Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2006-08-13 KM3 med MGCC på Sturup
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
14837 besök totalt
mx5racing
Oxie
Här sen Apr 2004
Inlägg: 130



Pär H skrev:
Dennis Kullman skrev:
DOHC skrev:
Visst var det svartflagg efter 1 varv i C-racet? Har jag missat nått?


Fråga Niklas Falk.


Svart?

Niklas var i depå, men körde ju ut sen igen, så det kan var inte varit svart? Var det teknisk flagg? (Miator går väl aldrig sönder )


En ledtråd finns här. Lägg märke till den vita linjen samt en blå Miata



//Anders

_________________

/Anders Ohlsson
http://hem.passagen.se/mx5racing
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



Straff? Stop and go? /Mats

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



easec skrev:
Straff? Stop and go? /Mats


Aha! Där ser man.

Jag har en lucka i mitt reglementskunnande, hur fasen blir chaffisen informerad om ett stop&go-straff? Det är väl inte svartflagg, eller? Svart är väl uteslutning?

_________________
Pär Hylander
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



du får flaggan, kör in i depå fram till funktionären tävlingsledaren, visar funktionären ingenting så kör man vidare, annars visas en skylt eller du får information.

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755


Trådstartare
Pär!!!

När var du på kurs senast??

Kolla länken

https://rejsa.nu/info/info_flaggor_bantraff.asp

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



Nu bryr jag mig föga gul flagg = omkörningsförbud , vad har MGCC för bestraffning? I PCSR är det diskning som gäller.

Bara intressant att veta!!!

från Lomma

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Bengt Metz skrev:
Pär!!!

När var du på kurs senast??

Kolla länken

https://rejsa.nu/info/info_flaggor_bantraff.asp

/ Bengt Metz


Gäller banträffar - inte racing.
Racing:

d) Svart flagga
Flaggan visas orörlig tillsammans med den tävlandes nummer för förseelser under pågående heat. Den tävlande ska ovillkorligen köra in i bandepå till av tävlingsledningen anvisad plats för information om straffsats.
om bestraffningen utgörs av tidstillägg i form av Stop & Go eller Drive Through, visas detta genom en skylt i bandepån, se RA 6.3.
om en tävlande av någon anledning inte uppfattar flaggan ska den aldrig visas under mer än totalt fyra (4) varv.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19604



Det var inte så tokenkelt att tolka svartflaggan heller. Startnummerskylten var en exakt likadan liten sak som den som visade antal varv (visserligen en bra bit isär men inte när man tittar från början på rakan).
Att en blöt immig ruta gör att posteringarna är svårare att se är ju ingen bra ursäkt att jag missade den vid första passeringen. Überkoncentrationen som behövdes att hålla fören på båten pekande åt rätt håll kan ju ha bidragit iofs.

Jag ser ju på bilderna att jag inte hade behövt gå så långt över linjen för att passera Eddie, det var ju gott om luft emellan....
Men att kröka backspeglar hör ju inte till andan i serien

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
mx5racing
Oxie
Här sen Apr 2004
Inlägg: 130



Bengt Metz skrev:
Pär!!!

När var du på kurs senast??

Kolla länken

https://rejsa.nu/info/info_flaggor_bantraff.asp

/ Bengt Metz


EDIT: Dennis hann visst före

Nästan rätt, Bengt
Men om du hade läst texten högst upp så hade du också sett att det står att informationen avser banträffar och INTE racing.

Det som gäller är nog snarare RA Tävlingsregler 6.2.1
d) Svart Flagga
"Den tävlande skall ovillkorligen köra in i bandepån till av tävlingsledningen anvisad plats för information om straffsats."

"om bestraffningen utgörs av tidstillägg i form av Stop & Go eller Drive Through visas detta genom en skyllt i bandepån"

//Anders

_________________

/Anders Ohlsson
http://hem.passagen.se/mx5racing
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19604



Hur många gånger får man passera den svarta innan man blir utesluten? Det är 2 eller 3 har jag för mig.

Det gäller att lära sig så mycket man kan av de "få" misstag man gör...


Edit: aldrig visas under mer än 4 varv? Innebär det att man får passera den tre gånger då och sen är man heldiskad efter den fjärde passeringen?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755


Trådstartare
Hej Dennis

Nån större skillnad på Svartflagg och Svartflagg

Tror att våra KM räknas mer som banträff än racing, tror det finns olika kategorier av tävlingar och att MGCCs är av den lägre kalibern bla utan åskådare mm

Thomas Bjernflo mfl kan säkert reda ut detta

Citat:
Racing:

d) Svart flagga
Flaggan visas orörlig tillsammans med den tävlandes nummer för förseelser under pågående heat. Den tävlande ska ovillkorligen köra in i bandepå till av tävlingsledningen anvisad plats för information om straffsats.
om bestraffningen utgörs av tidstillägg i form av Stop & Go eller Drive Through, visas detta genom en skylt i bandepån, se RA 6.3.
om en tävlande av någon anledning inte uppfattar flaggan ska den aldrig visas under mer än totalt fyra (4) varv.


Banträff

Svart flagga
- Den svarta flaggan är alltid avsedd för EN bil.
- För att visa vilken bil det gäller pekar funktionären tydligt på bilen det gäller.
- Åk varvet runt tills du kommer till depåinfarten, sväng in i depån och åk till
säkerhetsansvarig (som normalt står vid utsläppet av bilar till banan)

Du blir där informerad om varför du blev inkallad. Det kan antingen vara att du
betett dig felaktigt ute på banan, att det verkar vara något tekniskt fel på din
bil eller något annat som säkerhetsansvarig vill prata med dig om.

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Plus2 skrev:
Johan Rius skrev:
Stod funktionär under SSM 2005 och fick muntligt besked på att kompensation i form av hyrkartsrejs skulle ges. Väntar fortfarande på inbjudan...


Du kom väl ihåg att lämna in din "blankett" med namn o.s.v. i Tornet på Knutstorp under SSM? Det var funktionärsgocart på Lockarp hösten 2005, ditt namn måste ha kommit bort i hanteringen... Tråkigt.

Mvh,
P-o

Hmm... Slarvade nog på den punkten...

Vad gäller "övertrampet" så är det väl ok sålänge två hjul är innanför den vita, precis som att det är ok att skära över/innanför curbsen?
Enligt infobladet funktionärerna fick vill jag minnas att svartflaggad skulle fortsätta köra och kontakta tävlingsledningen efter målgång.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Niklas Falk skrev:
...
Jag ser ju på bilderna att jag inte hade behövt gå så långt över linjen för att passera Eddie, det var ju gott om luft emellan....
Men att kröka backspeglar hör ju inte till andan i serien


Du har nog rätt där, det kändes i.a.f som lagom avsånd frän min bil, hade du legat närmre hade jag nog fått hjärtsvikt . Ärligt blev jag ganska förvånad av att bli omblåst på innern där .

Tror jag får köra fler race så jag vänjer mig med att bilar kan ligga tätt.. .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Där ser man så fel jag hade, jag hade ju för mig att svart var uteslutning. Den flaggan ha jag aldrig fått, däremot teknisk flagg som inte alls är svart, utan svart med en orange prick. T.ex så kan jag meddela att ett tanklock från en Chrysler Voyager inte håller bensinen på plats i en 924 (jag glömde 924ans tanklock på macken i Laholm... . Då kan man få teknisk flagg...

_________________
Pär Hylander
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



easec skrev:
Nu bryr jag mig föga gul flagg = omkörningsförbud , vad har MGCC för bestraffning? I PCSR är det diskning som gäller.

Bara intressant att veta!!!

från Lomma


Är du säker på det?? Jag tror att det renderar 20sekunder på totaltiden att köra om under gulflagg vid race. Det var det som gällde på Sturup och på Kinnekulle nu i helgen när PCSR var där.

Gick det ut info om att det var förbjudet att skära över heldragna linjen?? Jag hade gjort precis likadant.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19604



easec skrev:
Nu bryr jag mig föga gul flagg = omkörningsförbud , vad har MGCC för bestraffning? I PCSR är det diskning som gäller.

Bara intressant att veta!!!
Som alla domslut under race så sker de med hjälp av inrapportering från funktionärerna. Hade det inrapporterats en omkörning under gulflagg så hade det förmodligen givits en svart flagg och sedan ett straff i depån (stop/go, uteslutning eller nåt annat).
om det sen läggs protester (knapast i MGCC) så kan det ju ta lite tid att reda ut, annars är saken helt utagerad efter målgång (dvs det går inte att komma snyftande dagen efter).

Nu var jag ju inne i depån och vände men jag såg ingen gul flagga under racet i C iaf, vilket avsnitt syftar du på?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Bengt Metz skrev:
Hej Dennis
Nån större skillnad på Svartflagg och Svartflagg


Bengt, ibland förstår jag inte avsikten med dina inlägg; jag kommer osökt att tänka på Cleese's kommentar till Manuel i "Faulty Towers": - you're a waste of space!

Då avser jag inte dig utan inlägget ovan.

Vi ses på KM4.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



Det var i högfartssvängen. Bara intressant att veta, och jag snyftar inte bara lite

På Sturup när PCSR var där, och jag var funktionär, så uteslöts en deltagare pga omkörning under gul flagg. Även om den gulflaggningen var felaktig så gällde flaggan.

Det var en röd Miata som körde om, men jag saktade in lagom för att Miatan skulle köra om vid flaggan.

Viftade inte flaggvakten där hela loppet? Vet ni varför? Var ju bara första varvet som det var fara? och första varvet borde dubbel flagga ha visas.

Citat:

Enkel rörlig: Sakta ner, omkörning förbjuden, var beredd att ändra spårval.

Dubbel rörlig: Sakta ner, omkörning förbjuden, var beredd att ändra spårval eller stanna, bana är helt eller delvis blockerad.



från Lomma

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



FSN skrev:
easec skrev:
Nu bryr jag mig föga gul flagg = omkörningsförbud , vad har MGCC för bestraffning? I PCSR är det diskning som gäller.

Bara intressant att veta!!!

från Lomma


Är du säker på det?? Jag tror att det renderar 20sekunder på totaltiden att köra om under gulflagg vid race. Det var det som gällde på Sturup och på Kinnekulle nu i helgen när PCSR var där.

Gick det ut info om att det var förbjudet att skära över heldragna linjen?? Jag hade gjort precis likadant.


om du kommer ihåg så gick Cecilias bil in i räcket efter vänstersvängen efter kuren, jag och Lasse stod som funktionärer mittemot kuren, eftersom det var i vår sektor så viftade vi med enkel flagg eftersom bilen stod sidan om banan. Flaggvakterna som stod efter fram t om dammkurvan viftade också med gulflagg, då de såg att vi viftade.

Från korrespondans med Anders K:

"Dom där linjerna blev jag osäker på, speciellt när jag var på Behrens jakt
Han försökte köra om mig på gul-flagg och blev diskad.
Sturup var en positiv upplevelse"

/Mats

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



Tror att våra KM räknas mer som banträff än racing, tror det finns olika kategorier av tävlingar och att MGCCs är av den lägre kalibern bla utan åskådare mm

Thomas Bjernflo mfl kan säkert reda ut detta

Men Bengt, gäller den för uppklassning av licensen? /Mats

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
P-son
Höör
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



angående linjen på sturup så sades det bla på DTC ("Danska STCC") att man inte fick korsa den

så ~90% av tävlande bilar körde ALLTID över linjen under både race & träning

det hände inte något med någon vad jag vet


//Funkis för Svedala MK ibland

_________________
Andreas Persson

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
Eftersnack
2006-08-13 KM3 med MGCC på Sturup
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
14837 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande