Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 E30 Mtech1 -86 Banbil Mot 2,8liter! Ljudklipp sida35
<<   1, 2, 3, 4 ... 34, 35, 36   >>
4 besök senaste veckan (122544 totalt)
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342


Trådstartare
Stoltan skrev:
Rsjerry skrev:
Idag när jag skulle smälla ihop fjäderbenen fram stötte jag på patrull! Låsringarna som man skruvar i fjäderbenet över stötdämparen så att stötdämparen är låst passar inte på konidämparna

Dom är för smala för konidämparna så dom går ju alltså inte att dra i fjäderbenet när stötdämparen är på plats

Finns det nya att få tag på som passar mina konidämpare eller ska jag svarva upp dom gamla??


För mig passade det på en gång.
Har du någon bild som beskriver ditt problem för jag förstår inte vad det är som krånglar?


Jag tror problemet är att mina gamla dämpare med tillbehör är till dom smala fjäderbenen och därför passar det inte Dom nya konidämparna fyller ut fjäderbenen men det gör inte dom gamla dämparna!
Jag lät farsan sätta svarven i dom så nu får vi se i morgon bitti om det passar

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6572



Har du köpt dämparna nya? Alltid när jag har köpt dämpare så har det följt med nya sådana muttrar då de är olika beroende på dämparnas utformning.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342


Trådstartare
Figgz skrev:
Har du köpt dämparna nya? Alltid när jag har köpt dämpare så har det följt med nya sådana muttrar då de är olika beroende på dämparnas utformning.


Köpte nya men fick inte med såna muttrar

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342


Trådstartare
Idag fortsatte jag att riva ner bakvagnen för byte till delrinbussningar! Stod i valet och kvalet att inte byta annat än diffbussningen men då hade jag säkerligen ångrat mig i efterhand!

En kedja är ju inte starkare än dess svagaste länk:)

Gamla tråkiga diffen förpassad till skamvrån!





Pallbocksräcer deluxe;)
Jag fick lägga under betongplattor för balkarna sitter ju så högt upp! Innan stod pallbockarna mot bakaxelbalken men det ska ju ner på golvet nu!



Fjäderbenen fram avvaktar jag med tills jag får tag i rätt muttrar! Det passar efter att jag svarvade dom men kolvstången är mycket smalare på dom nya dämparna så det blir ett "tomrum" mellan mutter och kolvstång så där kommer det ju samlas grus och bli allmänt skitigt! Det gillar vi inte så nya muttrar ska snokas reda på!

Idag har jag även rivit ner avgassystemet för det sitter ju i vägen för bakvagnen! och j*vlar vad fint det är med rostfritt och konade anslutningar! Samtliga muttrar och rör lossade som om dom var åtdragna för 10 minuter sedan!

over and out!

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342


Trådstartare
Då har jag precis beställt en komplett uppsättning delrinbussningar till bakvagnen! Tror jag har bytt ut allt som kan flexa i chassiet Har jag missat något så får ni gärna fylla i!

Krängningshämmare har jag iofs inte beställt värre!!

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342


Trådstartare
Idag blev det inget mekat då jag var en runda på krogen igår:)

Men farsan har varit snäll och blästrat och målat viscodiffen och bromsoken! oken har dick bara fått grundfärg på sig!











I veckan får jag mässingsbussningarna till oken och då åker dom i och sen ska dom lackas röda!

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342


Trådstartare
Idag kom bussningarna till bromsoken:)



Bussning på plats!


Nylackat ok! Dock var jag dum och lackade innan jag satte dit busningarna så nu efteråt måste jag lacka om då skitfärgen från biltema knappt tålde att man tog kort på den:/






Denna apsnygga bilden har jag skickat iväg och förhoppnings kan dom läsa ut det som behövs för att jag ska få rätt låsmutter!

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Folxam, som i ett PM skrev:
Skulle du kunna mäta brickorna ovanpå bussningshållarna till silentblocken?
När jag bytte på min visade det sig att de saknas!!
om det bara är plana brickor borde det vara simpelt att svarva till ett par ...

De brickor jag menar är #12 på denna bild:



Placeringen av #4 vore bra att veta, är det verkligen "bulan" uppåt?

EDIT : ÄH!! realoem bråkar med "hotlinking" ... nu fungerar det bättre ...

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342


Trådstartare
Nu gick det bättre

Förhoppningsvis får jag ner allt som har med bakvagnen att göra i helgen och då kollar jag hur det sitter! Håll utkik i tråden på söndag så har jag nog svar

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



det låter bra det!

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342


Trådstartare
Då är bakvagn nere i molekyler Gick riktigt smidigt, blir nog inte lika kul att få bort dom gamla silentblocken

Jag återkommer i morgon kväll med mått på brickan Folxam

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342


Trådstartare
Då var silentblocken ett minne blott! Tigersåg och mejselhammaren och 120% våld satte punkt för dessa tråkiga och mjuka bussningar:)

Så här kan det se ut efter mycket våld och relativt lite svordomar!!



Jag fick även ur bussningarna till bärarmarna på ena sidan men sket i att fota mer trasiga bussningar!!

Bakvagnsbalken ska blästras och målas till helgen och även det sista bromsoket skall göras klart!

Väntar otåligt på att få skruva ihop bilen igen och få ner den på marken så man kan känna hur stumt chassiet har blivit!

Mvh Jerry

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8361



Rsjerry skrev:
Då har jag precis beställt en komplett uppsättning delrinbussningar till bakvagnen! Tror jag har bytt ut allt som kan flexa i chassiet Har jag missat något så får ni gärna fylla i!

Krängningshämmare har jag iofs inte beställt värre!!


Eftersom du ninte är rädd att skruva och verkar ha verktyg som klarar det mesta skulle jag tipsa om www.millway.se och det kit som gör att du kan ställa bakvagnen. Det är excentriska bultar som i brickor som ersätter standardöronen på balken gör bakvagnen ställbar.

Ang. hämmare så är det tyvärr det som iaf på min bil gjort enskilt störst skillnad. Mao se om du kan hitta några bra hämmare...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342


Trådstartare
BTG skrev:
Rsjerry skrev:
Då har jag precis beställt en komplett uppsättning delrinbussningar till bakvagnen! Tror jag har bytt ut allt som kan flexa i chassiet Har jag missat något så får ni gärna fylla i!

Krängningshämmare har jag iofs inte beställt värre!!


Eftersom du ninte är rädd att skruva och verkar ha verktyg som klarar det mesta skulle jag tipsa om www.millway.se och det kit som gör att du kan ställa bakvagnen. Det är excentriska bultar som i brickor som ersätter standardöronen på balken gör bakvagnen ställbar.

Ang. hämmare så är det tyvärr det som iaf på min bil gjort enskilt störst skillnad. Mao se om du kan hitta några bra hämmare...


Hmm jag har funderat en del på det kitet faktiskt! Men tror jag sparar det till nästa vinter! Måste ju ha fila lite på chassiet inför 09 också

Kränghämmare ryms inte i budgeten nu så det får också bli till 09
Tror bilen redan är snabbare än vad jag är

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8361



Rsjerry skrev:
Tror bilen redan är snabbare än vad jag är
Det är säkert inte sant - men det är rätt inställning!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342


Trådstartare
BTG skrev:
Rsjerry skrev:
Tror bilen redan är snabbare än vad jag är
Det är säkert inte sant - men det är rätt inställning!


Vi får se

Idag fick jag ett efterlängtat brev i postlådan! Mina låsmuttrar från stötdämparexperten kom lagom till helgen så i morgon kan jag smälla ihop fjäderbenen fram:) Förhoppningsvis ska dom här passa... :o



bilduppladdningen på geting laggar totalt ikväll så det blir en stor bild!

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
bmw_e30
Norrköping
Här sen Jan 2007
Inlägg: 7



Ang Konidämparna så står det faktist i konis produktkatalog att det ska vara större låsmuttrar o dom finns i Bmws originalsortiment:) tro det eller ej... Men jag köpte mina muttrar på bmw!

_________________
Pierre Johansson
325 -89
525 im -01
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342


Trådstartare
bmw_e30 skrev:
Ang Konidämparna så står det faktist i konis produktkatalog att det ska vara större låsmuttrar o dom finns i Bmws originalsortiment:) tro det eller ej... Men jag köpte mina muttrar på bmw!


Se där ja! Men pelle på stötdämparexperten fixade muttrar till mig utan kostnad som passade thumbs up thumbs up thumbs up

Bra service thumbs up thumbs up

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342


Trådstartare
Det har hänt lite idag med!

Bakvagnsbryggan blästrad och grundmålad!



Så här bra passade dom gamla låsmuttrarna!



Lite skillnad på gamla och nya muttrarna:)



Det här verktyget lossar man kapskivorna på vinkelslipen med, efter lite våldande med storsläggan och filmaskinen funkar det även att dra åt gula konis i e30 fjäderben!



Man kan nästan tro att verktyget är gjort för detta ändamål!



Här är ena fjäderbenet ihopskruvat med coiloverkitet, racefjäder och ställbar topplagring för camber och caster! Mysiga grejer!


_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342


Trådstartare
Hur dränerar jag bromssystemet från gammal olja??


_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Rsjerry skrev:
Hur dränerar jag bromssystemet från gammal olja??



öppna alla nipplar. sätt tryck i behållaren (lågt) fånga upp vätskan i lämplig behållare. akta lacken

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 E30 Mtech1 -86 Banbil Mot 2,8liter! Ljudklipp sida35
<<   1, 2, 3, 4 ... 34, 35, 36   >>
4 besök senaste veckan (122544 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande