Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 318(is) -89 M50B25 Anderstorp TPC PB 1.58.33
<<   1, 2, 3, 4 ... 44, 45, 46   >>
10 besök senaste veckan (247317 totalt)
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Impulshandlade mig visst en ratt med passande nav igår...

Bild från förrförra ägarens bil...

http://savarturbo.se/~peppe/MEDIA/SNYTMYTEN_2/IMG_3363.JPG

_________________
Peter Sternersson
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Jahapp... Inte hänt så mycket på senaste, har svarvat mig en uppsättning silentblock, varit o lämnat iväg mitt vevparti och block hos Hedströms. MYCKET kunnig gubbe som det verkar.
Ska lämna in toppen till honom också för planing samt fräsning av ventilsätena. Sen ska jag själv matchporta grenrör och insug, i övrigt ska ingenting göras med toppen. KAAAANSKE gröpa lite i förbränningsrummen om kompet visar sig bli för högt med dessa kolvarna.

Fått lite kalla fötter angående kolvarna från Ross efter Hedströms mer eller mindre sagt de var värdelösa.
Men vi göra en chansning iallafall.

_________________
Peter Sternersson
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Bonje som sköter kolvspecandet skickade detta idag.

Engine type BMW M42
Piston type FT, dome, hollow dome, rev dome Rev dome
Desired Compression ratio 10:1
Desired dome + valve pockets volume 6,5cc
Desired Compression Height if know 31,25mm
Finished bore size 85,0mm
Crankshaft stroke 81mm
Rod type and length Eagle 140mm
Cylinder head chamber cc 34,5cc
Gasket thickness 1,74mm Gasket volume= 9,87cc
Block deck height 211,75mm

Mitt originalkomp räknade jag ju fram var 9:1, med dessa kolvarna får jag 10:1 med toppackning för planade toppar, annars 10,3:1. TROR jag, är lite osäker med kompressionshöjden på kolvarna. Original har jag 30,7 och då vänder de precis vid blockplanet. Men nu kommer de ju vända 5,5 tiondelar ÖVER blockplanet. Vet inte riktigt om jag räknat rätt då. Någon som kan verifiera tros?
Bonje som sköter kolvspecandet skickade detta idag.

Engine type BMW M42
Piston type FT, dome, hollow dome, rev dome Rev dome
Desired Compression ratio 10:1
Desired dome + valve pockets volume 6,5cc
Desired Compression Height if know 31,25mm
Finished bore size 85,0mm
Crankshaft stroke 81mm
Rod type and length Eagle 140mm
Cylinder head chamber cc 34,5cc
Gasket thickness 1,74mm Gasket volume= 9,87cc
Block deck height 211,75mm

Mitt originalkomp räknade jag ju fram var 9:1, med dessa kolvarna får jag 10:1 med toppackning för planade toppar, annars 10,3:1. TROR jag, är lite osäker med kompressionshöjden på kolvarna. Original har jag 30,7 och då vänder de precis vid blockplanet. Men nu kommer de ju vända 5,5 tiondelar ÖVER blockplanet. Vet inte riktigt om jag räknat rätt då. Någon som kan verifiera tros?

_________________
Peter Sternersson
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Det går långsamt framåt, men det går iallafall framåt.

Var uppe i garaget idag och provmonterade min "nya" moccaratt. Blev väl rätt najs. Ihop med ett par moccahandskar jag hade liggandes kändes greppet helt superbt.

Började även gno lite med roterande stålborste på bakvagnsbalken, men det tog ju evigheter. Ska ta med mig balken, bärarmarna och fjäderbenen in på blästring i veckan som kommer. Så blir allt rent o fint.
Funderar lite på om man skulle pulverlacka grejorna också när man ändå håller på. Ska höra lite hur mycket extra det kan tänkas kosta.

Beställde även ett coiloverpaket från Raidopower nyss, K-sport med 80N/mm fram och 120N/mm bak.
Sved lite att föra över nästan 8000kr till deras bankgiro nu, men men, blir väl förhoppningsvis bra.

Har lurat lite på vinklarna i bakvagnen. Ska man skaffa ett sånt justeringskit med excentriska skruvar så man kan ställa lite. Eller blir det lagom cambervinkel bak i o med att bilen blir lite sänkt också?
Med delad bakvagn får man ju det på köpet liksom

_________________
Peter Sternersson
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Blev lite oväntat stressmek ikväll och igår. Phonic ville göra ett byte o få hela min gamla fram och bakvagn så kan kunde flytta sin nya kaross.

Så igårkväll rev jag ner bakvagnen. Var inga större lustigheter, slog loss lite skinn från ena pekfingret, och hittade ett par rosthål vid domkraftsfästena som ska fixas.

Idag fick jag hjälp då han var tidig hit, så vi rev ner hela framvagnen förutom balken då motorn fortfarande sitter i bilen.
Ska inte säga att det gick smärtfritt, för jag slant med kobenet o slog handen stenhårt ner i betongen. Tummen fick sig ett hål o blev svullen, o långfingret fick inte mer än 3 hål på olika sidor, blodet sprutade o Peter hade ont. Och har fortfarande. Men men, är huvet dumt får kroppen lida

Nu står bilen såhär iallafall...






Ska hänga ur motorn nån dag, o sen bygga klart min vagga så jag kan snurra runt bilen o rensa lite på undersidan o svetsa rost och lite förstärkningar är det tänkt.

I utbyte av Phonic fick jag kompletta 51mm fjäderben fram. Jag har redan så jag klarar mig, så dessa är till salu om någon vill uppgradera sig. Benen i sig ser väldigt fräscha ut, skivorna har väl dock sett sina bättre dagar. Bromsslangarna var nya också...





Har även bärarmar bak från en 323. Är för skivbromsar, enda som skiljer mot 325 är att hjullaget är ån millimeter mindre. Minns inte om jag har ok och hållare också...



1200kr för fram och 400kr för bak, 600kr om jag hittar ok och allt det också...
Skickas helst inte.

_________________
Peter Sternersson
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Tog ytterligare ett ryck ikväll när man ändå var lite varm o kläderna.



Här var det tomt!



Lite delar som blev över.




Måste säga att det är en grymt korkad konstruktion på kabelhärvan till motorn. Allt sitter inknökat i en liten plastlåda som går att lyfta typ 5cm, med 28 kontakter som göms därunder som man knappt kommer åt. Fick lossa insuget bit för bit för att få loss alla sladdar. Funderar på o bygga om på nåt vis med ett kontaktstycke en bit utanför motorn istället.

Ska riva ut lite inredning för o bli av med lite kilon nu, sen ska ett par armar till mina små vaggor byggas o skiten snurras runt.

_________________
Peter Sternersson
Citera
påsen
Älmhult
Här sen Mar 2006
Inlägg: 238



Riktigt nice Peter. Man får nog ta å följa detta

/Påsen

_________________
PÅSEN RACING

Robert Johnsson, Älmhult
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Japp! Denna blir väl förvisso inte lika extrem som den förra, men denna ska nog ligga lite bättre mot vägen än den förra häcken gjorde

o på tal om väghållning.

Fick svar från raidopower idag om mina K-sport coilovers.
Tydligen fanns det endast 60N/mm fram och 65N/mm bak att få.
På hemsidan står det typ att man får välja vilka fjäderhårdheter man vill.

Så antingen blir det att köpa med de fjädrarna och ha dem för typ gatkörning eller nåt, och sen komplettera med andra fjädrar från Millway. Frågade Raidopower om diametern på fjädrarna idag, får se om det är samma som Millway kan skaffa. Annars blir det nog att avboka och köpa D2 istället. Där ska det tydligen finnas mer att välja på vad jag hört.

_________________
Peter Sternersson
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5685



Peter_1982 skrev:
Fick svar från raidopower idag om mina K-sport coilovers.
Tydligen fanns det endast 60N/mm fram och 65N/mm bak att få.
På hemsidan står det typ att man får välja vilka fjäderhårdheter man vill.

Så antingen blir det att köpa med de fjädrarna och ha dem för typ gatkörning eller nåt, och sen komplettera med andra fjädrar från Millway. Frågade Raidopower om diametern på fjädrarna idag, får se om det är samma som Millway kan skaffa. Annars blir det nog att avboka och köpa D2 istället. Där ska det tydligen finnas mer att välja på vad jag hört.


Jag tror faktiskt att K sport är mycket dämpare för pengarna. Det finns en seriös bilbyggare som provat dessa på en E46 ban bil och han var nöjd. Priset är samma som det kostar att renovera vissa andra dämparmärken Han fick precis de fjädrarna han ville ha samt dyno för varje dämparkropp. Det handlar mer om vilja samt vad som ligger på hyllan tror jag. Skall du ha bilen bara till bana så beställ 100 fram och 120 bak istället. (antar att du skall köra med fjädern på originalplats bak). Fjädrarna på K sport är 60mm fram, dvs "standard" som du kan få tag på överallt, bak hoppas jag att de också åker med 60mm fjäder, men det kan vara typ original, dvs ballong typ och då bör du ändå byta till 60mm fjäder bak.

_________________
Patrik Skoog
Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 392



Spännande projekt och bra jobbat idag thumbs up

_________________
Peter Pileryd

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Varit bortrest hela helgen nu så det har inte hänt något riktigt spännande.
Dock har det mailats lite fram och tillbaka med Raidopower, så nu är K-sport coilovers beställda.
Blev 60N/mm fram och 65N/mm bak, annat hade de inte att erbjuda. Men innerdiametern var 62mm, vilket ju måste motsvara en 2,5" fjäder. Så det blir nog en beställning från Millway på några lämpliga fjädrar efter jul sen. Måste se lite vad som ingår i K-sportkittet, tveksam till att det sitter hjälpfjädrar o lite sånt, men det märker vi.

En liten snåljåpsfundering bara, 60N/mm fram, en längd på 140mm om jag förstått rätt, 10,5mm tråddiameter. Kan man inte kapa sig fram till de 80N/mm?

EDIT, hittade en formel för det hela nu.

((tråddiameter ^4)x1100)/((fjäderdiameter^3) x antal varv) = fjäderkonstant. Mått i mm ger kg/mm i konstant.

Räknade fram att det från början är 5,85 varv med 60N/mm.
och för att få 80N/mm med de fjädrarna skulle det bli 4,39varv. Alltså om jag kapar bort 1,5varv, eller ca 35mm borde jag vara hemma

Då blir fjädrarna ynka 105mm höga, detta blir lite för lite kanske eller?

_________________
Peter Sternersson
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Svängde inom garaget påväg hem från jobbet.

Provade mina nya bromsslangar, verkade passa fint. Dock bottnade de lite väl långt in, och konan var åt fel håll. På originalslangen är det konat på utsidan, men på denna var konan inne i hålet. Iofs blir det nog tätt om man drar tillräckligt hårt. Annars funkar det kanske med en kopparbricka eller hydraulisk Loctite på gängorna.



Bromsoken osv ska blästras, så jag kapade sönder mitt biltema blästerskåp för att kunna ansluta en riktig utsugsfläkt, konstruktionen original var tämligen värdelöst med ett litet 40mm hål som skulle orka hålla dammet i styr.
Saknar bara en 3fashandske så ska det kunna blästras lite...

_________________
Peter Sternersson
Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 392



Vilket märke är bromsslangarna? bara så man vet...

_________________
Peter Pileryd

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
tyskstuk skrev:
Vilket märke är bromsslangarna? bara så man vet...


Bra fråga du, de är gjorda på någon hydraulfirma, så vi får kalla dem no-name tills vidare
om du tänker på konan i änden där så får vi hoppas att det håller tätt, men lite geggamoja på gängorna när man drar dit det hela så lär det bli tätt.

_________________
Peter Sternersson
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Ikväll har det inte jobbats nåt på egna bilen, men var ändå i garaget och hjälpte en garagegranne att hänga upp sin alfa i en vagga där den ska sova i vinter.

Var minst sagt spännande då vaggan var hööööööög



Men upp kom den, o runt snurrade den!

Jag fick stränga instruktioner att inte lägga upp nästa bild, men what the hey...



Bra eller dåligt att det blev såhär på bägge sidorna fram?


Tog lite bilder på mitt egna arbete som inte blivit dokumenterat nu när jag ändå hade kameran med...

Hängde upp gamla motorn o snodde motorfästen och oljetråget som jag ska ha till den andra motorn så det passar i bilen.





Motorn är till salu som den står med allt som sitter på, men förmodligen får man väl inget för grejorna så den blir väl ståendes till nåt projekt nångång, eller som besiktningsmotor kanske (trots att den inte likar den M40 8ventilaren som ska sitta i bilen )

oljetråg i alla dess former och delar...



och nu vore det väl fasen om det ska damma inne i blästerskåpet!!



Utsug som heter duga...


och en sista bild som inte har något med bilen att göra, men kanske ändå uppskattas av folk som gillar bearbetad metall. Lite mjukporrvarning enligt mig...
Konstruerad, ritad och numera ihopskruvade av yours trouly...


_________________
Peter Sternersson
Citera
påsen
Älmhult
Här sen Mar 2006
Inlägg: 238



Så Kristoffer håller på med Alfan fortfarande ?

/Påsen

_________________
PÅSEN RACING

Robert Johnsson, Älmhult
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
påsen skrev:
Så Kristoffer håller på med Alfan fortfarande ?

/Påsen


Mjoo, han har väl spenderat typ 2 månader med o bygga vaggorna, men han hävdade att det skulle ta fart nu, om han fick för regeringen

_________________
Peter Sternersson
Citera
påsen
Älmhult
Här sen Mar 2006
Inlägg: 238



Peter_1982 skrev:
påsen skrev:
Så Kristoffer håller på med Alfan fortfarande ?

/Påsen


Mjoo, han har väl spenderat typ 2 månader med o bygga vaggorna, men han hävdade att det skulle ta fart nu, om han fick för regeringen


Hehe, okej, du får ju säga till honom å slänga upp en projekttråd här

Får nog ta å göra ett studiebesök i erat garage någon gång när jag är i Ljungby å någon av er är där.

/Påsen

_________________
PÅSEN RACING

Robert Johnsson, Älmhult
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Inspirerad av Kristoffers bil hängandes högt i skyarna tog jag ett litet ryck själv ikväll...

Bocka lite rör...





och efter nån halvtimmes kapande o borrande i diverse järnbitar blev det såhär.





Tanken var att fästena skulle skruvas i karossen här, de två översta hålen...



Meeeeen tyvärr var Murphy framme o gjorde så jag mätte C-C fel mellan sidorna, så allt blev några centimeter för brett.

Hur som helst visade det sig spela mindre roll, för plåten där var inte så styv som jag först trodde. Skruvade fast ena sidan och slet o drog lite, flexade på tok för mycket för det skulle vara roligt.

Så det blir att tillverka nya plattor och använda de nedre hålen som det sitter en fet balk bakom att fästa i.
Så egentligen gjorde det inget att jag mätt fel, hade nästan varit mer irriterande om de blivit perfekta o passat skitbra, o plåten sedan visade sig vara för klen ändå...

Ajaa, får se om jag tar ett ryck till imorrnkväll. På söndag var det tänkt att den skulle hänga iallafall.

Funderar på om man vågar hänga upp den som den är nu, med full inredning, alla dörrar på osv. Kanske dumt o chansa...

_________________
Peter Sternersson
Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 392



Peter_1982 skrev:
Funderar på om man vågar hänga upp den som den är nu, med full inredning, alla dörrar på osv. Kanske dumt o chansa...


Med vad jag vet idag i bakhuvudet så hade jag inte vågat det. Jag tvivlar tyvärr på att det böjda röret håller för vikten, då det är lång hävarm bakåt från bilen. Säkrast är om du kommer närmare bilen med vaggan, t.ex med en rak fyrkantsprofil på tvären istället för röret, där du fäster två mindre profiler ovanpå som går in i balkarna som du säger.
Med allting ur bilen så är tyngdpunkten ungefär 1 dm ovanför balkarnas hål bak om du fäster främre vaggan precis i höjd med frambalkarna. Här ser du hur min vagga är. tyngdpunkten kom lite för högt så det var lite jobbigt att sätta bilen i 90 graders lutning. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=47248&postdays=0&postorder=asc&start=105

Ett annat tipps är att insexbulten som hindrar bilen från att rotera spänns och lossas rejält både fram och bak innan bilen ska roteras, annars är det lätt att riva upp det inre röret.

_________________
Peter Pileryd

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
tyskstuk skrev:
Peter_1982 skrev:
Funderar på om man vågar hänga upp den som den är nu, med full inredning, alla dörrar på osv. Kanske dumt o chansa...


Med vad jag vet idag i bakhuvudet så hade jag inte vågat det. Jag tvivlar tyvärr på att det böjda röret håller för vikten, då det är lång hävarm bakåt från bilen. Säkrast är om du kommer närmare bilen med vaggan, t.ex med en rak fyrkantsprofil på tvären istället för röret, där du fäster två mindre profiler ovanpå som går in i balkarna som du säger.
Med allting ur bilen så är tyngdpunkten ungefär 15 cm ovanför balkarnas hål bak om du fäster främre vaggan 1 dm ovanför frambalkarnas hål. Hoppas du förstår vad jag menar
Ett annat tipps är att insexbulten som hindrar bilen från att rotera spänns och lossas rejält både fram och bak innan bilen ska roteras, annars är det lätt att riva upp det inre röret.


Njaaa, rören är jag väl inte särskilt oroad för, de är tjockväggiga 25mm-rör, 25x4 tror jag, så de håller nog. Frågan är väl om resten av plåten i bilen gör det. Men jag måste ju ändå svetsa om fästena så jag kan ju sätta ett extra stöd på rören på nåt vis.

Ajaa, är ju inget jättejobb att hänga av dörrarna, då minskas ju vikten med iallafall 80kg, koffertluckan ytterligare nåt kilo, o stolarna o baksätet tar ju bara minuter att lossa. Då borde 100kg+ försvunnit.

Angående tyngdpunken har jag faktiskt satt rotationscentrum exakt 100mm över infästningarna fram, så det borde bli ganska bra då.

_________________
Peter Sternersson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 318(is) -89 M50B25 Anderstorp TPC PB 1.58.33
<<   1, 2, 3, 4 ... 44, 45, 46   >>
10 besök senaste veckan (247317 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande