Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 turbo *såld*
<<   1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16   >>
4 besök senaste veckan (109955 totalt)
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Michael Bäck skrev:

När jag rensade ur min e30 då blev det närmare 10 kg asfaltsmatta


thumbs up Kan nog vara mer som du säger men jag ville inte gissa för optimistiskt Vet inte om det kan skilja mellan olika modeller också?

En annan mkt trevlig överraskning var att det inte fanns minsta tillstymmelse till rost, inte ens vid gaspedalen så som det brukar göra

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Micke Eriksson skrev:
En annan mkt trevlig överraskning var att det inte fanns minsta tillstymmelse till rost, inte ens vid gaspedalen så som det brukar göra

Äsch, ingen sport då juh...

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Michael Bäck skrev:
När jag rensade ur min e30 då blev det närmare 10 kg asfaltsmatta


Skiljer duktigt på mängden asfaltsmatta beroende på motoralternativ. Om du menar att du rensade ur 323:an så är det anledningen. Det ligger inga mattor i bagaget på 318is, vilket det ligger rejält i 323:an. Det är i alla fall min erfarenhet.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Magnus K skrev:

Äsch, ingen sport då juh...

Mvh
Mangan


Jag drömmer fortfarande mardrömmar om 924'an och då var det ändå väldigt lite jag hjälpte till med på den

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Claes Haglund skrev:
Michael Bäck skrev:
När jag rensade ur min e30 då blev det närmare 10 kg asfaltsmatta


Skiljer duktigt på mängden asfaltsmatta beroende på motoralternativ. Om du menar att du rensade ur 323:an så är det anledningen. Det ligger inga mattor i bagaget på 318is, vilket det ligger rejält i 323:an. Det är i alla fall min erfarenhet.


Ja så kan det ja ha varit minns faktist inte om det var med skuffen &så.

Dock så hade min 323 väldigt tunga dämpmattor i skuffen & de saknas i min is.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Micke Eriksson skrev:
Magnus K skrev:

Äsch, ingen sport då juh...

Mvh
Mangan


Jag drömmer fortfarande mardrömmar om 924'an och då var det ändå väldigt lite jag hjälpte till med på den



_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



[OT-läge]
Andreas Lidström skrev:
Micke Eriksson skrev:
Jag drömmer fortfarande mardrömmar om 924'an och då var det ändå väldigt lite jag hjälpte till med på den

Well, det var nog dagens understatement., det var ju några långa kvällar som ni var där ute....
Spännande att din bil är förskonad iaf! Själv ska jag ut och jaga mer rost i veckan...

Mvh
Mangan
[/OT-läge]

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Magnus K skrev:
[OT-läge]
Andreas Lidström skrev:
Micke Eriksson skrev:
Jag drömmer fortfarande mardrömmar om 924'an och då var det ändå väldigt lite jag hjälpte till med på den

Well, det var nog dagens understatement., det var ju några långa kvällar som ni var där ute....
Spännande att din bil är förskonad iaf! Själv ska jag ut och jaga mer rost i veckan...

Mvh
Mangan
[/OT-läge]


Men vi, jag iaf, hade förbaskat kul och skulle inte velat ha det ogjort.

/AL - Som medvetet inte lyft på mattan i sin is...den är garanterat inte så fin som Mickes.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Nu är den regbesiktigad med buren (efter lite om och men...)

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Micke Eriksson skrev:
Nu är den regbesiktigad med buren (efter lite om och men...)


Jasså, gillade dom inte det?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:

Jasså, gillade dom inte det?


Var inne med den i fredags men då ville gubben prompt regga den som en standard rallybil Då får man visserligen köra med andra stolar och bälten samt lite andra lättnader men nackdelen är ju att man enbart får köra den till/från tävling/träning Å det ville såklart inte jag!

Regbes avbröts då och jag ringde naturligtvis SBP's HQ och mkt riktigt kan man regga den med bur utan konstigheter tack vare att det inte var några nya fästpunkter för stolarna samt originalbälten osv! Efter det skrev jag ut informationen om BTG's M3'a från vägverket och tog med den till besiktningsmannen idag. När han hade blivit motbevisad så gick han ut till bilen och ryckte lite grann i tvärstaget vid dörren och konstaterade: "Jaha, staget här sitter såpass långt ner och då går det bra att regga den på detta viset"....
Ja vad ska man säga...

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8318



Micke Eriksson skrev:
Efter det skrev jag ut informationen om BTG's M3'a från vägverket och tog med den till besiktningsmannen idag. När han hade blivit motbevisad så gick han ut till bilen och ryckte lite grann i tvärstaget vid dörren och konstaterade: "Jaha, staget här sitter såpass långt ner och då går det bra att regga den på detta viset"....


ööhhh...jaha, går det att göra? Jamen va kul!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Nu är bilen dessutom kontrollbesiktigad till 2009 thumbs up


BTG skrev:

ööhhh...jaha, går det att göra? Jamen va kul!


Jajjamensan Bara att gå in här --> https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_11.asp och knappa in valfritt reg nr.


Edit: På motorvägen hem så lossnade dropplisten på förarsidan så om någon har en svart sådan liggandes så är jag spekulant

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Micke Eriksson skrev:


Edit: På motorvägen hem så lossnade dropplisten på förarsidan så om någon har en svart sådan liggandes så är jag spekulant


Tyvärr inte...jag tapapde min när jag körde ner bilen i garaget... >

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag tappade vänstersidans dropplist i lite högre fart en gång. hittade aldrig på den, men det spelade nog ingen roll då den förmodligen sett ut som en åtta om jag hittat den.
Den satt lite halvtaskigt mitt på a-stolpen minns jag så det blev väl vindfång där.
Minns även att jag kollade pris på en ny och valde att leta begagnat men hittade ingen svart.

Trots det gick bilen helt ok på banan thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Länge sedan man uppdaterade denna tråden men det betyder inte att det inte har hänt något under vintern Bland annat har motorn fått oljekylning och ett nytt styrsystem är inkopplat samt uppstartat thumbs up

Istället för låta tillverka en adapterplatta för dyra pengar modifierade jag original oljefilterhållare enligt Mickes fulmetod, modell cut'n'weld Kostade totalt 120 kr för två st färdiga aluminiumanslutningar och sen lite svetsarbete Enda nackdelen är att det blir bökigare att byta generatorremmen




Slakt av den gamla motorkabelhärvan, gäller att hålla tungan rätt i mun och inte kapa bort alltför mkt Många kablar blir det...

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



thumbs up

Vad bidde det för sprut då?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105



För oss som inte vet eller förstår riktigt hur original oljefilterhus är uppbyggt, hur blir flödet genom kylaren?


Kyls ALL olja hela tiden? Blir det termostatstyrt på nåt vis? Får inte riktigt ihop hur oljans flöde blir genom filter o kylare där... Jag får det till att filtret och kylaren sitter parallella med varandra, alltså får du in ofiltrerad olja i motorn?

_________________
Peter Sternersson
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
thumbs up

Vad bidde det för sprut då?


Länge var jag inställd på VEMS men sen blev det ett Autronic SM4 i slutändan

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Peter_1982 skrev:
För oss som inte vet eller förstår riktigt hur original oljefilterhus är uppbyggt, hur blir flödet genom kylaren?


Kyls ALL olja hela tiden? Blir det termostatstyrt på nåt vis? Får inte riktigt ihop hur oljans flöde blir genom filter o kylare där... Jag får det till att filtret och kylaren sitter parallella med varandra, alltså får du in ofiltrerad olja i motorn?


Den undre anslutningen sitter på ledningen som kommer ifrån pumpen, där går den ut till kylaren och sedan in tillbaka i filterhuset. Där renas den sen igenom filtret innan den kommer in i motorn. Givetvis måste man plugga originalinloppet till filterhuset annars får man ju inget flöde genom kylaren. Ingen parallellkoppling och ingen ofiltrerad olja in i motorn

Det sitter ingen termostat där nu men jag tänkte prova såhär först och ser jag att den går för kallt (har monterat oljetempmätare också) så får jag helt enkelt sätta dit en.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105



Micke Eriksson skrev:
Peter_1982 skrev:
För oss som inte vet eller förstår riktigt hur original oljefilterhus är uppbyggt, hur blir flödet genom kylaren?


Kyls ALL olja hela tiden? Blir det termostatstyrt på nåt vis? Får inte riktigt ihop hur oljans flöde blir genom filter o kylare där... Jag får det till att filtret och kylaren sitter parallella med varandra, alltså får du in ofiltrerad olja i motorn?


Den undre anslutningen sitter på ledningen som kommer ifrån pumpen, där går den ut till kylaren och sedan in tillbaka i filterhuset. Där renas den sen igenom filtret innan den kommer in i motorn. Givetvis måste man plugga originalinloppet till filterhuset annars får man ju inget flöde genom kylaren. Ingen parallellkoppling och ingen ofiltrerad olja in i motorn

Det sitter ingen termostat där nu men jag tänkte prova såhär först och ser jag att den går för kallt (har monterat oljetempmätare också) så får jag helt enkelt sätta dit en.


Mycket smart och enkel lösning... Hoppas du inte blir sur om jag totalt kopierar den
Ett litet termostathus lär man väl alltid kunna hitta att köpa eller bygga om det är så.

_________________
Peter Sternersson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 turbo *såld*
<<   1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16   >>
4 besök senaste veckan (109955 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande