Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142 -73 Kompressorprojekt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (67450 totalt)
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Hehe. Jo, anledningen till att jag inte uppdaterar så mycket är för att det inte händer så mycket just nu med den här bilen. Anledningen: Jag har påbörjat ett Stressmeckat Rattlåsracingbygge för att köra på En Dag på Strippen Emmaboda. En Kompressormatad 142 (Konstigt va). Byggd av de delar och den bil jag har över... Förutom denna (och med mycket hjälp från www.sm-racing.se Det är ett försök att bygga nånting som jag har råd med just nu. Då jag blev arbetslös (igen) nyligen och är fattig som en kyrkråtta, så jag har en "bruksbil" tills i sommar.

Men vad kan jag säga. Den här karossen har 10-15kg mindre asfaltsmatta, och det mesta är planerat till minsta detalj. Jag har beställt fräsha bakvagnsdelar ifrån Tegheim som bygger 4-länk på sin Wankel-142:a, men jag saknar dämpare för att kunna bygga ihop fram-och bakvagnen. Jag saknar buren för att bygga ihop karossen och jag saknar en uppborrning av motorblocket för att kunna peta ihop motorn. Och eftersom jag är totalpank, så står det still... Synd nog.
Bara A-kassan kommer igång, men det är väl kanske i slutet av Maj, så bör jag kunna pilla med nånting.

Funderar på att hoppa över uppborrningen av motorn till 2.1 liter pga att laddtrycket (1,3bar) kan bli för mycket... Någon med erfarenheter?

_________________
Conny Uppvall
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Har skruvat lite idag i alla fall. Har fått catchtanken på plats. Tyvärr glömde jag pumparna hemma när jag åkte till garaget (7 mil enkel resa). Så jag fick inte dit dom idag. Kanske i morgon.
Bild:

Tack till Micke Fredriksson som byggde den fina tanken åt mig... Kommer bli superbra.

I övrigt så ska den vanliga tanken bytas till en likadan som orginal, fast fräshare, och förhoppningsvis renare inuti. Returen till tanken från catchtanken ska svetsas i påfyllningsröret som hamnar fint brevid... Om inte någon säger till mig att det är en jättedålig idé. Men tanken har ingen retur på sig, så man gör vad man kan med det man har...

_________________
Conny Uppvall
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



C Upp skrev:
Har skruvat lite idag i alla fall. Har fått catchtanken på plats. Tyvärr glömde jag pumparna hemma när jag åkte till garaget (7 mil enkel resa). Så jag fick inte dit dom idag. Kanske i morgon.
Bild:

Tack till Micke Fredriksson som byggde den fina tanken åt mig... Kommer bli superbra.

I övrigt så ska den vanliga tanken bytas till en likadan som orginal, fast fräshare, och förhoppningsvis renare inuti. Returen till tanken från catchtanken ska svetsas i påfyllningsröret som hamnar fint brevid... Om inte någon säger till mig att det är en jättedålig idé. Men tanken har ingen retur på sig, så man gör vad man kan med det man har...


Kolla om du hittar en tank som passar med skvalpskydd, det är inge roligt att ha en svängbil som inte hinner suga i sig soppa...

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



lindgren skrev:

Kolla om du hittar en tank som passar med skvalpskydd, det är inge roligt att ha en svängbil som inte hinner suga i sig soppa...


Har man cachetank så håller den bensinen flödandes i kurvorna också.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Precis. Det är ju det cachetanken är till för... För att man ska kunna använda den vanliga tanken i svängsituationer.

_________________
Conny Uppvall
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
och så var pumparna på plats:



Mottager tacksamt kritik, både positiv och negativ på placeringarna av pumparna... Helst positiv.

Bara skaffa lite bränsleledningar och etanolsäker slang... Och lacka insidan av bagageutrymmet, så ser det ut som att det går framåt.

_________________
Conny Uppvall
Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 145



Är det nån speciell tanke, typ brandsäkerhet eller så, bakom att du sätter tryckpumpen under plåten och resten ovanför?

Intressant läsning... Bränslesystemet är väldigt likt planerna på det som jag själv nog inom kort kommer att bygga.. Därav min fundering..

_________________
Mikael Cedergren
Toyota Celcia
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Speciell tanke vet jag inte... Uttaget för bensin på den lilla tanken är på undersidan för att få självrinning till pumpen. Så det blir hål i plåten för att få ut nippeln och sen satte jag pumpen rakt framför utgången... Och förpumpen hamnade där för att det kändes rätt.
Undersidan av plåten (där högtryckspumpen sitter) hänger ju inte under bilen, utan i reservhjulsbaljan. Så jag vet inte direkt om man kan kalla det säkert... Men det bör fungera. Jag tror på det i alla fall. Sen får framtiden utvisa resten

_________________
Conny Uppvall
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



Eric Josefsson skrev:
lindgren skrev:

Kolla om du hittar en tank som passar med skvalpskydd, det är inge roligt att ha en svängbil som inte hinner suga i sig soppa...


Har man cachetank så håller den bensinen flödandes i kurvorna också.


Nu bommade jag hu stor den är...
Men jag vet att på isbilen (som knappast går rakt...) så räcker inte en 1.5L tank om man tänker köra mer än 4 varv. Och då har isbilen mindre tank, och ganska vettig plasering av soppapumpen..
Som fantomen skulle ha sagt "När soppa pumpen i tanken skriker, uppgraderar man!"

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



C Upp skrev:
och så var pumparna på plats:


Mottager tacksamt kritik, både positiv och negativ på placeringarna av pumparna... Helst positiv.

Bara skaffa lite bränsleledningar och etanolsäker slang... Och lacka insidan av bagageutrymmet, så ser det ut som att det går framåt.


thumbs up Snyggt jobbat!! Kul att se bilder på bränslesystemet med catchtanken!! Kommer att bli riktigt bra thumbs up

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
lindgren skrev:
Men jag vet att på isbilen (som knappast går rakt...) så räcker inte en 1.5L tank om man tänker köra mer än 4 varv. Och då har isbilen mindre tank, och ganska vettig plasering av soppapumpen..
Som fantomen skulle ha sagt "När soppa pumpen i tanken skriker, uppgraderar man!"

Va? På riktiga tävlingsbilar är väl volymen begränsad till 1 liter, och min är på 2 liter... Har du en väldigt dålig tankpump i den eller? Enligt mina beräkningar så ska pumparna och tanken mer än räcka till... Men vi får väl se i slutändan.

Micke Fredriksson skrev:
thumbs up Snyggt jobbat!! Kul att se bilder på bränslesystemet med catchtanken!! Kommer att bli riktigt bra thumbs up

Tackar. Jag tror så jag med. Tack återigen för tankhjälpen.

_________________
Conny Uppvall
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Håller på att fixa med bakaxeln nu (en m31 med 1:3,73 utväxling) och ny upphängning (köpt av Tegheim med Wankel-140n). Ska väl försöka få axeln på bilen i veckan. Men jag måste ha nya hjullager till den. Bör inte vara några problem, har ju en hydralpress i garaget... Har bara aldrig gjort det förut.

I övrigt har jag en fråga. Jag funderar på att montera styrservosnäcka från en Volvo 164 då den enligt uppgift har färre rattvarv (bättre utväxling), samt att jag kan dra rattstången lite bättre ur kompressorns synvinkel. Frågan är om det är värt det att koppla in servot på en gång. Det har ju varit lite småkämpigt att styra med standardutväxling och 195-däck tidigare, det blir ju inte lättare när jag breddat fälgarna till 7-8" och med den här utväxlingen... Vad tycker eliten?

Annars... Finns det några elservopumpar som kan fungera lika bra som en remdriven? Jag vet inte om jag kommer ha plats för en till sak som ska remdrivas förutom vattenpump, generator och kompressor...

_________________
Conny Uppvall
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Sådär. Nu har en till leverans kommit. Den här gången med motordelar. 4 stycken nya kolvar, nya ramlager och nya vevlager. Har även tagit ner sänkfjädrarna och vevaxeln i garaget inför det stundande bakaxelbytet. Och motorblocket är på plats i motorstativet för lackering, så ska den planfräsas sen. Dock saknar jag fortfarande nya bultar till Vevstakarna (och jag glömde ta med vevstakarna när jag hämtade kolvpaketet). Funderar på att köra med de begagnade... Dyrt med nya. Men förhoppningsvis ska väl blocket börja pillas ihop snart, så jag kan måtta in kompressorn.
Toppen verkar jag få vänta ett tag med, men buren hoppas jag beställa och få installerad om ungefär en månad.

Bilder:







Sponsorer sökes om den ska rulla innan hösten

_________________
Conny Uppvall
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Micke Fredriksson skrev:
C Upp skrev:
och så var pumparna på plats:


Mottager tacksamt kritik, både positiv och negativ på placeringarna av pumparna... Helst positiv.

Bara skaffa lite bränsleledningar och etanolsäker slang... Och lacka insidan av bagageutrymmet, så ser det ut som att det går framåt.


thumbs up thumbs up


Glömde att påminna om att montera ett förfilter efter catchtanken före högtrycks pumpen (som matar bränsle till motorn) Jag har själv flera erfarenheter av kasserade bränslepumpar då små aluoxid flisor lossnat från nysvetsade tankar och förstört pumpen. Enkelt att montera och billigt 80kr, mot en ny pump 1600kr.
Lycka till! Blir kul att följa bygget!!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Sant ang. bränslefiltret... Hade hoppats komma undan med silen i tanken. men du har rätt. Blir nog ett sånt där. Hoppas bara det går att få på utan att behöva flytta pumpen.

_________________
Conny Uppvall
Citera
Christian Eriksson
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 57



Titta på Opel Astra G mfl andra modeller angående elservopump.

_________________
Christian Eriksson
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Väcktes idag av ett hemskt telefonsamtal: "Garaget brinner!"

- http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,67604877_852__,00.html
- http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=556773&previou . . . .

Som tur var så var det parkeringsgaraget för hyresgästerna som brann och inte våra mekplatser (samma garage men separerade av en brandvägg). Så vi klarade oss med en massa sot över hela garaget (ungefär 2000m2). Det stora parkeringsgaraget (ca 5000m2) är det nog inte många hela bilar kvar i. Hela det garaget skumfylldes (ganska coolt) några gånger, och innan jag åkte därifrån vid kl 19 så hade de flesta brandbilar åkt iväg...

I morgon ska jag dit igen och kolla hur det ser ut. Damma av sotet från bilen och se över allting.

_________________
Conny Uppvall
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



Hoppas att inte några av dina grejor tagit skada. Tråkigt när sånt händer.. Antar att du kommer ängna en hel del tida att städa fram över..


Fan vad mek sugen man blir är man läser denna tråd... Nu ligger amazonen snart risigt till...
//Broman

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472



Snabb fråga, vad är det för gäng på anslutningarna på din catchtank?

_________________
Joakim Karlsson
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Tror ingenting är skadat, bara skitigt. Vi har ju inte haft nån eld hos oss. Bara det inte börjar rosta pga syrahalten efter all brinnande plast så ska det inte vara mer att göra än att städa allting (igen). Tur att jag inte är nån putsnisse.
Sätt igång med Amman. Det kan nog bli en kul bil.

Ang. anslutningarna på cachetanken så vet jag faktiskt inte vilken gänga det är. Har inte kollat det. Det var ju Micke F. som byggde den, så han vet sannorligen.

Åker nog ner till garaget ikväll och börjar sopa undan lite damm. Så kanske jag skruvar lite bakaxel också om jag hinner. Man kanske borde köpa en sån andningsmask om man ska vara i det dammet länge.

_________________
Conny Uppvall
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
okej, nu börjar det röra sig igen i garaget. Branddammet börjar skingra sig. Just nu väntar jag på att sm-racing ska fixa sin fräs så vi kan plana blocket innan hopmonteringen av motorn börjar. Jag har även skaffat ett par beggade DEF-dämpare fram och Biltema Racingdämpare bak. Detta får duga till version 1, då jag vill få ihop bilen innan årets slut så våren kan användas till mappning och reggning innan nästa sommar.
Tyvärr har även Guss Motor semesterstängt just nu, då vi egentligen tänkt montera buren nu, men då ekonomin varit knackig tills nu så har jag inte kunnat beställa förrän nu, och då är dom inte där. Hoppas de kommer igång igen snart.
Så då letar jag efter en kuggstångsstyrning från Volvo 340 eller 360 så jag kan konvertera. Hör av er om ni har en över.

Men just nu känns det som att det kan gå att få ihop allting innan årets slut. Faktiskt. Bara dessa småsaker kan fixa sig först.

_________________
Conny Uppvall
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142 -73 Kompressorprojekt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (67450 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande