Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garage mm
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 22, 23, 24   >>
66 besök senaste veckan (79287 totalt)
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4011


Trådstartare
Ja, den var ett spontanfynd i vintras. Gav ett par tusen, och efter byte av ett glappt motorskydd fungerar den kalas. Som du säger går de mkt tystare än de typiska budgetmaskinerna. Planen är att den ska upp på vinden tids nog, så den blir ännu diskretare...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2202



ja drar man ner en dränage ledning från botten av tanken så man regelbundet kan tömma så är det nog inga hinder till det... kompisen satte en annan kompressor på loftet... efter något år var han uppe och av en händelse öppna dräneringen... mycket vatten vart det.....

_________________
Michael Thulesius
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6423



Mkt propert...

Ser ut som du aldrig gjort annat än byggt garage.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
andreaswinroth
Varberg
Här sen Aug 2016
Inlägg: 64



Michael Th skrev:
ja drar man ner en dränage ledning från botten av tanken så man regelbundet kan tömma så är det nog inga hinder till det... kompisen satte en annan kompressor på loftet... efter något år var han uppe och av en händelse öppna dräneringen... mycket vatten vart det.....


Jag har satt en automatisk ventil som öppnar vet 30:e minut när kompressorn är igång (lite overkill kanske). Väldigt smidigt och man glömmer inte släppa ut kondensvattnet. Jag har också satt in Plejdstyrning av själva kompressorn med timer så den stängs av efter 2h. Stänger även en kulventil på utloppet från tanken i samma veva.
Ganska skönt att ha såna saker automatiserade.

_________________
@ndre@s W1nr0th

Yaris GR -21
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4011


Trådstartare
Bra tips och idéer! Inte planerat installationen i detalj, men tanken är tryckluftstam i nock, och sen avstick ner mot uttagen i väggarna. Elen är rent allmänt planerad för att den mesta logiken ska kunna ligga i de två huvudcentralerna, för att underlätta flexibel styrning.
Kommer ha dräneringsanslutning till avlopp från till vinden, då jag ändå behöver det för den korsströms-FTX som får hantera garagedelen. (Den ogarageiga sidan får sin egen rotations-FTX för att underlätta brandcellsindelning)

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4011


Trådstartare
När Hasse blåser sidledsregn får man mysa inomhus. Å ena sidan med att skrapa gammal färg från de många innerdörrarna...


... å andra sidan med att göra lite färgprover för vad det ska ersättas med:


Bra terapiarbete hade man väl kunnat säga. Den här veckan kompletterat med lite liveradio från Speedweek borta i Bonneville:
https://www.meridix.com/event/234449

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2202



Gillar den blågråa färgen på översta raden.. målade fönster och dörrar på mitt hus med en liknade "gotlandsblå" en kulör som specialblandas för en firma på gotland av ottosons

_________________
Michael Thulesius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4011


Trådstartare
Ja, den där är Gysinges "gråblå" ur deras sortiment med matta linoljefärger. Snygg. Lite märkligt nog så är den till höger "gråblå" av deras vanliga linoljefärg. Nog för att iPhone inte återger det korrekt, men de skiljer ganska ordentligt. Nåväl - därför man provmålar!

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969



Nummer tre ser lite ut som min favorit-RAL, 5014

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6423



Lång torktid/många lager med linoljefärg?

Jag har nyligen i bostaden provat Rustas Nyans semi-matt (tillverkas av Flugger).
Literpris på 73 kr tilltalar en Boråsare.
Och den är tixotrop, vilket sparar en del svordomar inomhus.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4011


Trådstartare
Kolja skrev:
Lång torktid/många lager med linoljefärg?.

Inte målat jättemycket hittills, men tycker inte det är ett stort problem. Har byggt en större torkställning för när vi målar träpanel, så man kan göra det i batcher.
I princip hela vårt hem är linoljemålat, och jag gillar hur det ser ut och hur det patineras. Så jag kör på det spåret.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4011


Trådstartare
På avstånd kanske det är skev prioritering att fokusera på innerdörrar nu, men de (eller iaf karmarna) behövs på plats för tätskikt mm. Då vill hålla huset i äldre stil och uppskattar vissa äldre byggmaterial så hade vi köpt ett parti dörrar från ett halvmodernt hus (1920-tal). Även om de är massproducerade är de dock inte riktigt standardiserade, utan gångjärnhöjder varierade tex från dörr till dörr. Eftersom vi inte plockat ur dem själva var det också lite öppet vilken dörr som egentligen hörde till vilken karm... så det fick bli att prototypmontera samtliga dörrar för att se att det gick ihop totalt.

Några var dessutom förädlade med masonite:

Här börjar de första komma på plats:



Ett delprojekt skapades när jag insåg att jag hade fel antal höger respektive vänsterhängda. Blev till att hänga om gångjärn och sedan vända på en karm, med där till hörande trälagningar:






På övervåningens framtida potentiella toalett fick inte en helformatsdörr plats, så jag hade letat upp en mindre med ungefär samma spegelindelning som de övriga. Dessvärre utan karm. Lyckligtvis blev det över några felbeställda karmar på ett bygge i närheten, så jag kapade ner delar av dessa och anpassade:

Trälagning av felaktigt placerat låsbläck

Fick kapa ner alla karmstycken så de passade, och körde sen interfaceytorna på klyvsågen, i brist på bättre verktyg.



Färdig karm:

Passade oväntat bra, bättre än de gamla återvunna karmarna som krävde en hel del massage för att få dit..,


Tar mkt tid att bygga hus...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6423



Jäkligt snyggt arbete med dörrpartierna. Jag är också svag för vintage rejäla spegelpaneldörrar i solitt trä.

Men jobbet med att förbereda inför målning på gammal limfärg är sådär.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4011


Trådstartare
Tack! Ja, go känsla i 40mm solidträdörrar. Dessutom rätt gott om kärnvirke i vissa av dem. Dock har jag en del kvar att skrapa... ingen limfärg här dock, utan mest olika gamla otyg som delvis släpper av sig själv:

De små och jobbiga ytorna behöver dock skrapas för hand... tur jag inte tar betalt av mig själv

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 176



Alltid kul att kolla dina uppdateringar.

Börjar få lite samma känsla som med Saaben.
Inte måla neeej inte måla.

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2202



thumbs up
fast jag gillar att måla dörrar . det blir ett helt annat lugnare intryck med färg på spegeldörrar..

Det blir säkert jättebra.!!

_________________
Michael Thulesius
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3368



Sååå snyggt och genomtänkt!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
RZ
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 296



Skulle inte en större Speedheater vara värd sina pengar eller en infravärmare från tex Rusta hjälpa till när du håller på med dörrarna?

_________________
Roger Zetterlund. Cupra Ateca.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19590



RZ skrev:
Skulle inte en större Speedheater vara värd sina pengar eller en infravärmare från tex Rusta hjälpa till när du håller på med dörrarna?
Frågan är om inte det där är så torr färg att det sprutar flagor bara man stödjer skrapan mot det. Värme kan mjuka upp det till klet som inte lossnar lika lätt,

Men IR är ju guld i de detaljer där det inte torkat lika mycket.

Ragnar som har händerna på dem väljer nog en lagom jobbig metod.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4011


Trådstartare
Det är lite olika karaktär på färgen på olika ytor/dörrar. På de flesta större ytor så går det bra att kallskrapa med hårdmetalllskrapa. Det är mer profiler och småytor som tar tid. Där tycker jag Speedheater Cobra är rätt lagom - färgen svalnar relativt fort. När den är som mjukast fungerar speedheaters egna skrapor fint på dessa detaljer, och med mindre risk för att skada trät. Värma större yta vet jag inte om jag hunnit med här. Värmer jag längre börjar färgen brinna...
Men far har stora speedheatern. Vill inte störa honom på IR-fronten just nu dock, då han tog med sig alla fönsterkarmar hem senast för att skrapa dessa...

Ikväll blev det till att bygga om några låskistor från höger- till vänsterhängning. Gamla grejer är föredömligt lättmekade:

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4011


Trådstartare
Lite ventilationsförberedelser på övervåningen. Blir en del rör med FTX.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Andra projekttrådar
Garage mm
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 22, 23, 24   >>
66 besök senaste veckan (79287 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande