Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 126, 127, 128, 129, 130, 131 >> 80 besök senaste veckan (366463 totalt) |
På den tiden dollarn inte kostade apa köpte jag en sådan här när jag skulle sätta ihop mina chevatoppar:
https://www.summitracing.com/parts/s Kanske inte exakt den modellen, men du fattar principen? _________________ Jan Dersjö |
||||||||
Japp, har sett den många gånger, verkar populär i USA, ser inte riktigt att den gör mätningen så mycket bättre än min metod, Trickflow skickar med en tolk som man kan testa med men jag föredrar att mäta. Tätningar och fjädrar monterade: Första toppen klar, den andra står på tur för samma behandling: _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Hur ser den lilla radien ut i kanalerna på dessa topparna?
Har du gått på något speciellt förhållande mellan storleken på ventilsätet och utrymmet ovanför? Många nämner typ 85% eller liknande... _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||||
Jag har varit väldigt restriktiv när det kommer till bearbetning av insugsportarna, den lilla radien är bara bearbetad så det inte finns några kännbara kanter, använde enbart lamellsliprulle för att inte avverka mer än nödvändigt. Har hört upp till 90-91% nämnas av vissa på nätet, de flesta verkar vara överens om att över 93% så dör flödet ganska brutalt. Jag har inte gjort någonting på den delen av kanalen, originalet ser välarbetat ut, det enda jag gjort är att se till att övergången från den delen till själva porten inte har några kännbara kanter, ett minimalt ingrepp var allt som behövdes. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Alla lösningarna funkar ju Sen så vill man ju ha så lätta delar som möjligt då behöver man ju inte så hårda ventil fjädrar _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Du får lätta ventilerna lite _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||
Så det är därför flödes siffrorna är så konstiga när toppen testades... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Skall bli riktigt intressant att se utfallet på den här portningen och kammen!
Tittar jag på min topp (och det verkar ju även vara en allmänt vedertagen princip) så har det lagts väldigt mycket jobb på manuell portning av insugskanaler av BMW:s M-avdelning, mycket mindre jobb på avgas (mest tillsnyggning av gjutskägg osv). Nu är det ju inte direkt överförbart till din motor - allt förutsätter ju att kanalerna är vettigt dimensionerade från början. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||
Där har jag en fördel jämfört med en modern högprestandamotor, det finns en hel del som har uppenbar förbättringspotential. Tar man t.ex toppen på min gamla 944S2 så finns det ingenting jag skulle kunna tillföra, hade jag pillat hade det antagligen bara gjort flödet sämre, kolla bilderna på den: Nästan så man skulle kunnat ha den i vardagsrummet ( Anette hade inte tyckt samma... ) Det jag ser fram mot är om mina vmax på Falkenberg och Knutstorp ändras, effekt i en bromsbänk är ju kul men det är verkligheten som räknas _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Ibland lyckas det!
En skruv som håller insuget mot toppen brast när jag skruvade isär alltsammans, tänkte direkt att detta tar jag när jag har toppen på bänken: Borrade hål och knackade i ett bits Körde försiktigt med mutterknacken Yes!! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
En sak som jag har lärt mig av motorbyggare i bekantskapskretsen. Det skall vara harmoni
i grejerna... inte för våldsamt av nått tex: portning, kammar etc... lite lagom av allt. Och det ser det ut att bli här _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Eller gått av och fastnat... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 126, 127, 128, 129, 130, 131 >> 80 besök senaste veckan (366463 totalt) |