Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 -01 Bruksracer SÅLD!
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (23344 totalt)
fredrikwestin
Formigine MO
Här sen Mar 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Har lagt detta på Köpes/Säljes-delen, men det kan kju inte skada att lägga det här också:

Bedfordens kardan small av och jag tappade ca 2 meter av den. Nu står den på en vändplats för väghållningsfordon och behöver hjälp...

Som tur är hade jag Elisen på flaket och den klarade sig oskadd så jag kunde åka hem...

Tips om lämplig mekaniker mottages tacksamt på telefon 0730615963 eller PM.

Det bästa sättet att få problemet löst borde vara att ta en kardan från en Transit, Sprinter el. dylikt (hmm, vågar man montera tyskt? Transit är dock från Dagenham så det torde funka med blodgrupperna) med stödlager och allt. Anpassa längderna och svarva lämplig adapter mot bakaxeln. Mot växellådan kan man ta den medbringare som sitter på bilen (Volvo). Medbringaren mot bakaxeln behöver en översyn, det ser ut som om den blivit en smula skev.

Någon som känner någon som tar jobbet? Antingen inklusive att hämta den där den står eller så skickar jag Svempas tyngsta som får ombesörja transporten... (Bedforden vägen 1700 kg så den är egentligen som en personbil att bärga, men tala inte om det för den, dess ego kommer krokna).

Hjälp mottages tacksamt. Den som jobbar får pengar, den som tipsar får öl. Det är seriesegern i Roadsport C som står på spel! (fast Elisen kan ju ta sig både till Anderstorp och Falkenberg för egen maskin också om det skulle behövas).

_________________
Fredrik Westin
Ingegnere motorista
Citera
fredrikwestin
Formigine MO
Här sen Mar 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Dennis Kullman skrev:
Snyggt kört och väl skrivet.
Som jag sa på SSM kämpar jag ständigt mot impulserna att köpa Lotus igen.
Med lite mer ordning på mig själv och miatan hoppas jag kunna erbjuda lite bättre motstånd framöver.
Ska bara försöka bli av med lite vikt (101,5 kg närmare bestämt ).


Tackar, tackar!

Varken du eller bilen såg ut att ha några enkla kilon kvar att ta bort...

Ge vika för suget! Det är inte särskillt stor prisskillnad mellan en preppad Miata och en (minst) lika snabb Elise. Se själv på www.pistonheads.com .
MX-5 Cup är stor nog nu, det är dags för en svensk www.elisetrophy.com i Roadsport A/B/C!

_________________
Fredrik Westin
Ingegnere motorista
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19603



Synd på kardanen, tur att den inte hittade på nåt hyss med lasten ovanför.

Segern i C är nog inte hotat öht, bara du lyckas köra som vanligt på Falkenberg (det är där jag kanske kan få poäng för att närma mig om du nollar).

Fler Eliser i startfältet hade gjort susen, med lite motorbyten så går det ju att pricka in dem rätt bra i B iaf (kanske A också). 160 Roadsporthästar (en sömnig K20 med TypeRlåda tex) och 832Kg (utan bestraffande hjälpmedel) borde ju funka utan problem.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
andersh
Glumslöv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 180



Ge vika för suget! Det är inte särskillt stor prisskillnad mellan en preppad Miata och en (minst) lika snabb Elise. Se själv på www.pistonheads.com .
MX-5 Cup är stor nog nu, det är dags för en svensk www.elisetrophy.com i Roadsport A/B/C!


Min systerbil tex:

http://pistonheads.com/sales/1088990.htm

3 siffror från min i engelska regnumretr och samma utrustning, fast bättre stolar och monterad eldsläckning.

_________________
Anders Hofverberg
Citera
fredrikwestin
Formigine MO
Här sen Mar 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Synd på kardanen, tur att den inte hittade på nåt hyss med lasten ovanför.



Ja, jag tror jag har haft en otrolig tur med detta... Jag tror att jag ska bygga ett golv mellan ramperna för att skydda min skyddsling. Någon som har durkalu liggande?

_________________
Fredrik Westin
Ingegnere motorista
Citera
fredrikwestin
Formigine MO
Här sen Mar 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Kort rejsrapport från förra helgens tävling:

Bedforden höll både dit och hem trots resonans i stödlagret vid 1500 rpm samt mellan 2100 och 2400 rpm. För klent rör i den provisoriskt byggda gjorde att den skulle vibrera av i 3200 rpm, så 2600-2700 rpm var max tillåtet, passade utmärkt eftersom 2700 rpm inte hade någon stor strukturresonans alls, komfort!

Så till rejsen. Tränade på fredagseftermiddagen, torr bana trots tunga skyar. Kval lördag morgon, satte 1.57.20 som bästa tid innan regnet kom på varv 8 ungefär och hela fältet slutade kvala. Bästa tid i klassen, med trygg säkerhetsmarginal, trodde jag...

I första rejset hamnade jag bakom Max Lindblom i Triumph TR2 med Niklas Falk och Fredrik Henriksson jagandes i Miator bakom. På varv 4 ungefär satsade jag i karusellen och körde runt Max på yttern. Dock tog jag med mig för mycket fart in i den följande vänstern ut på start-och-mål och snurrade i innerkurvan. Lyckades undvika muren samt kollision med de tre bilarna som låg tätt bakom. Tappade 6 sek på det varvet så de tre fick en lucka på ca 100 meter. Den tog några varv att hämta in, men sedan kunde jag köra om dem en efter en och gå i mål som segrare i Roadsport C.

I rejs 2 på söndagen hade dock Fredrik H lyft sig ordentligt i håret och jagade mig rejält hela rejset igenom. Jag tvingades köra konservativa spår och vi var jämsides ett par gånger, bl.a. på målrakan näst sista varvet...
Jag klarade mig dock och vann även detta rejs i Roadsport C. Dock blev vi inkallade till domaren efter och jag fick förklara ett påstått spårbyte i karusellen som stängde Fredrik H. Jag hade inte gjort något fel tyckte jag, så domaren gav Fredrik rätten att besluta om vi skulle dömmas till omvänd resultatordning. Han svarade dock mycket sportsligt att om han ska vinna så vill han göra det genom att vara först över mållinjen, inte genom domarbeslut. Jag dömdes att bjuda Fredrik H på två öl, vilket ska verkställas med glädje.

Vi var dock båda överrsakade av att bli kallade till domaren. Innen det beskedet hade vi båda varot mycket glada över vårt roliga rejs och ingen hade sagt något alls om oschysst körning...

Bilder finns på www.spvm.se .

_________________
Fredrik Westin
Ingegnere motorista
Citera
fredrikwestin
Formigine MO
Här sen Mar 2006
Inlägg: 319


Trådstartare


Jag kommer tyvärr missa sista tävlingen på säsongen som är tredje helgen i september på Falkenberg... Natten mellan fredagen och lördagen hade jag hämtat Fröken på Skavsta och på väg hem vattenplanade jag på en stor vattensamling i botten på Vårby backe på E4 strax söder om Stockholm. Först ett litet kast som jag parerade, men sedan ett stort som vred upp bilen 90 grader med rumpan åt höger. Där låste jag bromsarna för att förhindra hugg och bilen gled med högersidan i färdriktningen över körbanan uppför backen. Tyvärr hann all fart inte tas bort innan räcket kom i vägen och bakdelen trycktes in. Bilen tog en 360-piruett och tryckte in rumpan en gång till innan den stannade. Vi var båda helt ok i bilen så jag försökte starta mototn för att köra in till kanten. Den startade dock inte utan det fick ske på startmotorn. Hemresa fick fortsätta på bärgare och i taxi.

Bakre clamshell och avgassystem behöver bytas, men jag kunde inte se några skador på ram och hjulupphängning. Jag avvaktar dock besked från verkstaden om skadornas omfattning.

Lite snopet att bilen klarade 7 tävlingar utan en skråma, men blev tilltufsad av en sketen vattenplaning på vanlig väg... En annan märklig sak var att ingen "med-"trafikant stannade trots att många bilar körde förbi, både vid olyckstillfället och efter. En kvart efter smällen, då bärgare var på väg, stannade en vänlig kille och frågade om vi behövde hjälp. Vi fick en triangel av honom eftersom min flugit ut när bagageutrymmet krossats och låg i mittsträngen dit jag inte villa springa pga trafiken (hade redan varit där en gång för att hämta Frökens bagage, men inte sett triangeln då). Tack för triangeln!

Det verkar dock som om jag redan samlat tillräckligt med poäng för att säkra seriesegern, men jag hade gärna varit med om allt det roliga på Falkenberg.

_________________
Fredrik Westin
Ingegnere motorista
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3452



...sånt här händer bara inte, lider med dig

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4020



Aj aj, verkligen inte kul! thumbs down oerhört skönt att du och sällskapet klarade er bra iaf, det är ju huvudsaken! thumbs up


Rent materiellt verkar du ju haft "tur" och förhoppningsvis bara skadat mjukdelar. Har du än mer tur dog väl motorn bara pga inertia-switchen, jag håller tummarna thumbs up

Noterar förövrigt att britterna gjort en ordentlig uppryckning elsystemsmässigt sedan Lucas dagar. Baklysena lyser trots både krock och regn!

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19603



NEJ! Vi som hade hoppats på att jaga svart plast på Falkenberg...

Skönt att det gick hyfsat bra iaf (på allmän väg visas ju mindre hänsyn än på banan, svart bil i mörker och regn kan ju förvandlas till fartbula).

Jag får väl gratulera till seriesegern i Roadsport C iaf, din ledning är ointaglig

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6901

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

WTF? Mina allra varmaste kondoleanser.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4046



AJ!
Lider med dig.
Skönt att ingen skadades.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Satan va tråkigt, lider med dig.
Det är ju ändå tur att ni klarade er utan skada.
Lycka till.

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
fredrikwestin
Formigine MO
Här sen Mar 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Kraniel mfl skrev skrev:
... kondoleanser.


Tack för det! Trots allt hade vi leenden på läpparna när dagen slutade.


Niklas Falk skrev:
NEJ! Vi som hade hoppats på att jaga svart plast på Falkenberg...

Skönt att det gick hyfsat bra iaf (på allmän väg visas ju mindre hänsyn än på banan, svart bil i mörker och regn kan ju förvandlas till fartbula).

Jag får väl gratulera till seriesegern i Roadsport C iaf, din ledning är ointaglig


Tack för gratulationerna, skönt att inte behöva missa någon seger pga olyckan. Men, jag hade så gärna varit med om allt det roliga. Du och Henriksson hade nog varit en handfull för mig, nu får ni tampas själva istället. Ha det så roligt! thumbs up

_________________
Fredrik Westin
Ingegnere motorista
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Elände!

Dock låter det som en klassisk Elise/Speedster-olycka ang händelseförloppet.
Dom biter tillbaka rätt bra om förutsättningarna är uppfyllda.

Ner i hålet och jobba ihop dyngan.

Själv fick jag på det klara med att en Speedster inte går att köra i samma klass som Elise, efter att ha läst reglementet

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500



oj verligen tråkigt på din fina bil Fredrik. Skönt att ni klarade er bra. Det är ju trots allt det enda som räknas.

När får vi se en uppdatering på projektet?

Tråkigt att du inte kunde dyka upp i Sverjen i år.

Vi hörs

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



Ajajaj!! Fasen va trisst!!
Hade sett fram emot att kubbas med dig på Falkenberg och försöka ta revansch och så händer detta! Går det inte speedbeställa det növändigaste och sen lappa provisorium med skruvar, tejp o beslag? Blir ju aldrig lika kul om inte hela toppskiktet står på startlinjen...
Grattis till totala roadsportsegern iaf!

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5625



Aj!

Viktigaste att ni klarade er helskinnade. thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
båtstefan
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 8



Attans vad tråkigt.... som sagt, tur att ni klarade er bra!

Man blir dock mörkrädd när man läser att ingen stannade först.... Undrar vad det är för fel på en del folk idag?..

Hoppas du får tag i nya plastdelar och att inget annat jobbigt är skadat!
(Nu kan du ju passa på att byta till den mycket snyggare s1 bakdelen! )

_________________
Stefan Andersson
Citera
fredrikwestin
Formigine MO
Här sen Mar 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Idag kom den tillbaka från verkstaden, finare och lättare än innan krocken!
Ny bakre clam, nytt avgasrör med ljuddämpare i titan samt nylackad frontclam.
Vilar sig i form i garaget!

_________________
Fredrik Westin
Ingegnere motorista
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



fredrikwestin skrev:
Idag kom den tillbaka från verkstaden, finare och lättare än innan krocken!
Ny bakre clam, nytt avgasrör med ljuddämpare i titan samt nylackad frontclam.
Vilar sig i form i garaget!


Ännu snabbare 2010 alltså - aj då...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 -01 Bruksracer SÅLD!
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (23344 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande