Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
MGB 1965 Historic GT -65
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (17266 totalt)
MGB-65
Sthlm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 135


Trådstartare
Vad kan man säga... Premiär helgen är avklarad, kan ju inte direkt säga att det flöt på smärtfritt

Fredag morgon och upp i ottan, kl ringde 04:12. Bara att gå upp å se glad ut. Det här va ju helgen då undertecknad skulle debutera som Racing förare! Allt va lasstat och klart 05:30 och bilen styrde mot Karlskoga. Frågan jag ständigt hörde i mitt huvud var -va fasen har jag gett mig in på??? Helt nybyggd bil, inte ett varv på bana. Jag själv med nytagen licens med inte allt för många varv på bana! Nå väl, Björn hade ju lovat att vara med hela helgen och han har ju rutin så det räcker och blir över, det kändes ju iaf tryckt.

Väl på Gelleråsen så gick allt enligt plan... till en början. Bilen lastades av och vi intog våran plats i depån, in till sekriteriatet för att betala anmälnings avgiften. Så där ja, ut till bilen för att köra igång. kl va 0900 så det var hög tid för besiktning, träningen började ju kl 11:10 lika mycket som jag hade sett fram emot träningen så var den välbehövlig. Det är då det hela börjar, tydligen så hade jag lyckats få in Mr Murphy i bilen, när vet jag inte men att han va närvarande rådde inga tvivel om.

På väg till besiktningen börjar det låta som att Clintan sitter under huven och avlossar sin Magnum. Ok, låter inte bra. Stänger av motorn, besiktigar bilen, vilket gick bra för att sedan putta den hela vägen tibax till våran plats i depån. Till och med Björn som har mekat MGB sedan 60-talet kliar sig i huvudet Vi lyfter iaf på ventil kåpan, och vad ser vi där... en vipparm till en avgasventil hade gått av, märkligt motorn har ju inte gått något sedan renoveringen -92. Jaha kl börjar närma sig 11 och träningen känns mer och mer avlägsen. Vad göra? Bara att åka å hämta lite nya vipparmar säger Björn, har vi tagit oss hit så ska det banne mig bli åka av oxå som Björn uttryckte sig! Så in i bilen, åka 15 mil plocka upp lite ny armar, in i bilen och 15 mil tibax till Gelleråsen. Väl där vid 15 tiden så blev det efter knappa timmen så gick bilen igen, kanon! Dax att avrunda den minst sagt långa dagen, dax för incheckning på vandrarhemmet. Mat och uppladdning inför lördagens kval stod på schemat.

Lördag och solen skiner, äntligen ska MG:en få bekänna lite färg på banan! Lite nervös men mest taggad, ut till lineupp, allt kändes kanon. Nu kunde inget stoppa mig, eller.... körde några lugna varv för att känna på bilen. Började få in lite bra flyt i växlingar och inbromsningar. Härligt det är att gasa runt på banan omgiven av diverse snygga fina bilar från 60-talet! ut på 6:e varvet nu börjar det gå bättre och bättre.... ända tills jag kommer ut ur S:ett, host host inget händer när jag trycker på gasen, Mr Murphy har slagit till igen... konstaterar att motorn är död, börjar tro att jag har tankat förlite. Blir lite irriterad över att jag har gjort ett sådant rokiemisstag Får se resten av kvalet från gräsmattan, för att sedan få lift av snälla funktionärer med en snygg Willys in till depån. Björn ser förvånad ut, tills han konstaterar att fördelaren har hoppat ur sitt läge... Skönt att det va ett enkelt fel! Bilen startar igen och allt känns kanon åter igen! Lite lunch och spaning i depån för att sedan börja förbereda för Race 1, nu va det allvar. Tävling på riktigt, med vänner och familj på läktaren. Nervös men mest laddad Ut på formationsvarvet, jag skulle stå i näst sista startled, jag kom nästan dit när det var dax för Mr ja ni vet vem att slå till igen... Bilen död, startmotorn snurrar men inget händer, jo där, nu går den igen... men säg den lycka som varar för evigt. Död igen! Blir puttad ut på gräset samtidigt som starten går. Nu va jag faktiskt riktigt irriterad satt i bilen och surade under tiden jag hörde de andra glatt gasa runt "åsen". För andra gången blev det Willys bogsering ut till depån...

Nu va bilen till salu, och billigt dessutom!!! Ända tills vi konstaterade att den helt nya SU bensinpumpen hade sagt upp sig, åter igen ett enkelt fel men ack så irriterande. Björn jagade ifatt på en ny, skruva skruva skruva å så gick bilen igen. Åter igen så tändes hoppet om ett liv som Racerförare. Utmattad lämnade vi banan för lite middag och välbehövlig sömn. Helgen började kännas som en evighet!

Upp tidig söndag morgon, REGN!!! Ja va fasen, någon gång måste ju bli första gången för regn race oxå. Iväg till banan för att testa bilen lite, såg ingenting och bilen for som en spottloska över banan, obehagligt men bilen gick ju iaf! 3 test varv blev det.

Tiden gick och regnet avtog lite under dagen. kl blev eftermiddag och race 2 närmade sig. Nervös över regnet stod jag där längst bak i startledet, skönt. Låt dom andra åka iväg och kör ditt race hörde jag mig själv säga. Ända tills starten går, gasar iväg och bilen känns pigg, lyckas ta mig förbi en Healey i starten för att ta upp jakten på Alfan som ligger före. Svårt men roligt att köra i regn. Hade några riktiga monster ställ som jag mirakulöst rätar ut Döm av min förvåning men på dom 5 första varven lyckas jag ta en placering per varv. Då jag hör mig själv säga igen, -ta det lugnt nu Richard, se till att komma i mål!!! Fungerade ungefär i två kurvor tills jag kom lite för fort in mot Ejes, tvärnit och snabb nerväxling gjorde att motorbromsen blev för hård för bilen. Resultatet blev att motorn måste ha flyttat sig ett par cm = motorfläkten gick in i kylaren å sen var det färdig åkt även detta race, kom iaf 6 hela varv denna gång, vilket man får se som en klar förbättring Ja just det, 3 gången jag var på banan och 3 gången jag fick Willys bogsering

Många motgångar blev det men trotts allt strul och min inte allt för bra relation med Murphy så hade jag en kanon helg thumbs up thumbs up Stort Tack oxå till hjälten Björn som va med hela helgen och skruvade så knogarna blödde och svetten rann

Riktigt kul oxå med så många trevliga och hjälpsamma människor!!! Så tack alla för det varma välkomnandet in i Historisk Racing, och även en eloge till arrangörerna för ett riktigt bra arrangemag!!!

Ses snart igen ute på banan då hoppas jag, jag har gjort mitt i depån för ett tag känns det som

/Richard

_________________
Richard W F
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199



Kul läsning! Nästa gång kan det ju bara gå bättre!

Mr. Murphy är ibland en trogen följeslagare

_________________
Måns Puur
Citera
MGB-65
Sthlm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 135


Trådstartare
Måns Puur skrev:
Kul läsning! Nästa gång kan det ju bara gå bättre!

Mr. Murphy är ibland en trogen följeslagare



Jag har tagit ett snack med Murphy, så nu skall han förhoppnigsvis hålla sig undan ett tag
Å så lätt får man ju inte ge upp

/Richard

_________________
Richard W F
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1575



Tjenare richard !
de va kul o äntligen träffa dej o se bilen ! Får hoppas att murphy håller sig borta så mycket ialla fall
Hoppas ni slängt den gamla fläkten nu o satt i Elfläkt i bilen , när är nästa körning ?

mvh / Andreas

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
MGB-65
Sthlm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 135


Trådstartare
Andreas T skrev:
Tjenare richard !
de va kul o äntligen träffa dej o se bilen ! Får hoppas att murphy håller sig borta så mycket ialla fall
Hoppas ni slängt den gamla fläkten nu o satt i Elfläkt i bilen , när är nästa körning ?

mvh / Andreas


Hallå där,

Ja verkligen trevligt att träffas!! Men ni smet iväg rätt fort i söndags va?

Kylaren är på renovering och fläkten är borta, lååååångt borta. Lite synd för jag gillar ju när det ser orginal ut... Men det blir elfläkt nu iaf, känns tryggare på något sätt.
Nästa tillfälle för race blir inte för än Falkenberg i september tyvärr, men förhoppninsvis kan jag klämma in någon bankörning innan dess! Kan ju vara bra att lära känna bilen lite bättre

Har du fått något besked ang framtiden? Blir du stridis på heltid?

Mvh

_________________
Richard W F
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1575



Mjo de blev rätt snabbt , glömde tillåme o ta ditt nummer !
Gott , elfläkt med termostat är det enda rätta

Antagligen anställd soldat i NBG , 19000 i lön under utbildning och 25 500 under beredskap och en bra bit över 30 000 i "tjänst".
Anställd isåfall från 1 Juli till December 2008

Så pengar till Bilen blir de ju

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
MGB-65
Sthlm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 135


Trådstartare
Nu är den nyrenoverade kylaren på plats! Bilen är körbar igen, iom det så passade jag på att åka till Bilprovningen för att kolla vad dom tyckte om åket... Till min förvåning så gick racern igenom med blankt protokoll , vilket är värt att fira med ett då det var 17 år sedan den var hos bilprovningen senast!

Frågan är bara vad man ska på gatan att göra med en racingbil.... nå väl kan väl vara kul att ta sig en lite tur ibland.

_________________
Richard W F
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19611



MGB-65 skrev:
Frågan är bara vad man ska på gatan att göra med en racingbil.... nå väl kan väl vara kul att ta sig en lite tur ibland.
Dubbelköra i Roadsport så klart

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
MGB-65
Sthlm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 135


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
MGB-65 skrev:
Frågan är bara vad man ska på gatan att göra med en racingbil.... nå väl kan väl vara kul att ta sig en lite tur ibland.
Dubbelköra i Roadsport så klart


Aha, ja just D. Den dörren öppnades ju så klart, tänkte inte på det Ska bara se till att grejorna håller för att komma i mål i ett GT/GTS race först...

_________________
Richard W F
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1575



Tjenare richard ! när blir nästa tävling ?

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2367



Hur gick Falkenberg?
Eller vågar man inte fråga

Johan

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
MGB-65
Sthlm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 135


Trådstartare
cat7even skrev:
Hur gick Falkenberg?
Eller vågar man inte fråga

Johan


Hallå Johan,

Jo klart man vågar fråga, frågan är om jag vågar svara...
Lite otur till höger och vänster satte käppar i hjulet för att ens åka ner till Falkenberg, riktigt tråkitgt!!!
Får ladda in mig på nästa säsong istället...

/Richard

_________________
Richard W F
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2367



MGB-65 skrev:
cat7even skrev:
Hur gick Falkenberg?
Eller vågar man inte fråga

Johan


Hallå Johan,

Jo klart man vågar fråga, frågan är om jag vågar svara...
Lite otur till höger och vänster satte käppar i hjulet för att ens åka ner till Falkenberg, riktigt tråkitgt!!!
Får ladda in mig på nästa säsong istället...

/Richard

ok vad tror du om ett träningsläger på Gotland Ring under våren?
Har börjat snacka med en del roliga människor...

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2367



öhh tänk först skriv sedan....
Hoppas att käpparna inte dämpar entusiasmen för mycket... Kanske var käpparna inte ens relaterade till bilen

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
MGB-65
Sthlm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 135


Trådstartare
cat7even skrev:
öhh tänk först skriv sedan....
Hoppas att käpparna inte dämpar entusiasmen för mycket... Kanske var käpparna inte ens relaterade till bilen


Nej då inte kan dessa käppar dämpa min entusiasm för banåka, även om dessa käppar mer känns som pålar... Och jo dom är relaterade till bilen... men det ska nog lösa sig ganska snart!

Vad är det för upplägg på Gotlandring?

Mvh

_________________
Richard W F
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1575



Tjenare Richard !
Händer det något ? Blir det någon körning iår ??

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Våra race- och banåkarbilar
MGB 1965 Historic GT -65
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (17266 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande