Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang 65 Turbo 1004whp Tips på Aerodynamik fix? | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14 >> 7 besök senaste veckan (119197 totalt) |
Glasfiberhuv?
Akta dig för att bara kapa hål utan eftertanke, har sett flera där huven tagit luft som ett segel i högre farter och fullkomligt förintats. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||
Ja det är en glasfiber huv! Har ju problem nu med att det blir tryck under huven så man ser hela huven svälla! Tänkte att det skulle bli bättre med luftutsläpps galler och stänga övre delen av grillen? _________________ Christian Lindén |
||||||||
Hmm, de bilder som jag sett av hur lufttrycker fördelar sig över bilen så är det antagligen undertryck på större delen av huvens ovansida? Iofs kanske gälar kan lösa en del av tryckskillnaden men med bieffekten att du får luft från motorrummet fram till underkanten av vindrutan där du antagligen tar in friskluft till kupén? Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||||
Jo det jag tänkte då borde det ju hjälpa till att suga ut värme från motorrummet? Friskluft tar jag från en innerskärm, har fått plugga intaget framför rutan för det blir sånt tryck där då man åker lite fort så luften flödar för mycket för att värmepaketet ska hinna värma luften på hösten _________________ Christian Lindén |
||||||||
Det var riktigt extrema stoppklossar dom hade, kändes lite väl häftigt kanske? Är väl autocross bilar det där så dom är väl inte gjorda för så höga farter? Vill ha något som funkar i 300kmh också _________________ Christian Lindén |
||||||||
Jo fast jag tycker den är häftig men väldigt ful egentligen? Venturi bak ger det något utan att ha slätt underrede? Bakspoilern har jag kikat på och den är mer åt det stuket som jag funderar på! Gälar i framskärmarna kanske är bästa sättet att ventilera motorrummet? _________________ Christian Lindén |
||||||||
Venturin är positiv att ha bak även om hela undersidan inte är slät. Det minsta den gör är att i alla fall göra bakre delen slät och minska turbulensen (drag) under den delen. Gälar i framskärmar har man för att minska det övertryck (och därmed lyftkrafter) som byggs upp i hjulhusen av att hjulen snurrar. Plus den eventuella luft som kommer in i hjulhusen från fronten. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
Ungefär NASCAR size och dom går ju skapligt fort!? =) +Att du har mer mos _________________ Krister Svahn Porsche 911 turbo -80 |
||||||||
Hehe jo dom går skapligt fort Lite lägre på dom ändå ser det ut som? Ser ut som att dom är lite böjda och man ser även att dom har ganska mycket längsgående lister för att stabilisera antar jag. Undra hur bra nascar typen är? Vet att dom körde något år med mer typ som en låg vinge men var väl mest publiken som hatade dom så dom gick tillbaka till gamla hederliga Dom ser ju ut att ha väldigt enkel aero med bara väldigt låg front och splitter läpp. Annars är dom väl varken slät under eller har någon venturi bak? Inga utsläpp i skärmar eller huv heller så allt som kommer in i kylare/motorrum måste ju gå under bilen? _________________ Christian Lindén |
||||||||
Okej men en stor del av effekten borde väl gå förlorad då man inte har slätt under och heller inga sidokjolar? Men största skillnaderna till att börja med kanske man får av en bakspoiler och en bättre frontspoiler? Gälar i huven borde väl inte göra saken sämre? Som det är nu blir bilen orolig/lös i 250+ _________________ Christian Lindén |
||||||||
Ja diffusorn blir mkt mer effektiv med plan undersida. Rent generellt kan man säga att allt som går att täcka in undertill är positivt. Så även om du inte sätter en "diffusor" bak så är positivt om du sätter en slät skiva som täcker in större diff och bakre delen av bilen. Spoiler och en liten splitter fram kan göra stor skillnad om du kör helt utan idag. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
Har ju en liten spoiler fram nu men tror det blir för lite upplever att jag får mycket lyft fram i hög fart men även att den blir lite lös bak! Men börjar väl med en spoiler bak, splitter och större spoiler fram, ventilera huven, stänga övre grillen, också kanske jag kan täcka lite under också Tack för tips! _________________ Christian Lindén |
||||||||
Nascar bytte tillbaka till riktig spoiler för att leksaksvingen inte funkade som den ska.
Om det är stabilitet i höga hastigheter du vill ha, är det absolut Nascar och dragracing du ska titta på. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Hehe okay har för mig att jag läst att publiken hatade den också Vill gärna få lite marktryck också, dragracing har ju oftast bara slät rakt bakåt vinge. Behöver dock lite mer kylning för bromsar och motorrum eftersom man inte ligger i 300 hela tiden så måste ventilera även i låg fart. Gälar i huven borde ju släppa ur mycket då värme stiger. _________________ Christian Lindén |
||||||||
Vingen och fronten såg ju bra ut! Inte så snygga skärmar men antar att det kanske släpper ut luft bra då dom är kapade så där? _________________ Christian Lindén |
||||||||
Jag förstår inte. Skulle Nascar använda en spoiler som inte ger tryck....? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Den där uppåtstående skivan är inte alls så aerodynamiskt dålig som den ser ut. Blir ju en luftkudde framför.
Används framgångsrikt på ett flertal räserbilar. Om den skruvas i bakkant av bilen kan man göra den justerbar på ett mkt enkelt sätt genom att kunna skjuta den uppåt/neråt och få olika höjd. Montera i ovalhål eller borra flera monteringshål på olika höjd i skivan. Såg det sist på en mkt läcker Shrike på Mantorp. Och sen passar det ju med NASCAR-attribut på en svängjänk! _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||||
De lite mer primitiva aerotricksen (som ofta handlar om "tryckbalans") är lite enklare och stabilare att leka med än när det börjar handla om flödesdynamik.
Dra ner frontspoilern och täck framhjulen, släpp ut övertrycket i hjulhusen i bakkant eller ovanpå och en spoiler på bakluckan så kommer du långt. Att minska luftmotståndet maximalt har du mindre märkbar nytta av eftersom det finns pulver under högerfoten. Tät undersida under motorrummet hjälper flödet igenom kylarna och det finns vedertagna ställen att släppa ut luften från motorrummet (upp i huven framför motorn eller via slang ut bakom framhjulen). Öppet till hjulhusen tar in luft den vägen, iaf för mig. Tejpa dit garnstumpar och filma, den som testar får veta (iaf åt vilket håll det blåser). |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang 65 Turbo 1004whp Tips på Aerodynamik fix? | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14 >> 7 besök senaste veckan (119197 totalt) |