbil är det nog bättre att bygga på en Golf eftersom den är lättare från början men det är inget alternativ för mig då det är en för vanlig bil och den är för liten för mina behov.
Men som sagt vill jag sortera ut chassit med hjulupphängning och bromsar samt montera diffbromsen i växellådan och se vad det ger innan jag lägger krut på motorn.
Effekt har man ju ingen nytta av om man inte får ner den i asfalten.
Motorn är inte bromsad utan det är en ren uppskattning men den är snabbare än min kollegas original RS så rimligtvis har den mer än 180 hk.

_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Octavia 1,8T R TILL SALU
<<   1, 2, 3 ... , 10, 11, 12   >>
76425 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande