Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ascona A 72:a vägen till en banåkarbil | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 3 besök senaste veckan (14507 totalt) |
Stämmer bra det, jag pratade med den killen som byggt den, Erik eller Tobias kommer ej ihåg riktigt. Det var precis när jag köpte den, ville veta mer om motorn i det läget, om det var värt att lägga nån tid på? Han kom inte helt ihåg mer än att den var typ byggd för ändamålet av nån motorbyggare nånstans, jag kommer inte heller ihåg vad han/vi prata om, men motorn har levererat bra, eller ja... så bra en 1,9:a kan
Jag har plågat den rätt ordentligt och den går fortfarande lika bra _________________ Johan Axelsson |
||||||
Funkar faktiskt väldigt bra att trigga ur fördelaren,förusatt att allt är i ok skick. håller med dig dig till 100% att en trigger skiva eller orginal läsning på svänghjul etc är det bästa. hade lite tändproblem när vi mappa den så vi plotta och granskade signalen som var klockren, det var en tändspole från 70talet nånstans som inte ville längre Anledningen till tändspoletriggning i mitt fall var att jag ville att det skulle se så likt ut en gammal sketen CIH det bara kunde, förutom lite extra rör då _________________ Johan Axelsson |
||||||
Kom att tänka på en rolig sak Precis när jag kommit hem med bilen började det ju såklart pillas direkt. Började med att kolla på och i den där MS boxen (inget emot dig nu Knotan om det var du som "lödde") och det var dom värsta kall lödningarna jag sett Kanske inte ens var den boxen som allt började med!? har tyvärr inget kort på detta, skit samma. fortsatte ialla fall och fick ström till den och försökte få kontakt med den men det var lönlöst. Motorn gjorde ett hostande vid startförsök men var sen helt död och stank bensin gjorde det, ur med stiften och det fullständigt rann om dom koppla bort soppa pumpen och körde runt den några varv, tillbaka med nya stift och till med soppa pumpen igen...... samma visa vapendragarn Peter va med å satt i förarstolen, varje gång han vred på tändningen hörde vi ett klick men tänkte inte mer på det... nått relä nånstans var tanken... men så kom vi på var klicket kom ifrån spridarna... så fort man slog på tändningen stog dom fullt öppna Han jag köpte den av sa att den går väldigt fett när du får igång den Vi hissade upp den å skruva ur oljepluggen..... 10liter soppa/olja kom det ur den trodde aldrig det skulle ta slut.... då åkte det sprutet i soptunnan å i med ett VEMS. sen starta den å brumma så fint, lär ju va ren å fin invärtes iallafall _________________ Johan Axelsson |
||||||
Förstärkningen av undre bärarm fram är nyttig. De vet jag sen jag fick flörta runt för att få låna utrymme och en svets för några år sen.
Den gången en Manta A med frisk 2.2a, getrag 240 och justerbara gaz dämpare runt om och någon noname sänksats. En SR t.o.m! Saknar den bilen.. Men den började bete sig lustigt vid kraftigare inbromsningar, länkarmen hade deformerats aningen inne vid bussningen så stålhylsan bussningen sitter i satt inte fast i länkarmen längre.. De med en relativt original betonad bil som bara kördes på allmän väg :/ _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
ja vet vad du menar, inte deformerat men jag slet ut ett set med "såkallade" polyuretan bussningar på mindre än ett halvår det kändes väldigt tajt å bra när jag monterade dom, å dyra va dom oxå
Tyckte bilen blev konstigare å konstigare å dråg åt alla möjliga håll när man bromsa, kände på allt när den lilla donnan hängde på lyften en dag å FY FAAN va glappa mina fina dyra bussningar va va gör jag nu då?? Jan på sellholm råkar ju ha en förkärlek till dessa Ascona A bilar så ringde honom, å mycket riktigt så hade han tagit fram bussningar, vara bara att skicka dit alla länkarmar å få nya ipressade, för detta var inga tvådelade montera själv saker så ytterligare några dollars senare var framvagnen tajtare än nånsin... Kan nån vänlig skäl berätta varför allt som är roligt luktar å låter är så jäv... DYRT _________________ Johan Axelsson |
||||||
Fast du kanske råkar använda bilen när du väl kör en manta a har stått högt på önskelistan men är dom något å ha så kostar dom ju därefter _________________ Johan Axelsson |
||||||
Jag har nästan en hel kaross sparad. Bakstam och frontbleck saknas. Ganska smidigt format också 9 delar ca. Lämplig för rörram _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Har 4 A manta bakljus och en framvagn balk med bärarmar. .. om intresse finns.... _________________ Michael Thulesius |
||||||
Förtydligar i så fall så det inte misstolkas. Jag har dörrar (4st) huvar (2st) baklucka, framskärmar (4st) samt ett löskapat tak, löskapade bakskärmar. Framvagn finns även här samt säkert lite lysen å en instrumentbräda. Men ingen bottenplatta eller annat som håller ihop sakerna
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Killen som ägde bilen hade hjälp av sin bror. Ingen av dem är några direkta "tekniker" utan gillade mer att ha något att pilla med som rent tidsfördriv.
Boxen hade han köpt "färdig" av någon vet jag. Liksom det mesta skulle jag tro. Han satte nog mest ihop bilen , hans bror var väl nyutbildade svetsare vid tiden och han själv är lastbilschaufför. Jag är nästan säker på att växelspaken knäckte och svetsade hans bror på svetsutbildningen, men det var nog nära det enda som dem tillverkade själva. Kablage gjorde dem själva men fick aldrig igång den, så jag hjälpte dem att "koppla om" och la in värden så den gick att starta och köra någorlunda. Sen skulle det ju ha gjorts om av mig mer ordentligt i senare skede. Men bilen blev såld före, om jag minns rätt så fick han ny unge då i samma veva. (Vi har jämngamla barn så det är den vägen jag "känner" honom via mitt Ex kompisar) Jag är inte förvånad över något du skriver, det skulle inte alls förvåna mig om det är samma box. Kabelhärvan ser ut att vara ungefär samma skick på dina bilder som jag minns den _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Ok, alltid kul med lite info men hur som om man backar till 2005 med sig själv så var man kanske inte så seriös som man råkar va idag å framför allt så lär man för varje projekt sen finns det ju dom såklart som var galet duktiga å lättlärda från start däruti faller INTE jag, kanske nu (knappt) men inte då han var en väldigt trevlig prick å prata med i telefon i alla fall,och jag har skickat nån bild till han under resans gång så han inte skall glömma sin gamla bil _________________ Johan Axelsson |
||||||
Oj Oj vart var vi i denna tråd igentilgen.........
Jo, nu var det väldigt nära premiär så dags å kolla över allt en sista gång och provköra ordentligt.....och det gör man ju såklart i god tid...... precis , dan innan. Allt såg bra ut, det hade vi ju kollat över för inte så länge sedan så ut med pärlan på en provtur. Kom tillbaka till verkstan och tyckte det gick lite trögt ut å kolla och fälgarna var skållheta fram...... va fan nog för det hade gått undan å bromsat hade jag såklart gjort både mycket å hårt, ut å kyl av dom var första tanken så ivej bar det. Kändes inge bra å när jag kom tillbaka så bolmade rätt bra...... kul tänkte jag nu har väl både skiver å dom nya oken gått till pesos in på lyften å börja felsöka, var ju knappt så det gick å rulla in den, tog en polygrip å försökte pressa in klossarna lite... kunde lika gärna försökt flytta berg. Öppna luftskruven å då släppte trycket å allt gick lätt, allt var ju nytt.. ok å slangar, in å kände på bromspedalen å den kändes ju helt normal, men nu satt det fast igen, släppte på röret vid huvudcylindern istället, samma sak trycket släppte å hjulet snurra så måste ju va cylindern som pajat, torsdag kväll 18,30 kul.... MÅTTE GUDARNA va mig, bort å slet upp huven på den andra asconan ser ju lik ut iallfall, finns nämligen två olika. Ur med den å i med den i den andra, lufta å ut å provkör och allt funkar fan det blir Kullen iallafall Peter var ju givetvis med å hjälpte mig i bromsproblemet, men det var ju inte det vi skulle göra, vi skulle ju för fan dekaltrimma..... Hade ju en hel hög med klistermärken som skulle på, vi kolla på klockan å tänkte att detta är ju inte sant, kommer inte ihåg men klockan va sent iallafall. Ja ja bara å sätta igång, är den inte snabb på banan så skall den iallafall va snabb i depån tror vi va klara bortåt 1på natten och 08,00 var det incheckning och besiktning på Kinnekulle fy fan jaja sova kan vi göra en annan gång. Trött som en gnu var jag iallafall på plats å besiktningen gick som en dans så när som på ett felaktigt låst bälte... kändes som ett väldigt litet problem Nu började jag bli nervös på på riktigt........ HAHAHA JA JÄVLAR JAG KLARADE DET _________________ Johan Axelsson |
||||||
Fränt med mer asoconor!
Jag saknar min gamla rätt mycket 😁, får se om du kan slå dens 1.25 på mantorp och beskedliga 272gps km/h på rakan 😁 _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Nej fy fan va kass ja är jag skall försöka det lovar jag, men jag skall kolla upp vad jag har kört på mantorp å återkomma.... _________________ Johan Axelsson |
||||||
Din gamla bil har jag kollat VÄLDIGT mkt på, sjukt cool. Vad var det för motor låda etc när du satte den tiden?? däck?? Jag hittad en tid det är med 1,9cih motorn 240lådan och manta b axeln, orginal krängningshämmara a:72 fjädrar å dämpare från sellholm.... mer understyrd bil får man leta efter.... men satan så roligt 1,35,?? topp fart vet i fan men det var 5:an å bra med varv i slutet, så sjukt lågt växlad. så jag har väll lite å jobba på då _________________ Johan Axelsson |
||||||
Det var en M50b28 när jag ägde den, nu är det en m54 tror jag Min bästa tid vad 1.27,4 och typ 250kmh toppfart. Nuvarnade ägare har kommit ner på 1.25 nånting och kört 272 på rakan hehe. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Ascona A 72:a vägen till en banåkarbil | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 3 besök senaste veckan (14507 totalt) |