Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Sparade trådar/FAQ
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 1 besök senaste veckan (34672 totalt) |
[quote="Pär Hylander"]
Jepp tyvärr är mitt område inte att rekommendera för en sportbil därför står bilen hos mina föräldrar... Min Far anser att hans Saab är viktigare att stå varm ;-/ /P _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||
[quote="Puppan"]
Motorvärmare och kupefläkt är bra uppfinningar, hälsa din pappa det! ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Jag tror också det funkar så, det är ju ett samspel med marken som är nära. Jämför effekten med Mercorna som släppte fram och fladdrade ut i skogen på Le Mans för några år sen! Mvh, Pär _________________ Pär Hylander |
||||
Jag satt och tänkte på de senare Ferrari modellerna (355/360/F50) som har högre markfrigång och är nästan "flatbottnade" med ordentligt tunnelsytem. De har ju lyckats med lågt luftmotstånd och högt marktryck.
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Hittade detta.... http://www.vwcustomspeed.com/airforc
Verkar dock inte som om dom har nån data på vingarna. Är nog mer en styling och mindre aerodynamik ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Släppkant finns ju , tror att det är samma modell som jag tänker köpa till compacten , och den fungerar _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Där är den!
Ska vara framtagen ihop med kunnig aerodynamiker, så den ska nog funka. Iaf kommer vi nog inte närmre om vi står och slabbar med det själva i garaget ichop med en påse vetemjöl och en tryckluftslang för att se hur luften går... ![]() |
||||
Hehe, det såg ju bra ut tills man såg på sista bilden hur liten den var på Jettan/Ventons baklucka, innan dess trodde jag att den var dubbelt så stor! Jag försökte stoppa in den vingen (bredd 1,4 m, "längd" 10 cm) i beräkningsprogrammet här: http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/air observera att ett antal generaliseringar har gjorts! Mvh, Pär Data: Joukowski Airfoil in Standard Earth Atmosphere Airspeed = 160 km/hr , Altitude = 0 m , Surface Area = 0.139 sq m , Pressure = 101.261kPa, Temperature = 15C, Density = 1.224kg/cu m Angle of attack = -9.8 degrees , Camber = -10.0 % chord , Thickness = 15.0 % chord , Lift = -441 Newtons _________________ Pär Hylander |
||||
Hej Pär! Får du ut några data på drag också? Det är ju intressant att jämföra ett godhetstal för drag/lift. mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Tyvärr ger inte det lilla programmet ut "drag", ( men det är otroligt lättanvänt!!, prova, man kan lätt skapa sig en bild av hur saker och ting funkar. Har iofs inte verifierat datan det släpper ifrån sig, men det "känns" trovärdigt, http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/air
Vill man hitta mer data kan man kolla på http://www.nasg.com/afdb/search-airf _________________ Pär Hylander |
||||
Men om den sitter bara en bit upp från bakluckan så blir det väl helt annorlunda?
Jag vill så gärna ha lite mer downforce bak i höga hastigheter och undrar hur mycket den lilla flärpen som sitter på nya M3/M5 kan göra i 200kmh.... Sätta på stor vinge på familjebilen gör jag inte.... _________________ ![]() |
||||
"Beräkningsprogrammet" jag hänvisade till var på flera olika sätt idealiserad och generaliserad. Bl.a tog den inte hänsyn till det störda luftflöde som är över bakluckan, så i verkligheten blir värden ännu sämre antagligen. Vidare så var det beräknat på en standardprofil, en sk Jaukowski-profil (reservation för stavningen) utan Guerny-flap (samma reservation där ![]() Varför inte göra något löstagbart, Magnus? Något du monterar med 4 skruvar på morgonen för banmötet och sen skruva av på kvällen. Tycker det skulle se skoj ut att plocka ut en vinge ur skuffen i depån och fästa som en cykelhållare på dragkroken! ![]() ![]() mvh, Pär _________________ Pär Hylander |
||||
På M5:an minskar den lyftkrafter med 30 kg i 160 km/h (ja jag vet att det egentligen är N) och 60 kg i 250 km/h om jag kommer ihåg det rätt. |
||||
Fick svar om att vingen hade bredden 15cm ungefär. Ger lite bättre siffror. Håller dock med om att den är lite ynklig. Det var ju en ganska bla profilbild på hemsidan. Jag skalar upp den till bredd 25cm och längd 120-140cm?, sågar ner ett fridlyst träd bygger en plugg, plastar en form och pillar ihop två vingar i kolfiber sen ringer jag...... senast i morgon vid lunchtid... _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
![]() ![]() ![]() Ett lite tankeexpriment är att tänka sig en vingprofil med extremt liten tjocklek, men i övrigt normal camber och allt det andra. Alltså en böjd skiva bara..... (kan dock med fördel vara i något snitsigt fibermaterial). Gör en körning i FoilSim och se på värdena! Att sen folk kommer att tycka det ser ut som något eget hittepå får man väl bjuda på ![]() Mvh, pär _________________ Pär Hylander |
||||
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Va sägs om den här bauta-vingen Allan, då ?
![]() Man behöver ju knappast ha med sig fikabord och stolar. Där finns plats nog att servera en nobel-middag.. ![]() ![]() https://rejsa.nu/im/40-737_1.jpg _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||
Hej allesammans
Nu har jag funderat och gått framåt och tillbaka som Dr Baltazar och funderat över en grej.... Hur funkar alla dessa aluminium vingar typ "airforce" Har b la sett att Evo JOCCe har en sådan. om man har en sådan som är: 143cm Bred 22cm Ändvingar höjd 11cm FästpunktsHög 20cm Djup Hur mycket nedåt tryck kommer den då att prestera kommer hela bakluckan käckas eller? Hur tror ni att en sån vinge skulle funka på en 944:a /P _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||
![]() |
Sparade trådar/FAQ
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 1 besök senaste veckan (34672 totalt) |