Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 126, 127, 128, 129, 130, 131   >>
80 besök senaste veckan (366463 totalt)
Lowflyer
Eskilstuna
Här sen Aug 2006
Inlägg: 23



På den tiden dollarn inte kostade apa köpte jag en sådan här när jag skulle sätta ihop mina chevatoppar:
https://www.summitracing.com/parts/sum-900032
Kanske inte exakt den modellen, men du fattar principen?

_________________
Jan Dersjö
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11327



Janne J skrev:
fotpassare


Ett ord jag aldrig använt eller vetat att det fanns tidigare, allmänbildningstråd på hög nivå! thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4131


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Janne J skrev:
fotpassare


Ett ord jag aldrig använt eller vetat att det fanns tidigare, allmänbildningstråd på hög nivå! thumbs up




Lowflyer skrev:
På den tiden dollarn inte kostade apa köpte jag en sådan här när jag skulle sätta ihop mina chevatoppar:
https://www.summitracing.com/parts/sum-900032
Kanske inte exakt den modellen, men du fattar principen?


Japp, har sett den många gånger, verkar populär i USA, ser inte riktigt att den gör mätningen så mycket bättre än min metod, Trickflow skickar med en tolk som man kan testa med men jag föredrar att mäta.



Tätningar och fjädrar monterade:



Första toppen klar, den andra står på tur för samma behandling:


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3366



Hur ser den lilla radien ut i kanalerna på dessa topparna?

Har du gått på något speciellt förhållande mellan storleken på ventilsätet och utrymmet ovanför? Många nämner typ 85% eller liknande...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4131


Trådstartare
MatsK skrev:
Hur ser den lilla radien ut i kanalerna på dessa topparna?

Har du gått på något speciellt förhållande mellan storleken på ventilsätet och utrymmet ovanför? Många nämner typ 85% eller liknande...


Jag har varit väldigt restriktiv när det kommer till bearbetning av insugsportarna, den lilla radien är bara bearbetad så det inte finns några kännbara kanter, använde enbart lamellsliprulle för att inte avverka mer än nödvändigt.
Har hört upp till 90-91% nämnas av vissa på nätet, de flesta verkar vara överens om att över 93% så dör flödet ganska brutalt. Jag har inte gjort någonting på den delen av kanalen, originalet ser välarbetat ut, det enda jag gjort är att se till att övergången från den delen till själva porten inte har några kännbara kanter, ett minimalt ingrepp var allt som behövdes.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5606



Janne J skrev:


Lowflyer skrev:
På den tiden dollarn inte kostade apa köpte jag en sådan här när jag skulle sätta ihop mina chevatoppar:
https://www.summitracing.com/parts/sum-900032
Kanske inte exakt den modellen, men du fattar principen?


Japp, har sett den många gånger, verkar populär i USA, ser inte riktigt att den gör mätningen så mycket bättre än min metod, Trickflow skickar med en tolk som man kan testa med men jag föredrar att mäta.

Alla lösningarna funkar ju thumbs up
Sen så vill man ju ha så lätta delar som möjligt då behöver man ju inte så hårda ventil fjädrar

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5598



super7 skrev:
Janne J skrev:


Lowflyer skrev:
På den tiden dollarn inte kostade apa köpte jag en sådan här när jag skulle sätta ihop mina chevatoppar:
https://www.summitracing.com/parts/sum-900032
Kanske inte exakt den modellen, men du fattar principen?


Japp, har sett den många gånger, verkar populär i USA, ser inte riktigt att den gör mätningen så mycket bättre än min metod, Trickflow skickar med en tolk som man kan testa med men jag föredrar att mäta.

Alla lösningarna funkar ju thumbs up
Sen så vill man ju ha så lätta delar som möjligt då behöver man ju inte så hårda ventil fjädrar

Du får lätta ventilerna lite


_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5606



2fast4u skrev:
super7 skrev:
Janne J skrev:


Lowflyer skrev:
På den tiden dollarn inte kostade apa köpte jag en sådan här när jag skulle sätta ihop mina chevatoppar:
https://www.summitracing.com/parts/sum-900032
Kanske inte exakt den modellen, men du fattar principen?


Japp, har sett den många gånger, verkar populär i USA, ser inte riktigt att den gör mätningen så mycket bättre än min metod, Trickflow skickar med en tolk som man kan testa med men jag föredrar att mäta.

Alla lösningarna funkar ju thumbs up
Sen så vill man ju ha så lätta delar som möjligt då behöver man ju inte så hårda ventil fjädrar

Du får lätta ventilerna lite


Så det är därför flödes siffrorna är så konstiga när toppen testades...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4131


Trådstartare
Flödestestning känns onödigt, bättre att lita på sin övertygelse

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Skall bli riktigt intressant att se utfallet på den här portningen och kammen!

Tittar jag på min topp (och det verkar ju även vara en allmänt vedertagen princip) så har det
lagts väldigt mycket jobb på manuell portning av insugskanaler av BMW:s M-avdelning,
mycket mindre jobb på avgas (mest tillsnyggning av gjutskägg osv).

Nu är det ju inte direkt överförbart till din motor - allt förutsätter ju att kanalerna är vettigt
dimensionerade från början.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4131


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Skall bli riktigt intressant att se utfallet på den här portningen och kammen!

Tittar jag på min topp (och det verkar ju även vara en allmänt vedertagen princip) så har det
lagts väldigt mycket jobb på manuell portning av insugskanaler av BMW:s M-avdelning,
mycket mindre jobb på avgas (mest tillsnyggning av gjutskägg osv).

Nu är det ju inte direkt överförbart till din motor - allt förutsätter ju att kanalerna är vettigt
dimensionerade från början.


Där har jag en fördel jämfört med en modern högprestandamotor, det finns en hel del som har uppenbar förbättringspotential. Tar man t.ex toppen på min gamla 944S2 så finns det ingenting jag skulle kunna tillföra, hade jag pillat hade det antagligen bara gjort flödet sämre, kolla bilderna på den:





Nästan så man skulle kunnat ha den i vardagsrummet ( Anette hade inte tyckt samma... )

Det jag ser fram mot är om mina vmax på Falkenberg och Knutstorp ändras, effekt i en bromsbänk är ju kul men det är verkligheten som räknas

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4131


Trådstartare
Ibland lyckas det!

En skruv som håller insuget mot toppen brast när jag skruvade isär alltsammans, tänkte direkt att detta tar jag när jag har toppen på bänken:



Borrade hål och knackade i ett bits


Körde försiktigt med mutterknacken


Yes!!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19557



Undantaget som bevisar att det verkligen är omöjligt

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1053



Stort grattis!

Vad var det för dimensioner på hålet och bitsen?
För framtida jobb kan det ju vara ovärderlig info.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 895



Ingen "gris-pitt"? Funkar oftast alldeles galant...

_________________
Magnus Falk
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6360



En väldigt trevlig tråd detta.

Jag saknar en jänkare...

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2166



Hoho vad nöjd jag hade varit!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Skönt när det är medgång!

Otaliga gånger man kämpat med brustna bultar
som suttit som berget och diverse bits och grispickar bara gått runt.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4131


Trådstartare
Vad händer härnäst, har kommer svaret:


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5606



En sak som jag har lärt mig av motorbyggare i bekantskapskretsen. Det skall vara harmoni
i grejerna... inte för våldsamt av nått tex: portning, kammar etc... lite lagom av allt.

Och det ser det ut att bli här thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18658



Christian Jansson skrev:
Skönt när det är medgång!

Otaliga gånger man kämpat med brustna bultar
som suttit som berget och diverse bits och grispickar bara gått runt.


Eller gått av och fastnat...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 126, 127, 128, 129, 130, 131   >>
80 besök senaste veckan (366463 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande