Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf 1.8T -75
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20, 21   >>
19 besök senaste veckan (161391 totalt)
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2073



Fantastiskt häftig bil och bra tråd med mycket byggbilder och text. thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 807


Trådstartare
Uppdatering 2010-03-11

Bakre stötdämparna på plats.


Sen började jag montera dom nya toe-stagen.


Toe-stag fästet och stötdämparen på plats


Andra sidan och kränghämmaren monterades också.


Toe-stagen monterade, det var lite pilligt att montera allt i bakvagnen i rätt ordning.

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007
Inlägg: 346



Åhh vad fint det blir och snabbt kommer det gå också thumbs up

_________________
Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 807


Trådstartare
Nogge skrev:
Åhh vad fint det blir och snabbt kommer det gå också thumbs up


Tackar!


Idag hämtade jag mitt påfyllningsrör som DLI Teknik har fixat lite rost på. I helgen ska det dit tillsammans med dom främre stötdämparna
Sen kan bilen äntligen komma ner på hjulen.

Efter det så är det bara resten kvar! en massa eljobb, usch usch

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
rotrex vr6
Arvika
Här sen Jan 2007
Inlägg: 187



Härligt att se en så fin mk1a som är rejs stukad.

Vingen... är den gjord och beräknad att ge down force?

_________________
Mathias Hellqvist
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 807


Trådstartare
rotrex vr6 skrev:
Härligt att se en så fin mk1a som är rejs stukad.

Vingen... är den gjord och beräknad att ge down force?


Det är inga beräkningar gjorda på vingen, jag har inte kunskapen att räkna på sånt tyvärr.

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 807


Trådstartare
Uppdatering 2010-03-13

Nya camberplattorna på plats


Även spindelledsförlängarna är på plats


Liten översiktsbild


Batteriet är monterat. Det är inte riktigt lika stort som ett vanligt batteri så jag fyllde ut utrymmet runt omkring med lite material.


Även ett "lock" kom på plats

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
tuben
Sigtuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 76



Har du monterat stolarna i originalfästena?
Jag har problemet att stolen sitter för långt bak på bilen jag precis köpt(scirocco-83).
När jag vill flytta fram stolen så hamnar framkanten över den tvärgående balken som ligger tvärsöver golvet. Behöver tips om en smidig lösning.

_________________
Daniel Thunberg Ivner

Hjälpmek Puppan Racing
MINI Cooper S cab -14
VW Scirocco GTI 2,0 -83 Super Leicht(under ombyggnad någonstans i Belgien)
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 807


Trådstartare
Ja mina stolar sitter i originalfästena än så länge men jag kommer ta bort den tvärgående balken och svetsa två tvärgående stag som jag kommer sätta stolen på istället. Nackdelen med det är att det inte kommer gå att flytta stolen framåt och bakåt.

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 777



Raz skrev:
Uppdatering 2010-03-13
Liten översiktsbild



Det är inte så att du borde montera styrleden upp och ner nu? Styrgenometrin kan väl bli lite spännande annars.....

Men snyggt jobbat, en snabb bil, blir snabbare. thumbs up

Inte bra det här, kommer att bli hopplöst efter i år också...

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 807


Trådstartare
SixPs skrev:

Det är inte så att du borde montera styrleden upp och ner nu? Styrgenometrin kan väl bli lite spännande annars.....

Men snyggt jobbat, en snabb bil, blir snabbare. thumbs up

Inte bra det här, kommer att bli hopplöst efter i år också...


Jag har köpt ett sånt kit och det kommer hamna på bilen inom kort.
Du har helt rätt i att styrgeometrin blir helt åt skogen annars!

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 777



Raz skrev:
SixPs skrev:

Det är inte så att du borde montera styrleden upp och ner nu? Styrgenometrin kan väl bli lite spännande annars.....

Men snyggt jobbat, en snabb bil, blir snabbare. thumbs up

Inte bra det här, kommer att bli hopplöst efter i år också...


Jag har köpt ett sånt kit och det kommer hamna på bilen inom kort.
Du har helt rätt i att styrgeometrin blir helt åt skogen annars!


Nice! thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Verkar dock som det tar ett tag ännu innan vintern släpper sitt grepp.... Garagegrannen stod och putsade på hojen igår... Nå det är bra att man får lite mer tid på sig att fixa ihop bilen innan vägarna är torra.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Borbos
Löddeköpinge
Här sen Jan 2004
Inlägg: 302



Bra jobbat Per !!!!!

_________________
/Fredrik Borbos

www.borboscustoms.se
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 807


Trådstartare
Uppdatering 2010-03-27

Här är lite bilder från förra helgens mekande, jag har varit/är förkyld så jag har inte orkat uppdatera tråden.

Tankröret har DLI Teknik svetsat på en ny platta på, den gamla var lite rostig.


Ska bara målas och sen skruvas på plats.


Tänk om allting skulle vara så här lätt, bara borra 3 nya hål och skruva dit =)


och tanklocket på plats förstås


Sen skruvades spindlarna + drivaxlarna bort eftersom jag måste montera bump-steer kitet som jag köpt från USA. Vinkeln på styrleden blev åt helskotts när spindelledsdistansen kom på plats så jag måste dit med bump-steer kitet.


Bortskruvade, jag valde att inte ta bort drivaxlarna från spindlarna eftersom jag haft problem med lossnande muttrar förut men efter att jag limmat dom så håller dom perfekt. Dumt att lossa på dom då.


Här är bump-steer kitet som gör det möjligt att byta håll på styrleden och sätta den underifrån. Man måste dock borra ur hålet först, ett jobb för DLI Teknik då jag saknar pelarborr.


Plastrutan bak kom på plats också, någon som har ett tips hur jag ska få bort dekalresterna ifrån plasten?


Glasfiberhuven kom på plats också, är det bantning så är det!


Fick tillbaka spindlarna av DLI Teknik i veckan och då såg dom ut så här.


Den nya konan på plats.


Idag ska jag skruva lite i garaget, förhoppningsvis så kan bilen komma ner på hjul den här helgen.

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 807


Trådstartare
Uppdatering 2010-03-29

Nu är spindlarna på plats igen.


Så här blev det med bump-steer kitet. Det var enkelt att montera och hade bra passform!
Hade på lite extra locktite på låsmuttern så den inte lossnar av misstag.


Bromsarna på plats också, nu börjar det närma sig att få ner bilen på hjul.


Hjulen på!


Pallbocksrejset är över! Nere på hjulen igen för första gången sedan oktober förra året..
Den är alldeles för låg fram just nu, så den kommer höjas.


Hyfsat mycket marginal mellan toe-staget och dämparen. Jag hoppas att det inte kommer ta i, får hålla det under uppsikt.


Bra marginal mellan hjul och stag här också.


Bromsarna ska luftas i kväll sen är det eljobb kvar innan det är dags att ta ut bilen på första vårturen.

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 807


Trådstartare
Här kommer en lite bättre bild på dom nya fälgarna som jag köpte för ett tag sen men inte hämtade förrän i påskas!



OZ Ultraleggera 15x7 med Toyo 195x50x15. MYCKET lättare än mina Fondmetal fälgar som jag kört på innan. Skulle gissa på ungefär 2kg lättare per fälg!

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 807


Trådstartare
Uppdatering 2010-04-14

Nira sprutet har fått en ny placering. Det satt tidigare under facket som satt under handskfacket men det är bortplockat nu så jag fick hitta en ny plats att sätta den på.


Jag har även höjt bilen ett par tre centimeter fram för att få lite mer gynnsamma vinklar på hjulupphängningen. Vi får se om det ger utdelning.


Snabbkopplingen till Ctec laddaren är monterad på batteriet också. Extra viktigt att ladda batteriet mellan körningarna nu när det är så litet.

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 505



Har precis upptäckt denna fina byggtråd. Imponerande med alla bilder och info. Verkar ha en grym motivation!

Nu har jag en fråga, de toestag du monterat, är de för att skapa toe in/ut eller är det för att de ska bibehålla vinklarna när det svänger? Hjälper de även cambervinklarna på något sätt?

Åter igen, seriöst bygge.

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 807


Trådstartare
Idag var det dags säsongspremiär på Drivers Cup på Lunda Flygfält, det gick väl så där...

Jag är glad att jag valde att traila upp bilen, trailern behövdes på hemresan!


Det blev bara ett varv på tid i konbanan för när jag åkte ut på mitt andra varv hann jag bara halvvägs innan det började låta som f-n precis efter att jag hade växlat ner till 2an. Jag trodde jag hade tappat däcket eller att växellådan hade gett upp eller nåt liknande. Jag stannade direkt och klev ut och kikade runt bilen men såg ingenting..
Satte mig i bilen igen och lade i en växel för att se om det hände nåt och då kom ljudet tillbaka direkt när jag släppte upp kopplingen, jahopp växellådan tänkte jag.

Jag fick hjälp att bogsera bilen till depån där jag snabbt konstaterade att höger drivknut inte mådde så jättebra, drivknuten har vridits av precis där splinsen börjar. Trots att jag körde på gatdäck.. Jag ska plocka ner spindeln + drivaxeln och sätta dit en ny drivknut, förhoppningsvis håller det. Den knuten som jag körde sönder har tre år på nacken.
ska försöka ta lite bilder på haveriet när jag river ner allt.





Jaja det var i alla fall kul så länge det varade =)

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



ojoj, det var en rejäl premiär det där Per!
Drivknutshaveripremiär för dig och Golfen, eller har du varit ute för det tidigare?
Ser ut som att det är mina gamla OZ-hjul du har köpt, kan det stämma?
Dom gör gött för styrkänslan dom där, gillar dom skarpt. thumbs up

_________________
Peter Karlsson
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 807


Trådstartare
Dubbelpost

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf 1.8T -75
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20, 21   >>
19 besök senaste veckan (161391 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande