Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Marcos 1600 GT -68 Såld
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (15981 totalt)
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Rickard olsson skrev:
7-11 skrev:


[img]Bild på chassi[/img]


Är det någon av er som har koll på vad ett sådant trächassi väger med och utan subframes? Skulle vara kul att jämföra med mer okontroversiella stålkonstruktioner...

Hur behandlas förresten undersidan för att förhindra fuktangrepp?

Tacksam för svar


Du kan få en gåta: Min bil med trächassie väger 730 kg med en Ford 1600 XF. En motsvarande stålbil men med Ford V6 Essex väger ca. 900 om jag inte har helt fel. Så: StålMarcos - V6:a + 4:a = Nettoskillnad mellan stål och träram.

och så är träbilarna mycket mer vridstyva. Och de rostar inte

Lack (eller impregnering) har man på trä, precis som på stål, och så ser man till att det inte blir stående fukt någonstans.

http://home.swipnet.se/~w-90803/


_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Rickard olsson skrev:


Hur behandlas förresten undersidan för att förhindra fuktangrepp?

Tacksam för svar


Ytterligare ett svammelsvar:

Båtar byggs ju i trä och klarar väl ungefär samma livslängd som en trämarcos om man inte underhåller, inget varar för evigt.
Som tur är finns det ju duktiga killar i Sverige som bygegr nya i trä vartefter det behövs renoveras.
Frågan är snarare hur klarar en rörram i metall fuktangreppen. Tror nästan metallramen far mer illa än en väl fernissad träram på samma tid och det är svårare att se problemen med en metallram. Har man sett en byggas av örebrokillarna så blir man klart imponerad och rent spontant skulle jag mycket hellre ha en i trä än med stålram.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Magnus S skrev:
Jag skulle helst av allt vilja ha en trä-Marcos.



_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

7-11 skrev:
Magnus S skrev:
Jag skulle helst av allt vilja ha en trä-Marcos.




Klart jag ångrar att jag inte köpte en när jag hade chansen men jag ville inte beröva er glädjen av att få ge.
Jag tror detta ska bli min stående önskan ända tills min 40-årsdag i sommar...


Faktum är att 7-11 redan gett mig en Marcos...fast det var ju förra året.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162



7-11 skrev:

http://home.swipnet.se/~w-90803/


Häftigt! Man blir ju riktigt imponerad av finishen. Och det är nog inte så fel med trä. Har det byggts några andra vassa bilar i trä? och jag räknar inte med Morgan här, för den ramen är väl inte så särskilt vridstyv, vad jag hört. Costin byggde väl någon annan formelbil, typ Formel Junior i plywood? Det tycker jag mig ha läst i Motorsport.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Max skrev:
Har det byggts några andra vassa bilar i trä?


Jag tror att Costin & Co tog fram en del prototyper men jag känner inte till fler än Marcos och Morgan som gjorts i några större serier eller gjort sig kända. Jag har sett en del engelska tre-hjulingar och annat som byggts i trä, men inga banbilar. Men jag kan ha väldigt fel.

Annars ser den här ju ganska vass ut.


_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



7-11 skrev:
Max skrev:
Har det byggts några andra vassa bilar i trä?


Jag tror att Costin & Co tog fram en del prototyper men jag känner inte till fler än Marcos och Morgan som gjorts i några större serier eller gjort sig kända. Jag har sett en del engelska tre-hjulingar och annat som byggts i trä, men inga banbilar. Men jag kan ha väldigt fel.

Annars ser den här ju ganska vass ut.



Fast det där är väll en båt? Ursäkta trådkapningen

Men hur är det egentligen om man skulle råka krocka med en träbil? I en stålbil förstörs juh inte mer än det man smäller oftast, med trä borde det väll uppstå sprickor längst hela ramen, eller är jag helt ute och cyklar?

Fast ni kanske inte krockar era bilar lika ofta som jag
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162



Det var/är ju någon kille som kör en ljusblåmetallic Marcos i GT ny. Jag har för mig att han lyckades riva av hela bakvagnen på den när han åkte av banan under någon tävling. Han reparerade skadan med ny plywood och lim! Bra grejer.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Max skrev:
Det var/är ju någon kille som kör en ljusblåmetallic Marcos i GT ny. Jag har för mig att han lyckades riva av hela bakvagnen på den när han åkte av banan under någon tävling. Han reparerade skadan med ny plywood och lim! Bra grejer.


Precis som man får kolla på en stålbil om något blivit krokigt måste man kolla efter om det är sprickor mm. Det finns en utmaning och det är att bilarna inte från början är byggda på de påfrestningar som de kan utsättas för idag. Det är lite skillnad på att ha 165:or av årsmodell 1968 i grepp, jämfört med 205 R-däck. Innan jag köpte min bil så hade bakvagnen byggts upp på nytt på grund av att greppet "vridit sönder" infästningar.

Allt går att fixa. Och det finns mallar och formar till rubbet.

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
jocke_p
Jönköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 52



cat7even skrev:
jocke_p skrev:
Hej Johan
Snygg marcos.
Finns en plåtbil till salu på tradera i dina färger, högsta bud 31kr för tillfället.


Köpte en likadan och renoverade till och lackade röd till min far då han fyllde år i höstas. Passar på att visa två bilder på hans bil oxå. Hans är en -67:a.

Här med mina VW fälgar ditställda!


Måste regga mig på tradera!
Snygg biL din far har är det en 1500/1600 Färgen ser ut att vara samma som jag hade på min gamla Marcos 2,5 t coupe

Låna faderns bil sätt i båge med sträva HTP papper= rejsa Skulle kunna vara ett kul pappa-son projekt?

Annarz ses vi väl på Gelleråsen Velodromloppet


Gubbens bil är en 1600GT, tror jag. Blev lite osäker nu!

Hur som hellst så var det ju med denna skapelse som det hela började!

Citat:

_________________
Joakim Piejko
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



The Ugly Duckling...!

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Rickard Olsson
Trollhättan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 80



7-11 skrev:


Du kan få en gåta: Min bil med trächassie väger 730 kg med en Ford 1600 XF. En motsvarande stålbil men med Ford V6 Essex väger ca. 900 om jag inte har helt fel. Så: StålMarcos - V6:a + 4:a = Nettoskillnad mellan stål och träram.

och så är träbilarna mycket mer vridstyva. Och de rostar inte

Lack (eller impregnering) har man på trä, precis som på stål, och så ser man till att det inte blir stående fukt någonstans.

http://home.swipnet.se/~w-90803/



Tackar tackar. då har jag ett ungefärligt hum... väldigt trevlig sida du hänvisade till förresten. Jag är grymt intresserad av både dessa chassin och det costin chassit som var upp på forumet för ett tag sen då både jag och verkstaden jag har tillgång är betydligt mer inriktade mot trähantverk snarare än smide...

_________________
Rickard Olsson
Citera
Rickard Olsson
Trollhättan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 80



Magnus S skrev:
Rickard olsson skrev:


Hur behandlas förresten undersidan för att förhindra fuktangrepp?

Tacksam för svar


Ytterligare ett svammelsvar:

Båtar byggs ju i trä och klarar väl ungefär samma livslängd som en trämarcos om man inte underhåller, inget varar för evigt.
Som tur är finns det ju duktiga killar i Sverige som bygegr nya i trä vartefter det behövs renoveras.
Frågan är snarare hur klarar en rörram i metall fuktangreppen. Tror nästan metallramen far mer illa än en väl fernissad träram på samma tid och det är svårare att se problemen med en metallram. Har man sett en byggas av örebrokillarna så blir man klart imponerad och rent spontant skulle jag mycket hellre ha en i trä än med stålram.


jo en eller annan träbåt har man skrapat och lackat men liknelsen haltar lite eftersom undersidan av en bil inte har lika högt krav på finnish som en träbåt. så man borde väll kunna lägga ett lager med t.ex glasfiber underbilen för att förlänga service intervallen?

_________________
Rickard Olsson
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2367


Trådstartare
Rickard olsson skrev:
Magnus S skrev:
Rickard olsson skrev:


Hur behandlas förresten undersidan för att förhindra fuktangrepp?

Tacksam för svar


Ytterligare ett svammelsvar:

Båtar byggs ju i trä och klarar väl ungefär samma livslängd som en trämarcos om man inte underhåller, inget varar för evigt.
Som tur är finns det ju duktiga killar i Sverige som bygegr nya i trä vartefter det behövs renoveras.
Frågan är snarare hur klarar en rörram i metall fuktangreppen. Tror nästan metallramen far mer illa än en väl fernissad träram på samma tid och det är svårare att se problemen med en metallram. Har man sett en byggas av örebrokillarna så blir man klart imponerad och rent spontant skulle jag mycket hellre ha en i trä än med stålram.

Nix det är mycket bättre att låta träet andas, med ett lager glasfiber får du med säkerhet fukt emellan glasfiber och tr=

jo en eller annan träbåt har man skrapat och lackat men liknelsen haltar lite eftersom undersidan av en bil inte har lika högt krav på finnish som en träbåt. så man borde väll kunna lägga ett lager med t.ex glasfiber underbilen för att förlänga service intervallen?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10674



Trä är ett häftigt material som används alldeles för lite. Egentligen är det ju en naturlig fiberkomposit och beter sig också som en sådan t.ex. när den går sönder.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2367


Trådstartare
7-11 skrev:
The Ugly Duckling...!

Not Quite Gullwing!

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2367


Trådstartare
Lite uppdatering edit 20060224 lite av varje
Har lyft toppen för att få ordning på ventilstyrningarna fick samtidigt svaret på varför den tvekat vid full gaas under 3000 varv så blev det efter 70 mil Detta på den cylinder som gått minst fett. Dags för ombestyckning thumbs up

Liten ful interiör bild dammet är efter att jag flyttat upp ratten.

Bild på höger fram efter en banträff en tävling + två träningspass samt 150 + landsvägsmil
I övrigt börjar samlandet till extra motor gå bra bilder på kolvar under morgondagen

Lägg märke till att det är en Marcos på bilden! thumbs up

En sorts gjutna smidda kolvar....
TAck till Bengt Metz Nu gäller det att hitta ett block utan vändkanter....

Håller på att glasa om bakrutan skall ta upp ett par extra hål för ventilation.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2367


Trådstartare
Lite uppdatering Se ovan

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



Mer negativ camber kanske?

Hur ser vä-fram ut isåfall? lika illa?

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2367


Trådstartare
superMOG skrev:
Mer negativ camber kanske?

Hur ser vä-fram ut isåfall? lika illa?

Hur menar du nu?
På gat käörning ser slitbanan ut som på bilden

Efter körning på bana är HELA slitbanan lika mycket sliten. eller snarare lika lite sliten.
Det vi ser på bilden är ju mera garagesmuts.
Probelemet är egentligen 10 cm mark frigången som inte gör att fjädringen är optimal se bild

MEN bilen som den är nu är neutral inte som man skulle kunna tro understyrd, ökar jag på däcksbredden från 185 till 205 blir det en annan historia.

Nedre A armarna är lite felriktade men sänker jag kommer widenborg med sin måttstock och klagar.
Negativ Camber justeras med följande alu block 6 mm vanligtvis justerar man det med 1.27mm (som synes på bilden)
Snurrigt inlägg (vi tackar Graham Beck Chardonnay-viogner för det )
Har vi ett BBDB team till SVKG?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



cat7even skrev:
superMOG skrev:
Mer negativ camber kanske?

Hur ser vä-fram ut isåfall? lika illa?

Hur menar du nu?
På gat käörning ser slitbanan ut som på bilden
....

....

Snurrigt inlägg (vi tackar Graham Beck Chardonnay-viogner för det )
Har vi ett BBDB team till SVKG?


-Tyckte det såg som yttersidan var mer sliten jmfrt med resten, men när du säger det så, så ser det ut som garage smuts...skärpan kanske var fel-inställd igårkväll

BBDB-team till SVKG den 26/5?

Det vore väl kul. -Är du anmäld?

Har vi en 4e bil också kanske, får kolla klubbregistret...

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Marcos 1600 GT -68 Såld
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (15981 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande