Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 M5 -83 (projektet avslutat)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
3 besök senaste veckan (36886 totalt)
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Dagens övningar bestod i att plocka bort "balken" som går framför motorn, tanken är att den sedan ska skruvas dit för att vara lätt att ta bort när man vill ha en lite mer lättmeckad bil.
Sen provade jag lite hur det kommer att se ut med den nya motorn (måste fortfarande ha motorfästen för att se exakt hur motorn hamnar).
Nu tar jag semester över helgen...ses på måndag ;o)





_________________
Fredrik Moberg
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1218



Just när det gäller storsexan i E30 så finns det rätt mycket skrivet.
Två rätt bra länkar är: www.335i.de och www.e30.de.
Speciellt under Umbauanleitungwww.335i.de finns det en del matnyttigt.
Välj de tyska sidorna då innehåller mycket mer än de engelska. http://babelfish.altavista.com/translate.dyn hjälper till med språket.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Tackar tackar!

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Det ser bara roligare och roligare ut det här!!!! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Jag började slita lite i inredningen idag, för att inte slå sönder allt när jag ska banka tillbaka torpedväggen.
Sen funderar jag på att ersätta det stora klumpiga värmepaketet med en nätt liten kupéfläkt från t.ex. Biltema (ex. en sån här: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=467&iItemId=1026 . . . .
Nu är ju inte tanken att denna bilen ska användas på vintern, men det blir lätt imma på rutorna när det regnar och då tror jag att detta kommer att funka bra. Tankar? Förslag?

Här är en bild som illustrerar vad som hänt idag ;o)

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7962



Skip skrev:
Lillen skrev:
Skip skrev:

Här har vi en bild på själva "pjäsen"...mmm...mumma!


Men vad är det i bakgrunden??
Vems Scirocco är det?


Jag satt precis och undrade när någon skulle lägga märke till den ;o)
Sciroccon är ett avstannat svansmotor-projekt (och det lär inte ta fart nu när jag har mitt nya bygge och polaren ska ha en V8 i sin M5a).


Ahaa ja.
Kul projekt det åxå.
Synd att det stannat av!

Men ditt nya projekt verkar rätt friskt vågat med! thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Morgan Wäng
Alfta
Här sen Jan 2006
Inlägg: 39



NICE!
Jag är råsugen på att trycka ner en S38B38 i min e28 (528 -84)
Men motorerna är ju så dyra åså har jag inte hittat så mycket sidor på folk som gjort det.
Man vill ju kolla upp lite innan man börjar pilla

Grymt projekt annars
thumbs up

_________________
BMW 520i 24v -91 Vinterhäck
BMW m535i -87 Renovering
|Morgan Wäng
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Sladdnörd skrev:
NICE!
Jag är råsugen på att trycka ner en S38B38 i min e28 (528 -84)
Men motorerna är ju så dyra åså har jag inte hittat så mycket sidor på folk som gjort det.
Man vill ju kolla upp lite innan man börjar pilla

Grymt projekt annars
thumbs up


Jag kan hålla med dig om att det vore coolt...
Jag kan däremot inte hålla med dig om att man måste läsa en massa först...så långt fram tänker jag ALDRIG!

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Även idag fick jag faktiskt lite gjort. Bland annat kapade och bankade jag lite på torpedväggen. ;o)

Tydligen så bor det en störd människa i min bil....ingen vet hur länge han varit där.


Trevlig syn från baksätet det här.


Detta är altså motorns riktiga placering, nästa sak på min lista blir att börja tillverka motor- och växellåds-fästen.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Laddar upp en bild på tillverkningen av de nya motorfästena.
Här kan ni även se min egentillverkade (med stor precision) jigg ;o)


_________________
Fredrik Moberg
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Förstå mig rätt Vill inte leka besserwisser eller nåt utan bara ge dig ett helt vanligt bra tips

Mindre trådmatning å mera mos på MIG:en nästa gång så blir svetsarna både snygga och hållbara. Nu är det ju bara motorfästen så det är ingen fara men tänkte mest för framtida svetsnignar, lär väll bli en hel del på det där bygget ! Lycka till!

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
_maniac_ skrev:
Förstå mig rätt Vill inte leka besserwisser eller nåt utan bara ge dig ett helt vanligt bra tips

Mindre trådmatning å mera mos på MIG:en nästa gång så blir svetsarna både snygga och hållbara. Nu är det ju bara motorfästen så det är ingen fara men tänkte mest för framtida svetsnignar, lär väll bli en hel del på det där bygget ! Lycka till!


Hahaha, i så fall får jag nog köpa mig en mig-svets först.

Men tack så jättemycket för tipset!

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Henrik F
Malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 235



Kul bugge. Var i malmö håller du till när du skruvar? Vore kul att få se bygget nån gång!

_________________
Henrik Frberg



M535i
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
HenrikSW20 skrev:
Kul bugge. Var i malmö håller du till när du skruvar? Vore kul att få se bygget nån gång!


Tack!
Just nu har vi garaget ute i Arlöv, men vi kommer nog flytta ganska snart verkar det som.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
ok, här kommer en liten uppdatering.
De senaste dagarna har jag varit lite upptagen med annat, men jag har i alla fall fått klart motorfästena och växellådsfästet så pass mycket att motorn nu sitter på plats.
Det som nu ska hända är att motorn ska ut ur bilen igen, motorfästena skall svetsas klart (de måste stagas upp för att palla trycket). Sen ska grenrören monteras och efter att kardanen blivit modifierad och monterad ska jag börja bygga avgassystem mm.
För att inte tala om att jag måste svetsa igen monsterhålet i torpedväggen...

Stay tuned

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Jag kom precis hem från garaget och nu är motorfästena helt klara och motorn sitter på plats precis som den ska. Hålet i torpeden fick iofs växa till sig lite och jag fick kapa bort en bit av golvet för att göra plats för grenrören.
Nu har jag nästan bara roligt jobb kvar och man börjar se änden på det.
Mer byggbilder kommer snart.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Trevligt trevligt!!! thumbs up

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Jo, det börjar likna något, men det går ganska sakta framåt. Allt jag åstadkom igår i garaget var att jag förstörde ett spakställ...
Men men...det finns ju folk som inte gör annat än tillverkar spakställ

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
På den senaste tiden har jag varit ganska tyst.
Detta beror på två saker, dels att jag inte har prioriterat denna tråden och dels att jag har spenderat ganska mycket tid i garaget.
Idag var jag där ute med den fasta förhoppningen att detta var dagen...dagen då det skulle ske, idag skulle motorn provstartas...
Den senaste tiden har gått åt till att koppla in diverse tåtar, slangar, fundera ganska mycket över diverse småproblem mm mm.
Hur som helst hade jag då äntligen vid ca 20.00 ikväll kopplat in allt och fjärilarna började infinna sig i magen.
Funkar, funkar inte? Det är frågan.
Jag kopplade på minuspolen på batteriet, sätter mig i bilen, vrider om nyckeln och vad händer...?
Pffffffff!!! och soppan sprutar runt i motorrummet.
Efter lite letande hittar jag problemet. Bränsleröret har blivit lite böjt och sitter inte som det ska i fuelrailen.
Efter en kvarts meckande har jag lagat felet och nu är det dags att prova igen.
Samma procedur, sätter mig i bilen, vrider om nyckeln och jag väntar, motorn verkar gå minst 20 sekunder på startmotorn (egentligen tog det nog ungefär 2), jag är nästan övertygad över att den inte kommer starta, motorn låter floff, floff ett par gånger och övergår sen till en mjuk och mullrig tomgång (ganska högt ljud eftersom det enda avgassystemet består av är 20cm 3" rör efter grenröret). Jag låter den gå i ca 5 sekunder innan jag tvingar mig till att stänga av den (eftersom jag inte har kopplat in kylsystemet ännu).
Efter det sitter jag stum i bilen i 20 minuter, sen släckte vi i verkstan och gick hem...med ett leende på läpparna.
Stay tuned...

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Morgan Wäng
Alfta
Här sen Jan 2006
Inlägg: 39



Åhå riktigt nice
Nu vill vi ha bilder å en film från första provkörningen när den kommer

_________________
BMW 520i 24v -91 Vinterhäck
BMW m535i -87 Renovering
|Morgan Wäng
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Absolut, mer bilder är på ingående, men Just nu har det ju inte hänt så mycket med själva utseendet på bilen, det är mest kablar och slangar som kopplats in.
Provkörningen blir efter att jag har fått tillverkat en kardan och svetsat igen hålet i torpedväggen (misstänker att rutan kan spricka annars).
Men som sagt, mer bilder är på G.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 M5 -83 (projektet avslutat)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
3 besök senaste veckan (36886 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande