Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 -71 (2,2L motor)fortsättning på motorbygget
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (50503 totalt)
Avregistrerad (0112)

Här sen Apr 2004
Inlägg: 373



Ja jag undrade var den lille oranga blev av. Den læt ju gott forra året! =).
Min blev inte heller klar men nu ær det næra (som jag brukar sæga! ;-)
Fick kora B7:an istællet *hmm*

Mvh Michael
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460


Trådstartare
skrev:
Ja jag undrade var den lille oranga blev av. Den læt ju gott forra året! =).
Min blev inte heller klar men nu ær det næra (som jag brukar sæga! ;-)
Fick kora B7:an istællet *hmm*

Mvh Michael


Men B7 är väl inte helt fel Den 10 oktober kan du nog få höra den om du kommer till mantorp.
Bromsarna är nu klara. Det som återstår är att fylla på bromsvätska samt köra den till verkstan för luftning, sen ska det komma en kille som håller på mycket med bl.a rallycross bilar för att ställa in förgasare och motorn samt att han har beställt längre trattar och filter än dom 40mm jag körde med förra året.


_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460


Trådstartare
Som vanligt så fungerar ju inget som jag tänkt mig När bromsarna och kopplingen skulle luftas i helgen så lyckades man inte få ur luften. Han hade provat med att både trycka och suga ut bromsvätskan utan att få någon bromsverkan Antagligen beror det på att jag vänt huvudbromscylindern 45 grader ungefär så att påfyllningsrören pekar uppåt nu, kan det stämma? Kopplingen trodde han att man behöver justera längden på armen som är fäst i pedalen, så jag får ha mattan borta till nästa gång jag ska köra in bilen så att han kommer åt att juster (jag la märke till att den nya cylinderarmen var lite kortare än den gamla, men trodde inte det var så noga).

Just nu funderar jag på att kopiera Lennart på 02-depån's lösning med att göra en platta att fästa huvudbromscylindern där servot sitter orginal, då kan jag behålla original bromskontakten. Ska hämta hem bilen imorgon(tisdag) och börja riva ner allt igen Känns som att skiten aldrig tar slut, men jag har bestämt att den 10 oktober ska den bara rulla, så att man får köra några meter innan snön kommer

Jag har anmält mig till licenstagning den 21 Augusti på Mantorp nu, så finns det plats kvar och jag får min licens så är ju chansen stor att man kan köra på mantorp sen om jag så ska behöva köra med bruksbilen

/Ricke

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460


Trådstartare
Det har inte hänt så mycket med 1602:an annat än att jag har plockat bort pedalstället igen samt börjat rita upp mall till adapter plattan som ska sitta mellan bromscylindern och fästet vid torpedväggen. Trattarna bör vara hemma nu och skulle väl bli ca:60mm långa trodde han som ska ställa in motorn åt mig.

Idag den 15/8 så köpte jag dock en ny liten leksak som nog kommer få smaka på lite bana på fredag den 21/8 på Mantorp Park då jag nog ska ta licens, har dock inte fått svar än om det fanns plats kvar.

Lite bilder då på min 328 -98 med M-paket och svart innertak från fabrik



Ursäkta OT

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460


Trådstartare
Nu har man äntligen licensen fixat Så nu kan man ge sig ut bland dom stora grabbarna
Tyvärr så regnade det hela tiden på Mantorp så det var väldigt halt när vi skulle köra, vilket resulterade i lite gräsklippning men bilen klarade sig och man fick ju en fint minne med sig hem i form av gräs över hela bilen . Vi fick dock lära oss lite spårval för både torrt och blött vilket kan vara bra om man ska köra den 10/10. Totalt så körde vi ca: 10mil på banan, så det blev ju en bra träning

Nu måste man bara ta tag i 02:an så att man kan köra den rediga rejsbilen på mantorp

Lite bilder från Mantorp Park...


_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460


Trådstartare
Har börjat känna lite sug efter att modifiera 328:an lite nu och undrar om nån vet om dessa coilover ben är nått att satsa på? Är ju alltid svårt att hålla fingrana i styr Har beställt Rieger Cup spoiler + nya vita blinkers då original sitter fast med ståltråd av förra ägaren
http://askas3046.dedic35.kontrollpanelen.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik. . . . .

Ang. 02:an så har jag lagt en beställning på vattenskärning utav en adapterplatta till huvudbromscylindern nu, så hoppas den + bussningarna från bmw kommer nästa vecka så att man kan börja montera ihop skiten igen! Trattarna till insuget har kommit nu, så dom ska hämtas nu i veckan.
Denna gången ska det ju fungera då det sitter nästan på original plats förutom att bromscylindern är flyttad bakåt ett par cm..... Få hoppas att vi får ordning på motorn sen så att det går att köra på Mantorp den 10 oktober annars fungerar ju 328 bra thumbs up

Bilder kommer så fort det har kommit hem nått nytt!

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460


Trådstartare
Tänkte lägga upp en uppdatering så här i mellandagarna
Jag har monterat en rostfri platta för att fästa huvudbromscylindern där bromsservot satt innan. Hoppas nu att detta fungerar Så fort det har blivit bättre väglag så ska jag flytta bilen från varmgaraget där den har varit i vinter till ett större garage där jag kan montera pedalstället + nya bromsrör.



Till sist vill jag önska alla på Rejsa Gott Nytt År!!!

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460


Trådstartare
Har inte hänt så mycket sen sist jag skrev, men nu börjar suget komma tillbaka med att skruva ihop 02:an igen Det jag gjort sista tiden är lite blästring av 13" plåtfälgarna, dock inte så intressant att visa Ska nästa vecka beställa lite nya saker hos BMW till pedalstället som är lite slitet bl.a gummit runt dragstången till bromspedalen. Hittade lite bilder från BMW CS/SC träffen 2008 på Ring Knutstorp som andra har tagit på min bil....
Lite OT då: Till 328 har jag samlat på mig lite saker för att kunna köra lite bättre på bana med den också Bl.a 330 bromsar fram, K-sport coilovers + Yokohama Advance A048 R-däck till 17" M3 fälgarna.




Mera bilder kommer nog snart då det kommer att fixas en del med både 02:an och 328:an nu

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Carnesköld
Nyköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 451



Fina bilder, skönt med lite motivationshöjande bilder så här i midvintertid.

_________________
Niclas Carnesköld

Kulbil: BMW 635 B9
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890



Hur går det med 02:an Ricke?

//Micke

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460


Trådstartare
Ja under 2010 hände det tyvärr inte mycket med 02:an.... Bromsarna fungerar nu och det jag håller på med just nu är att få ordning på tändningen igen då jag har monterat Hot spark brytalösa system. Så fort snön är borta ska bilen iväg för montering av trattar samt översyn av motorn. Har föresten sålt 328:an nu och köpt en 330 E46 istället som ska få dra 02:an till banorna har även köpt ett 1400kg Biltransportsläp.

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890



Ricke_1602 skrev:
Ja under 2010 hände det tyvärr inte mycket med 02:an.... Bromsarna fungerar nu och det jag håller på med just nu är att få ordning på tändningen igen då jag har monterat Hot spark brytalösa system. Så fort snön är borta ska bilen iväg för montering av trattar samt översyn av motorn. Har föresten sålt 328:an nu och köpt en 330 E46 istället som ska få dra 02:an till banorna har även köpt ett 1400kg Biltransportsläp.


Du kör med Tii fördelare va? om du inte får ordning på tändningen kan det vara att Tii fördelaren har en felaktig tändkurva. Gör som jag gjorde, köp en fördelare från en E21 och sen skickar du den till Roland på Ronwill på Gotland och skriver specen på din motor. Sen bygger han om den så den passar just din motor/användningsområde. Kostar runt 1200 spänn och det är det klart värt!
Jag har förresten oxå Hot Spark...har hört både och om dom. Vissa säger att det inte klarar högre varv...men vi får se hur ditt fungerar sen:) Jag har inte kunnat prova än men till våren ska det gasas
Skoj med nya dragbilen!
Vad r det för översyn du ska göra av motorn?

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460


Trådstartare
Kan ju vara som du säger om fördelaren...Det är en Tii fördelare. Skicka gärna ett Pm om hur jag får tag i killen på gotland
Det jag ska göra med motorn är att vi ska kolla inställningen på kam m.m(p.g.a av oljud) har dock hört att 304 graders ska låta en del, men är rädd för att det kanske kan vara ramlagren.
sen blir det självklart ny olja och filter i motorn.

Ja 330 är ju inte fel ska fixa lite med den också i vår bl.a dragkrok och nya bromsar måste på! Har redan bytt blinkers glas.

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460


Trådstartare
Jag har nu köpt en bromsad 323 diff komplett med divaxlar och allt. Jag undrar då hur man ska göra för att det ska passa på en 02:a utan breddare? Har läst att e21 diffen är ca 20 mm smalare totalt och att man då ska ha 02:ans drivaxlar och 323:ans flänsar kan det stämma? Har också hört att spårvidden blir lite bredare med e21 bakvagn? Det är riktigt trångt idag med 15" fälgarna på min bil så jag vill ju inte ha bredare bakvagn då jag måste bredda skärmarna isf

Alla tips och gärna bilder på ombyggnader av 02:or tas gärna emot

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460


Trådstartare
Edit: Har löst problemet nu Diffen ska in i januari till JMB optimering för renovering och ev. Ombyggnad till 40% bromsverkan.

Toppen är nu inlämnad för översyn då vi tror den läcker Två toppar är inlämnade dels en E12 2,0l topp och sen den E21 2,0l topp som suttit i bilen, så får vi se vilken som är bäst att bygga på. Funderade ett tag på att köpa ny specialslipad kam, men kör nog vidare med schrick 304 kammen. Under sommaren försökte vi ställa in motorn, men den ville inte gå rent riktigt, men gick ju riktigt fint ändå upp till 7000rpm , tror dock inte sbp skulle gilla avgasvärderna, så den blev inte besiktigad i år heller... Till 2012 ska det dit 323 slutväxel och då ska även motorn förhoppningsvis fungera till slut! Har också fått hem två nya sparco sprint V stolar
Bilder kommer nog snart.....

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460


Trådstartare
Dags för en liten uppdatering så här i mellandagarna Har nu monterat i två nya Sparco Sprint stolar samt plockat ur toppen och slutväxlen(diffen). Tanken är att renovera 323 diffen runt den 20 Januari och då använda original utväxling från 1602:an d.v.s 4,11:1. Funderar även på om man ska slipa om ramperna så att man får 40% bromsverkan istället för 25% som det är original, vad tror ni behöver man det? Bilen kommer ju bara gå bana och R-däck ska på till nästa år är det tänkt.







original 1602 diffen

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Jag tycker du ska uppgradera till 40% bromsverkan. Det funkar garanterat på bana. På min bil bettar det i med bägge bakhjulen sedan jag fick min klump uppgraderad.
Det går ett par tävlingsbilar med denna uppgradering på banorna i Sverige.

_________________
/Anders C
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460


Trådstartare
Jo det kan nog vara smart när man ändå håller på, även om det kostar ca: 5000:- mer.

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Jag lämnade två klumpar till 02-depån, en e21 med broms och en 1602-klump med rätt utväxling. Lennart kombinerade dessa två + tre nya lameller, lite blästring, nån packbox, nåt lager, maskinbearbetning, mm för totalt 6000:- Jag fick en e21-klump med 40% bromsverkan och 4,11:1 i utväxling.

_________________
/Anders C
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460


Trådstartare
Så nu är diffen inlämnad hos Magnus på JMB Optimering i Halmstad Receptet lyder: 4,11:1 i utväxling och 40% bromsverkan thumbs up Blir kul att äntligen få montera lite saker snart istället för att bara plocka ner saker från bilen.... Ny packbox till växellådan finns nu hemma då Getrag 245 lådan läcker lite vid axlen till växellänkaget som visst är ganska vanligt Har också köpt nya packningar och bultar till toppen...

Som ni kanske sett så är det lite ytrost på 3:ans cylinder, vad tror ni är bäst att göra med det? Kanske svårt att avgöra med endast en bild......

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Henke YZ
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 142



Kommer att bli riktigt bra med nya diffen thumbs up letar själv efter lamelldiff och 245-låda, men de verkar ju dessvärre inte växa på träd.
Gillar förövrigt verkligen din bil

_________________
Henrik Almroth

BMW 1602 -73 projekt
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 -71 (2,2L motor)fortsättning på motorbygget
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (50503 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande