Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2007-07-07 SSM på Knutstorp | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (19002 totalt) |
Till skillnad ifrån Niklas så satsar jag på kvantitet istället för kvalitet. Dags för modsport:
Första startledet, första starten... Parnheden, ola och Kenneth. Näst längst bak stog min kompis Bengt, som tagit det lugnt på träningarna (hade motorrenoverat sen Karlskoga) men kommit upp till tredjeplatsen i förstaracet när en tändkabel hoppade av Han ville upp nu... Och början blev ju bra... men fortsättningen lite mer spännande... ola fick problem tidigt och föll tillbaka igenom fältet innan han bröt. Jarls nyimporterade Viper presterade väl inte heller som det var tänkt, men den mullrade mäktigt. Tätklungan. Så här tidigt på dagen (10-tiden) var banan fortfarande fuktig och lätt slirig. Som synes... Så högeffektsbilarna presterade inte riktigt som de brukade. Sen parkerade Unnebäck sin Europa lite dumt och heatet blev rödflaggat. Detta är en 3-4 sekunder efter att flaggan rests, och 20 meter längre fram har Parnheden fått motorstopp... Jarl, Benke och Marie gick till vänster, och Peter Eriksson försökte till höger om GT3:an. Det gick inte. Faktum var att det gick inte alls... Vad tänker du på, Pär? (Hylander, i den gröna jackan, för er som inte känner igen honom) Tredje starten och jag kan tänka mig att en lättare panik började sprida sig hos arrangören. Mats Hildingsson gör en bra start i Porschen, och eftersom banan är fuktig efter dagens enda riktiga skur kan han försvara sin plats rätt väl. Vi snackar lättviktbygge här, tejp istället för dörrlås och gångjärn. Innovativt Men vartefter banan torkade upp började ordningen likna den mer normala. Tätkampen. och målgången. Tror, med betoning på tror, att Kenneth var trea, Hildingsson fyra, Benke femma och Löveryd sexa. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||||||
Grymma bilder!!
Vad var det med Vipern? Han verkade mest leta parkeringsficka ute på banan... Vi förväntade oss mäktigt V10 vrål utmed lilla rakan där vi stod! |
||||||||||
Viprar har väl aldrig riktigt vrålat utan mest mullrat. Tyckte nästan den såg ut att gå bättre under publikåkningen. Men det är ju sällan nyinköpta racingbilar presterar direkt, oavsett vad de gjort hos tidigare ägare.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||||||
Det var det vi misstänkte med, i kombination med mycket effekt... |
||||||||||
Btw Per, du kör ju omkring med alldeles för mycket vikt på avgassystemet. Fimpa ena utblåset. Det väger ju bara!!
|
||||||||||
Curbsen är ingen fördel att använda när det är/har varit fuktigt, de är betydligt halare än asfalten. Detta gäller speciellt yttercurbs. Ambulanscurbsen undviker jag gärna eftersom jag redan fått tillräckligt med underredsskrap från dem (tråget går förmodligen nästa gång jag gränslar där). Många gnäller på att jag lämnar för mycket plats lite här och där men jag tycker det är bättre att börja med lite marginal och tajta till körningen efter (mental) förmåga ("lagom" utrymme blir iofs mindre för varje tävling, men jag vill inte heller vara orsak till kontakt, det blir så tråkigt då, även med små blesyrer). |
||||||||||
Det va väl gubben Jarl som körde under publikåkningen och inte hans grabb som försökte köra racen. _________________ Stefan Persson Opel Kadett B app k Dax Rush -05 |
||||||||||
STD Ny då:
Greger fintar upp K-G på läktaren. Det borde inte gå att dyka om där, men tydligen så... Jag älskar hur blandat det här fältet är. Platserna tre till fem. Brett går det. Vilket djuriskt ryt det var i Bossen Jörgen, jag vill ha din bil! Blandat startfält, som sagt. Eftersom min polare köpte wankelsports RX7 i veckan var wankel ett hett ämne för dagen. Och jag har för mig att även denna modell fanns med torktumlare, stämmer det? Vad hände med Bäschis Commodore? Jag tyckte inte att den varken presterade eller lät som förr That 70`s show. Och i depån syns Petterssons Zakspeed-Escort. Någonstans i Kalmar står det en Koja, konserverad efter sin sista tävling runt 1970, inklusive stenhårda slicks, lustig metalliclack och tidstypiska dekaler. Och den är såååå mycket råare än något som syns idag. Både Caprin och Scirrocon stod långt fram i starten, men Forden snurrade tidigt och tappade nästan hela fältet, och Folkisen hade svårt att prestera när det var torrt. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||||||
Jag som inte har vagnbok fick inte köra utan gjorde premiär som starter på lördagen.
Kul upplevelse om än lite ensamt (och kallt, brrrr...). Starterns position är inte jättebra för att följa rejsandet; förutom rakan ser man lite av kortrakan och backen upp mot hårnålen samt backen ner mot lito, så jag kunde inte se hur mina Roadsport-kollegor fajtades. Myggans (Elan) driftande och roterande längs med rakan var för min del den mest minnesvärda upplevelsen; smått fantastiskt att det slutade utan skador. Till nästa år blir det kanske vagnbok så att man kan vara med och stångas lite. Jag har några få bilder; laddar upp dem ikväll om jag hinner. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||||
Underbara bilder igen.
De gamla i "nyare" standard är klart roligast! Enligt min högst personliga åsikt... |
||||||||||
Hans försvarstal är att han har nyligen köpt 360:n (han har en 328 också) och inte är van vid kraften. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||||
Jag hade min premiär som funktionär och tog allvarligt på min uppgift. Det jag med ryggen emot (gulflaggsansvarig) vid slutet av räcket. Den mest minnesvärda händelsen var den gula Opeln som vid inbromsningen i slutet av rakan tappade kontrollen. Snurrade och missade räcket på insidan och snurrade vidare ut på banan igen mellan tre bilar utan att krocka.
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||||
PP skrev:
_________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||||||||
Det var liksom första parkett för mig när Peter var (bokstavligen) ute och klättrade på Arne, framvagnen var nog över en meter över asfalten som högst och med riktning mot plattformen där jag som starter stod. Lutade mig in mot bandepån, som om det skulle ha hjälpt... Tänkte på, mja vet inte riktigt. Grunnade nog på att det var ju tur att ingen skadade sig inkl jag själv. Nä, det var ingen arrangörspanik . Klubben har arrangerat SSM i 34 år så rimligen har arrangörskollektivet varit med om många varianter av hur tidsplaner kan gå åt skogen men det ändå räddar sig i slutänden. Vi blev väl t o m färdiga en halvtimme före utsatt tid? _________________ Pär Hylander |
||||||||||
Det var en farlig massa radiotjatter i början. En hel del som inte alls behövde avhandlas via radion. Jag kanske bidrog till en del, men jag har inte stått funkis så ofta innan så jag visste inte riktigt hur tidigt man skulle rapportera en incident. När han precis kör av eller när man konstaterat att killen/tjejen inte kommer igång igen? För övrigt var det regnigt, kallt och lerigt! Men jag ställer gärna upp igen! :
Tjejen tog dessutom funktionärslicens och vill fortsätta med en debutantlicens! |
||||||||||
Jag är ju lite underlig så, att när racingen blir bättre fotar jag mer istället för att titta Commodorens snurrning missade jag totalt, plötsligt stod den bara där ute... Nu är vi komna en bit in i Std-heatet...
och varvningarna börjar ställa till det. BMW:n har ju ingen direkt press bakifrån och kan välja tillfälle lite lättare än de andra. En lyx det övriga gänget inte har... Så plötsligt börjar gubben Berger få kontakt också (skymtar bakom armcon). Men Bossen och SS:en kommer om på ren kraft och börjar utmana varandra... Så håll i er mina damer och herrar, det är dags för äftigaste omkörningen i sverige hitills i år. Vissa bilder är rätt suddiga, men det är inte lätt att hålla kameran still när man vrålar aaaaaaoooouuuuuuneeeeeeeeejjaaaaaaaaaaaa Stackars Anders i Alfan gör vad han kan och väljer ett hyfsat tajt innerspår för att inte vara i vägen. Men det var inte tillräckligt... Chevan vill också förbi. ch gubben Berger som är en racer ut i fingerspetsarna var ju inte sämre än att han kastade över Escorten till andra sidan banan (försök göra om det under full inbromsning så får vi se vart du landar...) och hängde på. Var det då tillräckligt med att fortfarande ha häng på Mussen? Näääää... Det är inte mycket, men det är dagsljus mellan bilarna. Och Erik är fortfarande med på noterna. och om kom de. Underligt nog Varvet efter var Musseföraren nog fortfarande lite "uppjagad" och missade inbromsningen, med påföljande REJÄLA svansviftning. Och så var Anders Berger också förbi. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||||||
Underbart att få sen den omkörningen som bildsekvens.
Bortifrån övre depån såg det mycket tajtare ut (racing ser bäst ut i längsled), i princip en repris på Häkkinens omkörning av Skomakaren på Spa för alltför länge sen. |
||||||||||
Någon större trängsel var det ju inte, men det är det ju sällan på slänten. Tyckte det var rätt mycket mindre startande i år. T.ex. är det första gången jag ser ett gemensamt Roadsport-startfält. Någon som har några siffror?
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||||||
Eftersnack 2007-07-07 SSM på Knutstorp | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (19002 totalt) |