Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 Touring -96 aka The Punisher
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (41406 totalt)
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541



Jag är nog lite kär i din bil, har alltid varit förtjust i snabba kombisar. Tycker BMW gjort en dundertabbe som inte tillverkar/tillverkade en M3 kombi.

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Carnesköld
Nyköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 451



Snyggt jobbat, riktigt frän bil. Men har du hittat orsaken till haveriet?? Vore ju surt om det händer igen.
mvh
Niclas

_________________
Niclas Carnesköld

Kulbil: BMW 635 B9
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434



Pluggen svetsad och klar, bara att hämta


_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
Torbjörn A
Malmö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 201


Trådstartare
Carnesköld skrev:
Snyggt jobbat, riktigt frän bil. Men har du hittat orsaken till haveriet?? Vore ju surt om det händer igen.
mvh
Niclas


Haveriet beror antagligen på mycket bankörning med R-däck=höga G-krafter, slarv med oljebyte av mig och förra ägarna av motorn (dock inte han som byggde bilen). Har haft problem med olja i insuget pga att oljecyklonen(oljecatchtank) var för liten och oljan inte rann tillbaka i tråget tillräckigt fort. Jag har nu bytt till 3,2:ans tråg och pump den har dubbla oljepickuper så att den "suger" olja oavsett vilket håll bilen "lutar". Sedan har jag en större oljecatchtank liggandes men jag måste få plats med den. Motorn skall i snart och då vet jag vart jag kan sätta den. Troligtvis på insidan av fjäderbenstornet. Skadorna begränsades till 6:ans cylinder. Men vevaxel var inte rund vid någon av vevstakarna. Så olja/smörjning har nog varit problemet. Jag hade ett lagerljud innan haveriet som jag trodde var generatorn men det var nog lagret som var på väg att ge upp. Nu är allting nytt/bytt eller renoverat.

_________________
MVH
Torbjörn Andersson
BMW CS 3615
BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85)
BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage
Citera
Carnesköld
Nyköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 451



Gött då låter det som du har koll på läget.
//Niclas

_________________
Niclas Carnesköld

Kulbil: BMW 635 B9
Citera
Torbjörn A
Malmö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 201


Trådstartare
Carnesköld skrev:
Gött då låter det som du har koll på läget.
//Niclas


Jag får hoppas det. Kunde inte mycket om motorrenovering innan den 15 oktober. Men internet och rejsa är ovärdeligt likaså mina kära vänner Tobbe på NFS och Rafael(LotecM3) på RNB-Racing utan deras hjälp hade jag inte klarat det.

Nej sitter på verkstaden nu och skall ut och centrera kopplingen innan jag åker hem för kvällen.

_________________
MVH
Torbjörn Andersson
BMW CS 3615
BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85)
BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8318



Har men en gång rasat sin motor och byggt upp den igen (jag har tack å lov bara gjort det en gång) så är det jättekul att följa någon annans renovering.
Pumpa på med fler bilder Torbjörn!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Torbjörn A
Malmö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 201


Trådstartare
Lite har hänt:

Motorn redo för svänghjul och växellåda.


Blott ett blått svänghjul (från UUC Motorwerks <ändrat>). Koppling från M5 3,6.



Växellåda på!!


Motor på väg ner lite suddigt.


Efter lite lirkande och svärande och lite böjda värmesköldar så är den på plats!


Fick fast en SPAL-fläkt ocskå. Gängade rostfria M4 i kanten på kylaren.

_________________
MVH
Torbjörn Andersson
BMW CS 3615
BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85)
BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503



Ser trevligt ut! o gott att det snart är målgång.
Är också sugen på lite mer kraft i spisen...... men anar att man
lätt kan köpa en M3 till för vad biljetten till det kalas man vill vara
med på kostar. / John

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Torbjörn A
Malmö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 201


Trådstartare
John Kjellsson skrev:
Ser trevligt ut! o gott att det snart är målgång.
Är också sugen på lite mer kraft i spisen...... men anar att man
lätt kan köpa en M3 till för vad biljetten till det kalas man vill vara
med på kostar. / John


Kanske en halv M3:a eller 1/3 beroende på modell.
Men med skjuten motor var bilen bara en dyr hög med metall som kanske var värd 25000kr. Nu är detta en bil som jag kan ha i många år till eller tills jag tröttnar(not).

Att renovera en frisk motor är billigare men inte mycket. Nu har jag haft tur och hittat bla kammar, kolvar billigt. Men bara räkningen från BMW på packsatser, kedjor kedjespännare mm är snart uppe i 20000kr.

_________________
MVH
Torbjörn Andersson
BMW CS 3615
BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85)
BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434



är från UUCmotorwerks


Ser bra ut, snart e det turnkey !!

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
Torbjörn A
Malmö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 201


Trådstartare
IT LIVES!

Turnkey! onsdag den 20/2. Startade på andra försöket. Jag hade lyckats att vända bränsleledningarna in i motorn!?!

Bilen startade fint hade laddat 2 bar i oljetryck med startmotorn innan start.
Gick förvånansvärt lugnt förutom all rök från motorfärg, grenrörsisolering mm.
Rökfyllde hela verkstaden innan jag hann få ut bilen på gården.

Miss 2 var att jag vände på växellänkaget och bilen gick bara att köra på R,1,3 och 5. Inte bra när man skall köra in motorn. Ut till Rafael/LotecM3 och lyfta bilen och fixa. Sen har jag aldrig kört in en motor så Rafael gjorde det åt mig. Tack så mycket!?!

Edit: Tillslut var det Tobba på NFS som fixade växellänkaget. Hade som jag skrev ovan vänt på det när satte in shortshiften.

Har inte dragit den extremt hårt men jag meskör inte heller. MAX 6000rpm men den går fint. Lite hackande vid 3500 varv men mappning/nytt chip skall väl fixa det. Tror att den går lite fett vid låga varv och magert vid höga.

Bytte olja i Fredags fick packa om främre oljepluggen då den läckte efter en gammal lagning. Mineraloljan jag använde var ren och fin oljefiltret var oxå rent utan skräp. thumbs up thumbs up Hällde i Agip 5W/40 efter noga övervägande med läsning på Rejsa och Autopower. Jag vet BMW rekommenderar Castrol TWS10W/60, men vanosen i S50 motorn tycker tydligen om lite tunnare olja. Sedan vill jag ha en tunn olja så allting i motorn blir smörjt ordentligt. Får se om jag byter till senare i vår när tempen går upp.

Skall fixa lite el till då jordkabeln till motorn antagligen är slut. Byta knakstag fram. De gamla tyckte inte om ny ¤30mm ställbar kränghämmare.

Bilder kommer!!!

_________________
MVH
Torbjörn Andersson
BMW CS 3615
BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85)
BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage
Citera
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005
Inlägg: 235



Kul att de gick så bra Torbjörn!
Bara ut och gasa nu då
/ Mvh Jimmy

_________________
Jimmy Jurlestam
Åker: 328 E36
E36 2.0 under uppbyggnad
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8318



Torbjörn A skrev:
Bilder kommer!!!

Jaha, när då? Jag har nu väntat tålmodigt i mer än en timme!




_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Torbjörn A
Malmö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 201


Trådstartare
BTG skrev:
Torbjörn A skrev:
Bilder kommer!!!

Jaha, när då? Jag har nu väntat tålmodigt i mer än en timme!





Jag och bilen går inte på fullvarv än så kameran glömde jag på jobbet tillsammans med min dator. Använder sambon's dator för tillfället.

_________________
MVH
Torbjörn Andersson
BMW CS 3615
BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85)
BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage
Citera
Torbjörn A
Malmö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 201


Trådstartare
Torbjörn A skrev:
BTG skrev:
Torbjörn A skrev:
Bilder kommer!!!

Jaha, när då? Jag har nu väntat tålmodigt i mer än en timme!





Jag och bilen går inte på fullvarv än så kameran glömde jag på jobbet tillsammans med min dator. Använder sambon's dator för tillfället.


Nu så bidde det lite bilder:


Motorn klar


Luftintag med avskärmning


Front


Min utsikt!!!! med nya mätarna till vänster och shiftlight till höger.

_________________
MVH
Torbjörn Andersson
BMW CS 3615
BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85)
BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage
Citera
Torbjörn A
Malmö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 201


Trådstartare


Motorn tickar något är löst.

Troligtvis en ventilfjäder/retainer/knaster som spökar. Skall riva toppen på Torsdag och kontrollerar.

Missar tyvärr Mantorp som jag sett fram emot. Vi syns på Sturup hoppas jag!

_________________
MVH
Torbjörn Andersson
BMW CS 3615
BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85)
BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Hur går det Torbjörn?

Är du klok på vad som felar?

Blir ju inget gjort med bilen om du sitter som beifahrer hela tiden

Hinner du få ihop bettan till Sturup tro?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Torbjörn A
Malmö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 201


Trådstartare
johan sjöström skrev:
Hur går det Torbjörn?

Är du klok på vad som felar?

Blir ju inget gjort med bilen om du sitter som beifahrer hela tiden

Hinner du få ihop bettan till Sturup tro?


Det som är konstaterat är att att veven är slut på 6:ans vevtapp diffar 0,2mm och redan slipad till 49,5 så den är kasserad. Jag har fixat ny vevaxel som är på kontroll just nu. Väntar på vevaxeln och skall beställa nya ram- och vevlager så fort jag fått den uppmätt.

Ambitionen är att få den klar till Sturup och sedan får vi se.........

_________________
MVH
Torbjörn Andersson
BMW CS 3615
BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85)
BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Kolla gärna stakarna också så de inte fått stryk om det bankat så de också blivit ovala.

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Torbjörn A
Malmö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 201


Trådstartare
Jaha!

Här var det länge sedan man skrev. Är lite trött på min bil. Fick ihop den rullade 25 mil. rökfyllde Arlöv när topppackningen gick pga av för hög förbränningstemp. Motorn riven för tredje gången på ett år nu.

Kolvar smälta.

Kolvringar ihopsmälta med kolvarna.

Stora repor i cylinderväggarna. Men toppen klarade sig utan skador .

Vi Henade/Honade blocket i en evighet innan reporna försvann.
Nya 3,2 kolvar, kolvringar, bytte till MLS-packing och ARP-bultar.

Byggde även nytt avgassytem i 2x2,5 rostfritt med fullflödes kattar med V-bandsklammer för att lätt kunna "inspektera" samt en slutburk "noname" troligtvis en ferrita.

Bytt till kolfiberinsug.

Så förhoppningsvis får bilen andas lite bättre.

Har även fixat en Bredbandslamda och Avgastemp mätare från VEMS i Ungern. Så när bilen väl startas så eldar jag inte kolvarna igen innan vi hunnit mappa klar. Fördelen med detta instrumentet är att jag kan även kopplat in rpm signal samt gasspjällsläge och sedan koppla till en laptop för att logga.



Skall ta lite bilder ikväll:

_________________
MVH
Torbjörn Andersson
BMW CS 3615
BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85)
BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 Touring -96 aka The Punisher
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (41406 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande