Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo Amazon -1962 (Broman's Amazon)
<<   1, 2, 3, 4 ... 21, 22, 23   >>
32 besök senaste veckan (229129 totalt)
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776


Trådstartare
Roger D. skrev:
det blir ju inte helt tosigt

men är det verkligen så bra med glaskopp på tryckregulatorn? är väl inte godkänd för race har jag för mej att jag har läst på kg eller misab..



Har ingen aning om den är godkänd för rece eller inte. Men den har nog gått någon rallytävling.. Sen är bygger jag bilen för egen njutning

Trevligt med glada komentarer

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776


Trådstartare
Nu har jag skissat upp mina fyrlinks plattor, inte vackra med för hoppningsvis funktionella. Men jag är lite osäker på vilken dimension på bultarna sfro kräver (till stagen som sitter monterade i axeln). Har iallafall gjort hål för m12 (8.8) på rintningarna. Någon som vet om det duger eller behöver man gå upp på m14-m16?

Skulle gärana villja ha lite kommentarer på dessa om dom duger eller inte. (Har aldrig gjort några förr..) Kommer att tillverka dom i 4mm plåt.

Ritningar..

Kaross platta


Axel platta

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776


Trådstartare
Var iväg i verkstan igår och tillverka plattorna, en massa borrand blev det.(Bilder kommer). Så nästa steg blir att rita och tillverka stagen som skall hålla i allt. Så"får jag väll ta ett kraft tag och montera ner den befintliga axeln.


_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3222



gillar inte riktigt karossplattan, jag har fått lära mej genom alstons chassibok att man vill ha detta stuk
http://www.neverliftracecraft.com/images/NLRC033.jpg

men dina funkar säkert

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776


Trådstartare
Magnaten skrev:
gillar inte riktigt karossplattan, jag har fått lära mej genom alstons chassibok att man vill ha detta stuk
http://www.neverliftracecraft.com/images/NLRC033.jpg

men dina funkar säkert



Jo, dom kanske är bättre. Enda skillnaden vad jag kan se skulle vara att man kan "justera" lägena på stagen utan att skruva på längden på dom.. Med det är väll bara en mer bekväm sak?. Sen ser det inte riktigt ut som man skulle kunna få dessa stag parallela med varandra?

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776


Trådstartare
Här kommer bilderna på plattorna.. Få se om jag skall använda mig av dessa kaross plattor eller om jag helt enkelt gör ett par nya liknande dom som "Magnaten" tipsade om.


Plattorna ligger på bilderna ihop punktade parvis för att få exakta hål. Samt att axel plattan skall "snekapas" i hörnen.

Bilder

Karossplattan


Axelplattan


Båda

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776


Trådstartare
Nu har jag "test monterat" axelplattorna. Och sen har jag försökt att få loss bakaxeln men den sitter som sten.. Så jag har dränkt alla bultar i rostlösare (nytt försök imorrgon ), till och med fälgen satt som sten..


Bilder


Axelplatta

Översikt

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776


Trådstartare
Nu har jag lyckats monteraner bakaxeln Så nu finns det plats för "nya" axeln och infästningar. Så nästa (stora) steg bilr förmodligen att montera fjäderskålar,fäste till stötdämpare och fästet i karossen. Så lite mer tillverkning på g..


Bilder










_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776


Trådstartare
Så nu har man fått ut tjejen åi garaget en stund.. Så nu är fjäderskålarna och fjädrarna ren gjorda och målade.


Bilder

Rena

Målade och fina

Fjädrar

och så lilla husmusen som titta fram

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
pingu
Visby
Här sen Aug 2005
Inlägg: 32



Går ju framåt broman!

Fan detta måste du ju hinna klart med till sommaren!

börjar ju få iordning på bimmern nu, så kan vi ju rejsa sen

_________________
Ulf Gudmundsson

BMW 528i m-pkt -85
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776


Trådstartare
pingu skrev:
Går ju framåt broman!

Fan detta måste du ju hinna klart med till sommaren!

börjar ju få iordning på bimmern nu, så kan vi ju rejsa sen


Jo då, sakta men säker ..

Till sommaren blir det nog inte klart.. Nästa sommar med lite tur.. Till dess får jag rejsa med 144:an Den kommer du nog ändå ha problem med att hinna med.

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776


Trådstartare
Idag så var jag förbi järnhandeln och köpte en lite bit rör. Som sen jag svetsade fast på nya axeln som i sin tur håller fast fjäderskålen.


Bilder:










_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776


Trådstartare
Nu har jag ritat en ny "kaross" platta.. Tro att den skall bli mer lik den som "Magnaten" tipsa om. Få se om man får möjlighet att tillverka i helgen...

Ritning

Dom fem övre hålen förskjuts 5 mm i sidled..



Kommentarer/förslag?

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776


Trådstartare
Blev ingen tillverkning ihelgen. Så jag fortsatte med ritningar och mätningarna.

Så här kommer ett par bilder på stagen som skall hålla bakaxeln på plats. Har inte måttsatt dom ännu. Så nu iveckan skall det införskaffas bussingsmatrial mm för kommande tillverkning.

Bilder




_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776


Trådstartare
Har punktat fast plattorna på axeln idag (och för hoppningsvis på rätt ställe ). Tänkte test montera axeln sen med alla plattor punktade så att man vet att dom kommer rätt.. Lättare att få loss om det blir fel.. Så nu e jag väldigt sugen på att för resten gjort så att man kan få montera..


Bilder

















_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Roger D.
Hallandsåsen
Här sen Jan 2006
Inlägg: 86



det blir nog bra det där

usch jag får sluta titta på alla amazon bygget runt om på internet. måste bli klar med min 142 innan jag tar hand om min amazon..

_________________
Roger Dahlén

Min älskling är 40år gammal och har ett hjärta av gjutjärn!
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776


Trådstartare
Har väll inte hänt så mycket, men en massa små pill hela tiden. Mäter o tänker på allt som skall till.. Blir förmodligen en sväng till järnhandeln imorrgon så att man kan börja lite smått med stagen...

Har även börjat små skissa på avgasystemet skall försöka få till ett ordentligt denna gången. Har tröttnat på att det ligger o bankar i golvet och skrapar i marken... Så tanken är väll igentligen att stummontera allt med en flexmuff mellan grenröret o resten av avgassystemet...

Fick lite färg på en burk iallafall


_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776


Trådstartare
Halloj o hej. Här kommer en lite uppdate..

Idag så har jag börjat att fixa till lite ny plåt till insidan på sparklådan som är rostig.. samt att jag suttit och rättat till alla celler i kylaren, som någon gång i livet fått sig en kyss av fläkten thumbs down

Så var jag i järnhandeln o tänkte köpa lite grej till 4link bygget.. Men dom hade inget på lager, men dom skulle höra av sig på måndag.. O dyrt lät det som.. Ingen som vet var man billigt kan få tagi gängstav m20 8.8 höger o vänster gängat?

Få se hur mycket jag hinner med på amazon i veckan.. Skall börja rost laga en traktor imorrgon (Peugeot 309
) o sen får jag ge mig i kast med garageporten som nästan blåste bort i nättras..

Bilder

Plåt som skall bytas

Ny plåt

Hum... skall det se ut så här?



Porten...

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776


Trådstartare
En liten snabb uppdate..

Har inte hänt så mycket. Då det varit lite annat på g. Har iallafall hunnit med att fixa till dom nya kaross plattorna o så var jag på posten och hämtade ut "1 meter ren manlighet ".

Bilder









_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776


Trådstartare
En lite update

Har åter upp tagit arbetet på amazon efter lite andra små projekt som kommit ivägen. Fick med tjejen ut i garaget så jag skickade inte henne under bilen med en pensel och en burk färg så nu är utrymmet för bakaxeln målat o fint. Passar på nu när det är lätt att komma åt, även tanken fick sig en skvätt färg på undersidan. (Bilder kommer när jag hittat batterierna till kameran... farligt att städa rummet...)

Sen har jag varit runt o letat efter vänstergängad gängstav för att kunna bygga bakaxel-stagen "justerbara på plats" men det är tydligen ett väldigt dyrt och säljs bara i jätte förpackningar.. Så då får jag leva med att plocka ner stagen när dom behövs justeras, o lägger dom pengarna på något mer behövligt. Men som sagt när tillfälle ges så skall jag försöka tillverka bakaxelstagen, har ju 1meter delrin som ligger o väntar på svarven.


Planer för morrgon dagen är igentligen bara att åka till järnhandeln och byta min tredje vinkelslip i detta projekt, och sen vidare till garaget och få karossplatorna på plats.

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



KS_Wolfman skrev:
Sen har jag varit runt o letat efter vänstergängad gängstav för att kunna bygga bakaxel-stagen "justerbara på plats" men det är tydligen ett väldigt dyrt och säljs bara i jätte förpackningar..

Hur lång gängstång behöver du och vilken storlek? Jag har en M10-vantskruv i min hand just nu och den är ju både höger- och vänstergängad. Längden på den gängade delen är 70mm och det finns en tillhörande låsmutter. I värsta fall kanske du kan svetsa ihop den med någon annan gängstång.
Vantskruven har jag köpt på Biltema för runt 80 spänn.

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo Amazon -1962 (Broman's Amazon)
<<   1, 2, 3, 4 ... 21, 22, 23   >>
32 besök senaste veckan (229129 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande