Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 149, 150, 151 >> 39 besök senaste veckan (554628 totalt) |
Mycket fränt.
Hur går det när man åker ett fordon av detta slag på banträffar? Får du köra med andra vanliga bilar osv? Typ om du åker på gatebil osv? Vad säger dem vid besiktning? Måste ju vara hur roligt som helst o köra. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
Tack Henrik. Måste säga att det är en enorm energiboost att för det första ha den stående på egen hjulupphängning. Samt att sätta dit vingen.
Orginal vingen i f3000 1996 var inte mycket för världen. Men byggde dit lite fräsiga prylar och plötsligt snackar vi ordentlig vinge Vingen är det första man ser när man kliver in i verkstaden, och varje gång tänker jag, shit är det här min bil, sen är jag glad en stund _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Eric. Jag får nog säga att jag är lite pionjär i frågan i Sverige detta århundrade, första tillfällena med gamla bilen var det lite svårt och arrangörer visste inte om dem vågade låta mig köra, kan vara farligt att köra openwheelers med kaross bilar, precis som alltid när man blandar olika snabba bilar och framförallt olika rutinerade förare.
Men senare åren har jag nog "bevisat" att det går ganska bra. Inga incidenter och det har nog främst med min självbevarelsedrift att göra. Det är jag själv som råkar väldigt illa ut vid eventuell kollision. Oftast är jag ganska mycket snabbare än andra bilar och kan därför göra ganska enkla omkörningar där jag känner att det går bra. Säkerligen har jag överraskat någon ute på banan som inte sett mig i backspegeln. Men ingen sådär som sagt mycket om det. Och inte hört något från arrangörer. Vet att jag körde om Håkan med erikjakans gamla blå bil på mantorprakan vid ett tillfälle då han inte sett mig, var nog ett par meter mellan oss men han blev ändå lite överskad, själv blev jag omkörd på gatbil 2015 om jag minns rätt, (under timeattack) av Rickard supramannen som gjorde en jävligt sen inbromsning i mjölbykurvan, jag var inte alls bredd på det och trodde han skulle åka av med den ingångshastigheten, så ställde mig själv ganska hårt på bromsen och bromsade nästan på mig. Men han höll spåret bra och det var inga problem( utom att jag själv blev lite "nervös") :d Gällande besiktning så är en sån här bil välbyggd eller hur man ska säga,. Besiktningspersonal på vanliga trackdays vet ju liksom inte vad dom ska leta efter utöver det vanliga med oljespill, fastsatta batterier och detaljer, att bälten är schysst osv. Fick lov att ordna armrestraints sista året vilket såklart borde gjorts redan tidigare men bara inte hade blivit av. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Testade "fräsa" i min maskin första gången idag. Skulle montera in en stål hylsa i aluminium excenter bussning. Så först plana ner en mm för frigång,
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Tjaa!
Du borde ha en sån flagga som små barn har på sina cyklar hehe! Såg dina hål i aluplåtarna. Ett tipps som jag brukar göra är att ta en radiefräs i överhands fräsen o köra hål som jag gjort i ALU det blir skitsnyggt. Här är ett exempel på mina plenum gavlar. Radiefräsarna finns i olika storlek, jag köpte mina på jula. Man får köra lite o duscha med t-sprit, en arm till have varit bra men det funkar. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
Yes jag har sett det när du gjorde det, smart faktiskt
, men fattade inte först vilka aluminium bitar du menade, men koppla sedan att det var dem högre upp i tråden och ser nu att bilden verkligen lurar. Det är vanliga plattjärnsbitar 20x4 110mm långa som jag borstat bort beläggningen på inför tigsvetsning. Hålen är bara typ 10mm och Försänkt med vanlig Försänkare _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Sulla inte med t-sprit.
det skvätter runt,stinker och ligger inte kvar där det behövs. Blir lika bra om ni kör med typ 5-56 eller wd40 Ligger kvar bättre, men blir lite kletigare på biten, bara å tvätta Man kan med fördel köra olja med högre viskocitet ändå, man får välja utefter förmåga man har att vilja tvätta _________________ Patrick Wetterskog |
Hehe!! Okej plattjärnen såg jävligt mycket större ut, hehe!
Vi har ett sånt bord hemma där man monterar överhandsfräsen underifrån, som gjort att bli av med fingrarna så brukar hålla i biten med en tving om det går annars tar jag på mig sågar handskarna så jag inte skulle skära mig. Har provat allt möjligt o tycker t-sprit har funkat bäst o kladdar minst. Men det kanske är dags o sätta fart på kylpumpen på den gamla fräsen. =) mvh Eric _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
Vad är det för borespacing på motorn?
Jag har caddat av flänsar för Bmw s54 spjällen och dem går att få ihop med lite filande till 88mm CC om du vill åka separata spjäll. Hojta till så skickar jag ritningarna. mvh _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 149, 150, 151 >> 39 besök senaste veckan (554628 totalt) |