Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z 1973 (eller troligen 2027...) "Mechanix Menace"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
8 besök senaste veckan (10495 totalt)
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
23: december 2018. Efter mycket klurande på chassikonstruktion och besiktningsmöjligheter har jag bestämt mig för att göra ett rörchassi där jag istället för traditionell triangulering använder mig av sandwichpaneler i kupén. De kommer att bestå av aluminumplåtar på en kärna av hård skumplast, typ Divinycell. Dessa paneler limmas och nitas till stålrören. På detta sätt får jag hög styvhet och samtidigt gratis ljud- och värmeisolering. Stålstommen gör SFRO nöjda. Jag modifierar den CAD-modell av chassit som jag tidigare börjat på. Här är inte BMW-hjulupphängningarna inlagda än. Jag lägger också in karossmodellen jag skapat i Blender.




Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
31:a december 2019. Jag har lärt mig hur man lägger in olika bakgrunder i Blender, med hjälp av HDRI-bilder. Man får till och med reflektioner och ljussättning från bakgrunden. Här står bilen på Hollywood Boulevard!

Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
17:e september 2020. Eftersom jag tänkt flytta fram framaxeln måste jag förlänga framskärmar och huv. Delvis av utseendeskäl, men också för att lyktpottorna inte ska krocka med framhjulen. Lite pappslöjd avslöjar hur det kan bli! Eftersom Bilsport också var här passade jag på att sätta fast en dörr och lägga bakluckan på plats för att bilen ska se mer komplett ut. Bra för inspirationen också!








Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
8:e oktober 2020. Här kommer en serie bilder som visar arbetsflödet med 3D-modelleringen, från mätning på karossen till modellering i NX och Blender.

















Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
31:a oktober 2020. Jag kallar ju bilen Mechanix Menace. Namnet kommer från en sjuk dröm jag hade under mitten av åttiotalet. Där dök det upp som ett namn. När jag vaknade kom jag ihåg namnet, men jag visste inte vad ordet menace betydde, så det fick jag slå upp! Sen dess har namnet cirkulerat runt i skallen och till slut tyckte jag att det passade på det här lilla projektet!

Jag kommer troligen skapa några slags emblem och för skojs skull testade jag att ta fram något i CAD:en som skulle kunna se bra ut i emblemform. Efter att ha gått igenom 158 olika typsnitt i jobb-CAD:en dök det här upp, som jag gillade. Som allt annat jag gör kunde jag ju inte låta det vara helt original, utan jag var tvungen att göra vissa utseendeändringar för att fullt falla mig i smaken. Jag provade även att 3D-printa några varianter på min nyinköpta 3D-printer.







Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90



Imponerande bygge, kul att se det så här bra dokumenterat.
Tack för att du delar med dig...

_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
29:e november 2020. Bilsport gör en mycket välskriven 4-sidig artikel över projektet, där även en av mina renderingar kommer med. Kul!



Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
Istället för att bygga en komplett chassijigg, som jag gjorde i Amazonprojketet, planerar jag att skapa en centrumlinje för chassit, som består av ett antal stållinjaler noggrannt avvägda och fastskruvade i garagegolvet. Sen kan jag med hjälp av min trekrysslaser och min tvåkrysslaser positionera de olika rören. Här testar jag arbetsmetodiken.





Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
14:e februari 2021. Efter att ha köpt ett par 3D-skrivare får jag lite nya idéer som igen kan påverka projektets inriktning. Om jag gör min Blendermodell tillräckligt bra kan jag skala upp den till full skala och 3D-printa en karossplugg i delar, som sen används till att göra en karossform. Därefter kan karossen tillverkas i glasfiber. Om jag väljer att göra detta skulle jag endast behålla plåttaket och resten skulle bli nya delar.

Då kan jag göra den breddning som jag egentligen vill. Inget beslut tas, men för skojs skull tillverkar jag en del med lite typiska karossfomer för att testa idén. Med de printrar jag har nu skulle det krävas 300 delar och 7 månaders 24/7-utskrift för att skapa hela pluggen! Om jag gör slag i saken lär jag skaffa en eller flera större 3D-skrivare.














Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Wow Vilket projekt thumbs up


Otroligt snygg linje med framrutan, taket o vidare bakåt!!!



Tack så mycket Magnus! Jag är själv väldigt nöjd!

Det som är lite kul avseende designen är att jag träffade Peter Brock på PRI show i USA någon gång runt 2007-2009 när jag var där och stod i Öhlinsmontern. Jag visade honom lite bilder på bilen och han sa att han tyckte den var den snyggaste modifierade Datsun 240Z han sett! Det värmde väldigt mycket. Sen dess har vi e-mailkontakt då och då. Han brukar undra hur projektet framskrider.

För den som inte vet vem han är kan jag berätta att han var ansvarig designer för Chevas Stingray Racer, som sedan vidareutvecklades till Corvette 63:an. Han ritade också Cobra Daytonan, som vann FIAs GT3-klass 1965. Han chefade över BRE, som rejsade framgångsrikt med Datsunbilar under 60- och 70-talet. Utöver detta designade han en drös japanska och europeiska bilar. Förra året blev han invald i Motorsports Hall of Fame. Att han ger min design beröm känns stort!
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
2013 var 3D-scan inte riktigt allmängods



Som kuriosa fick jag lite Daytonavibbar kring bakre halvan på just den här bilden, vet inte riktigt vad som gjorde det?



Haha, kul att du skriver det! Se mitt svar på din förra kommentar!

Nej, det är sant. Nu har vi en dyr 3D-scanner på jobbet. Den har jag använt för att scanna bakre hjulupphängningen, men tyvärr kan jag inte låna hem den. Framtida inlägg kommer angående detta!
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
jowe66 skrev:
Imponerande bygge, kul att se det så här bra dokumenterat.
Tack för att du delar med dig...


Tack Johan! Om du vill se det ännu bättre dokumenterat; kolla in FB- eller IG-länkarna!

Jag ser att du har en Seven. Jag hade en själv. Den var hyfsat brutal med en kompressormatad BMW V8!

https://www.youtube.com/watch?v=FJAZlsxYJq4

Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
17:e februari 2021. För skojs skull modellerar jag och printar en lyktsarg i halvskala.










Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
16:e mars 2021. Efter ett stort antal timmars jobb med chassimodellen har jag kommit så långt att jag kan kontakta SFRO och TESTA och höra vad de anser.
















Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
7:e april 2021. Jag börjar förbereda för chassibyggnation med att ta bort motor, växellåda, hjulupphängningar och allt annat löst.








Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
9:e till 26:e april 2021. Jag tillverkar bilens centrumreferenslinje. Sen kom jag på att jag kanske skulle kolla mina laserinstruments noggrannhet. Genom att markera ut laserlinjerna och sedan vända instrumenten 180 grader kunde jag kolla noggrannheten i alla riktningar. Det diffade ganska mycket i vissa riktningar. Med ledning av mina mätningar kunde jag skapa korrigeringsfaktorer som jag kan använda mig av.

Klicka för större bilder!
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
21:a maj 2021. Efter att ha skickat en noggrann beskrivning (cirka 30 A4-sidor) av chassit till TESTA med samtliga materialkvaliteter och dimensioner fick jag med beröm godkänt! Jippieeeee!!!! I och med detta kunde jag handla materialet. Rundrören köpte jag hos Finess utanför Eskilstuna och fyrkantrören hos Stålshoppen i Örebro. För att inte få för stort överhäng byggde jag en materialställning till pickisen. Extra kul att åka ståndsmässigt på en sån här resa! Jag fick dessutom städa lite i garaget för att få plats med alla rör i mitt materialställ.












Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
5:e juni 2021. Som förberedelse inför det första chassiröret som ska svetsas dit kapar jag upp tröskellådorna för att komma åt B-stolperören (huvudbågen). Jag mäter noga upp rörens placering och jämför med min CAD-modell. Trots att jag tidigare inte kommit åt nederdelen av rören har jag ändå lyckats mäta deras position tämligen korrekt när jag tidigare mätt upp buren på plats. I CAD:en kollar jag sedan upp hur rörändarna på det horisontella röret ska notchas för att passa perfekt.













Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
17:e juni 2021. För att kunna notcha rören i rätt vinkel i min gamla fräs väger jag av den så att den står helt horisontellt. Det är lite besvärligt att göra själv, då maskinen väger ett ton, men det går! Själva notchningen gör jag med en hålsåg med rätt diameter. Jag rigger upp röret med hjälp av ett laserinstrument och en extra rörstump. Till min stora glädje visar sig röret passa perfekt utan några extra korrigeringar! Skönt att till slut ha kommit igång med chassibyggnationen!

















Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
31:a december 2021. Efter det vanliga sommaruppehållet och en massa jobb med dränering och isolering av en källarvägg är det dags igen för Mechanix Menace! Då mitt hyresavtal på min 20-liters argonflaska gått ut har jag räknat ut att det blir billigare med en köpt 10-litersflaska istället. För att den ska passa min hemgjorda svetskärra 3D-printar jag några adaptrar för flaskan. Det funkar kanon. Mina 3D-skrivare har visat sig vara en mycket bra investering. I framtiden kommer det visa sig ännu tydligare. Mer om det längre fram!

Jag tillverkar också en kupéjigg bestående av en 22 mm spånskiva uppstyvad med träreglar. Eftersom golvet är helt plant blir detta en bra grund att utgå från. Tillverkningen av de fyrkantrör som ansluter till tröskellådorna påbörjas också.



















Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
6:e januari 2022. Tröskelröret på passagerarsidan blir klart och fastpunktat.

Klicka för större bilder!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z 1973 (eller troligen 2027...) "Mechanix Menace"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
8 besök senaste veckan (10495 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande