Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 14837 besök totalt |
En ledtråd finns här. Lägg märke till den vita linjen samt en blå Miata ![]() ![]() //Anders |
||||||
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||
Aha! Där ser man. Jag har en lucka i mitt reglementskunnande, hur fasen blir chaffisen informerad om ett stop&go-straff? Det är väl inte svartflagg, eller? Svart är väl uteslutning? _________________ Pär Hylander |
||||||
du får flaggan, kör in i depå fram till funktionären
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||
Pär!!!
När var du på kurs senast?? ![]() ![]() ![]() ![]() Kolla länken https://rejsa.nu/info/info_flaggor_b / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Nu bryr jag mig föga
![]() Bara intressant att veta!!! ![]() _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||
Gäller banträffar - inte racing. Racing: d) Svart flagga Flaggan visas orörlig tillsammans med den tävlandes nummer för förseelser under pågående heat. Den tävlande ska ovillkorligen köra in i bandepå till av tävlingsledningen anvisad plats för information om straffsats. om bestraffningen utgörs av tidstillägg i form av Stop & Go eller Drive Through, visas detta genom en skylt i bandepån, se RA 6.3. om en tävlande av någon anledning inte uppfattar flaggan ska den aldrig visas under mer än totalt fyra (4) varv. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Det var inte så tokenkelt att tolka svartflaggan heller. Startnummerskylten var en exakt likadan liten sak som den som visade antal varv (visserligen en bra bit isär men inte när man tittar från början på rakan).
Att en blöt immig ruta gör att posteringarna är svårare att se är ju ingen bra ursäkt att jag missade den vid första passeringen. Überkoncentrationen som behövdes att hålla fören på båten pekande åt rätt håll kan ju ha bidragit iofs. Jag ser ju på bilderna att jag inte hade behövt gå så långt över linjen för att passera Eddie, det var ju gott om luft emellan.... Men att kröka backspeglar hör ju inte till andan i serien ![]() |
||||||
EDIT: Dennis hann visst före ![]() Nästan rätt, Bengt ![]() Men om du hade läst texten högst upp så hade du också sett att det står att informationen avser banträffar och INTE racing. Det som gäller är nog snarare RA Tävlingsregler 6.2.1 d) Svart Flagga "Den tävlande skall ovillkorligen köra in i bandepån till av tävlingsledningen anvisad plats för information om straffsats." "om bestraffningen utgörs av tidstillägg i form av Stop & Go eller Drive Through visas detta genom en skyllt i bandepån" //Anders |
||||||
Hur många gånger får man passera den svarta innan man blir utesluten? Det är 2 eller 3 har jag för mig.
Det gäller att lära sig så mycket man kan av de "få" misstag man gör... ![]() Edit: aldrig visas under mer än 4 varv? Innebär det att man får passera den tre gånger då och sen är man heldiskad efter den fjärde passeringen? |
||||||
Hej Dennis
Nån större skillnad på Svartflagg och Svartflagg ![]() ![]() ![]() ![]() Tror att våra KM räknas mer som banträff än racing, tror det finns olika kategorier av tävlingar och att MGCCs är av den lägre kalibern bla utan åskådare mm Thomas Bjernflo mfl kan säkert reda ut detta
Banträff Svart flagga - Den svarta flaggan är alltid avsedd för EN bil. - För att visa vilken bil det gäller pekar funktionären tydligt på bilen det gäller. - Åk varvet runt tills du kommer till depåinfarten, sväng in i depån och åk till säkerhetsansvarig (som normalt står vid utsläppet av bilar till banan) Du blir där informerad om varför du blev inkallad. Det kan antingen vara att du betett dig felaktigt ute på banan, att det verkar vara något tekniskt fel på din bil eller något annat som säkerhetsansvarig vill prata med dig om. / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Hmm... Slarvade nog på den punkten... ![]() ![]() Vad gäller "övertrampet" så är det väl ok sålänge två hjul är innanför den vita, precis som att det är ok att skära över/innanför curbsen? Enligt infobladet funktionärerna fick vill jag minnas att svartflaggad skulle fortsätta köra och kontakta tävlingsledningen efter målgång. _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||||
Du har nog rätt där, det kändes i.a.f som lagom avsånd frän min bil, hade du legat närmre hade jag nog fått hjärtsvikt ![]() ![]() ![]() ![]() Tror jag får köra fler race så jag vänjer mig med att bilar kan ligga tätt.. ![]() ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Där ser man så fel jag hade, jag hade ju för mig att svart var uteslutning. Den flaggan ha jag aldrig fått, däremot teknisk flagg som inte alls är svart, utan svart med en orange prick. T.ex så kan jag meddela att ett tanklock från en Chrysler Voyager inte håller bensinen på plats i en 924 (jag glömde 924ans tanklock på macken i Laholm...
![]() ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||
Är du säker på det?? Jag tror att det renderar 20sekunder på totaltiden att köra om under gulflagg vid race. Det var det som gällde på Sturup och på Kinnekulle nu i helgen när PCSR var där. Gick det ut info om att det var förbjudet att skära över heldragna linjen?? Jag hade gjort precis likadant. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
om det sen läggs protester (knapast i MGCC) så kan det ju ta lite tid att reda ut, annars är saken helt utagerad efter målgång (dvs det går inte att komma snyftande dagen efter). Nu var jag ju inne i depån och vände men jag såg ingen gul flagga under racet i C iaf, vilket avsnitt syftar du på? |
||||||
Bengt, ibland förstår jag inte avsikten med dina inlägg; jag kommer osökt att tänka på Cleese's kommentar till Manuel i "Faulty Towers": - you're a waste of space! ![]() Då avser jag inte dig utan inlägget ovan. ![]() Vi ses på KM4. ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Det var i högfartssvängen. Bara intressant att veta, och jag snyftar inte
![]() ![]() På Sturup när PCSR var där, och jag var funktionär, så uteslöts en deltagare pga omkörning under gul flagg. Även om den gulflaggningen var felaktig så gällde flaggan. Det var en röd Miata som körde om, men jag saktade in lagom för att Miatan skulle köra om vid flaggan. Viftade inte flaggvakten där hela loppet? Vet ni varför? Var ju bara första varvet som det var fara? och första varvet borde dubbel flagga ha visas. Citat: Enkel rörlig: Sakta ner, omkörning förbjuden, var beredd att ändra spårval. Dubbel rörlig: Sakta ner, omkörning förbjuden, var beredd att ändra spårval eller stanna, bana är helt eller delvis blockerad. ![]() _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||
om du kommer ihåg så gick Cecilias bil in i räcket efter vänstersvängen efter kuren, jag och Lasse stod som funktionärer mittemot kuren, eftersom det var i vår sektor så viftade vi med enkel flagg eftersom bilen stod sidan om banan. Flaggvakterna som stod efter fram t om dammkurvan viftade också med gulflagg, då de såg att vi viftade. Från korrespondans med Anders K: "Dom där linjerna blev jag osäker på, speciellt när jag var på Behrens jakt Han försökte köra om mig på gul-flagg och blev diskad. Sturup var en positiv upplevelse" /Mats _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||
Tror att våra KM räknas mer som banträff än racing, tror det finns olika kategorier av tävlingar och att MGCCs är av den lägre kalibern bla utan åskådare mm
Thomas Bjernflo mfl kan säkert reda ut detta Men Bengt, gäller den för uppklassning av licensen? /Mats _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||
angående linjen på sturup så sades det bla på DTC ("Danska STCC") att man inte fick korsa den
så ~90% av tävlande bilar körde ALLTID över linjen under både race & träning ![]() det hände inte något med någon vad jag vet ![]() //Funkis för Svedala MK ibland ![]() _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||||
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 14837 besök totalt |