Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30-88, såld!!! Kommer att rulla i Värnamo!
<<   1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16   >>
8 besök senaste veckan (67131 totalt)
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Abbe_M3 E30 skrev:
Abbe_M3 E30 skrev:



Imorgon kväll ska stolen in i bilen, jag ska använda mig av en slaktade original stols underrede och platt järn för att montera stolen. Jag undra över en grej, ska man montera stolen så att den blir rak i ryggen eller kan man ha lite lut på den?


Ang. montering av stol så har jag för mig att: järnen du fäster stolen i ska vara minst 3mm tjock (enl. SBF reglemente)
Kan ju vara lika bra att gå efter det även om du inte tänkt tävla med bilen.
Montera stolen så att du själv tycker att du sitter bra i den. Jag monterade min mha. vinkeljärn på org. underrede som går att vinkla en aning.

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3658


Trådstartare
[quote="Krille_hlm"][quote="Abbe_M3 E30"]
Abbe_M3 E30 skrev:





Ang. montering av stol så har jag för mig att: järnen du fäster stolen i ska vara minst 3mm tjock (enl. SBF reglemente)
Kan ju vara lika bra att gå efter det även om du inte tänkt tävla med bilen.
Montera stolen så att du själv tycker att du sitter bra i den. Jag monterade min mha. vinkeljärn på org. underrede som går att vinkla en aning.


Då valde jag rätt platt järn! Det blev 40 mm bred och 5 mm tjock. Jag fick slakta ungredet mer än jag tänkte, ville kunna höja och sänka stolen (frugan vill kör ibland) men det gick inte, i lägsta läget hamnade jag så högt så att jag fick inte plats med hjälmen på. Bilder på montering kommer snart!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3658


Trådstartare
Nu sitter stolen på plats! Wow vilken skillnad det blev! Visste att det skulle bli bättre men inte så här bra! Jag "kände" bilen på ett helt annat sett nu, det kändes som man har mer/bättre koll på hur bilen uppför sig. thumbs up Bilder kommer lite senare.

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3658


Trådstartare
Nu ska vi se, har ju lovat lite bilder här kommer de,

Fick hjälp av polaren walle med tillverkning av underredet, vi började med mätning av höjder.


Hade tänkt att kunna höja och sänka stolen, men jag fick inte plats då med stolen i lägsta läget så vi fick
kappa lite mer.


Provmonterig och höjd mätning. (stolen är väldigt dammig.)


Färdig underrede innan monterig på stolen. (Ä målad med svart färg nu i helgen)


Walle prov sitter resultatet.



Sen var det här med markfrigången med Z3 M diff kåpan på plats, det blir som sagt inga problem.



Nästa greja jag ska fixa på bilen är byte av stöddämpar fästena bak, jag har köpte Z3 M:s fästen som ser ut at kunna passa på min bil, de ska vara lite hårdare. Jag återkommer om det när de är monterad.

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3658


Trådstartare
Nu är bilen klar inför morgon dagen på Tullinge. thumbs up Stöd dämpar fästen från Z3 M passar rakt av och det var inga problem att byta de. Hoppas bara allt fungerar som det ska imorgon. Nu är jag bra suegn på

Edit: lägger in bilder

Den högra är Z3 M:s och den vänstra original


Den vänstra fästet var "lite" slut!


_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3658


Trådstartare
Jag hade tok kul på Tullinge, bilen fungerade fint och det var enormt skillnad att sitta i Momo stolen mot original stolen. Några bilder från Tullinge:





Imorgon är det årliga Gävle träffen, igår gjorde jag i ordning bilen till morgon dagens konbane körning och rattlås körning men nu vet jag inte om jag kan åka ditt då dottern är lite sjuk just nu.

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3658


Trådstartare
Gävle träffen avverkad!

Några bilder:



och rattlås körning också:


Det finns en hel del bilder på bilarna som deltog i denna träff här: http://www.autopower.se/galleri/abbes_bilar/gavle05.asp

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Har du fått utegångsförbud nu ?

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3658


Trådstartare
Hobbe skrev:
Har du fått utegångsförbud nu ?



nästan! Jag möttes av det här när jag kom hem, efter en stund fjäskande var det igen!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Abbe_M3 E30 skrev:
Frazze skrev:
Abbe_M3 E30 skrev:
jag ska byta avgassystem så man kanske skulle slå till. Frågan är om det gör någon skillnad på min bil.

Vad har du för system idag, BMWoriginal?(hittar inte din biltråd just nu, sorry för tråd-hijacking, Jonas)

om du byter hela systemet till det som köhler och s14shop.de säljer, tror jag att du kommer att märka lite skillnad, det där avgassystemet är "poppis", köhler säljer en hel del av det och det verkar som om de flesta är nöjda. Vad gäller ljudet så kan man köra med eller utan insatsen i bakre ljuddämparen, som jag har förstått det. Sbp-besök samt banträffar med hårda ljudnivå-restriktioner = i med insatsen, annars kör man utan


Här är min tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=17099

Jag har en sunkigt Simons system efter katten. Jag skulle vilja ha Khölers system men kan inte bestämma mig just på grund av ljud nivån, jag vill ha en ganska diskret ljud. Har eventuellt ett Super sprint avgassystem som är från grenrör och bakåt på G, tänkte om man märker någon skillnad om man kör med det tillsammans med Khöler grenröret.

Jonas, förlåt för tråd kapningen!

ok då behöver vi inte kapa Jonas tråd ngt mer

Vad gäller avgassystem ska jag först säga att mina egna erfarenheter inte är sådär jättestora, mina rekommendationer är vad jag läst mig till och hört av andra.

På min bil har jag original grenrör och sen supersprint-system hela vägen bakåt. Original-kat utbytt mot supersprint-mellandämpare, ajabaja enligt sbp, om de bara hade upptäckt det.....
Jag är mer nöjd än missnöjd med mitt supersprint. Ljudet är väl ungefär som du säger, ganska diskret. Och jag har aldrig haft några som helst problem med ljudnivån, även vid nitiska db-mätningar på vissa banträffar har jag alltid kommit under 95 db. Min bil låter väl ungefär som en lätt-trimmad gatbil, vet inte riktigt hur jag ska förklara. Jag saknar dock lite det där riktiga racebils-motorvrålet, som man hör från tex. BMWcup-bilarna. Men då kan man ju å andra sidan kanske få problem vid db-mätningar.
Men som sagt jag är nöjd med ssprint, kvalite och passform är bra, det systemet satt på när jag köpte bilen (4 år sen) och det har inte gått hål någonstans ännu.

om jag skulle köpt köhlers avgassystem så skulle jag satsat på komplett system inkl. grenröret, allt eller inget. Jag tror inte det skulle bli riktigt bra att dela på det där avgassystemet. Men sen kostar ju "kalaset" en slant också Jag har inga exakta uppgifter, men köhlers priser ligger väl ca. 50% under s14shop.de, vilket skulle bli ca. 15-16000:-

Ett tredje alternativ skulle ju vara att låta Krille_hlm här på forumet bygga ett avgassystem till dig, med appleracing-dämpare. Vad jag vet så byggde han ett sådant system till Samuel S här på forumet, och det verkar som om Samuel blev nöjd, här kan du läsa mer om det: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=296019#296019

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3658


Trådstartare
Nu har jag läst det här! (efter mitt power inlägg!)

Det system som jag slog till är också utan katalysator, så det är bara att hoppas att de missar det!

Ska bli roligt och få ett bättre a-system än det jag har nu, synd bara att mitt garage är inte vinter isolerad än och att bilen är numera avställd. Jag får vänta till våren med bytet, tänkte spela in ljudet före och efter.

Jag har frågat Krille_hlm vid någon tillfälle vad han ska ha för att bygga ett system till mig, men jag kommer inte ihåg i vilken tråd det var så jag vet inte om han har svarat eller inte!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3658


Trådstartare
Jag köpte avgassystemet som jag fick tag på, alltså en lätt begagnad Supersprint system utan katalysator,



en sak är säker DTM rören ska bort men först till våren. Sen tidigare har jag även köpt M3 E36 fram bromsok som ska snyggas till och eventuellt monteras. Jag måste byta fälgar till 17" först om oken ska monteras, om de rätta fälgarna dyker upp så slår jag till. (Rätta fälgar = BBS av något modell)



Sen ska jag ta mig i kragen och beställa lite bussningar till lite här och var i fram och bakvagn. Nu längtar jag bara till våren så jag kan vara i min än så länge oisolerade garage och pyssla om bilen.

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Det var som 17, Abbe har vaknat till liv i garaget

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3658


Trådstartare
Hobbe skrev:
Det var som 17, Abbe har vaknat till liv i garaget


Nejdå! Jag har inte vaknat riktigt än! Jag fyller bara min redan överfulla garage med mer prylar!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3658


Trådstartare
Jag tänkte beställa Power flex busningar till krängningshammarna fram och bak men kommer inte ihåg hur grova de är! Någon som har lust att tala om det för mig?

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Krängardiameter enligt ETK : Fram 19 mm och bak 14,5 mm ...

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3658


Trådstartare
Folxam skrev:
Krängardiameter enligt ETK : Fram 19 mm och bak 14,5 mm ...


Tack för uppgifterna, nu har tomten kommit med hårda paket till mig:


Mer prylar som får väntar på montering. thumbs up

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3658


Trådstartare
Nu har jag samlat på mig mer saker, slog till på en uppsättning M3 E36 fälgar:




Vet inte om dem förblir vita eller om dem lackas om i svart eller silver?

Nu saknar jag bara M3 E36 bromsskivor för att kunna uppdatera bromsarna. För övrigt är bilen fortfarande
avställd, jag ska troligen ställa på bilen ni i veckan. Temperaturen ute börjar bli behagligare så snart kan man börja och skruva med bilen, hur jag nu ska hinna med det! All ledigt tid går just nu åt att bygga färdigt huset, så tyvärr blir det nog ingen bankörning denna sommar! > (det vore kul om jag hinner med ett körnings tillfälle!)

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Vita thumbs up Sen jag körde 318 is med compomotive rally fälgar så är vitt enda alternativet för race fälgar

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3658


Trådstartare
krister Andersson skrev:
Vita thumbs up Sen jag körde 318 is med compomotive rally fälgar så är vitt enda alternativet för race fälgar


De passar bättre än jag trodde mot det röda, denna sommar förblir de vita!

Mvh Abbe

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Fräsigt Abbe thumbs up
Vitt är alldeles utmärkt.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30-88, såld!!! Kommer att rulla i Värnamo!
<<   1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16   >>
8 besök senaste veckan (67131 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande