Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Anglia 101E 1958
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 18, 19, 20   >>
12 besök idag (29653 totalt)
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2210



calle_o skrev:
.
När jag fick fälgar breddade förr i tiden så sa man alltid att det var viktigt för moderna (slanglösa) däck att behålla den valsade "kanten", se bilden. Även om breddningen kanske inte blir den snyggaste då. Finns väl en vajer i däcket som ska hålla kvar däcket vid sidobelastning och/eller lågt däcktryck?

Någon "däckgubbe" här på Rejsa som kan klargöra vad som gäller?


Äldre fälgar ha inte den vulsten då man använde slang....
Kommer ihåg en bred uppsättning hembreddade fälgar som stod hos den lokala däcksfirman.. fint lackerade.. som avskräckande exempel.. men där det djupa delen av fälgen var för smal så ingen däcksmontering var möjlig... kunden försvann med rivstart och kom inte åter. . brukar om möjligt bredda i den djupa delen om det skall bli brett och låga däck.. fullhöjds däck är mer förlåtande...beroende på var den djupa delen hamnat får man ibland montera däcken från sas baksidan av fälgen....

_________________
Michael Thulesius
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 304


Trådstartare
Kul med tips och trix och historier, alltid tacksamt!

Min första tanke var ju att bredda i den djupa delen men det sprack ju när diametern inte var samma på fälgarna.. visst hade man kunnat leta andra fälgar, bredda med plåtremsa eller rent av öppna plånboken och köpa färdiga fälgar men nu blir det så här!

5,5" fälgarna hade bara en kant för däcket på yttre fälgbanan, jag kapade dom så kanten precis är kvar men den hamnar numera på den inre sidan.

Gamla ytterbanan som nu sitter inåt, med däcks-kanten kvar.


Gamla innerbanan utan kant som numera är utåt.


Men jag kommer nog få slipa ner svetsfogarna en hel del om det ska gå att kränga över ett däck.. i övrigt är dom inte mycket bredare än 5,5" fälgarna så är inte orolig över att det inte ska gå att få på ett däck alls.

Riktigt grisjobb att kapa alla fälgarna dock, så lär inte göra om det här i första taget den observante ser ju även punktsvetsar i mina bilder så det är på gång men mer om det i ett senare inlägg..

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4154



Det finns något speciellt med breda plåtisar, här är min gamla Cortina med 5.5 tum och Dunlop racing:


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Det blir kanonfint med breddade plåtisar! thumbs up

Uppfinningsrik lösning på kapning och jigg!!
Helt i min smak!! thumbs up thumbs up thumbs up

Bra med jigg när du skall svetsa också, smidigt
att kunna sätta upp indikatorklocka så du har koll att det inte slår sig för mycket.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 304


Trådstartare
Tack Christian! Jag har förvisso en indikatorklocka nånstans (digital så batterierna är nog ändå slut..) men jag har nöjt mig med att rigga en fast punkt och använda ögonmått/bladmått för att mäta. Har läst lite olika siffror men har förstått att det är ganska stora toleranser från fabrik.. det märker man när man ska passa ihop två fälgar som man tror är helt runda och inser att dom inte alls är det

Janne J skrev:
Det finns något speciellt med breda plåtisar, här är min gamla Cortina med 5.5 tum och Dunlop racing:

Breda plåtisar blir nästan aldrig fel! Riktigt fin cortina du har där

Projekt breda fälgar för fikapengar har fortsatt. Tog en kväll och kapade alla fälgar, grisigt värre..


Nånstans här kändes det inte som en lika bra idé längre, men nu är det ju lite sent att backa..


Bakfälg och framfälg staplade på varandr.


3/4 fälgar svetsade i skrivande stund!


Har fått prova mig fram lite hur jag ska göra, andra fälgen blev jag lite kaxig efter för det gick så himla lätt att linjera upp allt utan kast.. men det fick jag äta upp sen på fälg 3 som blev ett himla pussel.. fick väl till det till slut iallafall!

Inte riktigt i mål än men summa sumarum än så länge: kul? Nja. Smutsigt? Ja. Frustrerande? Ja. Värt det? Inte just nu men jag blir nog nöjd när dom sitter målade på bilen. thumbs up

Får se hur det blir med däck, lutar åt nya runtom men det är ju en liten utgift. Har två 165/70 att sätta fram annars, kanske lite smalt för 6"? Man ju testa iallafall.. så det är om man skulle få tag på två beg 195/60/13 vilka ska ha ungefär samma diameter som dom jag har.

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2210




för din skull provmontera däck innan du lackerar fälgarna.
om du kollar på bilden så ligger "diket" nära kanten.. detta eftersom däckskanten går i sas diagionalen mellan dike och fälgkanten vid montering..när man kränger kanten över.. nu när dina fälgar fått diket längre in blir ju följdaktligen sträckan längre..
säger inte att det inte går.. men
helt klart kul med breda plåtisar...

_________________
Michael Thulesius
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 304


Trådstartare
Tack för omtanken! Jag ska absolut prova kränga på ett däck innan slutfinishen iallafall.

Diket är bara 10mm längre bort från fälgkanten, som är på insidan så får kanske kränga därifrån, men det visar sig



Provmonterade en "färdig" 6" fälg fram också, blir bra tycker jag thumbs up



_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41736

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 304


Trådstartare
Tack Magnus

Jag är uppenbarligen bättre på att bredda fälgar än att få till inbäddade youtube-videos..

Ett litet ihop-klipp på processen. Är ju inte riktigt i nivå med Jannes filmer direkt

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 304


Trådstartare
Sista fälgen svetsad, slipat en fram och en bakfälg och ska prova kränga däck nästa vecka är planen.

Behövde lite paus från grisigt slipjobb så blev att börja slänga lite primer på det viktigaste. Det här var också allt som sprayburken räckte till.. har två burkar topplack sen men tveksam till om det räcker till växellådstunneln och det, får bli penselfärg i nästan rätt kulör annars.



Sen blir det väl att kitta lite skarvar och lägga topplack.
Och med risk för att bli bannad från Rejsa så har jag köpt bitumen-plattor jag tänkte SÄTTA DIT på väl valda ställe. Vikt är inget jag oroar mig för, men borde väl göra gott för ljudnivån/burkigheten.

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3371



Snyggt jobbat!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 304


Trådstartare
Full attack på flera fronter just nu!

Färg på tröskeln, blev helt okej, resten av bilen är ju märkt av åren så det behöver ju inte vara perfekt även om det är lätt att fastna på detaljer..


Färg på torpeden, lite missnöjd just nu tycker inte färgmatchningen blev helt 100 - ser bättre ut på tröskeln?! Skumt.. blev en hel del rinningar också.. man "borde" väl ha lackat hela motorrummet också men skit samma, får se till att jag använder den flitigt sen så det sliter in sig och smälter in i resten av patinan


Målade vxl-tunneln också men det blev katastrof.. var som att färgen var för blaskig och bara rann bort så grundfärgen lyser igenom på höga partier etc.. får bli plan b med penselfärgen där.

Kapat rent och måttat in bakaxeln.


Var lite lat och kapade bort fästet för handbromsvajern från originalaxeln.


Och lite färg på det thumbs up

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 231



Bladfjäderfästet ser lite tveksamt ut, man brukar inte rekommendera sänkningsklossar som är tjockare än en tum.

_________________
Kai Anttila
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 304


Trådstartare
Det är väl beprövat av andra så jag är inte orolig. Körde med 2" lösa block innan och dom här är lika höga totalt (okej några mm extra är det) och så är det ju inget effektmonster jag bygger direkt

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4124



.
Skönt projekt! Kul med lite udda byggen! thumbs up

_________________
Calle Olsson
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 304


Trådstartare
Nu är allt på bilen målat invändigt och under och har börjat skruva tillbaks saker, bra känsla!

Värmepaket och fläkt. Fläkten slutade med att jag bytte motorn till en 12v dc motor för ett par hundringar istället för att försöka få den att gå åt andra hållet, funkade klockrent! Blir väl ett hål i hjulhuset där under för till-luft så småningom.


Torpeden igen, framvagn på plats igen.


Pedalställ på plats.


Översiktsbild, handbromsspaken tillbaks också. Eftersom det är Fort men Fel AB som målat så var inte all gammal asfalts(?) klet på golvet borta vilket resulterat i att färgen fortfarande är klibbig på sina ställen, så kommer lägga någon form av matta på golvet ändå, men tunneln tänkte jag ha synlig tills vidare.


Bakaxeln på plats med bromsar och bromsrör.


patrikh skrev:
Sista fälgen svetsad, slipat en fram och en bakfälg och ska prova kränga däck nästa vecka är planen.

Haha gick ni på den lätta.. blev inte som tänkt med krängningen och eftersom jag har tålamod som en.. kommer inte på nån bra liknelse men fälgarna är iallafall slipade, spacklade och målade Däck är beställt också thumbs up


Kommer gifta sig fint med mina fina navkapslar sen


Nu till "tycka-till" -sektionen:

Köpte på mig komplett packningskit, vet inte hur seriös jag ska vara nu.

1: bara byta ventilkåpspackning och se glad ut
2: ta bort tråg och göra rent, byta bakre och främre packbox och sätta ihop med dom packningar som behövs.

Topplockspackning tänkte jag spara tills jag lyfter toppen av nån roligare anledning, om inte ventiltätningarna är helt slut eller liknande.


Grenrör!
1: chansa på att ingen pinnbult går av och montera extraktor-röret på en gång? Ser ju lite roligare ut iallafall.
2: ta det säkra före det osäkra och köra på original tills vidare


Kommer snart behöva fundera på bromsrörsdragning, har ju cylindrarna i bilen så tänker att skottgenomföringar är bra, eller är det overkill?

Hittade färdiga "kit" på speeding för detta (har liknande reservoarer som på bild) men det drar iväg till typ 2500kr för allt jag behöver, borde gå att komma billigare undan? Inte forskat jättemycket i det men om någon har lite bra tips så är det tacksamt!


_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1708



Om jag planaret att ha av pinbultar hade jag passat på att få det överstökat medans motorn är utanför bilen. Mycket smidigare.

_________________
Markus Ålind
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4154



Qaz skrev:
Om jag planaret att ha av pinbultar hade jag passat på att få det överstökat medans motorn är utanför bilen. Mycket smidigare.


+1 på den!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 304


Trådstartare
Ja där sa ni något.. kanske bäst att dra av det plåstret direkt bara

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4154



Finns det plats så hade jag attackerat pinnskruvarna med mutterknacken, segdrar man så är det större risk att skruvarna går av.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Fint jobbat!

Jag kan nog rekommendera att öppna tråget och skifta packboxar nu med - är ju också väldigt mycket enklare med lös motor.

Finns inget så surt som att upptäcka ett oljeläckage när man lagt allt jobb på montering osv.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Anglia 101E 1958
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 18, 19, 20   >>
12 besök idag (29653 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande