Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mini - KEM SuperMini RWD, SFRO klart!!
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20   >>
164 besök senaste veckan (198416 totalt)
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1139


Trådstartare
Per W skrev:
Cooper Killen skrev:
Det dröjer även med lådan som skall förses med en diffbroms, detta är inget större problem men jag skall oxå ha tag i en koppling och där håller jag på och luskar ut vad jag skall ha.


Vad är det för koppling du är ute efter? Den motor du har är väll den gammla 9000 motorn va som kom innan kortmotorn eller?

Jag har nämnligen en koppling samt svänghjul från en 9000 2.3T liggandes från mitt nerlagda projekt. Tryckplatta och lamell är alldrig körda utan har bara vart monterat. Det borde passa på din bil och ska väll vad jag hört palla för 400 i vrid thumbs up

Skicka ett PM om du är intresserad


Nu har du fått ett PM

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1139


Trådstartare
Nu har det varit tyst ett tag här igen bygget har inte stått helt stilla men tyvär har det inte gått så fort frammåt heller bla pga renovering hemma och allmänt fullbokade helger, men nu ser det bättre ut framöver då renoveringen börjar bli klar mm.

Bakvagnen är det jag jobbar med just nu och då pratar vi bärarmar mm som jag ändrar ngt pga att jag ville ha ett bättre sätt att justera camber och toe.

Men jag håller även på med att planera renoveringen av växellådan som ser ut att bli ganska kostsam men det är bättre att bygga den stabil från början än att den rasar första provturen.



I veckan kom ett paket från den här firman, av paketets storlek och tyngd samt priset att hämta ut det skulle man kunna tro det var en Guldvas Men det var det inte......................


Utan en diffbroms dyrt men förhoppningsvis värt varenda krona när jag skall ut och leka framöver.



Toejustering, släpp kontramuttern på uniballen och vrid sedan på insexan




Camberjustering, släpp kontramuttern på uniballen och vrid samt släpp i varsin ände på muttrarna för att flytta den invändiga glidhylsan upp eller ner


Bärarmarna så gott som klara för blästring och lackering, tänkte stoppa dit ett fäste för krängningshämmare innan bara.

I morgon skall jag se om jag kan få stuns på bakvagnen, vi får se när nästa lägesrapport kommer om det är klart då.

Må så gott!

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
jonaskellander
Hultsby (Kalmar)
Här sen Nov 2004
Inlägg: 49



Inspirerande som vanligt!

Ser fram emot testkörnings rapport!
/Jonas

_________________
Jonas Kellander
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1139


Trådstartare
Igår fick jag ett besked att mina sista skärmbreddare är klara hos lackeraren Men de får nog ligga till dess att motorn sitter på plats i bakvagnen. Bilder kommer när jag hämtat dessa...............

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1139


Trådstartare
Bygget fortskrider, dock bjuder jag inte på ngr bilder ännu det fanns planer om att den kanske skulle kunna beskådas på Elmiamässan men så blir det inte i år iaf tiden räckte inte till som man brukar kalla det.
Hur som helst så har div saker inhandlats här på rejsa till bilen, 4st nya R-däck 205/60 13 vilka skall monteras på mina fälgar som snart skall renoveras/poleras.
Dessutom har en koppling med svänghjul inhandlats, jag skulle vilja lätta denna då den är onödigt tung men tyvär gick den inte upp i svarven på jobbet och frågan är vem som kan göra detta för en rimlig peng? jag får leta lite.

Bilder kommer så snart det finns ngt att fotografera.............................

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Bygget är ju bara såå läckert thumbs up inga uppdateringar på länge , hur gåre?

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1139


Trådstartare
r-2 skrev:
Bygget är ju bara såå läckert thumbs up inga uppdateringar på länge , hur gåre?



Bygget står inte still utan går frammåt, kanske lägger jag upp lite nya bilder under helgen på hur statusen är

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1139


Trådstartare
Som sagt bygget ångar vidare men tyvär är det mycket vänta just nu.
Växellådan är inlämnad sen ett par veckor tillbaka för renovering samt montering av diffbroms. När lådan var isär så blästrades alla husen till lådan och rengjordes minutiöst så att det bara är att lackera när den är klar. Kanske lite overkill men den kommer nog både se fin ut samt ha en mycket hög driftsäkerhet, med bla diffbroms och stålhylsa monterad.


Min motor hade den svagare 228mm kopplingen, men jag skaffade ett 240mm svänghjul samt en Aero lamell som skall orka hålla emot. Svänghjulet skickades iväg för lättning och balansering och resultatet blev en bantning på lite drygt 3kg.


Jag har även förbättrat hjulupphängningen bak där jag fick en SFRo anmärkning på. Jag vet inte vad jag tänkte med när jag valde att svetsa fast lagerhusen i bärarmarna. Nu efter ngr timmars slit (gör om gör rätt) så blev det klart bättre. Nu bultas lagerhusen i bärarmarna vilket både lär hålla bättre samt ser snyggare ut.
Jag har även gjort lite fästen för bromsrör samt handbromsvajer på bärarmarna.


Bakvagnen är klar och lämnades på blästring före midsommar, det som ligger i tiden är att ladda färgsprutan och börja lackera alla detaljer till bakvagnen samt montera ihop.


Min idé är att skaffa en ställbar knivkrängare till bakvagnen så småningom, därav så gjorde jag alla fästen klara och måttade för denna innan bakvagnen skickades på blästring. (ursäkta den dåliga mobilbildens kvalité)

Som sagt så är det mycket småpill som görs just nu, men snart borde bakvagn och motorpaket kunna placeras i bilen.

Jag har även börjat pilla med fälgarna vilket var ett riktigt skitgöra. De var lackade med flera lager färg men i grunden även pulverlackerade så jag har kört flera vändor med färgborttagningsmedel och bläster för att få de rena. Sedan skall de grundlackeras och fälgbanan skall poleras. Färgvalet lutar åt att de kommer bli röda centrum ihop med polerad fälgbana, vilket borde bli snyggt mot den annars mörk gråa nyans bilen har.

På återseende

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5754



Cooper Killen skrev:
Jag har även förbättrat hjulupphängningen bak där jag fick en SFRo anmärkning på. Jag vet inte vad jag tänkte med när jag valde att svetsa fast lagerhusen i bärarmarna. Nu efter ngr timmars slit (gör om gör rätt) så blev det klart bättre. Nu bultas lagerhusen i bärarmarna vilket både lär hålla bättre samt ser snyggare ut.


Bra thumbs up

Då kan du ju grundställa toe och camber genom att shimsa lagerhusen också, inte alls dumt.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Har det hänt något de senaste 4 månaderna?

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1139


Trådstartare
ezroller skrev:
Har det hänt något de senaste 4 månaderna?


Ja ngt har hänt men jag har varit dålig på att uppdatera................

Himmer jag så blir det liten uppdatering närmaste dagarna

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1139


Trådstartare
Lite uppdateringar kan man iaf bhuda på trots att det inte hänt så supermycket med bilen sedan sist

Sen var det ju det där med att ha flera projekt samtidigt jag gick nämligen och köpte en båt med lite jobb på i sommras som tagit den mesta av tiden.


Mycket fixat och gjort av tidigare ägare, ett motorbyte samt uppsnyggning var min tanke.


Hursom så blev det byte av durk och hela ramen där under, eftersom att det gällde att ligga i med plastande etc så har bilen fått vänta en aning


Allt trä var ruttet och dåligt, men nu är det straxt klart.

En tråd på www.boatlife.se kommer nog så småningom om du vill läsa mer om detta spektakel.
Allt trä var ruttet och dåligt, men nu är det straxt klart.


En tråd på www.boatlife.se kommer nog så småningom om du vill läsa mer om detta spektakel.


Men detta var ju ingen tråd om min lilla V8 båt utan en supermini!







Före sommaren så lämnades lådan iväg för renovering samt montering av diffbroms mm, detta drog ut väldigt länge på tiden tyvär så lådan hämtades ca 3månader senare och då var vi redan inne i slutet på augusti.
Nu är den iaf nyrenoverad med nya lager, packningar, Aero-synkringar, stålhylsa, extern oljekylare etc så den bör hålla till minin iaf
Jag passade på att renovera fälgarna och polera upp fälgbanorna samt blästra och lacka dem, därefter skoddes de med ett rejsafynd 032R 205/60 13" däck.
När jag var i England i sommras passade jag på att inhandla div olika delar till bilen och däribland blinkers, fram och bakljus etc


Svänghjulet lättades ett par kilo så motorn skall bli lite rappare på gasresponsen




Fronten får ett ngt mordernare gränssnitt av lyktor, klarglasframhjus av senaste snitt (kanske blir det Xenon för blingfaktorns skull thumbs up )


Hur polerar man en fälgbana när man inte äger en svarv? Jag tog iaf en ryckluftsdriven borrmaskin, tillverkade ett nav och sedan nötte jag på med slippapper ett antal timmar.

Fälgarna lackerades blanksvarta och fick en polerad fälgbana, hittade ingen framsidesbild just nu men det kommer!


Motor och låda ihopmonterade med ny slavcylinder koppling från sachs mm, nu återstår lite justering av tråget innan denna kan lyftas på plats i bakvagnen och sedan in i bilen.


Det var allt för denna gång

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Erix
Sörmland
Här sen Dec 2006
Inlägg: 89



ojojoj vad snyggt det ser ut... Jag blir alldeles avundsjuk. Bra jobbat! Keep it up!

Mvh Erik

_________________
Erik Wiggström
Citera
KIB
Helsingborg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 13



Vad händer, ingen uppdatering på länge

_________________
Kjell-Inge Billsten

Fiat 128 Rally -72
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1139


Trådstartare
Nu va det förskräckligt länge sedan som det skedde en uppdatering här

Som jag tidigare nämnde så tog mitt införskaffade båtprojekt typ all ledig tid så denna lilla vagn har tålmodigt fått vänta på sin tur. Det kommer nog inte komma en skur av uppdateringar här nu heller som det ser ut men jag har efter ca 1års totalt stillestånd faktiskt kommit igång lite med bilen igen. Mitt närmaste mål är att få i motor och bakvagn i bilen vilket är nästa sak på tur, problemet är dock oljetråget som kommer byggas om för att passa.
Helgens arbete blir att bygga en dummy i plåt som jag sedan kan lämna till ngn som kan fabricera en likadan i aluminium med delar från det gamla tråget. Dessutom skall jag rita upp den bränsletank som jag tillverkat som pappmodell för ngt år sedan så att även denna kan låta tillverkas i aluminium.

Sen är det dags att börja handla lite delar igen och bygga vidare;

- Bromsok Willwood Dynalite
- Styrsystem till motorn? Megasquirt, haltec, civinco, vems etc? Vad skall man välja?
- Bygga elsystem
- Skära och montera plastrutor
- mm

Kanske det blir så att jag bjuder på lite bilder efter helgens göromål

Mvh

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 361



Cooper Killen skrev:
Nu va det förskräckligt länge sedan som det skedde en uppdatering här

Kanske det blir så att jag bjuder på lite bilder efter helgens göromål

Mvh


Långhelg?

Gillar ditt bygge, vill gärna se mer.......

_________________

/LOLA-Christian
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



Cooper Killen skrev:

- Styrsystem till motorn? Megasquirt, haltec, civinco, vems etc? Vad skall man välja?


Varför kör du inte saabs egna Trionic5 system?

_________________
Mattias Broberg
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2771



Vad är det för lagerhus du använt i bakvagnen?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5754



Lagerhusen är Sierra eller Scorpio, de är i stort sett lika, möjligen olika hjullager beroende på modell, bultcirkel kan också skilja. De är grymt smidiga och använder samma typ av Lobroknutar som Audi, BMW mm.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2771



therealpinto skrev:
Lagerhusen är Sierra eller Scorpio, de är i stort sett lika, möjligen olika hjullager beroende på modell, bultcirkel kan också skilja. De är grymt smidiga och använder samma typ av Lobroknutar som Audi, BMW mm.

Gustaf


Intressant! Bra att veta Tack för infon.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1139


Trådstartare
Cassius skrev:
therealpinto skrev:
Lagerhusen är Sierra eller Scorpio, de är i stort sett lika, möjligen olika hjullager beroende på modell, bultcirkel kan också skilja. De är grymt smidiga och använder samma typ av Lobroknutar som Audi, BMW mm.

Gustaf


Intressant! Bra att veta Tack för infon.


Stämmer bra, som Gustaf säger så är det sierrans lagerhus med skivbromsar bak, naven är omborrade till 4x100 då spindlarna fram är Opel och det är en tämligen vanlig dimention på bultmönster för att hitta fälgar till i framtiden.

M.Broberg skrev:
Cooper Killen skrev:

- Styrsystem till motorn? Megasquirt, haltec, civinco, vems etc? Vad skall man välja?


Varför kör du inte saabs egna Trionic5 system?


Har faktiskt inte tänkt på det, det viktiga är att det är ett kompatibelt system som det finns kunskap att mappa och felsöka om problem dyker upp.


Christian Carlsson skrev:
Cooper Killen skrev:
Nu va det förskräckligt länge sedan som det skedde en uppdatering här

Kanske det blir så att jag bjuder på lite bilder efter helgens göromål

Mvh


Långhelg?

Gillar ditt bygge, vill gärna se mer.......


Det händer saker i garaget så kanske jag skall bjuda på lite bilder snart

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mini - KEM SuperMini RWD, SFRO klart!!
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20   >>
164 besök senaste veckan (198416 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande