Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Golf 1.8T -75 | << 1, 2, 3 ... 18, 19, 20, 21 >> 19 besök senaste veckan (161391 totalt) |
|
||||
Uppdatering 2010-03-11
Bakre stötdämparna på plats. Sen började jag montera dom nya toe-stagen. Toe-stag fästet och stötdämparen på plats Andra sidan och kränghämmaren monterades också. Toe-stagen monterade, det var lite pilligt att montera allt i bakvagnen i rätt ordning. _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||||
Tackar! Idag hämtade jag mitt påfyllningsrör som DLI Teknik har fixat lite rost på. I helgen ska det dit tillsammans med dom främre stötdämparna Sen kan bilen äntligen komma ner på hjulen. Efter det så är det bara resten kvar! en massa eljobb, usch usch _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||||
Det är inga beräkningar gjorda på vingen, jag har inte kunskapen att räkna på sånt tyvärr. _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||||
Uppdatering 2010-03-13
Nya camberplattorna på plats Även spindelledsförlängarna är på plats Liten översiktsbild Batteriet är monterat. Det är inte riktigt lika stort som ett vanligt batteri så jag fyllde ut utrymmet runt omkring med lite material. Även ett "lock" kom på plats _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||||
Har du monterat stolarna i originalfästena?
Jag har problemet att stolen sitter för långt bak på bilen jag precis köpt(scirocco-83). När jag vill flytta fram stolen så hamnar framkanten över den tvärgående balken som ligger tvärsöver golvet. Behöver tips om en smidig lösning. _________________ Daniel Thunberg Ivner Hjälpmek Puppan Racing MINI Cooper S cab -14 VW Scirocco GTI 2,0 -83 Super Leicht(under ombyggnad någonstans i Belgien) |
||||
Ja mina stolar sitter i originalfästena än så länge men jag kommer ta bort den tvärgående balken och svetsa två tvärgående stag som jag kommer sätta stolen på istället. Nackdelen med det är att det inte kommer gå att flytta stolen framåt och bakåt.
_________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||||
Det är inte så att du borde montera styrleden upp och ner nu? Styrgenometrin kan väl bli lite spännande annars..... Men snyggt jobbat, en snabb bil, blir snabbare. Inte bra det här, kommer att bli hopplöst efter i år också... _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Jag har köpt ett sånt kit och det kommer hamna på bilen inom kort. Du har helt rätt i att styrgeometrin blir helt åt skogen annars! _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||||
Nice! Verkar dock som det tar ett tag ännu innan vintern släpper sitt grepp.... Garagegrannen stod och putsade på hojen igår... Nå det är bra att man får lite mer tid på sig att fixa ihop bilen innan vägarna är torra. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
|
||||
Uppdatering 2010-03-27
Här är lite bilder från förra helgens mekande, jag har varit/är förkyld så jag har inte orkat uppdatera tråden. Tankröret har DLI Teknik svetsat på en ny platta på, den gamla var lite rostig. Ska bara målas och sen skruvas på plats. Tänk om allting skulle vara så här lätt, bara borra 3 nya hål och skruva dit =) och tanklocket på plats förstås Sen skruvades spindlarna + drivaxlarna bort eftersom jag måste montera bump-steer kitet som jag köpt från USA. Vinkeln på styrleden blev åt helskotts när spindelledsdistansen kom på plats så jag måste dit med bump-steer kitet. Bortskruvade, jag valde att inte ta bort drivaxlarna från spindlarna eftersom jag haft problem med lossnande muttrar förut men efter att jag limmat dom så håller dom perfekt. Dumt att lossa på dom då. Här är bump-steer kitet som gör det möjligt att byta håll på styrleden och sätta den underifrån. Man måste dock borra ur hålet först, ett jobb för DLI Teknik då jag saknar pelarborr. Plastrutan bak kom på plats också, någon som har ett tips hur jag ska få bort dekalresterna ifrån plasten? Glasfiberhuven kom på plats också, är det bantning så är det! Fick tillbaka spindlarna av DLI Teknik i veckan och då såg dom ut så här. Den nya konan på plats. Idag ska jag skruva lite i garaget, förhoppningsvis så kan bilen komma ner på hjul den här helgen. _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||||
Uppdatering 2010-03-29
Nu är spindlarna på plats igen. Så här blev det med bump-steer kitet. Det var enkelt att montera och hade bra passform! Hade på lite extra locktite på låsmuttern så den inte lossnar av misstag. Bromsarna på plats också, nu börjar det närma sig att få ner bilen på hjul. Hjulen på! Pallbocksrejset är över! Nere på hjulen igen för första gången sedan oktober förra året.. Den är alldeles för låg fram just nu, så den kommer höjas. Hyfsat mycket marginal mellan toe-staget och dämparen. Jag hoppas att det inte kommer ta i, får hålla det under uppsikt. Bra marginal mellan hjul och stag här också. Bromsarna ska luftas i kväll sen är det eljobb kvar innan det är dags att ta ut bilen på första vårturen. _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||||
Här kommer en lite bättre bild på dom nya fälgarna som jag köpte för ett tag sen men inte hämtade förrän i påskas!
OZ Ultraleggera 15x7 med Toyo 195x50x15. MYCKET lättare än mina Fondmetal fälgar som jag kört på innan. Skulle gissa på ungefär 2kg lättare per fälg! _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||||
Uppdatering 2010-04-14
Nira sprutet har fått en ny placering. Det satt tidigare under facket som satt under handskfacket men det är bortplockat nu så jag fick hitta en ny plats att sätta den på. Jag har även höjt bilen ett par tre centimeter fram för att få lite mer gynnsamma vinklar på hjulupphängningen. Vi får se om det ger utdelning. Snabbkopplingen till Ctec laddaren är monterad på batteriet också. Extra viktigt att ladda batteriet mellan körningarna nu när det är så litet. _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||||
Har precis upptäckt denna fina byggtråd. Imponerande med alla bilder och info. Verkar ha en grym motivation!
Nu har jag en fråga, de toestag du monterat, är de för att skapa toe in/ut eller är det för att de ska bibehålla vinklarna när det svänger? Hjälper de även cambervinklarna på något sätt? Åter igen, seriöst bygge. _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||||
Idag var det dags säsongspremiär på Drivers Cup på Lunda Flygfält, det gick väl så där...
Jag är glad att jag valde att traila upp bilen, trailern behövdes på hemresan! Det blev bara ett varv på tid i konbanan för när jag åkte ut på mitt andra varv hann jag bara halvvägs innan det började låta som f-n precis efter att jag hade växlat ner till 2an. Jag trodde jag hade tappat däcket eller att växellådan hade gett upp eller nåt liknande. Jag stannade direkt och klev ut och kikade runt bilen men såg ingenting.. Satte mig i bilen igen och lade i en växel för att se om det hände nåt och då kom ljudet tillbaka direkt när jag släppte upp kopplingen, jahopp växellådan tänkte jag. Jag fick hjälp att bogsera bilen till depån där jag snabbt konstaterade att höger drivknut inte mådde så jättebra, drivknuten har vridits av precis där splinsen börjar. Trots att jag körde på gatdäck.. Jag ska plocka ner spindeln + drivaxeln och sätta dit en ny drivknut, förhoppningsvis håller det. Den knuten som jag körde sönder har tre år på nacken. ska försöka ta lite bilder på haveriet när jag river ner allt. Jaja det var i alla fall kul så länge det varade =) _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||||
ojoj, det var en rejäl premiär det där Per!
Drivknutshaveripremiär för dig och Golfen, eller har du varit ute för det tidigare? Ser ut som att det är mina gamla OZ-hjul du har köpt, kan det stämma? Dom gör gött för styrkänslan dom där, gillar dom skarpt. _________________ Peter Karlsson |
||||
Våra race- och banåkarbilar VW Golf 1.8T -75 | << 1, 2, 3 ... 18, 19, 20, 21 >> 19 besök senaste veckan (161391 totalt) |