Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 325i -87 gatbil->banbil ( När ska den komma ut igen!? ) | << 1, 2, 3, 4 ... 140, 141, 142 >> 124 besök senaste veckan (1011301 totalt) |
Hehe! Ja det är bra med styv spak.. Nä jag hoppas skiten inte skär ihop nu när inte motorn läcker 4L olja på 100mil.. hehe! Har smort med såndär kletig Mollykote, hoppas det räcker och blir över. _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||
Fick hem mina två 0,5L flaskor med Motul RBF600 igår! Köpte dem från www.quattro.se Bra pris 77:- halvlitern! Känns som denna bromsvätska är den bästa för lite pengar.
Den ska visst tåla 312grader torrt och 216grader vått, enligt denna tabell: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||
hmm då blev det också S3 skivor för min E30
har dock ingen biltråd än då jag inte e startat me å bygge bilen! _________________ Kim Frederiksen Nissan S14a -97 2.2 Mazworx BMW 325iM Touring <--- Saknat.. Famous last words: I feel very confident behind the wheel of this car... |
||||
Vad kul! Lycka till! Jag är i slutskedet med mitt "broms-bygge", har ju dock använt orginal oken. Bilder på provmontering mm kommer snart.... _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||
Jag tror att jag glömde berätta att checkcontrol-panelen i bilen hade disco hela tiden när jag köpte bilen.... Så jag fick byta batterierna och laga några ledningsbanor som den gamla batterisyran pajat. Ganska vanligt fel har jag hört.
Nu funkar den som den ska. Sedan har jag fortsatt med min bromsar. Jag fick ändra vinkeln lite på okhållaren här, på grund av den större skivdiametern.. Nu gick den att få intill skivan lite bättre Sen fick jag mina Ferodo DS2500 belägg och glidtappar som jag beställt av Bistec Då var det dags att börja svarva mässingsbussningar till oken Nysvarvade saker ser alltid så fina ut Rostfria låsringar hade "såklart" köpts in Jaha!? då var alla delar klara för montering... Känns som de legat på jobbet i ett halvår eller nått Det är ca 2 månadersen jag började riva _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||
Tackar! Nä jag har försökt att göra allt så rätt och så bra jag kan. Det är ju min första hobbybil som man kan göra sådana här modifikationer på, men det blir nog bra. _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||
Jag har letat runt en litet tag efter en go moccaratt. Det satt en Momoratt i den förut som ni säkert såg på första sidan i min tråd. Inget fel på den, men jag ville ha go tre-ekrad enkel klassisk ratt i MOCCA. Till slut hittade jag denna OMP Corsica med svart mocca! Jag tyckte den var fin och go, så jag slog till för 1699:- på Micro.
Fin va!? Den stod ju ut ca 60mm längre än den gamla ratten.. så jag fick svarva ner rattnavet och sen svarva en liten adapter i aluminium Resultatet blev att ratten nu stack ut 35mm mer än den gamla, vilket blev lagom. Och lite snyggt med aluminium adaptern blev det också Ja det blev ju bara så rätt!!! Fan snöööö... försvinn nu då!!! Jag vill ut och Jag ska sätta dit tuten sen när jag vet att ratten sitter rakt när jag kör rakt..... _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||
fy fan.. är så avundsjuk på dig.. vill ochså ha tillgång till svarvar och fräsar.. skulle använt dom för jämnan.. du är inte singel möjligtvis
|
||||
Hehe du skulle blivit verktygsmakare som jag! Då hade du säkert haft jobb som inkluderar tillträde till diverse "bra att ha" maskiner Nä jag är inte singel, Vad menar du _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||
Ja den är mycket trevlig, go och snygg! Hmm.. efter att ha fått en sån go ratt.. Och fixat växellänkaget så det blev tight och gött, så vad fattas då?.. Jo lite kortare slag är väl inte fel Min kompis Mattias tyckte inte heller det var fel.. så vad väntar jag på? Nu är ju bromsarna i princip klara, vad ska jag nu syssla med om dagarn/kvällarna/helgerna? Tyvärr är ju en lös "quickshift-spak" inte gratis... de skulle ha nära 200$ för en sånhär: (bara spaken då) Jag tänkte att jag kanske kunde göra om en orginalspak.. Kapa av nedre delen.. Och göra en ny som sticker ut lite längre bara Jag vet inte exakt hur många grader man rör spaken när man växlar idag.. men om jag räknar på 15grader.. så behöver jag flytta ut underdelen 25mm för att få halva växelspakrörelsen (ungefär) _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||
egenltigen skulle du ju flytta upp kulans placering lika mkt som du förlänger spaken..
då ändrar du ju minnemalt i geometrin.. mkt ambitiöst arbete i övrigt.. alltid lika trevligt att titta i denna tråd.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Nur är jag inte med på exakt alla vindlingarna i problemet men visst går det att ta en orginalväxelspak från E36 / E46 och få samma effekt? Det löser ju iofs inte dina bekymmer men kvällsysselsättningen men ändå? _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Jo, det stämmer! Spaken från Z3 3.0 ska också ge samma effekt. _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||
Jasså det visste jag inte!? Hmm.. kanske var dumt att köpa en e30 spak från skroten då... Gav 100:- bara så det är inget problem. Men jag gissar att en e36 e46 spak inte ger kortare växling än min spak kommer att göra, eller? om jag halverar spakrörelsen, är det ju rätt stor skillnad.
Hmm.. jag kollade upp Z3M coupé spaken.. (på www.realoem.com ) men den ser ju likadan ut som den jag har!? Nä det blir nog mer skillnad med "hemmasvarvad" Z3 spaken E30 spaken, (använder samma bild som förut) _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||
Det är bara att börja svarva! Jag funderade på att bygga en goare knopp.. men tyckte aluminium blir så kallt att ta i.. så jag köpte en kolfiberboll istället _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||
På sidan 5 och 6 i den här tråden byggs en växelspak om: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
http://www.shortshifter.com/pdfs/UUC Tydligen fungerar en växelspak ifrån en 330i E46. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Det går inte bra att lägga in en beställning hos dig då? Har faktiskt en gammal metallsvarv ståendes men jag bävar inför att svarva kulan utan datorstyrning _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Snabbstål, en slipskiva, radiemall och en vass enkelhuggen fil fixar det åt dig. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 325i -87 gatbil->banbil ( När ska den komma ut igen!? ) | << 1, 2, 3, 4 ... 140, 141, 142 >> 124 besök senaste veckan (1011301 totalt) |