Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Smart ForTwo - 07 - Nyligen avklarad banträff
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (22518 totalt)
mattiase
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 148


Trådstartare
Såhär såg det ut i Tisdags på Gelleråsen =)

Samtidigt på banan fanns 2 bilar till! Den ena en Porsche 911 GT3 RS samt en Ferrari f430...Lika barn leka bäst heter det ju


_________________
Mattias Ekholm
Kör: Audi A3 -15
Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98
Citera
mattiase
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 148


Trådstartare
Hittade en bortglömd bild från i somras när jag körde med plåtisar bak som har lägre ET än mina originalfälgar! Blev rätt fett tycker jag =)




Har under hösten blivit blåst på 5lax för ett avgassystem plus att jag inte har haft pengar till att fixa problemet med kopplingen så jag har varit lite less på bilen, därav uteblivna uppdateringar!

_________________
Mattias Ekholm
Kör: Audi A3 -15
Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98
Citera
mattiase
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 148


Trådstartare
När pengarna tar slut får man fundera ut vad man kan göra som inte kostar något annat än tid....


Då kan det se ut såhär









_________________
Mattias Ekholm
Kör: Audi A3 -15
Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98
Citera
mattiase
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 148


Trådstartare
Av någon outgrundlig anledning började jag plocka ner bilen litegranna




och då kunde man ju likagärna passa på att handla delar!


_________________
Mattias Ekholm
Kör: Audi A3 -15
Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



bra att det händer nåt
ha din modell inte katten inbyggd i slutdämparen så som de gammla modeller? funderade själv med att bygger eget system då jag ha en bra mc dämpare ligandes men har inte kommit på hur jag ska lösa det med katten än (ha ju en gammal 42 från 01)

vem lackade din bil vit? är själv också i omlackereings tankar men vill att det ska bli bra, inte kosta så mkt och bilen få inte vara isär allt för länge.
din är snyggt i vit

_________________
Philipp Klement
Citera
mattiase
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 148


Trådstartare
Fuchs skrev:
bra att det händer nåt
ha din modell inte katten inbyggd i slutdämparen så som de gammla modeller? funderade själv med att bygger eget system då jag ha en bra mc dämpare ligandes men har inte kommit på hur jag ska lösa det med katten än (ha ju en gammal 42 från 01)

vem lackade din bil vit? är själv också i omlackereings tankar men vill att det ska bli bra, inte kosta så mkt och bilen få inte vara isär allt för länge.
din är snyggt i vit


Visst har den det

Lösningen på det blir att jag kommer köra med en lambda diffusor vilket är en lambda sond som har en liten keramisk katalysator inbyggd så att man får bra värden trots att man inte har någon katalysator!

Nu kommer den få helt nytt system "hela" vägen från turbo! Hoppas det blir bra


Min bil har inte lackats utan jag klädde in den med vinyl, jobbar med bildekor! Hann inte bli klar tills jag skulle använda bilen så jag tog bort det igen!

/Mattias

_________________
Mattias Ekholm
Kör: Audi A3 -15
Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



ha du nån länk till en sån lambda diffusor? låter ju som en bra idee. ha en helt org avgassystem från en zrx1200s liggandes. undrar om man kunde sätter den på min lilla 600ccm variant med bra resultat.

vad kosta sån där dekal trimm? undrar själv med ifall man klär in bilen bara. men lär ju vara rätt dyr med, kanske bättre att lacka bilen med detsamma.
men du kanske kan hjälpa till med nån reklamstripning nån gång framöver

_________________
Philipp Klement
Citera
mattiase
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 148


Trådstartare
Fuchs skrev:
ha du nån länk till en sån lambda diffusor? låter ju som en bra idee. ha en helt org avgassystem från en zrx1200s liggandes. undrar om man kunde sätter den på min lilla 600ccm variant med bra resultat.

vad kosta sån där dekal trimm? undrar själv med ifall man klär in bilen bara. men lär ju vara rätt dyr med, kanske bättre att lacka bilen med detsamma.
men du kanske kan hjälpa till med nån reklamstripning nån gång framöver


Har tyvärr ingen länk men jag vet att turbocenter säljer såna och har på lager! Kostar 1500kr!

Vet inte på rak arm vad det skulle gå på men jag tror inte det skulle löna sig med tanke på
hur lätt det är att få tag på samt byta ut karossdelarna!

Har du fått något gjort med din bil?

_________________
Mattias Ekholm
Kör: Audi A3 -15
Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



nja misstänkte att det inte skulle löna sig. men jag måste ändå lackera om ngr ställen då jag ha små rostfläckar. men den kostnaden få jag ta till vintern tror jag.
jag ha varit hos TM Chiptuning i eskilstuna. kan bara rekomendera de. trimningen märks rätt bra. sen dess är jag ju sugen på mera såklart. har gjort ngr långa europaresor sen dess och ner man kommer in i riktiga bergsområden så saknar man rätt mkt
viktig just nu är avgassystemet, dock vill jag nog ha ett från digitec från den engelska sidan du visade förr.
den är i alla fall anpassad och nog en del lättare än om jag skulle bygger med MC system jag har. plus att jag inte kan sånt själv och att lämna bort och köper den där diffusorn osv kosta nog lika mkt ändå.
annars tänker jag just på mina fjädrar. mina är slut men jag har inte hittat ngr som sänker mer än 45mm. skulle gärna sänker med runt 70mm.

_________________
Philipp Klement
Citera
mattiase
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 148


Trådstartare
Fuchs skrev:
nja misstänkte att det inte skulle löna sig. men jag måste ändå lackera om ngr ställen då jag ha små rostfläckar. men den kostnaden få jag ta till vintern tror jag.
jag ha varit hos TM Chiptuning i eskilstuna. kan bara rekomendera de. trimningen märks rätt bra. sen dess är jag ju sugen på mera såklart. har gjort ngr långa europaresor sen dess och ner man kommer in i riktiga bergsområden så saknar man rätt mkt
viktig just nu är avgassystemet, dock vill jag nog ha ett från digitec från den engelska sidan du visade förr.
den är i alla fall anpassad och nog en del lättare än om jag skulle bygger med MC system jag har. plus att jag inte kan sånt själv och att lämna bort och köper den där diffusorn osv kosta nog lika mkt ändå.
annars tänker jag just på mina fjädrar. mina är slut men jag har inte hittat ngr som sänker mer än 45mm. skulle gärna sänker med runt 70mm.



För mig kommer avgassystemet kosta ca 2000kr i delar! Sen får min far stå för svetsandet!

Hade egentligen tänkt köpa Digitec system till min bil men är rätt less på engelsmännen efter allt strul med systemet jag beställde i höstas! Sen att det kostar 5300kr+frakt gör att det känns lite onödigt! Roligare att göra något själv på bilen =)! Sen om jag vill förändra ljudet i systemet så kommer jag inte behöva gråta blod när jag sätter kapen i rören så det är ju ett plus

Jag tror nog 70mm är alldeles för mycket ärligt talat! Nu har jag inte måttat på min mors city coupe men på min bil med 15/35mm så skulle jag egentligen bara vilja få ner den 10-15mm till..max

om jag skulle ändra dämpare/fjädrar nu så skulle det bli KW v1 !

_________________
Mattias Ekholm
Kör: Audi A3 -15
Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



jo, har man nån som svetsa åt en så är det klart det bättre valet att fixa själv. men jag ha tyvärr inte den mögligheten plus att jag tror att digitec systemet är mkt lättare än det jag själv skulle pyssla ihop.
och 70mm sänkningen är helt klart väldigt mkt och handla såklart mest om det optiska än om riktig väghållningen. där skulle ett KW system ochså vara mitt första val. men eftersom jag inte har kört bana med min än och inte ha detta som första hobby heller så ger jag mera på utseendet. (daför jag inte heller starta nån byggtråd)

testade just i förgår med en motorcykel batterie. visst, den startade men jätte sakta. Och med tanken på att det batteriet klara min 1200ccm motorcykel motor utan probs så vart jag rätt förvånad. man kunde ha sparat en del kilo där.
har du hittat bra vikt som kan sparas utan större kompromisser?

_________________
Philipp Klement
Citera
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005
Inlägg: 235



Du har aldrig funderat något på att laborera med hjulvinklarna?

/ Mvh Jimmy

_________________
Jimmy Jurlestam
Åker: 328 E36
E36 2.0 under uppbyggnad
Citera
mattiase
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 148


Trådstartare
Jo det har jag väl funderat på
Tror det kan finnas en del att vinna där med tanke på att allt är inställt för att
göra bilen understyrd (tråkig)!

Vill ha bredare hjul/däck runt om...tror inte det behövs särskilt mycket utan att den största skillnaden kommer med ett bättre däck än mina eco contact 3


BTW!

Ny plan gällande mitt nya avgassystem! Letade runt lite på nätet och hittade ett forum där någon hade gjort en "how to" på hur man fixar lysande motorlampa om man kör utan katalysator!




Kostnad för detta = 10 dollar

Kostnad för lambda diffusor = 1500kr


Behöver jag säga att det är ett svårt val....NOT


_________________
Mattias Ekholm
Kör: Audi A3 -15
Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



det är väl bara att ta ut lampan

men bra roligt när man hittar såna tipps...misstänker att det bara gällde 451tan? 450 finns ju inte över pölen

_________________
Philipp Klement
Citera
mattiase
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 148


Trådstartare
Fuchs skrev:
det är väl bara att ta ut lampan

men bra roligt när man hittar såna tipps...misstänker att det bara gällde 451tan? 450 finns ju inte över pölen


Haha, billigaste lösningen!

Det bör funka till din också! Du har väl 2 lambda sonder också? Läste att det inte funkade för alla som hade provat men det var iaf en klar majoritet som det funkade klockrent för!

om det mot förmodan inte skulle fungera så får jag väl köpa en diffusor ändå..big deal

_________________
Mattias Ekholm
Kör: Audi A3 -15
Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



hur går det med bilen? byggd nåt avgassystem än?

hur funkar din bil i värmen nu? min reagera lite dåligt på värmen just. fundera på extra kylning.

_________________
Philipp Klement
Citera
mattiase
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 148


Trådstartare
Nej det har gått lite fram och tillbaka på just den punkten
Det började gå utför när jag skulle beställa "spark plug non fouler" från usa!
Fick lev.tid i mitten av juli ...sen den lilla detaljen att slutsumman skulle bli nästan
100 dollar hjälpte inte direkt! Sket helt enkelt i att köpa delen!

Jag blev rätt less och började fundera på att köpa Digitec systemet trots allt! Har mailat om lev.tid
3-4 gånger utan svar....

Mitt i röran plockade jag loss originalsystemet från bilen och i samband med det kom jag på den brilianta idén att känna lite på drivaxlarna i hopp om att lokalisera mitt vibrationsproblem...vilket jag såklart gjorde

Yttre drivknut= Kass , och drivaxellagret inne i lådan verkar glappa fint det också thumbs down

Bilen står nu (och sedan en tid tillbaka) parkerad i ett garage och kommer göra det till månadsskiftet då den ska servas och jag förhoppningsvis får den lagad på garantin...om dom inte har invändningar d.v.s

Så ser läget ut nu tyvärr

/Mattias

_________________
Mattias Ekholm
Kör: Audi A3 -15
Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98
Citera
mattiase
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 148


Trådstartare
Körde några repor på Görla i söndags





Hade kass reaktionstid och tidtagningen började samtidigt som lampan börjar lysa så tiden är väl inte helt hundra rättvis! Borde kunna kapa uppåt en halv sekund med bättre timing på växlingarna och vettig reaktionstid!

/Mattias

_________________
Mattias Ekholm
Kör: Audi A3 -15
Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98
Citera
mattiase
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 148


Trådstartare
Har fått hjälp med att bygga ett avgassystem på bilen!

Hade tur som en tokig och fick hjälp av Peter Pentell !

Nedan följer lite bilder från projektet som genomfördes i fredags natt!


Den största turbon Peter hade sett sa han...


Marginell storleksskillnad


Första gången på kvällen som jag började fatta vad vi höll på med...kändes SJUKT


Peter svetsar


Nästan klart...



Efter Peter hade monterat systemet....iiiih..va inte lite ivrig på att få starta upp bilen




Behöver få ordning på intercoolern för där den sitter idag levererar den bara varmluft..

Sen vill jag mappa och programmera om styrboxen till växellådan så man slipper vänta en kvart innan växlarna slår i..

/Mattias

_________________
Mattias Ekholm
Kör: Audi A3 -15
Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98
Citera
mattiase
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 148


Trådstartare
liten filmsnutt för den som undrar hur den låter nu med mitt nya avgassystem


http://www.youtube.com/v/KxaGj3ECfJc&hl=sv&fs=1&

_________________
Mattias Ekholm
Kör: Audi A3 -15
Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



ojfan nu vart jag lite avis...min låter ju knappt nånting jämfört med din.

kändes det nån markant skillnad?

_________________
Philipp Klement
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Smart ForTwo - 07 - Nyligen avklarad banträff
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (22518 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande