Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ascona A 72:a vägen till en banåkarbil
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
3 besök senaste veckan (14507 totalt)
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
Stämmer bra det, jag pratade med den killen som byggt den, Erik eller Tobias kommer ej ihåg riktigt. Det var precis när jag köpte den, ville veta mer om motorn i det läget, om det var värt att lägga nån tid på? Han kom inte helt ihåg mer än att den var typ byggd för ändamålet av nån motorbyggare nånstans, jag kommer inte heller ihåg vad han/vi prata om, men motorn har levererat bra, eller ja... så bra en 1,9:a kan
Jag har plågat den rätt ordentligt och den går fortfarande lika bra

_________________
Johan Axelsson
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
Bdw, tillsalu är den oxå, helt komplett med allt. Mappad å klar, har lite olika tråg till den med för den som vill stoppa ner den i en bil med sumpen fram. om nu nån vill det

_________________
Johan Axelsson
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
knotan skrev:
Gällande att använda fördelaren som trigger så avråder jag det starkt.
Det blir på tok för mycket fladder i kuggdrivningen för att det ska bli en stabil signal. "Sladdret" brukar filtreras bort bra om man kör med original tändsystem, men kopplat till ett eftermarknads styrsystem brukar det bli mer störningar. .

Dessutom saken att den måste strobbas om varje gång man rört fördelaren.
Bläää

Det räcker med att limma 4 små magneter eller gänga in 4 små skruvar på remhjulet fram på motorn för att få en fin signal. (Med hallgivare)


Funkar faktiskt väldigt bra att trigga ur fördelaren,förusatt att allt är i ok skick. håller med dig dig till 100% att en trigger skiva eller orginal läsning på svänghjul etc är det bästa. hade lite tändproblem när vi mappa den så vi plotta och granskade signalen som var klockren, det var en tändspole från 70talet nånstans som inte ville längre
Anledningen till tändspoletriggning i mitt fall var att jag ville att det skulle se så likt ut en gammal sketen CIH det bara kunde, förutom lite extra rör då

_________________
Johan Axelsson
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
knotan skrev:
Tja. Jag känner mig tämligen säker på att det var en kille vid namn Tobias som bor i Norrköping som byggde den där bilen runt kanske 2005.
Jag "hjälpte till" att koppla in och justera megasquirtet (inte dra kabel)
Den gick väldigt bra att mappa trots det, dock utan tändning. Bara bränsle och tändningen via fördelaren/tryckklocka
Upp till runt 0.5 bar laddtryck


Det jag minns är att det var glapp i TUSEN, och vattnet var kopplad på fel typ av sensor (ska väll gärna vara en 2.2kohm NTC men den var nog kopplad på en ptc tänkt till vattentempmätare)
Han sålde den när den var sådär precis färdig för att kunna köra. Jag ville köpa den men han fick bra bud av någon på annons.

Minns att den var jäkligt rolig thumbs up

Kom att tänka på en rolig sak Precis när jag kommit hem med bilen började det ju såklart pillas direkt. Började med att kolla på och i den där MS boxen (inget emot dig nu Knotan om det var du som "lödde") och det var dom värsta kall lödningarna jag sett
Kanske inte ens var den boxen som allt började med!? har tyvärr inget kort på detta, skit samma. fortsatte ialla fall och fick ström till den och försökte få kontakt med den men det var lönlöst. Motorn gjorde ett hostande vid startförsök men var sen helt död och stank bensin gjorde det, ur med stiften och det fullständigt rann om dom koppla bort soppa pumpen och körde runt den några varv, tillbaka med nya stift och till med soppa pumpen igen...... samma visa vapendragarn Peter va med å satt i förarstolen, varje gång han vred på tändningen hörde vi ett klick men tänkte inte mer på det... nått relä nånstans var tanken... men så kom vi på var klicket kom ifrån spridarna... så fort man slog på tändningen stog dom fullt öppna
Han jag köpte den av sa att den går väldigt fett när du får igång den
Vi hissade upp den å skruva ur oljepluggen..... 10liter soppa/olja kom det ur den trodde aldrig det skulle ta slut.... då åkte det sprutet i soptunnan å i med ett VEMS. sen starta den å brumma så fint, lär ju va ren å fin invärtes iallafall

_________________
Johan Axelsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2762



Förstärkningen av undre bärarm fram är nyttig. De vet jag sen jag fick flörta runt för att få låna utrymme och en svets för några år sen.

Den gången en Manta A med frisk 2.2a, getrag 240 och justerbara gaz dämpare runt om och någon noname sänksats. En SR t.o.m! Saknar den bilen.. Men den började bete sig lustigt vid kraftigare inbromsningar, länkarmen hade deformerats aningen inne vid bussningen så stålhylsan bussningen sitter i satt inte fast i länkarmen längre..

De med en relativt original betonad bil som bara kördes på allmän väg :/

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
ja vet vad du menar, inte deformerat men jag slet ut ett set med "såkallade" polyuretan bussningar på mindre än ett halvår det kändes väldigt tajt å bra när jag monterade dom, å dyra va dom oxå
Tyckte bilen blev konstigare å konstigare å dråg åt alla möjliga håll när man bromsa, kände på allt när den lilla donnan hängde på lyften en dag å FY FAAN va glappa mina fina dyra bussningar va va gör jag nu då?? Jan på sellholm råkar ju ha en förkärlek till dessa Ascona A bilar så ringde honom, å mycket riktigt så hade han tagit fram bussningar, vara bara att skicka dit alla länkarmar å få nya ipressade, för detta var inga tvådelade montera själv saker så ytterligare några dollars senare var framvagnen tajtare än nånsin...
Kan nån vänlig skäl berätta varför allt som är roligt luktar å låter är så jäv... DYRT

_________________
Johan Axelsson
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
Cassius skrev:
Förstärkningen av undre bärarm fram är nyttig. De vet jag sen jag fick flörta runt för att få låna utrymme och en svets för några år sen.

Den gången en Manta A med frisk 2.2a, getrag 240 och justerbara gaz dämpare runt om och någon noname sänksats. En SR t.o.m! Saknar den bilen.. Men den började bete sig lustigt vid kraftigare inbromsningar, länkarmen hade deformerats aningen inne vid bussningen så stålhylsan bussningen sitter i satt inte fast i länkarmen längre..

De med en relativt original betonad bil som bara kördes på allmän väg :/

Fast du kanske råkar använda bilen när du väl kör en manta a har stått högt på önskelistan men är dom något å ha så kostar dom ju därefter

_________________
Johan Axelsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2762



Johan Axelsson skrev:
Cassius skrev:
Förstärkningen av undre bärarm fram är nyttig. De vet jag sen jag fick flörta runt för att få låna utrymme och en svets för några år sen.

Den gången en Manta A med frisk 2.2a, getrag 240 och justerbara gaz dämpare runt om och någon noname sänksats. En SR t.o.m! Saknar den bilen.. Men den började bete sig lustigt vid kraftigare inbromsningar, länkarmen hade deformerats aningen inne vid bussningen så stålhylsan bussningen sitter i satt inte fast i länkarmen längre..

De med en relativt original betonad bil som bara kördes på allmän väg :/

Fast du kanske råkar använda bilen när du väl kör en manta a har stått högt på önskelistan men är dom något å ha så kostar dom ju därefter


Jag har nästan en hel kaross sparad. Bakstam och frontbleck saknas. Ganska smidigt format också 9 delar ca. Lämplig för rörram

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2194



Cassius skrev:
Johan Axelsson skrev:
Cassius skrev:
Förstärkningen av undre bärarm fram är nyttig. De vet jag sen jag fick flörta runt för att få låna utrymme och en svets för några år sen.

Den gången en Manta A med frisk 2.2a, getrag 240 och justerbara gaz dämpare runt om och någon noname sänksats. En SR t.o.m! Saknar den bilen.. Men den började bete sig lustigt vid kraftigare inbromsningar, länkarmen hade deformerats aningen inne vid bussningen så stålhylsan bussningen sitter i satt inte fast i länkarmen längre..

De med en relativt original betonad bil som bara kördes på allmän väg :/

Fast du kanske råkar använda bilen när du väl kör en manta a har stått högt på önskelistan men är dom något å ha så kostar dom ju därefter


Jag har nästan en hel kaross sparad. Bakstam och frontbleck saknas. Ganska smidigt format också 9 delar ca. Lämplig för rörram


Har 4 A manta bakljus och en framvagn balk med bärarmar. .. om intresse finns....

_________________
Michael Thulesius
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
VA FAAN jag faller ju så lätt i "fler projekt träsket" så jag läste aldrig vad ni skrev.
men lägger det bak i hjärnbanken thumbs up

_________________
Johan Axelsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2762



Förtydligar i så fall så det inte misstolkas. Jag har dörrar (4st) huvar (2st) baklucka, framskärmar (4st) samt ett löskapat tak, löskapade bakskärmar. Framvagn finns även här samt säkert lite lysen å en instrumentbräda. Men ingen bottenplatta eller annat som håller ihop sakerna

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
Jag älskar coronan, just min smitta har tydligen satt sig på att inte ta in det jag just inte kunde läsa

_________________
Johan Axelsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Killen som ägde bilen hade hjälp av sin bror. Ingen av dem är några direkta "tekniker" utan gillade mer att ha något att pilla med som rent tidsfördriv.
Boxen hade han köpt "färdig" av någon vet jag. Liksom det mesta skulle jag tro. Han satte nog mest ihop bilen , hans bror var väl nyutbildade svetsare vid tiden och han själv är lastbilschaufför.
Jag är nästan säker på att växelspaken knäckte och svetsade hans bror på svetsutbildningen, men det var nog nära det enda som dem tillverkade själva.
Kablage gjorde dem själva men fick aldrig igång den, så jag hjälpte dem att "koppla om" och la in värden så den gick att starta och köra någorlunda.
Sen skulle det ju ha gjorts om av mig mer ordentligt i senare skede. Men bilen blev såld före, om jag minns rätt så fick han ny unge då i samma veva. (Vi har jämngamla barn så det är den vägen jag "känner" honom via mitt Ex kompisar)

Jag är inte förvånad över något du skriver, det skulle inte alls förvåna mig om det är samma box. Kabelhärvan ser ut att vara ungefär samma skick på dina bilder som jag minns den

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
knotan skrev:
Killen som ägde bilen hade hjälp av sin bror. Ingen av dem är några direkta "tekniker" utan gillade mer att ha något att pilla med som rent tidsfördriv.
Boxen hade han köpt "färdig" av någon vet jag. Liksom det mesta skulle jag tro. Han satte nog mest ihop bilen , hans bror var väl nyutbildade svetsare vid tiden och han själv är lastbilschaufför.
Jag är nästan säker på att växelspaken knäckte och svetsade hans bror på svetsutbildningen, men det var nog nära det enda som dem tillverkade själva.
Kablage gjorde dem själva men fick aldrig igång den, så jag hjälpte dem att "koppla om" och la in värden så den gick att starta och köra någorlunda.
Sen skulle det ju ha gjorts om av mig mer ordentligt i senare skede. Men bilen blev såld före, om jag minns rätt så fick han ny unge då i samma veva. (Vi har jämngamla barn så det är den vägen jag "känner" honom via mitt Ex kompisar)

Jag är inte förvånad över något du skriver, det skulle inte alls förvåna mig om det är samma box. Kabelhärvan ser ut att vara ungefär samma skick på dina bilder som jag minns den

Ok, alltid kul med lite info men hur som om man backar till 2005 med sig själv så var man kanske inte så seriös som man råkar va idag å framför allt så lär man för varje projekt thumbs up sen finns det ju dom såklart som var galet duktiga å lättlärda från start däruti faller INTE jag, kanske nu (knappt) men inte då
han var en väldigt trevlig prick å prata med i telefon i alla fall,och jag har skickat nån bild till han under resans gång så han inte skall glömma sin gamla bil

_________________
Johan Axelsson
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
Oj Oj vart var vi i denna tråd igentilgen.........
Jo, nu var det väldigt nära premiär så dags å kolla över allt en sista gång och provköra ordentligt.....och det gör man ju såklart i god tid...... precis , dan innan. Allt såg bra ut, det hade vi ju kollat över för inte så länge sedan så ut med pärlan på en provtur. Kom tillbaka till verkstan och tyckte det gick lite trögt ut å kolla och fälgarna var skållheta fram...... va fan nog för det hade gått undan å bromsat hade jag såklart gjort både mycket å hårt, ut å kyl av dom var första tanken så ivej bar det. Kändes inge bra å när jag kom tillbaka så bolmade rätt bra...... kul tänkte jag nu har väl både skiver å dom nya oken gått till pesos in på lyften å börja felsöka, var ju knappt så det gick å rulla in den, tog en polygrip å försökte pressa in klossarna lite... kunde lika gärna försökt flytta berg. Öppna luftskruven å då släppte trycket å allt gick lätt, allt var ju nytt.. ok å slangar, in å kände på bromspedalen å den kändes ju helt normal, men nu satt det fast igen, släppte på röret vid huvudcylindern istället, samma sak trycket släppte å hjulet snurra så måste ju va cylindern som pajat, torsdag kväll 18,30 kul.... MÅTTE GUDARNA va mig, bort å slet upp huven på den andra asconan ser ju lik ut iallfall, finns nämligen två olika. Ur med den å i med den i den andra, lufta å ut å provkör och allt funkar fan det blir Kullen iallafall
Peter var ju givetvis med å hjälpte mig i bromsproblemet, men det var ju inte det vi skulle göra, vi skulle ju för fan dekaltrimma..... Hade ju en hel hög med klistermärken som skulle på, vi kolla på klockan å tänkte att detta är ju inte sant, kommer inte ihåg men klockan va sent iallafall. Ja ja bara å sätta igång, är den inte snabb på banan så skall den iallafall va snabb i depån tror vi va klara bortåt 1på natten och 08,00 var det incheckning och besiktning på Kinnekulle fy fan jaja sova kan vi göra en annan gång. Trött som en gnu var jag iallafall på plats å besiktningen gick som en dans så när som på ett felaktigt låst bälte... kändes som ett väldigt litet problem Nu började jag bli nervös på på riktigt........






HAHAHA JA JÄVLAR JAG KLARADE DET


_________________
Johan Axelsson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7773



Fränt med mer asoconor!

Jag saknar min gamla rätt mycket 😁, får se om du kan slå dens 1.25 på mantorp och beskedliga 272gps km/h på rakan 😁

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
erikjakan skrev:
Fränt med mer asoconor!

Jag saknar min gamla rätt mycket 😁, får se om du kan slå dens 1.25 på mantorp och beskedliga 272gps km/h på rakan 😁

Redan gjort

_________________
Johan Axelsson
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
Johan Axelsson skrev:
erikjakan skrev:
Fränt med mer asoconor!

Jag saknar min gamla rätt mycket 😁, får se om du kan slå dens 1.25 på mantorp och beskedliga 272gps km/h på rakan 😁

Redan gjort

Nej fy fan va kass ja är jag skall försöka det lovar jag, men jag skall kolla upp vad jag har kört på mantorp å återkomma....

_________________
Johan Axelsson
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
erikjakan skrev:
Fränt med mer asoconor!

Jag saknar min gamla rätt mycket 😁, får se om du kan slå dens 1.25 på mantorp och beskedliga 272gps km/h på rakan 😁

Din gamla bil har jag kollat VÄLDIGT mkt på, sjukt cool. Vad var det för motor låda etc när du satte den tiden?? däck??
Jag hittad en tid det är med 1,9cih motorn 240lådan och manta b axeln, orginal krängningshämmara a:72 fjädrar å dämpare från sellholm.... mer understyrd bil får man leta efter.... men satan så roligt 1,35,?? topp fart vet i fan men det var 5:an å bra med varv i slutet, så sjukt lågt växlad. så jag har väll lite å jobba på då

_________________
Johan Axelsson
Citera
sideburn
Jönköping
Här sen Jul 2008
Inlägg: 178



Kul att se att domdär gamla plåtisarna lever, en polare till mig lät bredda dom och jag dekaltrimmade dom och hade dom på min första bil, en Ascona C -88 😊 typ 15 år sedan!

Grym bil!

Mvh Patrik

_________________
Patrik Höglund
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7773



Johan Axelsson skrev:
erikjakan skrev:
Fränt med mer asoconor!

Jag saknar min gamla rätt mycket 😁, får se om du kan slå dens 1.25 på mantorp och beskedliga 272gps km/h på rakan 😁

Din gamla bil har jag kollat VÄLDIGT mkt på, sjukt cool. Vad var det för motor låda etc när du satte den tiden?? däck??
Jag hittad en tid det är med 1,9cih motorn 240lådan och manta b axeln, orginal krängningshämmara a:72 fjädrar å dämpare från sellholm.... mer understyrd bil får man leta efter.... men satan så roligt 1,35,?? topp fart vet i fan men det var 5:an å bra med varv i slutet, så sjukt lågt växlad. så jag har väll lite å jobba på då


Det var en M50b28 när jag ägde den, nu är det en m54 tror jag

Min bästa tid vad 1.27,4 och typ 250kmh toppfart.

Nuvarnade ägare har kommit ner på 1.25 nånting och kört 272 på rakan hehe.


_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ascona A 72:a vägen till en banåkarbil
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
3 besök senaste veckan (14507 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande