Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Vinge ??
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (34672 totalt)
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



[quote="Pär Hylander"]
Puppan skrev:


Varmgarage borde vara en mänsklig rättighet!


Jepp tyvärr är mitt område inte att rekommendera för en sportbil därför står bilen hos mina föräldrar...

Min Far anser att hans Saab är viktigare att stå varm ;-/

/P

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



[quote="Puppan"]
Pär Hylander skrev:
Puppan skrev:


Varmgarage borde vara en mänsklig rättighet!


Jepp tyvärr är mitt område inte att rekommendera för en sportbil därför står bilen hos mina föräldrar...

Min Far anser att hans Saab är viktigare att stå varm ;-/

/P


Motorvärmare och kupefläkt är bra uppfinningar, hälsa din pappa det!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



FSN skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Jag bara undrar om det är någon som provat bygga "venturi tunnel" .


Jo det är nog effektivt. I tex Roadsport är det förbjudet med aerodynamiska prylar under bilen ( om det inte är originalmonterat på den modellen). Sen har jag fått för mig att det är ganska farligt med tex venturitunnlar.


Jag tror också det funkar så, det är ju ett samspel med marken som är nära.

Jämför effekten med Mercorna som släppte fram och fladdrade ut i skogen på Le Mans för några år sen!

Mvh, Pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jag satt och tänkte på de senare Ferrari modellerna (355/360/F50) som har högre markfrigång och är nästan "flatbottnade" med ordentligt tunnelsytem. De har ju lyckats med lågt luftmotstånd och högt marktryck.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015


Trådstartare
Hittade detta.... http://www.vwcustomspeed.com/airforce.htm

Verkar dock inte som om dom har nån data på vingarna.

Är nog mer en styling och mindre aerodynamik

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



FSN skrev:
Hittade detta.... http://www.vwcustomspeed.com/airforce.htm

Verkar dock inte som om dom har nån data på vingarna.

Är nog mer en styling och mindre aerodynamik


Släppkant finns ju , tror att det är samma modell som jag tänker köpa till compacten , och den fungerar

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Där är den!

Ska vara framtagen ihop med kunnig aerodynamiker, så den ska nog funka. Iaf kommer vi nog inte närmre om vi står och slabbar med det själva i garaget ichop med en påse vetemjöl och en tryckluftslang för att se hur luften går...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



FSN skrev:
Hittade detta.... http://www.vwcustomspeed.com/airforce.htm

Verkar dock inte som om dom har nån data på vingarna.

Är nog mer en styling och mindre aerodynamik



Hehe, det såg ju bra ut tills man såg på sista bilden hur liten den var på Jettan/Ventons baklucka, innan dess trodde jag att den var dubbelt så stor!

Jag försökte stoppa in den vingen (bredd 1,4 m, "längd" 10 cm) i beräkningsprogrammet här: http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/foil2.html. Resultat blev ca 45 kp downforce vid 160 km/h vid max anfallsvinkel innan vingen "stallar". Är det lönt? Jag tycker den förefaller vara fånigt liten!

observera att ett antal generaliseringar har gjorts!

Mvh, Pär


Data:
Joukowski Airfoil in Standard Earth Atmosphere
Airspeed = 160 km/hr , Altitude = 0 m , Surface Area = 0.139 sq m ,
Pressure = 101.261kPa, Temperature = 15C, Density = 1.224kg/cu m
Angle of attack = -9.8 degrees , Camber = -10.0 % chord , Thickness = 15.0 % chord ,
Lift = -441 Newtons

_________________
Pär Hylander
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Pär Hylander skrev:


Mvh, Pär


Data:
Joukowski Airfoil in Standard Earth Atmosphere
Airspeed = 160 km/hr , Altitude = 0 m , Surface Area = 0.139 sq m ,
Pressure = 101.261kPa, Temperature = 15C, Density = 1.224kg/cu m
Angle of attack = -9.8 degrees , Camber = -10.0 % chord , Thickness = 15.0 % chord ,
Lift = -441 Newtons


Hej Pär!

Får du ut några data på drag också? Det är ju intressant att jämföra ett godhetstal för drag/lift.

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Tyvärr ger inte det lilla programmet ut "drag", ( men det är otroligt lättanvänt!!, prova, man kan lätt skapa sig en bild av hur saker och ting funkar. Har iofs inte verifierat datan det släpper ifrån sig, men det "känns" trovärdigt, http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/foil2.html)

Vill man hitta mer data kan man kolla på http://www.nasg.com/afdb/search-airfoil-e.phtml. Men då får man räkna själv...

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41736

Forumägare
Forumägare

Men om den sitter bara en bit upp från bakluckan så blir det väl helt annorlunda?

Jag vill så gärna ha lite mer downforce bak i höga hastigheter och undrar hur mycket den lilla flärpen som sitter på nya M3/M5 kan göra i 200kmh.... Sätta på stor vinge på familjebilen gör jag inte....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Magnus Thomé skrev:
Men om den sitter bara en bit upp från bakluckan så blir det väl helt annorlunda?

Jag vill så gärna ha lite mer downforce bak i höga hastigheter och undrar hur mycket den lilla flärpen som sitter på nya M3/M5 kan göra i 200kmh.... Sätta på stor vinge på familjebilen gör jag inte....


"Beräkningsprogrammet" jag hänvisade till var på flera olika sätt idealiserad och generaliserad. Bl.a tog den inte hänsyn till det störda luftflöde som är över bakluckan, så i verkligheten blir värden ännu sämre antagligen. Vidare så var det beräknat på en standardprofil, en sk Jaukowski-profil (reservation för stavningen) utan Guerny-flap (samma reservation där )

Varför inte göra något löstagbart, Magnus? Något du monterar med 4 skruvar på morgonen för banmötet och sen skruva av på kvällen. Tycker det skulle se skoj ut att plocka ut en vinge ur skuffen i depån och fästa som en cykelhållare på dragkroken!

mvh, Pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41736

Forumägare
Forumägare

Tanken har slagit mig faktiskt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Men du har ju ingen dragkrok, Magnus!
Jag har både dragkrok och cykelhållare till Passaten.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus Thomé skrev:
Men om den sitter bara en bit upp från bakluckan så blir det väl helt annorlunda?

Jag vill så gärna ha lite mer downforce bak i höga hastigheter och undrar hur mycket den lilla flärpen som sitter på nya M3/M5 kan göra i 200kmh.... Sätta på stor vinge på familjebilen gör jag inte....


På M5:an minskar den lyftkrafter med 30 kg i 160 km/h (ja jag vet att det egentligen är N) och 60 kg i 250 km/h om jag kommer ihåg det rätt.
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
[Hehe, det såg ju bra ut tills man såg på sista bilden hur liten den var på Jettan/Ventons baklucka, innan dess trodde jag att den var dubbelt så stor!



Fick svar om att vingen hade bredden 15cm ungefär. Ger lite bättre siffror. Håller dock med om att den är lite ynklig. Det var ju en ganska bla profilbild på hemsidan.

Jag skalar upp den till bredd 25cm och längd 120-140cm?, sågar ner ett fridlyst träd bygger en plugg, plastar en form och pillar ihop två vingar i kolfiber sen ringer jag...... senast i morgon vid lunchtid...

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



FSN skrev:

Jag skalar upp den till bredd 25cm och längd 120-140cm?, sågar ner ett fridlyst träd bygger en plugg, plastar en form och pillar ihop två vingar i kolfiber sen ringer jag...... senast i morgon vid lunchtid...




Ett lite tankeexpriment är att tänka sig en vingprofil med extremt liten tjocklek, men i övrigt normal camber och allt det andra. Alltså en böjd skiva bara..... (kan dock med fördel vara i något snitsigt fibermaterial). Gör en körning i FoilSim och se på värdena!

Att sen folk kommer att tycka det ser ut som något eget hittepå får man väl bjuda på

Mvh, pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Bra, var skriver jag upp mig på beställnings listan........

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483




_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Va sägs om den här bauta-vingen Allan, då ?
Man behöver ju knappast ha med sig fikabord och stolar.
Där finns plats nog att servera en nobel-middag..

https://rejsa.nu/im/40-737_1.jpg

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Hej allesammans

Nu har jag funderat och gått framåt och tillbaka som Dr Baltazar och funderat över en grej....

Hur funkar alla dessa aluminium vingar typ "airforce" Har b la sett att Evo JOCCe har en sådan.

om man har en sådan som är:
143cm Bred
22cm Ändvingar höjd
11cm FästpunktsHög
20cm Djup

Hur mycket nedåt tryck kommer den då att prestera kommer hela bakluckan käckas eller?
Hur tror ni att en sån vinge skulle funka på en 944:a

/P

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Sparade trådar/FAQ
Vinge ??
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (34672 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande