Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 CSL 04 nu med ringen berättelse
<<   1, 2, 3 ... , 13, 14, 15   >>
56845 besök totalt
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1168



Ah synd. Får invänta rapport från veckan efter då

_________________
///Mart1n Pa1m
Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756


Trådstartare
En liten återblick på 2010 års bilåka resor, här kommer del 1

Under 2010 hade jag förmånen att besöka ringen 5 gånger och alla resor har sin historia och sina upplevelser, är det detta som upplevelse turism?

Årets första resa gjorde vi i mitten av April och vi var 2 bilar från NV Skåne som körde ner. Jag i min CSL, Jesper Prytz i sin GT3 och John Kjellsson som var bi farer. Att sitta 8 timmar i en skalstol är inte favorit positionen, helst inte när man känner att häcken somnat i höjd med Löddeköpinge. Resan gick smärtfritt, Prytz höll sig vaken och igång med 8 redbull vilket senare skulle få oanade konsekvenser. Vi anlände som brukligt i Nurburg vid 14 tiden, man hinner vila lite justera däcktryck och sedan ut och köra på eftermiddagspasset.

Första varven på året är en speciell känsla, man har bestämt sig för att ta det riktigt lugnt men så fort man passerar under bron har man glömt det. Vi hade kommit fram till att det var tid för den extremt åk rädda Prytz att få några varv i CSLen han hade fått för sig att det troligen var best att göra det så snart som möjligt innan farten börjat komma tillbaka, sagt och gjort så åkte Prytz med redan på 4 varvet när vi kom in under gantry med en lätt panikslagen Prytz lyckades jag på något vis övertala eller kanske tvinga honom till ytterligare ett var. Nu började farten komma och det var riktigt kul att höra min vän och passagerare tjuta av rädsla, på något vis taggar det en att öka lite till.. Konsekvenserna av detta kan man ju enkelt räkna ut, vi kommer mot Metzgesfeld II framför oss har vi en Corrado hyrpuka samt en Honda Civic, jag smiter förbi Corradon i bra fart tvekar något men bestämmer mig för att även köra om Civicen, jag kommer här på innerspår mot vänstern och det ser ut som att Civic killen sätt mig då han ligger kvar väldigt länge till höger. Jag går på mycket broms när jag förstår att det inte kommer att fungera, men krocken blir oundviklig och jag kör Civicen i höjd med vänster bakhjul, när Civicen snurrar får jag ögonkontakt med den något förvånade föraren som lyckligt vis får stopp på bilen innan räcket, det samma gäller för mig, styr ut på gräset och parkerar fint intill kanten. Nu låg fokus på att varna andra bilister, Jesper tar en av reflexvästarna som jag alltid har i bilen, springer ut och vinkar åt kommande trafik, jag går och kontaktar killen jag krockade med som är riktigt lugn och trevlig. Vi kommer fram till att hans bil inte är mer skadad än en spricka på kofångaren och att han ska åka in och kontakta ringen personal. Jag beslutar att vi stannar på platsen för att det inte ska bli något problem och ringer till påsläppet så att dom kan komma och inspektera bilen och skadorna. Under tiden vi står där och väntar hör jag Prytz skrika Daniel Daniel dom kör på mig, det kommer då en BMW compact som får panik i Metzgesfeld I när han ser Prytz och får sladd på bilen och åker rakt mot Prytz där av paniken. BMWn snurrar ett helt varv och kan fortsätta att köra, han bara skakar på huvet när han passerar mig. Prytz fortsatte sedan att vinka från andra sidan amco räcket.


Efter att vi fått bilen inspekterad fick vi åkan er och vänta i Breidscheid på Polisen som självklart skulle utreda olyckan då killen vi körde på villa ha det på papper att det inte var hans fel. Tror att vi satt och snackade skit med honom i nästan en timme innan Polisen kom.
Min Tyska är inte så bra men jag förstår lite och förstod ganska fort att Polisen anklagade killen i Civicen för att vara vållande till olyckan, detta resulterade i att vi skulle ut och inspektera olycksplatsen så vi hoppar in i polisbilen för att åka till påsläppet, det är här något spårar ur. Alex, den kvinnliga polisen påpekar till sin kollega Carsten att det faktiskt är hastighets begräsning på vägarna upp mot påsläppet, Prytz påpekar då att vi faktiskt förstår lite tyska. Alex skrattar lite och kontrar snabbt, ah ni är svenskar, stämmer det att IKEAs möbler ofta är döpta efter Svenska orter? Vilket vi klart instämmer i, hon gör oss då medveten om att en av möblerna har en het annan betydelse på tyska nämligen god fuck. Stämningen är nu ganska upplupen i polisbilen och när vi når påsläppet pekar Prytz som är ganska speedad efter sina 8 redbull ut på parkeringen och pekar på sin bil, dem med 46 på taket. Detta får Carsten nästan att köra på avspärrningen vid rondellen när han vänder sig bak till Prytz och säger, Vallentin Rossi? Nu var det igång på riktigt. Prytz: vad kostar det att åka utan bälte? Carsten: 30 euro. Prytz: det har jag råd med så han kränger av sig bälte och tröja för att visa sin fina 46 tatuering med Valentino Rossis autograf, nu var dom bästa vänner.

När vi åker på banan mot flugplats ställer jag frågan till Carsten om det alltid är så här fritt på banan när han kör, och självklart var det så, vi var ganska snabba på att kommentera det dåliga spårvalet och att det faktiskt gick ganska långsamt.
Efter att inspekterat olycksplatsen och Alex tagit bevisfoto på spåren med Prytz poserande på alla bilderna avslutade vi vår åktur i Breidscheid igen, det visade sig att det inte var mitt fel att jag körde på Civicen, han gjorde ett filbyte och då var det hans fel.

Jag lämnade bilen till Peter polack för genomgång, han bankade ut skärmen och tejpade lite sedan var det bara att åka igen.

Resten av resan bestod som vanligt av många roliga varv, trevliga mänskor och god öl.

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Kul berättelse i skön positiv anda.
Man hade ju viljat varit med i polisbilen och höra snacket.

Väldigt intressant att polisen tyckte att det var Civicens fel och bra för dig.
Jag har levt med föreställningen att det alltid är den omkörande som bär ansvaret för att undvika kollissioner.

I veckan regnade all snö bort och nu är det 8 plusgrader så en premiärtur på ringen är inte så långt bort.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11892



Klart underhållande reseberättelse
Ser fram emot del 2 thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Håller med Mats. Jag har till och med återgett berättelsen för fru och dotter. Skriv mer Daniel.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Sånt här behövs under den kalla delen av året MUMS! såklart hade det varit roligare om inte olyckan varit framme men nu vet vi ju att detta är länge sedan och mycket öl runnit genom strupen sedan dess

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18703



LUX skrev:
Kul berättelse i skön positiv anda.
Man hade ju viljat varit med i polisbilen och höra snacket.

Väldigt intressant att polisen tyckte att det var Civicens fel och bra för dig.
Jag har levt med föreställningen att det alltid är den omkörande som bär ansvaret för att undvika kollissioner.

I veckan regnade all snö bort och nu är det 8 plusgrader så en premiärtur på ringen är inte så långt bort.


Håller med, trevlig berättelse. thumbs up

Ang. Olyckan så är det också en intressant bedömning, jag (och säkert fler med mig ofter att ha läst här) ser ju Ringen som en tävlingsbana och då vet man ju vilka regler som gäller här hemma. Men om man istället tänker på hur polisen hade resonerat om samma sak hade hänt på E4an så känns det plötsligt glasklart att det var Civicens fel. Intressant.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756


Trådstartare
MaZ skrev:
LUX skrev:
Kul berättelse i skön positiv anda.
Man hade ju viljat varit med i polisbilen och höra snacket.

Väldigt intressant att polisen tyckte att det var Civicens fel och bra för dig.
Jag har levt med föreställningen att det alltid är den omkörande som bär ansvaret för att undvika kollissioner.

I veckan regnade all snö bort och nu är det 8 plusgrader så en premiärtur på ringen är inte så långt bort.


Håller med, trevlig berättelse. thumbs up

Ang. Olyckan så är det också en intressant bedömning, jag (och säkert fler med mig ofter att ha läst här) ser ju Ringen som en tävlingsbana och då vet man ju vilka regler som gäller här hemma. Men om man istället tänker på hur polisen hade resonerat om samma sak hade hänt på E4an så känns det plötsligt glasklart att det var Civicens fel. Intressant.


det var precis det Polisen sa till killen, bara för att det inte finns en mittlinje betyder det inte att där inte är flera fier åt samma håll. Tänk trafikregler på TF så blir det bra thumbs up

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756


Trådstartare
Resa 2 var i slutet av Maj och innefattade även Gran Turismo Nurburgring.

Dagen innan avresan fick jag min nya BMW X6 40d levererad, fördelen med att ha sin lekbil parkerad vid ringen är att man kan resa komfortabelt fram och tillbaka. När vi lämnade Helsingborg kl 5 på morgonen var vi 2 Porschar och några Mini Coopers, efter färjeläget i Tyskland ökade vi takten och lämnade ganska snart resten av förjet bakom oss. Nya X6an hade vi lyckats få upp i 240 innan den gått 40 mil det var inga problem att marcha 180-200 med den och ända ligga på strax över litern med 4 pers och full packning.
Som vanligt anlände vi kl 14 i Nurburg, lunchade lite och hämtade ut våra älskade bilar. En intressant iakttagelse är att när man ligger och matar varv på varv så upplever man så mycket men när man kommer av banan är man bara glad, att man kör så fort man kan på väldens farligaste bana tillsammans med 100 tals andra ger en ett fantastiskt rus men även en skrämmande tanke.

Gran Turismo Nurburgring var en mycket lyckad tillställning, relativt mycket kört men jag förlorade sista timmen pga bil problem, ny lackade fälgar gör att hjulbultarna kan lossna, bilen kändes konstig och det tog lite tid att lokalisera problemet, tur var att hjulet aldrig trillade av. Ny person bästa BTG blev det, 7.44.5 vilket jag är riktigt glad över. En höjdpunkt var så klart helikopterturen runt Nordslingan, klart skrämmande när man ser vad som finns eller rättare sagt inte finna på andrasidan räcket på vissa ställen.
Vi avslutade resan med en lunch på Pinocchio, jag stod bakom min bil och bytte byxor när en polisbil stannar, det var våra vänner Carsten och Alex som stannade för att snacka lite. Dom hade haft en jobbig helg med många Engelsmän som hade krockat vilket hade tagit fantastiskt lång tid.

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756


Trådstartare
Resa 3 Augusti

Jag och Maarit hade semester och var precis hem komna från Gran Turismo Polonia när vi möts av en mycket frustrerad Prytz som inte fått köra bil sedan slutet av Maj, både jag och Maarit insåg snabbt att det bara fanns en sak som kunde hjälp vår vän i nöd. däremot fanns det ett litet logistik problem, jag hade fått besked om att min CSL hade en brusten dämpare och var obrukbar. Att få tag i en ny under semestern var omöjligt, tanken slog mig att ta med original dämparna ner men det var inte så lockande. Jag hade under sommaren även hunnit införskaffa en GT3a som kunde vara ett alternativ. Problemet var nu hur jag skulle få ner den till ringen, släp och dragbil hade jag men BE kortet var jag inte riktigt färdig med så jag kunde inte dra ner den själv, farsan som brukar hänga med till ringen några gånger om året viste inte om han kunde komma loss. Dagen innan ringde Arne från Malmö och frågade om jag ville sälja min CSL vilket jag inte var så intresserad av, Arne meddelade då att han skulle till ringen och samtidigt köpa en CSL och hade inga problem att dra ner min GT3 och ta min CSL med hem. Ibland löser sig saker bara, kul att det finns så många trevliga och hjälpa samma människor som gillar att åka bil på ringen. Detta gjorde att vi kom iväg på årets 3dje resa, Prytz var som ett barn när vi hämtade ut hans bil!

Det händer några gånger per år att resorna blir något impulsiva, detta var en sådan vilket gjorde att vi inte bokat något rum, dessvärre var det ett större event på GP banan den helgen och det var fullt över allt. Dags för Prytz att utnyttja några tjänster som var innestående hos Ralf på rent4ring. Han fixade boende hos oss en natt på Hotell Nordschlife andra natten skulle vi bo en bra bit ut på landet, förbi Hoeacht. Stället var riktigt häftigt på utsidan, nästan så att man blev sugen på att köpa, däremot har vi nu i efterhand hört att det är fullständigt osäljbart då lokal befolkningen tror att det spökar där.


När väl GT3an anlände till ringen dagen innan vi kom ner hade Christian Eik kört bort den till Raeder motorsport som gjorde en invägning och hjulinställning på den så jag km ner till en bil som bar färdig att smiskas många varv på ringen.

Vi bruka bo hos Pension Helga Kraemer, speciell dam men det är riktigt trevligt och hon har alltid något jäkelskap på gång. När jag parkerat bilen utanför kom en Polisbil förbi, självklart var det Carsten och Polis chefen för Adenau. Efter en liten pratstund körde dom iväg, tror inte att dom kommit 5 meter innan Helg var ute och skällde på mig och undrade vad jag ställt till med.

Första dagen blev det endast 3 varv med Porschen det gick frustrerande långsamt och understyrde till den milda grad att det nästan stod still. Prytz hade vänligheten att visa lite Porsche spår men det hjälpte inte. Den kvällen var jag riktigt jäkla besviken på Porschen, den hade varit riktigt billig om någon varit på hugget med kontanter.

Så blev det lördag och jag bestämde mig för att köra CSL spåret och ladda på betydligt mer, har tidigare kört både framför och bakom Patrik i den gula GT3 MKII han hade och det gick riktigt bra, min observation då var att vi körde väldigt lika. Efter några timmars nötande började farten komma igen, inte CSL snabbt men en bit på vägen. Under dagen fick farsan ett mess från min syster som var i Amsterdam tillsammans med svågern David Eklund, dom hade inte en aning om att vi var på ringen så vi har lite händiga och messade tillbaka en bild när farsan står framför Devils diner, det tog David och Lina mindre än 3 timmar att anlända till ringen. Kvällen avslutades med något gladare miner.

Självklart var våra Polis vänner och hälsade på både Alex man och Carsten fick ett antal varv i passagerarsätet hos både mig och Prytz, mycket uppskattat.

Tillägg:
Under lördagen fick vi ett mess från Alex att vi skulle ta det lungt på väg 285 efter som dom hade laser kontroll där. MAn tackar

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Mkt trevlig läsning Daniel, som andra sagt, mera texter & gärna mer bilder:

hittade 2 "gamla" bilder från 1986 (tror jag).... nån som kan gissa vem som är Daniel på bilden ?




de är på 2,5 mb om du villha dem.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756


Trådstartare
Resa 5

Lasse ringde en torsdag eftermiddag och frågade om jag skulle med till ringen redan till kvällen, jag hade inte tid men vi skulle höras igen. Detta är direkt farligt, men jag bestämde mig för att inte följa med så jag ringer Lasse vi 17.30 och meddelar att jag inte kan, svart blir klar att han ska åka ändå så jag fick ju önska en trevlig resa. Båten från Malmö gick vid 22 tiden något försenad anlände jag till Lasse och vi lyckades komma med färjan. Blev en go pilsner och lite sömn. Resan från Travemünde till ringen gick riktigt bra vi fick rum hos Helga som vanligt och allt var på banan.

Jag hämtade GT3an i garaget och åkte till Rader för finjustering, dom juterade nu bort en hel del av understyrningen genom att ändra inställningarna på kränghemmarna. Fick även tipset att åka med mycket soppa i tanken samt att montera CSLens CUP däck fram eftersom dom var mjukare och gav bättre instyrning. Ska bli intressant att testa detta framöver. Väl ute på banan var bilen fantastiskt mycket bättre att köra. Nu börjar kurvhastigheten komma vilket medför ett fantastiskt mycket bättre flyt och förtroende för bilen.

Fredagens körning var super, däremot regnade det något på lördags kvällen så vi slutade lite tidigare. Drack ett par pilsner på rummet och hade de riktigt skönt. När vi skulle ut och käka ringde vi till Roffe för att se om vi kunde hitta lite sällskap, det visade sig att han var på väg till Pinocchio tillsammans med ett gäng trevliga Svenskar. Vi beslutade oss för att göra dom sällskap men då kom problemet, hur tar vi oss dit? Jag visste att vår Polis vänner Carsten och Alex var i tjänst, så jag skickade ett mess till Carsten och frågade om dom hade någon nummer till taxi då vi inte var så sugna på att köra når vi druckit. Efter en pilsner på Lindenhof anlände dom i firma vagnen och körde oss ner till Pinocchio. När det var dags att åka tillbaka till Nurburg kom dom och hämtade oss igen, av någon anledning blir det fullständiga skrattattacker i baksätet på denna Polisbil, Lasse var inte sen och fråga om han fick leka med blåljuset vilket inte var något problem. Vi hade även fått med oss Johan från Stockholms trakten i bilen, av någon anledning började vi härma djur och Johan vann solklart med sitt galt tjut!!! Detta finns inspelat och har vad vi förstått gett upphov till många skratt på polis stationen i Adenau.

Söndagens körning var en total katastrof, bana torkade upp fram på förmiddagen men där vår tokigt mycket folk, köer i 3 led på rakna halvvägs till gantry, till och med parkeringen på åkern var full. Vi bestäde oss för att komma iväg i tid och kastade in handduken vid 14 tiden, hade troligen slutat i katastrof annars.

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756


Trådstartare
KristianAE86 skrev:
Mkt trevlig läsning Daniel, som andra sagt, mera texter & gärna mer bilder:

hittade 2 "gamla" bilder från 1986 (tror jag).... nån som kan gissa vem som är Daniel på bilden ?




de är på 2,5 mb om du villha dem.


Detta var visst ett tag sedan
Hade varit kul att ha dom bilderna, kan du maila över dom.
Jag ska kompletera med fler resbiler i tråden.

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11892



Tack för alla berättelser thumbs up

Ös på med mer bilder thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756


Trådstartare



_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756


Trådstartare





_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
Börjeson
Västra Götaland
Här sen Feb 2009
Inlägg: 680



Underbar läsning! bara fyra månader kvar att räkna ner..

_________________
Citera
Kennie
Höör
Här sen Jun 2003
Inlägg: 581



Kul läsning och ett underbart julkort. thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Kennie Flenstedt
BMW 320daM -18
M3 e92 -08
Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583



perfekt läsning på väg hem från falsterbo ! vad kostar det att åka utan bälte haha haha gott skratt

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8318




_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
speedy83
Oskarshamn
Här sen Sep 2009
Inlägg: 168



Kanske inte är rätt ställe att fråga men det är ju mycket ringsnack här så jag gör ett försök.

Hur bär man sig åt för att köra på ringen? alltså hur löser man det praktiskt med "inträde" osv? Är det bara att köra dit och betala sen köra och åka hem igen?


_________________
Tobias Eriksson

*Tomt i garaget*
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 CSL 04 nu med ringen berättelse
<<   1, 2, 3 ... , 13, 14, 15   >>
56845 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande