Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Subaru Brumby/Brat/Pickup med kompressor. | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 7 besök senaste veckan (35018 totalt) |
5an gick jävligt tungt. Det är ju Backen Vi körde på 2an. Men jag blev lite besviken då jag räknade med bottenrekord. Tyvärr så håller en A-Ford det. 16 hp med misständning. Men motorn verkar må toppen. Nu ska det skissas på Wastegatedtyrd tändjustering. |
||||||
Test adapter till kompressorn körs i printern just nu.
Blir bara några mm tjock som test men jag passar på att köra den i Nylon då det kan vara lite bökigt att få till. Iaf. När jag bänkade så kom vi (Han) fram till att jag behöver antingen en tändjustering vid ladd, eller gå över till etanol. E85 är ju inga bekymmer här i Sverige, men jag ska ju ta med bilen på Carbage run och då tror jag det blir bekymmersamt. Han funderade lite på en Wastegate som vrider fördelaren, sen skrattade vi lite. Men idén är ju rätt bra så det blir en sådan design. Ett fäste i fördelaren med ett avlångt hål. Detta för att kunna justera hur många grader Wastegaten vrider samt hur fort den ska vrida. Wastegaten kopplas via en Pysventil så man kan bestämma vid vilket laddtryck den börjar öppna. Blir en kul grej att snida ihop |
||||||
Ja, det är ju den gamla hederliga tryckklockan jag sjå använda. Den som öppnar ventilen I turbon ska istället vrida fördelaren. |
||||||
Yes. Blir lite farligt att ventilera ut bensingaser i motorutrymmet. Tror bilen inte blir långlivad då |
||||||
Skulle det funka med en gammal fördelare med vacuumklocka ? Rolig byggtråd med en bil helt i min smak! _________________ Olle Insulander Alfetta 76, E3 3.0s, V4-75 |
||||||
Ptja. Det är ju typ samma sak. Men jag tror dom ofta går åt andra hållet. Dvs avancerar tändningen. |
||||||
Det låter som mer jobb att leta reda på en sådan än att göra det själv Nu har jag vakuum klocka på min så jag får väl prova att trycka på den och se vad som händer. Den kanske går åt båda hållen. |
||||||
Sitter på diverse bilar även utan turbo. Bara gå en vända på skroten så hittar du nog några.
Problemet att bygga egen brukar vara att få till så det går lika lätt eller tungt åt bägge håll, dvs om man vill ha linjär ökning sänkning av förtändning vid vakum /tryck. Rekommenderar inte att strunta i vakum delen å bara sänka. Blir oftast riktigt tråkig motor på så vis. Som sagt finns många äldre med dubbelverkande klocka _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Klart jag inte bara sak sänka. Bilen ska ju användas och gå som den ska =). Har eftersökt vakuumklocka på Facebook nu. Såg att den äldre fördelarn har dubbelverkande. Jag ska även prova och se om min går åt båda hållen. Jag kan ju ha tur där. |
||||||
|
||||||
Förstår jag det rätt om det är original låda i bilen? Farsan har en likadan som han har varit sugen på att sätta något lite starkare i nämligen EA82 motorn verkar ju som ett lagomt steg i så fall
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Det är original låda i. Jag tror man behöver byta svänghjul eller något sådant för att det ska passa. Tror det är ea81 svänghjul på ea82 vev. Men bult cirkeln passar inte riktigt så man får fila upp hålen. Sen måste man ta fram slägga och hamra rambalken på förarsidan så toppen går fri. Och slipa ovala hål i motorfästet. Det är allt. Många sätter I EJ motorer. Men då ser man rätt fort att motorn är bytt. |
||||||
|
||||||
Tydligen ville folk se byggblogg.
Jagär inte så het framför kameran. Much Swenglish |
||||||
Fick svarvat till ett remhjul lite fort i fredags.
Gjorde det i en manuell svarv då mina maskiner var fulla med jobb. Printern behöver lite reservdelar så väntar på dom. |
||||||
Det händer lite här hemma.
Adaptern till insuget är till 90% klar, behövs putsas till lite. Remspännaren fick en ny placering och fästet till den fick uppgift att hålla både spännaren och agera främre stöd för kompressorn. Det är bultat rakt ner i blocket. Gjort I 5mm stål. Tändsystemet blir en CB black box. Jag har jämför mellan, Aldon Amethyst, Megajolt och Black Box. Alla ligger i nästan samma prisklass. Megajolt blir ca 1000 kr dyrare då man behöver triggehjul, tändspole osv. I övrigt så är dom rätt lika. Black Box har en 5 bar mapsensor, megajolt 2.5 och Aldon 1 bar (För lite) Black box har ett spark table på 21x21 och includerar varvstopp X2 och lite annat kul. Blir säkert helt finemang för mig. 3d printern strulade till sig ordentligt så får nya delar imorgon. Sen kan insuget printas. Hoppas på ett test på iaf startgas här i veckan. |
||||||
3d printern är reparerad och går för fullt.
Tror däremot materialet kommer ta slut innan insuget är klart Det märker vi om ett par timmar. Typ. 30. |
||||||
Andra projekttrådar Subaru Brumby/Brat/Pickup med kompressor. | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 7 besök senaste veckan (35018 totalt) |