Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 2 besök senaste veckan (41406 totalt) |
Haveriet beror antagligen på mycket bankörning med R-däck=höga G-krafter, slarv med oljebyte av mig och förra ägarna av motorn (dock inte han som byggde bilen). Har haft problem med olja i insuget pga att oljecyklonen(oljecatchtank) var för liten och oljan inte rann tillbaka i tråget tillräckigt fort. Jag har nu bytt till 3,2:ans tråg och pump den har dubbla oljepickuper så att den "suger" olja oavsett vilket håll bilen "lutar". Sedan har jag en större oljecatchtank liggandes men jag måste få plats med den. Motorn skall i snart och då vet jag vart jag kan sätta den. Troligtvis på insidan av fjäderbenstornet. Skadorna begränsades till 6:ans cylinder. Men vevaxel var inte rund vid någon av vevstakarna. Så olja/smörjning har nog varit problemet. Jag hade ett lagerljud innan haveriet som jag trodde var generatorn men det var nog lagret som var på väg att ge upp. Nu är allting nytt/bytt eller renoverat. _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||||
Jag får hoppas det. ![]() Nej sitter på verkstaden nu och skall ut och centrera kopplingen innan jag åker hem för kvällen. _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||||
Lite har hänt:
![]() Motorn redo för svänghjul och växellåda. ![]() Blott ett blått svänghjul (från UUC Motorwerks <ändrat>). Koppling från M5 3,6. ![]() Växellåda på!! ![]() Motor på väg ner lite suddigt. ![]() Efter lite lirkande och svärande och lite böjda värmesköldar så är den på plats! ![]() Fick fast en SPAL-fläkt ocskå. Gängade rostfria M4 i kanten på kylaren. _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||||
![]() Är också sugen på lite mer kraft i spisen...... men anar att man lätt kan köpa en M3 till för vad biljetten till det kalas man vill vara med på kostar. / John _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||||||
Kanske en halv M3:a ![]() Men med skjuten motor var bilen bara en dyr hög med metall som kanske var värd 25000kr. Nu är detta en bil som jag kan ha i många år till eller tills jag tröttnar(not). Att renovera en frisk motor är billigare men inte mycket. Nu har jag haft tur och hittat bla kammar, kolvar billigt. Men bara räkningen från BMW på packsatser, kedjor kedjespännare mm är snart uppe i 20000kr. _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||||
IT LIVES!
Turnkey! onsdag den 20/2. Startade på andra försöket. Jag hade lyckats att vända bränsleledningarna in i motorn!?! ![]() Bilen startade fint hade laddat 2 bar i oljetryck med startmotorn innan start. Gick förvånansvärt lugnt förutom all rök från motorfärg, grenrörsisolering mm. Rökfyllde hela verkstaden innan jag hann få ut bilen på gården. Miss 2 var att jag vände på växellänkaget och bilen gick bara att köra på R,1,3 och 5. Inte bra när man skall köra in motorn. Ut till Rafael/LotecM3 och lyfta bilen och fixa. Sen har jag aldrig kört in en motor så Rafael gjorde det åt mig. Tack så mycket!?! ![]() Edit: Tillslut var det Tobba på NFS som fixade växellänkaget. Hade som jag skrev ovan vänt på det när satte in shortshiften. Har inte dragit den extremt hårt men jag meskör inte heller. MAX 6000rpm men den går fint. Lite hackande vid 3500 varv men mappning/nytt chip skall väl fixa det. Tror att den går lite fett vid låga varv och magert vid höga. Bytte olja i Fredags fick packa om främre oljepluggen då den läckte efter en gammal lagning. Mineraloljan jag använde var ren och fin oljefiltret var oxå rent utan skräp. ![]() ![]() Skall fixa lite el till då jordkabeln till motorn antagligen är slut. Byta knakstag fram. De gamla tyckte inte om ny ¤30mm ställbar kränghämmare. Bilder kommer!!! _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||||
Jag och bilen går inte på fullvarv än ![]() _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||||
Nu så bidde det lite bilder: ![]() Motorn klar ![]() Luftintag med avskärmning ![]() Front ![]() Min utsikt!!!! med nya mätarna till vänster och shiftlight till höger. _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Motorn tickar något är löst. Troligtvis en ventilfjäder/retainer/knaster som spökar. Skall riva toppen på Torsdag och kontrollerar. Missar tyvärr Mantorp som jag sett fram emot. Vi syns på Sturup hoppas jag! ![]() _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||||
Det som är konstaterat är att att veven är slut på 6:ans vevtapp diffar 0,2mm och redan slipad till 49,5 så den är kasserad. Jag har fixat ny vevaxel som är på kontroll just nu. Väntar på vevaxeln och skall beställa nya ram- och vevlager så fort jag fått den uppmätt. Ambitionen är att få den klar till Sturup och sedan får vi se......... _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||||
Kolla gärna stakarna också så de inte fått stryk om det bankat så de också blivit ovala.
|
||||||
Jaha!
Här var det länge sedan man skrev. Är lite trött på min bil. Fick ihop den rullade 25 mil. ![]() Kolvar smälta. Kolvringar ihopsmälta med kolvarna. Stora repor i cylinderväggarna. Men toppen klarade sig utan skador . Vi ![]() ![]() Nya 3,2 kolvar, kolvringar, bytte till MLS-packing och ARP-bultar. Byggde även nytt avgassytem i 2x2,5 rostfritt med fullflödes kattar med V-bandsklammer för att lätt kunna "inspektera" samt en slutburk "noname" troligtvis en ferrita. Bytt till kolfiberinsug. Så förhoppningsvis får bilen andas lite bättre. Har även fixat en Bredbandslamda och Avgastemp mätare från VEMS i Ungern. Så när bilen väl startas så eldar jag inte kolvarna igen innan vi hunnit mappa klar. Fördelen med detta instrumentet är att jag kan även kopplat in rpm signal samt gasspjällsläge och sedan koppla till en laptop för att logga. Skall ta lite bilder ikväll: _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 2 besök senaste veckan (41406 totalt) |