Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -01 (såld)
<<   1, 2, 3, 4   >>
30273 besök totalt
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4048


Trådstartare
Tak av och mössa på idag.
Gjorde stor succé på bilprovningen idag.

Inför besiktningen så fick jag fixa till stolen då bälteslåset satt illa till.
4 timmar tog det och när jag spände sista skruven tappade jag verktyget så det hamnade under stolen utan att jag fick ut det.
Fick åka och låna verktyg, 3 timmar senare var allt på plats.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Jim
Småland
Här sen Jan 2005
Inlägg: 136



Härligt när det jäklas och tiden bara springer iväg Hade papper under sätet på den silvriga Opeln som jag aldrig kom åt att få bort.
Hänt nått annat kul i vinter med bilen?

Själv hade jag planer på att fixa till kylning till bromsarna som jag fick en kanon beskrivning utav dig men garaget blev fyllt med annat. Måste se över hur jag ska få plats med ett dubbelgarage på tomten

Vi ses till våren

_________________
Jim Kindblad
Mazda MX-5 1.8 -99
Opel Speedster 2.0 TURBO
Opel Speedster 2.2 N/A *såld*
2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda*
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4048


Trådstartare
Man hittar alltid en massa grejer under stolarna. Är det något slags parallell-universum?
Mina vinterpyssel börjar snart.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4048


Trådstartare
Det känns som om jag började skruva för sent. Det börjar ju dra ihop sig...

Eftersom jag skall byta ljusknapparna gör jag ny panel att sätta dem i. Samtidigt gjorde jag panelen på passagerarsidan. Hade tänkt göra ett "handskfack" i stereohålet men låter nog bli, där kan kanske bli en bra plats för en preformancebox senare...


JohanSalo hjälper mig med det elektriska och han tillverkar även shiftlights.


Har fixat denna "shiftlightlåda" (som skall få mörkt tyg runt sig) och den blir nog lätt att lägesjustera.


Det blev en färdig splitter och den är hos lackerare, här torrprovas den. Någon som kan förstå varför den inte skall ligga dikt mot karossen? Den sitter alltså på distanser från karossen så det blir en luftspalt i mellan. Jag monterar nog den utan distanser...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Är det inte shiftlight på N/A modellerna? Det är det på turbo(en lampa).
Ang splittern så är jag ingen luftströmsexpert, men luften skall pressa ner bilen och då måste luften gå över splittern. Om du tar väck glappet, så går kanske luften under bilen och den lyfter


_________________
Lasse Alfons
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4048


Trådstartare
Alfons skrev:
Är det inte shiftlight på N/A modellerna? Det är det på turbo(en lampa).
Ang splittern så är jag ingen luftströmsexpert, men luften skall pressa ner bilen och då måste luften gå över splittern. Om du tar väck glappet, så går kanske luften under bilen och den lyfter


Bara turbo har den lampan.
Har alla räserbilar fel då? Har noga aldrig sett en räserbil med luftgap...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
JawZ
Kungsbacka
Här sen Jun 2004
Inlägg: 37



Turbons frontsplitters har ju ett gap i mitten där de låter luften passera in under bilen, mest estetiska iof

Föresten angående lampan på turbon, är den inställd så den lyser när det är optimalt att växla upp eller mer som en rekomendation?

MarkV hade en riktigt bra och funktionell shiftlight på sin bil med många inställningalternativ, Datatool Revlight hette den. Ska försöka få tag på en sån själv framöver

_________________
Jens Strandell
Opel Speedster #3102
Brilliant Yellow
http://www.lotuscars.se
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4048


Trådstartare
JawZ skrev:
Turbons frontsplitters har ju ett gap i mitten där de låter luften passera in under bilen, mest estetiska iof

Föresten angående lampan på turbon, är den inställd så den lyser när det är optimalt att växla upp eller mer som en rekomendation?

MarkV hade en riktigt bra och funktionell shiftlight på sin bil med många inställningalternativ, Datatool Revlight hette den. Ska försöka få tag på en sån själv framöver

Snacka med JohanSalo i stället, det blir billigare.
Tråd på LCCS

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4048


Trådstartare
Navbultarna på vänster sida ser bra ut. Möjligen är bult 3 lite böjd. Nu skall det dit nya med högre brottgräns.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279



Edel-Car-Parts har ju två olika varianter på den splittern, en som ligger an mot karossen och som sitter under med en luftspalt.

Citat:
Im Vergleich zum Frontsplitter AK der über das Fahrzeug hinausragt, schließt dieser Frontsplitter vorne bündig mit der Front des Fahrzeuges ab.

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4048


Trådstartare
Stefan_A skrev:
Edel-Car-Parts har ju två olika varianter på den splittern, en som ligger an mot karossen och som sitter under med en luftspalt.

Citat:
Im Vergleich zum Frontsplitter AK der über das Fahrzeug hinausragt, schließt dieser Frontsplitter vorne bündig mit der Front des Fahrzeuges ab.

Det är den som beställdes (men troligen inte den jag fick).
Men vad är fördelen? Jag har svårt för att se fördelen med luftspalt...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4048


Trådstartare
Nu hoppas jag att ljusknapparna skall fungera.
Nu är det inte längre Opel som tillverkat utan ELFA.
Slutresultatet blev såhär:

Passade även på att byta till nytt batteri då det gamla hållts vid liv med hjälp av underhållsladdare i 3 år.
Men det passade inte rakt av fick klippa av en bit på hållaren för att det skulle passa.

Köpte även ett tak (i blingutförande) för expansionskärlet som inte tål solljus.


Fler bilder finns på hemsidan. www.nillet.com

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4048


Trådstartare
Stylade bilen med svart folie kring vindrutan.

Lackeraren har inte haft bråttom och efter ca 3 månader fick jag tillbaks splittern. Nu vet jag vad distanserna var till för också. Monterade först utan distanser men då pekade splittern uppåt.
Så nu sitter distanser på främre skruvarna.
Det var inte bra passform direkt...

Fick bocka till hållarna lite också...

FÖR lågt (se även den välskrapade nummerplåten)?

Slutresultatet blev OK (har bytt bruksbil också).

Fler bilder finns på hemsidan.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4048


Trådstartare
Nytt person- och bilbästa på SuperStage 080704: 1:32:44
Inte mycket men en förbättring.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Nillet skrev:
Nytt person- och bilbästa på SuperStage 080704: 1:32:44
Inte mycket men en förbättring.


Tycker det är grymt snabbt för en N/A thumbs up

_________________
Lasse Alfons
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4048


Trådstartare
Dags att rapportera vinterns pyssel.
Bromsarna fick lite nya grejer.

Bromsvätskan bytades av Wendels som även bytade gaspedalsgivaren.
Luftfiltret rengjordes.
En som bygger om till vänsterstyrt behövde stolar och dörrkuddar.

Så det blev ny passagerarstol och begagnade dörrkuddar.

Sedan blev det service hos Opel.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4048


Trådstartare
Inspekterade sprickan, jag körde på kanststenen när jag parkerade på Nürburgring.

Klistrade på banskisser för de banor bilen körts på.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4048


Trådstartare
Året 2010 är snart till ända och summerar årets händelser med bilen.

Då jag känner mig "färdig" med bilen (motorn borde vara ett kommande projekt) så blev det bara en uppgradering på bilen inför året. Jag klistrade på bansträckningarna som jag kört bilen på.

I slutet av april var bilen på service och jag rengjorde även luftfiltret.

Året började med ett rally med MSCC till Autoseum och därefter en tur i nordvästra skåne (Bjäresvängen). Årets övriga körningar har varit på bana:
- Knutstorp med LCCS (första gången då jag haft fullt upp med att organisera tidigare år)
- Tävling i Konbana på Bivaröd (Kristianstad) med Opel Sport Club och GTI-klubben
- Superstage (Emmaboda) med LCCS, 1:33:00 räckte inte till nytt personbästa
- Kinnekulle med OSC och GTI
- Superstage (Emmaboda) med Speedstrar, halvdag med tiden 1:33:50
- Gotland Ring med Sevenbilar
- Knutstorp med Procedural
- Knutstorp med MS-Racing

Jag har även kört på Knutstorp 3 gånger med 924:an och det var nyttigt att inte behöva vara rädd om bilen. Sista gången på Knutstorp med Speedstern förbättrade jag varvtiden med ca 4 sekunder och mer finns att hämta.

Totalt har jag kört 400 mil i år och det beror delvis på att jag kört med 924:an också.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 862



Hej, fin bil det där.
Jag undrar om det är någon som vet vad man ska stoppa in för siffror för räkna egensvägningsfrekvensen på en Opel Speedster 2.2.
MR fram bak.
ofjädrad vikt och fjädrar vikt.
Tjänstevikt och viktfördelning.

Tackar på förhand.
Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Jim
Småland
Här sen Jan 2005
Inlägg: 136



Var köpte du folien till framruteramen?
Har den hållt bra?
Kört med eltejp nu men skulle vilja ha nått lite bättre...

_________________
Jim Kindblad
Mazda MX-5 1.8 -99
Opel Speedster 2.0 TURBO
Opel Speedster 2.2 N/A *såld*
2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda*
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279



Jim skrev:
Var köpte du folien till framruteramen?
Har den hållt bra?
Kört med eltejp nu men skulle vilja ha nått lite bättre...


Finns hos http://www.ms-edel-car-parts.de/ i Tyskland, annars är det bara att fråga hos första bästa firma som håller på med skyltar och bilreklam.

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -01 (såld)
<<   1, 2, 3, 4   >>
30273 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande