Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (28708 totalt) |
Jag har kollat runt en del men inte hittat något. Det enda ställe jag kunnat köpa är via BMW eller direkt från Alpina. Finns en lite diskussion om detta i min tråd. Säg gärna till om du hittar något alternativ. Har 2.8:an också 296mm skivor förresten? _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||
Jag ägde en Alpina 2.8 -85 för ett antal år sen. Bilen blev såld till en i Norge sen tror jag den blev stulen och aldrig hittad.(tråkigt)
Men när jag hade den så kollade jag på skivor från tarox.Har för mig att dom hade skivor som var väldigt lika.OBS inte säker.. ![]() _________________ Johan Burman Porsche 964 TURBO -92 Ex - Bmw M3 Hartge 3.5 -96 Ex - Porsche 911 TURBO -86 Ex - Bmw Alpina 3.5 -86 Ex - Bmw Alpina 2.8 -85 |
||
Ja, 2.8:an har oxå 296mm skivor fram...
Jag vill minnas att det diskuterades i en tråd här på Rejsa om att nån modell av SEAT som har 300mm-skivor som ev passar..bultcirkeln är 4x100 men frågan hur det stämmer i övrigt.. ![]() _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||
Jag har hört att merzedes w142 skall ha samma belägg som alpina:n??
beställer ni orginal belägg eller finns det andra alternativ, (gärna för hård körning på bana)) Mvh ![]() _________________ Per Cedersten BMW E30: KAROSS: E30 323 -83 MOTOR: M5 3,8L -93 |
||
Ja, 2.3 16v har samma belägg (och ok?). Eller var det 2.5? Finns mer om det på autopower. Finns nog en uppsjö av olika belägg att hitta. Det är skivorna som är problemet... _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||
Jag har nu läst att det kanske är Mercca" W201 2,3 16v som skall ha samma belägg och ok??
Ni som har alpina måste ju ha några alternativa belägg? eller kör ni bara på orginal?? var inne på Autopower och kollade men hittade inte ngn tråd med belägg! ![]() _________________ Per Cedersten BMW E30: KAROSS: E30 323 -83 MOTOR: M5 3,8L -93 |
||
Hej! Jag kommer inte ihåg vilken Merca beläggen kommer ifrån, men du kan få artikelnumret här: A0004209920 (fabrikat Textar). På min bil fick jag iof nöta ner dom ett par tiondels mm,dom var en aning för tjocka.
Vi är väl inte så många som kört hårt (ännu!) med våra Alpinor, så behovet av bättre belägg har kanske inte varit så akuellt än. ![]() _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||
Jag kör EBC Greenstuff fram och det har fungerat ok även på bana. Har inte kört så värst hårt med den dock. Finns många som har sämre erfarenheter av just Greenstuff. Men det borde finnas alla möjliga belägg. Hör med PEAN till att börja med? _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||
![]() _________________ Pierre Rosenholtz bmw 530D Touring -10 |
||
Efter en lååång vintervila så är det nu dags att sparka igång Alpinan..
![]() Alpina B6 är inte lika lättmeckad som vanliga E30:n...för att komma åt att se nollan på svängdämparen så måste kylaren monteras bort...och för att få bort kylaren så var jag tvungen att ta ner hela fronten! ![]() ![]() Kamaxeln ställs normalt in med ett mått på hur mycket insugsventilen öppnar vid ÖD...nu har jag inte den uppgiften då kammen är okänd för mej, men liknande kammar ligger runt 1,9-2.3 mm och jag fick ett värde på 2,14mm på min motor...så den bör inte stå alltför mycket fel gissar jag... (Klockan visar inte aktuellt lyft på bilden!...bara ett utgångsläge) ![]() För övrigt så har tändsystemet lagt av oxå.. ![]() Återkommer... ![]() _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||
Nuså har jag fått lite tid att pyssla med Alpinan...
![]() Triggerskivan och ny modell givare: ![]() Ett sexpack! ![]() ![]() Jag passade på att ta ner extraktorrören då det hördes ett irriterande "kvitter" från motorrummet förra säsongen... och mycket riktigt..så har det läckt friskt runt avgasportarna.. ![]() Rören på plats igen ...med en bättre typ av packning..kvitterfritt förhoppningsvis... ![]() ![]() För övrigt startar motorn bra...men går bara några sekunder...jag misstänker att huvudspridarna inte är aktiverade och att den går på den lilla "duschen" motorn får från kallstartventilen...bara att ge sej in i kablaget och leta igen.. ![]() _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||
Det hela slutade med att jag bytte både sprut och tändning till PrOSpark/Efitec...
![]() Efter en alldeles för lång "vila" så har jag äntligen fått ta några turer med bilen...den ska justeras på rullande landsväg strax, så någon hårdkörning har det inte blivit av ännu...Men ack så skönt att få åka gammal hederlig E30 igen... ![]() Nya kåpor till fälgarna gör pricken över i:et... ![]() _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||
Länge sen jag skrev nåt här..
![]() I höstas fick jag bilen mappad på rullande landsväg hos AM-racing, och det gav som bäst ca 231hk vid 5600varv och det är jag mkt nöjd med...lite orolig och ryckig gång på lågfart är det fortfarande men jag ska byta tomgångsmotorn och göra en ny justering till våren som jag hoppas kurerar problemet. Dock tycker jag toppeffekten kommer tidigt i registret..orginal ger ju Alpina-motorn 210hk vid 6100varv och jag tycker att min motor borde leverera mer uppe på toppen..Enligt killarna på AM-racing fick dom gå ner på bränslet redan efter 5500varv ...det tyder lite på att motorn kanske "andas" lite dåligt däruppe på varvet... Själv misstänker jag avgassystemet...det är ett hopkok av orginalsystemet och div andra rör och med lappade/lagade ljuddämpare osv... ![]() Nån som har nåt mer tips/förslag..? _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||
Bara en fråga, Har du startat motorn med denna givare (hall Honny-well gt1) å ett 36 taggat hjul??? Erfarenhetan säger att den inte kommer kunna läsa skivans tänder riktigt efter 3000rpm! Normalt för en GT1a så läser den på en 4a med två punkter 100% rätt upp till 9500rpm En 6a skall ha 3-punkter. _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Bara en fråga, Har du startat motorn med denna givare (hall Honny-well gt1) å
ett 36 taggat hjul??? Erfarenhetan säger att den inte kommer kunna läsa skivans tänder riktigt efter 3000rpm! Normalt för en GT1a så läser den på en 4a med två punkter 100% rätt upp till 9500rpm En 6a skall ha 3-punkter.[/quote] --> Jadå..motorn är både startad och körd, med den givaren på bilden. Jag har faktiskt inte koll på hur många tänder hjulet har, men det är ett hjul (och givare) som är avsett för sprutet jag har, så det borde inte vara något problem.. ![]() _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||
Jag har köpt ett beg Milltek-avgassystem till M3 E30,som jag ska montera på min Alpina...och jag tänkte använda M3:ans upphängningssytem. Nån som har bilder på dels det bakersta fästet..var den skruvas fast i bilen/balken ? och även var fästen vid bakvagnsbalken (2st) skruvas fast?
![]() _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||
Är det verkligen ingen M3-ägare som läser här...och kan förklara lite snällt var dom bakre upphängningarna på en M3 E30 sitter bultade!? Eller som råkar ha bilder på det? ![]() _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||
Tyvärr har jag ingen bra bild men jag lyckades norpa en härifrån: Pierre's e30 M3 Buildup » BMW E30 M3 Service Manual (S14) (beta)
klicka på bilden för stor version ![]() _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
>> Tack för det Gunnar! Det verkar som dom dubbla upphängningarna är bultade och den längst bak ser ut att vara svetsad i rambenet, gissar jag.. ![]() _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (28708 totalt) |