Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Marcos 1600 GT -68 Såld | << 1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (15981 totalt) |
Du kan få en gåta: Min bil med trächassie väger 730 kg med en Ford 1600 XF. En motsvarande stålbil men med Ford V6 Essex väger ca. 900 om jag inte har helt fel. Så: StålMarcos - V6:a + 4:a = Nettoskillnad mellan stål och träram. och så är träbilarna mycket mer vridstyva. Och de rostar inte Lack (eller impregnering) har man på trä, precis som på stål, och så ser man till att det inte blir stående fukt någonstans. http://home.swipnet.se/~w-90803/ _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||||
Ytterligare ett svammelsvar: Båtar byggs ju i trä och klarar väl ungefär samma livslängd som en trämarcos om man inte underhåller, inget varar för evigt. Som tur är finns det ju duktiga killar i Sverige som bygegr nya i trä vartefter det behövs renoveras. Frågan är snarare hur klarar en rörram i metall fuktangreppen. Tror nästan metallramen far mer illa än en väl fernissad träram på samma tid och det är svårare att se problemen med en metallram. Har man sett en byggas av örebrokillarna så blir man klart imponerad och rent spontant skulle jag mycket hellre ha en i trä än med stålram. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g |
||||||
Klart jag ångrar att jag inte köpte en när jag hade chansen men jag ville inte beröva er glädjen av att få ge. Jag tror detta ska bli min stående önskan ända tills min 40-årsdag i sommar... Faktum är att 7-11 redan gett mig en Marcos...fast det var ju förra året. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g |
||||||
Häftigt! Man blir ju riktigt imponerad av finishen. Och det är nog inte så fel med trä. Har det byggts några andra vassa bilar i trä? och jag räknar inte med Morgan här, för den ramen är väl inte så särskilt vridstyv, vad jag hört. Costin byggde väl någon annan formelbil, typ Formel Junior i plywood? Det tycker jag mig ha läst i Motorsport. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||||
Jag tror att Costin & Co tog fram en del prototyper men jag känner inte till fler än Marcos och Morgan som gjorts i några större serier eller gjort sig kända. Jag har sett en del engelska tre-hjulingar och annat som byggts i trä, men inga banbilar. Men jag kan ha väldigt fel. Annars ser den här ju ganska vass ut. _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||||
Fast det där är väll en båt? Ursäkta trådkapningen Men hur är det egentligen om man skulle råka krocka med en träbil? I en stålbil förstörs juh inte mer än det man smäller oftast, med trä borde det väll uppstå sprickor längst hela ramen, eller är jag helt ute och cyklar? Fast ni kanske inte krockar era bilar lika ofta som jag |
||||||
Det var/är ju någon kille som kör en ljusblåmetallic Marcos i GT ny. Jag har för mig att han lyckades riva av hela bakvagnen på den när han åkte av banan under någon tävling. Han reparerade skadan med ny plywood och lim! Bra grejer.
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||||
Precis som man får kolla på en stålbil om något blivit krokigt måste man kolla efter om det är sprickor mm. Det finns en utmaning och det är att bilarna inte från början är byggda på de påfrestningar som de kan utsättas för idag. Det är lite skillnad på att ha 165:or av årsmodell 1968 i grepp, jämfört med 205 R-däck. Innan jag köpte min bil så hade bakvagnen byggts upp på nytt på grund av att greppet "vridit sönder" infästningar. Allt går att fixa. Och det finns mallar och formar till rubbet. _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||||
Gubbens bil är en 1600GT, tror jag. Blev lite osäker nu! Hur som hellst så var det ju med denna skapelse som det hela började!
_________________ Joakim Piejko |
||||||
Tackar tackar. då har jag ett ungefärligt hum... väldigt trevlig sida du hänvisade till förresten. Jag är grymt intresserad av både dessa chassin och det costin chassit som var upp på forumet för ett tag sen då både jag och verkstaden jag har tillgång är betydligt mer inriktade mot trähantverk snarare än smide... _________________ Rickard Olsson |
||||||
jo en eller annan träbåt har man skrapat och lackat men liknelsen haltar lite eftersom undersidan av en bil inte har lika högt krav på finnish som en träbåt. så man borde väll kunna lägga ett lager med t.ex glasfiber underbilen för att förlänga service intervallen? _________________ Rickard Olsson |
||||||
_________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Lite uppdatering edit 20060224 lite av varje
Har lyft toppen för att få ordning på ventilstyrningarna fick samtidigt svaret på varför den tvekat vid full gaas under 3000 varv så blev det efter 70 mil Detta på den cylinder som gått minst fett. Dags för ombestyckning Liten ful interiör bild dammet är efter att jag flyttat upp ratten. Bild på höger fram efter en banträff en tävling + två träningspass samt 150 + landsvägsmil I övrigt börjar samlandet till extra motor gå bra bilder på kolvar under morgondagen Lägg märke till att det är en Marcos på bilden! En sorts gjutna smidda kolvar.... TAck till Bengt Metz Nu gäller det att hitta ett block utan vändkanter.... Håller på att glasa om bakrutan skall ta upp ett par extra hål för ventilation. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Hur menar du nu? På gat käörning ser slitbanan ut som på bilden Efter körning på bana är HELA slitbanan lika mycket sliten. eller snarare lika lite sliten. Det vi ser på bilden är ju mera garagesmuts. Probelemet är egentligen 10 cm mark frigången som inte gör att fjädringen är optimal se bild MEN bilen som den är nu är neutral inte som man skulle kunna tro understyrd, ökar jag på däcksbredden från 185 till 205 blir det en annan historia. Nedre A armarna är lite felriktade men sänker jag kommer widenborg med sin måttstock och klagar. Negativ Camber justeras med följande alu block 6 mm vanligtvis justerar man det med 1.27mm (som synes på bilden) Snurrigt inlägg (vi tackar Graham Beck Chardonnay-viogner för det ) Har vi ett BBDB team till SVKG? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
-Tyckte det såg som yttersidan var mer sliten jmfrt med resten, men när du säger det så, så ser det ut som garage smuts...skärpan kanske var fel-inställd igårkväll BBDB-team till SVKG den 26/5? Det vore väl kul. -Är du anmäld? Har vi en 4e bil också kanske, får kolla klubbregistret... _________________ Michael Stadig --BBDB-- Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Marcos 1600 GT -68 Såld | << 1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (15981 totalt) |