Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 320is -90 *Såld* | << 1, 2, 3, 4 ... 22, 23, 24 >> 9 besök senaste veckan (211289 totalt) |
Köpte en värmepistol för 198 spänn igår, gick ju sedan hur smidigt som helst att få bort guckan i baksätet/hatthyllan/insidan av sidoplåtarna i baksätet! Eventuellt tänkte jag att garagekompisen ska få svetsa fast hållare i burens bakre stöttor, där jag kan hänga r-däck för transport till och från banan. För övrigt ska jag nog inte ha någonting i baksätet. Stolsbiten är inte bestämmd ännu, tidigare lurarade jag på Sparco Evo eller Pro 2000, men de verkar vara för korta (axelremmarnas hål sitter för lågt) (är 183cm/80kg). Senaste budet är nog Sparco Corsa, den har ju dessutom höga sidoskydd. Har du koll på var man kan provsitta i Stockholm? http://www.speedworks.se i Haninge har tydligen slutat med Sparco. _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||||
Det är inte helt omyligt att jag har ett kolfiber insug med alla tillbehör att sälja efter årsskiftet. Du kan ju PM:a mig om intresse finns. Kolfiber insuget ger ett ljud som får nackhåren att resa sig :woot: _________________ Daniel Gudmundsson Kör BMW |
||||||||
Har nu fått ur det mesta i kupén inför monteringen av bur.
Det tog ett tag att få loss intrumentpanelen. Fick tips från Gunnar Östlund via telefon, som gjort samma manöver ett flertal gånger, samt från guiden Dashboard Removal Några beställningar som jag hoppas dyker upp innan jul : Från www.turnermotorsport.com : E30M3 TMS oil pan baffle 11131727983 E30 M3 lower oil pan gasket 11131309428 Non return flap for E30 M3 baffle 31129061222D Delrin offset control arm busings (pair) - RACE USE ONLY - MUST BE SECURED To MOUNT WITH BOLT (pair) Från www.forza.se : Bakramsbussning främre (2st) PFR 5305 495/st Bärarmsbussning bak (4st) PFR 5306 345/st Chassiekit från Ground Control skall beställas i dagarna. _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||||
Några uppdateringar.
Skvalpskyddet för oljetråget har anlänt från Turner Motorsport, och är nu monterat: Bur hämtades förra veckan från Guss på Värmdö. Utöver prylarna som Guss bockat köptes 4st 6-meters 38mm rör... Det lär väl inte bli någon viktbesparing i slutändan i alla fall... men å andra sidan en betydligt styvare och säkrare bil Kunde inte låta bli att provmontera lite... Tejp och buntband får tillfälligt ersätta svets Stålomspunnet monterat! Tog loss bromsslangarna och for iväg till NBM-Hydraulic för att använda originalen som mall. _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||||
Hur är det med besiktning och toyota- samt "hjälmkrossar"-stag? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||
Enligt den besiktningssnubben som jag har visat skisserna för är det OK med Toyotastagen, själklart ska det "vara snyggt gjort", samt klätt med stötabsorberande material". Hjälmkrossarstagen var inte lika positivt, får se hur vi gör med dem. Tanken är att få huvudbågen så långt bakåt i bilen som möjligt och då kommer inte huvudet att "nå" hjälmkrossarstagen. Att huvudet inte ska nå hjälkrossarstagen förutsätter iofs. att man har en lågt monterad "sitta-still-stol". Den gillar inte besiktningen, då man menar på att man inte får ända på infästningen för 3-p bälte och dess lås... _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||||
Kan man inte typa om den med nya infästningar? Min farsa fick en cheva van godkänd för 4 passagerare i baksätet och han bara skruvade dit ett bälte till och byggde om sätet så det blev längre. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||
Stålomspunnet monterat! Tog loss bromsslangarna och for iväg till NBM-Hydraulic för att använda originalen som mall.
[/quote] Vad fick du ge för dom där slangarna?? |
||||||||
Jag rekomenderar noggrann genomläsning av SBF/FIAs tekniska reglemente. Just Toyota- och hjälmkrossarstag finns på skiss 253-17D i appendix J. Måtten anges i appendix J kap. 8.2.2.5.3 Värt att notera är det inte anges något minmått på hur litet hjälmkrossarstaget får vara. Endast maxmått på hur mycket det får inkräkta på dörrhålet. Dvs det finns utrymme för att göra staget mer eller mindre besiktningsvänligt inom reglerna. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||||
Det är möjligt att man kan göra, men besiktningsnubben var väldigt bestämd på den punkten: "byt inte ut original bältesinfästningarna..."
Det slutade på ca 1350kr. Verkar som om de höjt priserna i år, förra året betalade jag 1200kr för stålomspunnet till en M3E36. OBS! NBM tar inte kort och vill ej fakturera privat, så det är kontant som gäller! Slangarna tillverkar dom medans man väntar.
Japp, noterat! Layouten av buren på bilderna stämmer nog inte så väl överens med den färdiga buren. _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||||
Ja då är det ju inte mycket att snacka om _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||
Kamkedjespännaren från M3E36 monterad. Den nya till vänster, gamla till höger
Monteringsanvisningar finns på: http://www.bayareamotorsport.com/ten samt info på http://www.e30m3performance.com/inst _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||||
Helgpysslet uppdukat:
Powerflexbussningar, diffkåpa från Z3MCoupe, bromsrenoveringskit, avgasupphängningsgummin, ny bälg till LMM etc. Tänkte först byta ut den gamla bussningen i befintliga diffkåpan till en bussning från Z3MCoupe... ...ångrade mig sedan och beställde hela kåpan från Z3MCoupe, som redan hade bussningen inpressad. Var lite orolig för markfrigång med de låga kylflänsarna, frågade därför "Handlarn" och "JanneZ3" här på forumet, som båda har samma typ av kåpa. De intygade att de inte sett markfrigången som något problem Sagt och gjort, ny kåpa fick det bli! Beskrivning finns på: http://www.e30m3performance.com/inst Delar:
Silentblocken utbytta... Powerflexbussningarna för silentblocken gick hur smidigt som helst att få på plats. De mindre bussningarna till bärarmarna slet jag med halva natten. Trots hydralpress och starka muskler gick de inte att passa in. Fick tips av GunnarÖ (tack ), som råkat ut för samma problem. Han har löst det med att kapa av någon millimeter på varje bussningshalva. Märklig kontruktion... man pressar in bussningshalvorna i bärarmen och det passar då perfekt. När man sedan ska trycka in stålcylindern, som följer med i bussningssatsen från Powerflex, pressas bussningen ut ur bärarmens bussningshållare och passar då inte längre i dess fäste på bakaxelbalken, då den sväller ut för mycket... Vid montering av de stålomspunna slangarna (se tidigare i denna tråd) visade det sig att NBM Hydraulics använder sig av lite kortare hylsor än original BMW. Kompletterade därför med en bricka med 13,5mm innermått för att plåtblecket som håller bromsrör och bromsslang skall hållas spännt. _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||||
Vi hade samma problem i BMWn (båda är över 190) och vi provade hela Sparcos sortiment och vi kom fram till att Evon var den man satt bäst i med tanke på axelremshålen. Då ratade jag iofs Corsan, har kört med den innan och har man långa ben så är dom höga sidorna bara en plåga eftersom dom trycker mitt på låret i svängarna. |
||||||||
Jag är 182 lång och väger strax under 80 kg. Sparco Pro 2000 är den som hittills varit bäst passform/bälteshål för mig. Jag verkar dock vara felkonstruerad, min rygg verkar vara längre än andras trots likvärdig totallängd. Inte lätt det där. Recaro sa att enda chansen om jag skulle sitta i en av deras stolar och samtidigt ha rätt förhållande till bälteshålen var att köpa deras bredare stol och stoppa den med kuddar eller bli en räserstjärna och få dom att sponsra med en formgjuten efter min kroppsform. Som det känns nu så byter jag min Momo mot en Pro 2000 när jag får möjlighet att sitta fast med riktiga bälten. _________________ /Anton Lillsund |
||||||||
Jag fick ta exakt samma lösning med mina Goodridge bromsslangar. Hade dock ingen aning om måttet, öppnade bara lådan med kopparbrickor till oljeplugg mm och grävde fram passande bricka. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||||
Åk ut till forsman motor i huddinge. Där har du större delen av sparcos sortiment. www.forsman-motor.se _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||
Provsatte lite förra veckan och kom då fram till att Sparco Corsa passade mig bra. Lite trångt över höften, men annars satt man verkligen still i den!
I Evon fick jag känslan av att bälteshålen för axelremmarna satt för långt ner, samma sak med Pro 2000, detta helt tvärt emot vad Dan och Anton skriver Hur som haver, still satt jag iaf! Två stycken Sparco Corsa stolar, två uppsättningar 3" 6-punktsbälten från Sabelt, tryckutjämnare, bältesplattor och stolsunderreden är nu beställda från Micke på Rallyimport
_________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 320is -90 *Såld* | << 1, 2, 3, 4 ... 22, 23, 24 >> 9 besök senaste veckan (211289 totalt) |