Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang 65 Turbo 1004whp Tips på Aerodynamik fix?
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14   >>
7 besök senaste veckan (119197 totalt)
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3451



Glasfiberhuv?

Akta dig för att bara kapa hål utan eftertanke, har sett flera där huven tagit luft som ett segel i högre farter och fullkomligt förintats.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Christian Lindén
Piteå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 230


Trådstartare
Wärhner skrev:
Glasfiberhuv?

Akta dig för att bara kapa hål utan eftertanke, har sett flera där huven tagit luft som ett segel i högre farter och fullkomligt förintats.


Ja det är en glasfiber huv! Har ju problem nu med att det blir tryck under huven så man ser hela huven svälla! Tänkte att det skulle bli bättre med luftutsläpps galler och stänga övre delen av grillen?

_________________
Christian Lindén
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Christian Lindén skrev:
Ja det är en glasfiber huv! Har ju problem nu med att det blir tryck under huven så man ser hela huven svälla! Tänkte att det skulle bli bättre med luftutsläpps galler och stänga övre delen av grillen?

Hmm, de bilder som jag sett av hur lufttrycker fördelar sig över bilen så är det antagligen undertryck på större delen av huvens ovansida? Iofs kanske gälar kan lösa en del av tryckskillnaden men med bieffekten att du får luft från motorrummet fram till underkanten av vindrutan där du antagligen tar in friskluft till kupén?

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Christian Lindén
Piteå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 230


Trådstartare
Magnus K skrev:
Christian Lindén skrev:
Ja det är en glasfiber huv! Har ju problem nu med att det blir tryck under huven så man ser hela huven svälla! Tänkte att det skulle bli bättre med luftutsläpps galler och stänga övre delen av grillen?

Hmm, de bilder som jag sett av hur lufttrycker fördelar sig över bilen så är det antagligen undertryck på större delen av huvens ovansida? Iofs kanske gälar kan lösa en del av tryckskillnaden men med bieffekten att du får luft från motorrummet fram till underkanten av vindrutan där du antagligen tar in friskluft till kupén?

Mvh
Mangan


Jo det jag tänkte då borde det ju hjälpa till att suga ut värme från motorrummet? Friskluft tar jag från en innerskärm, har fått plugga intaget framför rutan för det blir sånt tryck där då man åker lite fort så luften flödar för mycket för att värmepaketet ska hinna värma luften på hösten

_________________
Christian Lindén
Citera
zeb930
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 279





_________________
Krister Svahn
Porsche 911 turbo -80
Citera
Börjeson
Västra Götaland
Här sen Feb 2009
Inlägg: 680



Denna kanske man kan norpa lite idéer ifrån


_________________
Citera
Christian Lindén
Piteå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 230


Trådstartare
zeb930 skrev:



Det var riktigt extrema stoppklossar dom hade, kändes lite väl häftigt kanske? Är väl autocross bilar det där så dom är väl inte gjorda för så höga farter? Vill ha något som funkar i 300kmh också

_________________
Christian Lindén
Citera
Christian Lindén
Piteå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 230


Trådstartare
Börjeson skrev:
Denna kanske man kan norpa lite idéer ifrån



Jo fast jag tycker den är häftig men väldigt ful egentligen? Venturi bak ger det något utan att ha slätt underrede? Bakspoilern har jag kikat på och den är mer åt det stuket som jag funderar på!

Gälar i framskärmarna kanske är bästa sättet att ventilera motorrummet?

_________________
Christian Lindén
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4334



Christian Lindén skrev:
Jo fast jag tycker den är häftig men väldigt ful egentligen? Venturi bak ger det något utan att ha slätt underrede? Bakspoilern har jag kikat på och den är mer åt det stuket som jag funderar på!

Gälar i framskärmarna kanske är bästa sättet att ventilera motorrummet?


Venturin är positiv att ha bak även om hela undersidan inte är slät. Det minsta den gör är att i alla fall göra bakre delen slät och minska turbulensen (drag) under den delen.

Gälar i framskärmar har man för att minska det övertryck (och därmed lyftkrafter) som byggs upp i hjulhusen av att hjulen snurrar. Plus den eventuella luft som kommer in i hjulhusen från fronten.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
zeb930
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 279



Christian Lindén skrev:
Det var riktigt extrema stoppklossar dom hade, kändes lite väl häftigt kanske? Är väl autocross bilar det där så dom är väl inte gjorda för så höga farter? Vill ha något som funkar i 300kmh också


Ungefär NASCAR size och dom går ju skapligt fort!? =) +Att du har mer mos


_________________
Krister Svahn
Porsche 911 turbo -80
Citera
Christian Lindén
Piteå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 230


Trådstartare
zeb930 skrev:
Christian Lindén skrev:
Det var riktigt extrema stoppklossar dom hade, kändes lite väl häftigt kanske? Är väl autocross bilar det där så dom är väl inte gjorda för så höga farter? Vill ha något som funkar i 300kmh också


Ungefär NASCAR size och dom går ju skapligt fort!? =) +Att du har mer mos



Hehe jo dom går skapligt fort Lite lägre på dom ändå ser det ut som?
Ser ut som att dom är lite böjda och man ser även att dom har ganska mycket längsgående lister för att stabilisera antar jag. Undra hur bra nascar typen är? Vet att dom körde något år med mer typ som en låg vinge men var väl mest publiken som hatade dom så dom gick tillbaka till gamla hederliga

Dom ser ju ut att ha väldigt enkel aero med bara väldigt låg front och splitter läpp. Annars är dom väl varken slät under eller har någon venturi bak? Inga utsläpp i skärmar eller huv heller så allt som kommer in i kylare/motorrum måste ju gå under bilen?

_________________
Christian Lindén
Citera
Christian Lindén
Piteå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 230


Trådstartare
GustafB skrev:
Christian Lindén skrev:
Jo fast jag tycker den är häftig men väldigt ful egentligen? Venturi bak ger det något utan att ha slätt underrede? Bakspoilern har jag kikat på och den är mer åt det stuket som jag funderar på!

Gälar i framskärmarna kanske är bästa sättet att ventilera motorrummet?


Venturin är positiv att ha bak även om hela undersidan inte är slät. Det minsta den gör är att i alla fall göra bakre delen slät och minska turbulensen (drag) under den delen.

Gälar i framskärmar har man för att minska det övertryck (och därmed lyftkrafter) som byggs upp i hjulhusen av att hjulen snurrar. Plus den eventuella luft som kommer in i hjulhusen från fronten.


Okej men en stor del av effekten borde väl gå förlorad då man inte har slätt under och heller inga sidokjolar?

Men största skillnaderna till att börja med kanske man får av en bakspoiler och en bättre frontspoiler? Gälar i huven borde väl inte göra saken sämre?
Som det är nu blir bilen orolig/lös i 250+

_________________
Christian Lindén
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4334



Christian Lindén skrev:
GustafB skrev:
Christian Lindén skrev:
Jo fast jag tycker den är häftig men väldigt ful egentligen? Venturi bak ger det något utan att ha slätt underrede? Bakspoilern har jag kikat på och den är mer åt det stuket som jag funderar på!

Gälar i framskärmarna kanske är bästa sättet att ventilera motorrummet?


Venturin är positiv att ha bak även om hela undersidan inte är slät. Det minsta den gör är att i alla fall göra bakre delen slät och minska turbulensen (drag) under den delen.

Gälar i framskärmar har man för att minska det övertryck (och därmed lyftkrafter) som byggs upp i hjulhusen av att hjulen snurrar. Plus den eventuella luft som kommer in i hjulhusen från fronten.


Okej men en stor del av effekten borde väl gå förlorad då man inte har slätt under och heller inga sidokjolar?

Men största skillnaderna till att börja med kanske man får av en bakspoiler och en bättre frontspoiler? Gälar i huven borde väl inte göra saken sämre?
Som det är nu blir bilen orolig/lös i 250+


Ja diffusorn blir mkt mer effektiv med plan undersida. Rent generellt kan man säga att allt som går att täcka in undertill är positivt. Så även om du inte sätter en "diffusor" bak så är positivt om du sätter en slät skiva som täcker in större diff och bakre delen av bilen.

Spoiler och en liten splitter fram kan göra stor skillnad om du kör helt utan idag.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Christian Lindén
Piteå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 230


Trådstartare
GustafB skrev:
Christian Lindén skrev:
GustafB skrev:
Christian Lindén skrev:
Jo fast jag tycker den är häftig men väldigt ful egentligen? Venturi bak ger det något utan att ha slätt underrede? Bakspoilern har jag kikat på och den är mer åt det stuket som jag funderar på!

Gälar i framskärmarna kanske är bästa sättet att ventilera motorrummet?


Venturin är positiv att ha bak även om hela undersidan inte är slät. Det minsta den gör är att i alla fall göra bakre delen slät och minska turbulensen (drag) under den delen.

Gälar i framskärmar har man för att minska det övertryck (och därmed lyftkrafter) som byggs upp i hjulhusen av att hjulen snurrar. Plus den eventuella luft som kommer in i hjulhusen från fronten.


Okej men en stor del av effekten borde väl gå förlorad då man inte har slätt under och heller inga sidokjolar?

Men största skillnaderna till att börja med kanske man får av en bakspoiler och en bättre frontspoiler? Gälar i huven borde väl inte göra saken sämre?
Som det är nu blir bilen orolig/lös i 250+


Ja diffusorn blir mkt mer effektiv med plan undersida. Rent generellt kan man säga att allt som går att täcka in undertill är positivt. Så även om du inte sätter en "diffusor" bak så är positivt om du sätter en slät skiva som täcker in större diff och bakre delen av bilen.

Spoiler och en liten splitter fram kan göra stor skillnad om du kör helt utan idag.


Har ju en liten spoiler fram nu men tror det blir för lite upplever att jag får mycket lyft fram i hög fart men även att den blir lite lös bak!

Men börjar väl med en spoiler bak, splitter och större spoiler fram, ventilera huven, stänga övre grillen, också kanske jag kan täcka lite under också

Tack för tips!

_________________
Christian Lindén
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Nascar bytte tillbaka till riktig spoiler för att leksaksvingen inte funkade som den ska.

Om det är stabilitet i höga hastigheter du vill ha, är det absolut Nascar och dragracing du ska titta på.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
RS
Skellefteå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 25




Om man spanar på den här Mustang kan man ju få lite idéer.

_________________
Rickard Svedberg

Bygger MK Indy R1 20??
VW 1600-E Fastback -71
Citera
Christian Lindén
Piteå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 230


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Nascar bytte tillbaka till riktig spoiler för att leksaksvingen inte funkade som den ska.

Om det är stabilitet i höga hastigheter du vill ha, är det absolut Nascar och dragracing du ska titta på.


Hehe okay har för mig att jag läst att publiken hatade den också
Vill gärna få lite marktryck också, dragracing har ju oftast bara slät rakt bakåt vinge.

Behöver dock lite mer kylning för bromsar och motorrum eftersom man inte ligger i 300 hela tiden så måste ventilera även i låg fart. Gälar i huven borde ju släppa ur mycket då värme stiger.

_________________
Christian Lindén
Citera
Christian Lindén
Piteå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 230


Trådstartare
RS skrev:

Om man spanar på den här Mustang kan man ju få lite idéer.


Vingen och fronten såg ju bra ut! Inte så snygga skärmar men antar att det kanske släpper ut luft bra då dom är kapade så där?

_________________
Christian Lindén
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Christian Lindén skrev:
ButterflyRacing skrev:
Nascar bytte tillbaka till riktig spoiler för att leksaksvingen inte funkade som den ska.

Om det är stabilitet i höga hastigheter du vill ha, är det absolut Nascar och dragracing du ska titta på.


Hehe okay har för mig att jag läst att publiken hatade den också
Vill gärna få lite marktryck också, dragracing har ju oftast bara slät rakt bakåt vinge.




Jag förstår inte. Skulle Nascar använda en spoiler som inte ger tryck....?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10674



Den där uppåtstående skivan är inte alls så aerodynamiskt dålig som den ser ut. Blir ju en luftkudde framför.
Används framgångsrikt på ett flertal räserbilar. Om den skruvas i bakkant av bilen kan man göra den justerbar på ett mkt enkelt sätt genom att kunna skjuta den uppåt/neråt och få olika höjd. Montera i ovalhål eller borra flera monteringshål på olika höjd i skivan.
Såg det sist på en mkt läcker Shrike på Mantorp.

Och sen passar det ju med NASCAR-attribut på en svängjänk!

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19603



De lite mer primitiva aerotricksen (som ofta handlar om "tryckbalans") är lite enklare och stabilare att leka med än när det börjar handla om flödesdynamik.
Dra ner frontspoilern och täck framhjulen, släpp ut övertrycket i hjulhusen i bakkant eller ovanpå och en spoiler på bakluckan så kommer du långt.
Att minska luftmotståndet maximalt har du mindre märkbar nytta av eftersom det finns pulver under högerfoten.
Tät undersida under motorrummet hjälper flödet igenom kylarna och det finns vedertagna ställen att släppa ut luften från motorrummet (upp i huven framför motorn eller via slang ut bakom framhjulen). Öppet till hjulhusen tar in luft den vägen, iaf för mig.

Tejpa dit garnstumpar och filma, den som testar får veta (iaf åt vilket håll det blåser).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang 65 Turbo 1004whp Tips på Aerodynamik fix?
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14   >>
7 besök senaste veckan (119197 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande