Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Anglia 1960. Den bitvis urspårade tråden om "Hånglian".
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 21, 22, 23   >>
28 besök senaste veckan (135151 totalt)
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8822

Hjälpmoderator

Skall ni bygga en R-Anglia?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
P.P. skrev:
Skall ni bygga en R-Anglia?


Vinglia, Hånglia, Ranglia... kärt barn har många namn.

Tord som handlat prylarna kan berätta mer....

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13401



Planen är att stoppa i en motor som har lite mer effekt, lite mindre vikt och mycket mindre oljeförbrukning. Så jag köpte en r1-motor från -02 av Anders. Spec borde vara typ det här

Hånglian kommer inte byta namn eller utseende så mkt för det...

Bongotrummorna hävdar therealpinto att dom är tveksamma på att släppa igenom med 150hk

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11381



Tord skrev:
så bakbromsarna ska konverteras till skivor, helst med integrerad handbroms. Förslag på bakbromsar tas emot tacksamt. Är bultdelningen 4x108 så är det enklare för mig.


När jag läste 150hk trodde jag att det skulle bli C20XE och omegalåda, trodde du hade vikit av från hojmotorn... ;-)
Men Opel Astra G hade väl handbromsen integrerade i bromsoken någon gång kring 99-00 på vissa modeller?
Annars var väl inte de speciella "handbromsoken" som Wilwood(?) sålde så dyra?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13401



Marcus Gustafsson skrev:
Tord skrev:
så bakbromsarna ska konverteras till skivor, helst med integrerad handbroms. Förslag på bakbromsar tas emot tacksamt. Är bultdelningen 4x108 så är det enklare för mig.


När jag läste 150hk trodde jag att det skulle bli C20XE och omegalåda, trodde du hade vikit av från hojmotorn... ;-)
Men Opel Astra G hade väl handbromsen integrerade i bromsoken någon gång kring 99-00 på vissa modeller?
Annars var väl inte de speciella "handbromsoken" som Wilwood(?) sålde så dyra?


Länk?

Är det dessa? http://www.jegs.com/p/Wilwood/Wilwood-Mechanical-Parking-Brake-Spot-Ca . . . .

eller dessa:
http://www.wilwood.com/Calipers/CaliperList.aspx?subname=Combination%2 . . . .

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lägg till ett par hundringar på hojmotorn, så skickar jag med 2st bakok från speedstern ;-)

Edit: har handbromskablar till dom också :-)

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2771



Finns massor med bilar som har handbromsen inbyggd i oken! Stora delar om inte hela? VAG koncernen från 96-97 nån gång t ex. Octavia RS, TT Quattro, S3, Golf R32 + ett par till har t.o.m för ventilerade skivor oken är dessutom i alu.

Vill du hålla dig inom koncernen så finns ju Ford Scorpio, dock gjutjärns ok då. Och som sagts, Opel och därmed även Saab har några modeller med integrerad handbroms. Audi hade de redan på slutet av 80 talet!

Bara att surfa in på meca t ex och kolla in vad du är ute efter och sen klicka på ett ok och "passar till följande bilar" så får du en lista att leta efter på bildelsbasen Lucas oken till VAG i alu som bara tar solida skivor ligger i krokarna av 500kr stycket på bildelsbasen.

Jag har en Anglia jag med, dock en konstig Opel hybrid med framvagn och bakaxel från Ascona B, stort hål i torpeden och läckert nött föredetta blanksvart, numer matt lack
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/IMG_0799.jpg

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41738

Forumägare
Forumägare

R1anglia

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13401



Bakbromsar fixade thumbs up

_________________
Tord Ringenha11
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8822

Hjälpmoderator

Magnus Thomé skrev:
R1anglia

thumbs up


Här försöker man vara lite subtil, men inte då...


_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41738

Forumägare
Forumägare

P.P. skrev:
Magnus Thomé skrev:
R1anglia

thumbs up


Här försöker man vara lite subtil, men inte då...



Jag var helt med på ditt inlägg Jag la bara till lite typografifix

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13401



Smidigt när man kan lägga motor och växellåda i en vanlig back och på egenhand lyfta in den i skuffen:



_________________
Tord Ringenha11
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tord skrev:
Smidigt när man kan lägga motor och växellåda i en vanlig back och på egenhand lyfta in den i skuffen:




Känns fördjävligt att du har slaktat en hoj bara för att ta ut det gottaste
(föreningen mot plågsamma fordonsförsök, motorcyklarnas vänner, mc-aktivisterna)

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5132



steffe skrev:
Tord skrev:
Smidigt när man kan lägga motor och växellåda i en vanlig back och på egenhand lyfta in den i skuffen:




Känns fördjävligt att du har slaktat en hoj bara för att ta ut det gottaste
(föreningen mot plågsamma fordonsförsök, motorcyklarnas vänner, mc-aktivisterna)



Blir 1 mindre invalidiserad person så gråt inte.

_________________
Roland Johansson
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3453



Rolle Scirocco skrev:
steffe skrev:
Tord skrev:
Smidigt när man kan lägga motor och växellåda i en vanlig back och på egenhand lyfta in den i skuffen:




Känns fördjävligt att du har slaktat en hoj bara för att ta ut det gottaste
(föreningen mot plågsamma fordonsförsök, motorcyklarnas vänner, mc-aktivisterna)



Blir 1 mindre invalidiserad person så gråt inte.


Eller så är det rester där en person blev invalidiserad....


...oj vad det lät mörkt..

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Passande låda...texten alltså...

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus S skrev:
Passande låda...texten alltså...


Annars hade ju inte kommentaren dykt upp

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11381



steffe skrev:
Magnus S skrev:
Passande låda...texten alltså...


Annars hade ju inte kommentaren dykt upp


Inget undgår Steffe...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Erik. B
Färjestaden
Här sen Jan 2009
Inlägg: 74



steffe skrev:
Tord skrev:
Smidigt när man kan lägga motor och växellåda i en vanlig back och på egenhand lyfta in den i skuffen:




Känns fördjävligt att du har slaktat en hoj bara för att ta ut det gottaste
(föreningen mot plågsamma fordonsförsök, motorcyklarnas vänner, mc-aktivisterna)


Jag ser det mer som en förädling av motorcykeln, nu får den åtminstone tillbaka dom två hjulen som den saknade från början, dessutom i en sportig kaross thumbs up

_________________
Erik Brundin


Mini 2000 -73 http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=7&t=6628
Och en bruksbil....
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13401



Då maskinparken är lite begränsad inser jag att jag behöver komplettera med en svets, lite meckigt att inte kunna svetsa hemma. Har i dagsläget bara enfas i garaget men det kan relativt enkelt åtgärdas.

om man ska bygga lite motorfästen, växellänkage och avgassystem osv, vad ska man satsa på för svets då?

Vad säger ni om denna?

http://biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/MMA--och-TIG-svets/ . . . .

_________________
Tord Ringenha11
Citera
kallur
mora
Här sen Jan 2007
Inlägg: 75



är nog bra med pin svets om man ska bygga motor fästen till en lastbil lr traktor eller liknande saker som vill ha jätte grovt gods bätre å mycket enklare med en mig/mag svets

_________________
Tommy Kallur
kör:Ducati
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Anglia 1960. Den bitvis urspårade tråden om "Hånglian".
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 21, 22, 23   >>
28 besök senaste veckan (135151 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande