Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech lämpligt val av spindel? | << 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (16908 totalt) |
Finns ackerman med i beräkningarna i excel-filen ?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Finns en separat Ackerman-fil, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Det som behövs...är att jag monterar ner min framvagnen från Novan, samt monterar ihop en älder framvagn med mindre vinkel....och bygger en simuleringsgigg.
Sedan lastar jag allt i bilen.....och åker upp till Stockholm. Hur många skulle vara intreserade av att delta i en simuleringsdag....och vem har lokal där vi kan hålla till? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Ja....men visar den aktuella filen ackerman .....eller ska man lägga till det i resultatet _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Nej inge koppling imellan. Så man får kolla vad vad man får för vridingsvinkar på hjulen(inner o ytter) vid en viss kurvradie och kolla vad de ger för camber. Det trista är att vi bara kan opimera för EN korvrardie med ett spesefikt däck som har ett spesefikt optimal slipvinkel. Sen kommetr det som VÄRKLIGEN är SKI..... TRIST. Vi vet inte ett jota om däcken och fabrikandetan säger inte ett dugg Hmm nu har jag fullständigt spårat ur grundämnet men ALLT hänger ihopp _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Att titta på fotboll på Tv'n är lätt.........Men det är ju sånt här som får en att vilja gå upp på morronen....... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Det är i vart fall rattar som får en att vilja ligga kvar... Edit: Bok i ämnet är beställd. Hoppas den kan kasta lite ljus över det hela... _________________ Bo-Göran Andersson |
||||||
Är det en tvär kurva? Ävenså så ser vi att mycket mer än 5 gdr är inte hjulen vridna. Nu får man inget perspektiv på cambern mot bilen, men självklart ser man att kontaktytan är dålig. Det Fuling är inne på med tungstyrdhet kan bli lite mystiskt i ett sånt här läge. I en kurva får vi mycket hög belastning på ytterhjulet varför situationen för den sidan tar överhanden. När vi kör rakt fram vill tyngden ställa hjulen rakt fram eftersom den är lika stor på bägge sidor med kuggstången som sammanbindande länk. Jag resonerar utifrån att vi har an caster balanserad mot SAI. Skulle innerhjulet vara HELT i luften vill det belastade hjulet ställa sig i det "mittenläge" som betingas av produkten SAI-caster. Vilket troligtvis är mer än 5 gdr svängvinkel i Håkans fall. Vi får alltså en situation som är att likna vid "viktförflyttnings servo". Jag tror alltså INTE att Håkan upplever tungstyrdhet i böjen. I övrigt kunde det vara intressant att se en skalaritning på framvagnen. Jag tar en liten bit i taget sådär... Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||
På hjulvinken, vridningen av hjulet, skall vi lägga till slippvinken som är 5-15grd. hmm inte riktigt sant pga att även röven har slipp, men vi skall vrida mer på kringlan än kurvradien så mycket vet jag.
_________________ Johan Sjölinder |
||||||
[quote="Göran Malmberg"]
Jag upplever ALDRIG trögstyrdhet. Jag har en väl fungerande servo. Jag upplever heller inte några konstiga krafter i hjulupphängningen. Jag har inte på långa vägar, kommit så långt i min körnimg att jag känt att framvagnen har några begränsningar. Det går att åka mycket fortare. Begränsningen fram till idag....har varit svårkontrolerade bromsar (krånglande bromsvåg, flexande bromsok, fel storlek på en av h-cylindrarna), trött motor och krånglande vxl.låda Det är jävligt otäkt att bromsa sent med en bil som väger 1600 kg....om man inte litar på bromsarna Ang. ritning på framvagnen.....så har jag det mesta på papper....förutom geometrin på den övre bärarmen som lutar i bilens längdriktning. Men jag har ingen scanner. På bilden är den statiska cambern ca 3grader......för lite caster, troligtvis ca 6 grader och fjädringen alldeles för mjuk...(ca2,3 Hz) Kurvan är hyfsat tvär.....andra delen av Parisen på Mantorp....gaspedalen bör vara nära golvet och spåret är för långt ut. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Nu vet jag varför man ska ha camper på innerhjulet....det är ju för att det ska passa på curbbsen
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Det ser ut som bilen skulle kränga runt 2,5-3 gdr, vilket är lite saftigt. Jag har
ifs inte räknat på 18 gdr SAI nu, men Med 3 gdr statisk camber så har styrningshjulvinkeln 5 gdr inte mycket att sätta emot kompensationsmässigt. Det ska vara att A-armarna kan hjälpa till under fjädringsvägen, med då brottas vi med andra bekymmer i stället. Syftat mot bakhjulet så ser det ändå ut som du har camber kompensation, för bakjulet sitter väl lodrätt mot bilen på en stel axel. 3 gdr ger ju 31 mm på hjulet vilket borde synas som lite mer även här. Och i det fallet så får du nog se till att även få ner rollet en bit. Fast jag känner mig osäker att bedöma så här på bild mm. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||
Stel axel... näää Det är ju moderna grejor------>Jaguar Jag har säkert 2-2,5 grader camber bak.bak _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jag har inte kommit så långt att jag börjat labba med kränghämmare ännu. I dagsläget är bilen för hög i fram...och för mjuk...och jag kommer inte ner längre pga att bladfjädern inte är justerbar. Så nu är inte coiloverna aktiverade vid statisk markfrigång. Det är massor med fjädrar på väg över Atlanten......och dom nya däcken är lite högre än dom som sitter på, på bilden. Bladfjädern ska bort...så jag bara har en fjäder att ta hänsyn till. Detta innebär att jag kommer att sänka hjulupphängningen ganska kraftigt till nästa år.....och då får jag en gynsammare lutning på undre bärarmen....som i sin tur kommer att sänka r/c....och få en mindre jackingfaktor. (ja, jag har gått kurs hos Fuling det senaste dygnet, för att verifiera mina teser) _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Men även med stel axel så får man ju avikelser då karossen kränger över axeln..... |
||||||
om Du syftr på vad jag skrev ovan så ber jag om ursäkt för felskrivning (svammel), jag syftade framhjulet mot bakhjulet. På en stel axel så behåller hjulen nästan samma vinkel mot marken i en kurva. Självklart blir det en avvikelse i enighet med däckens rörelse, däckkonstant. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||
Jag hoppar tillbaka lite:
Skämt åtsido, jag tror att övre A-armen sitter sådär därför att det finns en profil att montera den på. Det blir i vart fall inte någon geometrisk fördel. Göran Malmberg[/quote] Finns det då någon större nackdel? I så fall vilken? Nu är jag inne på vinkeln mot bilens längsgående mittlinje i förhållande till A-armarnas inre främre och bakre lagring. Alltså skillnaden i bredd mellan A-armarnas inre främre och bakre lagring. Effekter vid inbromsning? _________________ Olof Lagerqvist |
||||||
Spindeln är mycket hög, till sin geometri liknande Mc Person. En sådan kan inte byggas in i ett hjul, den kommer att ta i fälgen. Är fälgarna smala så kan det fungera. Vill man lägga kuggstången parallellt med övre A-armen så blir det kanske knepigt. Sedan blir en så stor spindel klumpig o tung. om A-armsinfästningen inte sitter parallellt med bilen så får vi casterförändringar över fjädringsvägen. Hur stor betydelse detta har får man titta på i det specifika fallet, antagligen inte så stor betydelse i det här fallet. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||
om A-armsinfästningen inte sitter parallellt med bilen så får vi casterförändringar över fjädringsvägen.
Hur stor betydelse detta har får man titta på i det specifika fallet, antagligen inte så stor betydelse i det här fallet. Göran Malmberg[/quote] Det var väl ungefär vad jag kom fram till åxå. Tack så mycket! Resten av den underliga framvagnen med moddade McPersonben väljer jag att.........inte kommentera. _________________ Olof Lagerqvist |
||||||
Racetech lämpligt val av spindel? | << 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (16908 totalt) |