Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 - Så borde den byggts från fabrik.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
7 besök senaste veckan (82514 totalt)
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Idag började min stressiga helg. Ska ta ur två st M50's, ena har kokat och den ska jag ha och den andra ska flyttas över till bilen som den kokade spisen sitter i.

Idag tog jag ur en av motorerna. Tog 2h och 10 min och det är jag nöjd med

Ska ta ZF lådan och all el från donatorbilen samt den kokade motorn från den andra E34an. Donatorbilen är den som syns på bilderna nedan.

Ska lossa toppen och tråget till att börja med. Toppen ska planas och sedan blir det att byta lager i motorn om de som sitter i är kassa. Vet inte om oljan har blandat sig med vattnet...

Många bilar i rörelse nu.

Bilder:

Donatorn.


Efter lite lossande.


Sedan två timmar senare var den ur.




Allt som var i vägen var bara att kapa bort


Hemfärd för donatorbilen.




Den kokade M50n jag lyfter ur imon och tar till mig själv.


Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Idag lyfte jag vi ur vanos-maskinen ur den "riktiga" E34an. Denna vanosmotor är alltså den jag ska ha i min E30. Gick smärtfritt men tog betydligt längre tid än igår då denna bilen har AC samt att man var tvungen att vara rädd om sakerna på bilen.

Bilder:

Började riva.


Anledningen till att tempen steg så fort, vattenpumpen var som väntat heeeeelt krashad. Världens sämsta konstruktion med plast-skrovlar?


Motorn ur.


Här står dom. Den högra är alltså den jag ska ha.


Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Nu är motorbytet klart i 525an, det enda som återstår är att klura ihop lite el.

Så fort den åker ut ur garaget ska jag plocka ner min M50 och fräsha upp det yttre. Sedan blir det att passa in den i motorrummet i E30n och kika lite.

Idag fixade jag lite småsaker, satte bland annat upp min M50 i ett motorstativ och började plocka ner den. Tänkte kika på lagrena då jag misstänkte att vatten eventuellt hade blandat sig med oljan. Men vi hittade inget vatten och lagerna såg bra ut enligt mig.

Ni som kan detta med lager kan väl vara snälla och kika på bilderna ett par sekunder extra och säga vad ni tror. Med så sjukt begränsad bugdet som man har så vore det skönt att slippa byta dom för nästa sommar. De såg bra ut enligt mig men sedan har jag bara kollat på sexans vevstake än.

Jag fick även hem E36 motorfästen som jag ska ha då jag ska stoppa ner M50n i bilen, dessa var jag inte sen med att sätta i ett hetvattenbad med lite ämnen i så de blir rena innan de ska blästras och lackas.

Har även skaffat mig E30 org tyg-sportstolar. Har två hemma och ska få två till snart, två är mindre fina så jag ska lappa ihop så att två stolar blir fina, av alla fyra.

Vill gärna ha lite åsikter om lagret som syns som sagt.

Bilder:

Stolarna.


Motorn i stativ.


Motorfästena.


Tömte motorn på olja till att börja med.


Sedan lossade jag tråget.


Såhär ser vevlagrena på sexans vevstake ut. Vad säger ni?






M20 vs M50 svänghjul, inte svårt att lista ut vilket som är roligast


Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
De gamla bilderna kommer att ligga nere någon vecka till max.

Efter att ha pillat med massa andra bilar så tog jag en kväll idag och rev isär min motor helt. Var kul att få ner allt och se skicket på prylarna. Alla lager skall bytas, blocket ska o-ringas och toppen ska planas. Sedan ska givetvis alla packningar bytas samt att det ska dit nya bultar och liknande överallt.

Kommer att kosta en del men det känns bra att få en fräsh motor. Bilen ska även ner från vaggan imorgon. Motorn ska sättas ihop med topp och tråg för att jag ska kunna bygga grenrör och måtta lite för andra saker.

Ska fixa fjäderbenen imorgon samt lite andra saker i hjulupphängningen.

Bilder från idag:

Ganska orörd motor.


Kammar borta.


Toppen borta.




Såhär såg alla kammar ut. Antar att det är normalt slitage?


Lagrena. Vet inte hur slitna ramlager ser ut men det är lika bra att byta dom då vevlagrena är kassa och allt är nere.

Ramlager.




Vevlager.




Den berömda vevaxelbulten ... 1m förlängare räckte inte, tog fram ett 240cm rör och sedan lossade den.




Blocket. Man ser la inget onormalt i loppen?


Vet inte varför jag inte lossade medbringaren när allt satt på motorn ... men det löste sig till slut ändå med lite fula knep.


Sedan la jag hela motorn på en bänk där den kan vila i fred.




Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Idag blev det inte mycket gjort. Skaffade en bandsåg som vi installerade en stund och smörjde upp. Stor som satan, jävligt effektiv då man tex ska bygga grenrör och avgas. Bara sätta röret i sågen och trycka på en knapp så pressar den fast röret, sedan trycker man på en annan knapp så sågar den i valfri vinkel. Allt styrs av hydraulik. Ska bli skoj att testa den på riktigt sedan.

Monterade en Luisi-ratt och tvättade lite delar också. Kolla även på min balla backspegel som ska monteras med kartläsar-lampor

Bilder:

Sågen.




Ratten.


Backspegeln.


Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 392



Grym såg, en sådan hittar man inte i alla garage Bra jobbat med motorn, skönt at veta att allting är i bra skick när man stoppar dit det. Gillar även den ratten stenhårt thumbs up

Har den gamla e30n åkt till skroten än? Jag är fortfarande sugen på låsen, men det är ingen bråska med det. Tog av de trasiga som satt på min bil och det tog inte så lång tid. Har du lås på handskfacket med så behöver jag det också.

_________________
Peter Pileryd

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Får du för dig att göra dig av med ratten så hör av dig. Har en likadan i min Escort, tyvärr har sömmarna spruckit på vissa ställen

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
tyskstuk: Har glömt att kolla på det! Fasiken, ska kika på den nästa gång jag är i garaget. Den finns mao kvar.

Roger: Du har PM.

Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Då detta inte kommer bli så mycket bana som det var tänkt från början så låter jag bli att uppdatera här. Känns bättre om forumet inte har massa gatbilar och liknande när det inte handlar om det.

En del har hänt och mycket ska hända, de intresserade kan fortsätta följa projektet här: http://www.zatzy.com/showthread.php?p=4050317#post4050317

Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Johan E
Säter
Här sen Apr 2007
Inlägg: 478



pelko skrev:

M20 vs M50 svänghjul, inte svårt att lista ut vilket som är roligast


Ska du svarva av E30-svänghjulet? Det kan ta i blocket om du inte gör det. Annars kan du ta ett svänghjul från före 84 då dessa är "svarvade" från början. Även mindre material på insidan av dessa svänghjul mot senare M20 så de är ändå lättare.

Så här ser min M50 ut med M20-svänghjul (notera insidan och jämför med ditt):

_________________
///BMW - Was sonst!

Johan Eriksson
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Medveten om det men tack för din tanke.

Dock är det la i tråget det tar i och inte i blocket?

Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Johan E
Säter
Här sen Apr 2007
Inlägg: 478



Ja precis. tråget tar i lite grann. Skaffade detta svänghjul för jag inte ville slipa i det.

_________________
///BMW - Was sonst!

Johan Eriksson
Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 392



Jag har ett sådant svänghjul om du är intresserad. Kommer från en e30 320 -83.

_________________
Peter Pileryd

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Skall svarva det jag har i dagsläget.

---

Idag vart det studiebesök hos Specialsvarv.se

Jag och Anders fixade till mina coilover-prylar. Eller ja, Anders fixade.

Han svarvade av någon tiondels mm på insidan av de gängade rören, sedan satt dom med presspassning mot fjäderbenen.

Utöver detta så svarvade han även till hylsor som ska hålla coilovern på plats. Dessa hylsor ska svetsas fast med TIG'en på fjäderbenet. De gängade röret kommer sedan limmas mot fjäderbenet samt vila på hylsan.

Till sist började vi med att tillverka länkarmsbussningar fram. Sjukt vilken sifferkontroll Anders hade, manuellt styrd svarv så tillverkade han två bussningar varav de skiljde två hundradelar mellan dom i diameter

Bilder:



Lite delar innan bearbetning.


Ett av de gängade rören i svarven.




Nysvarvade.


Sedan tillverkade vi hylsorna som allt ska vila på.


Färdigt resultat.


Såhär blir det sedan. Hylsan är alltså den del under det röda sträcket.


Tillverkning av länkarmsbussningar fram.


Lite halvfärdiga växelspakar varav en ska hitta till min bil.


Såhär kommer det se ut sedan fast med lackade fjäderben såklart samt stötdämpare och topplagringar. Hela fjäderpaketet ska mycket högre upp också. Inte röret, men fjädrarna. Är ju justerbart, hähä


Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Det har inte blivit så mycket uppdaterande här men tänkte börja igen.

En del har hänt. Klistrar in lite uppdateringar i kronologisk ordning nedan:

---

Var i garaget en stund idag och byggde klar tryckröret mellan IC och spjäll.

Fick bygga om lite från det första jag hade byggt för att det inte skulle bli några skarpa böjar.

Rätade även upp motorn till sin rätta vinkel. Blev mycket mer plats för tööörbon nu

Bilder:

Fick hem svarta silikonslangar också. Började måtta.




Såhär blev det.




Svetsarna ska slipas ner, sedan ska jag köra med TIG'en över allt. Lite snik-stil men då TIG'en går att använda än så fick det bli såhär. Kommer knappast se sämre ut sedan eller läcka.


Motorn upprätad.


Får vänta med tryckrören på turbosidan tills turbon är köpt.


Mvh Mathias

---

Har inte hänt så mycket det senaste då vi håller på att slå upp nya skåp och hyllor i garaget samt har storstädning så allt ser ut som kalla kriget.

Jag har varit hos Specialsvarv och hämtat lite bussningar till länkarmarna fram samt en växelspak som han har tillverkat. Växelspaken kommer inte till sin rätt på bilden men den är sjukt go att hålla i samt ser grymt rejsig ut.

Bussningarna blir lite av en prototyp med inbyggda fettnipplar så man kan trycka in fett lite då och då. Det kan uppstå lite knakande ljud då två hårda material gnager mot varandra, därav möjligheten att trycka in fett.

Annars har jag fått hem en catchtank för vevhusventilationen också samt måttat lite för side-pipen som ska byggas. Har även hängt dit generator samt servopump och en likadan kylare jag ska använda för att se så allt får plats.

Kylaren kommer bytas ut till en ny sedan då denna är helt mongo men den fungerar att måtta med. Ska rensa motorrummet i början på nästa vecka, sedan slipa ordentligt för att till nästa helg spruta på 2k epoxygrund.

Bilder:

Bussningarna.


På bilderna nedan ser man fettkanalerna in mot hålet där axeln ska gå.




Växelspaken.


Catchtanken.


Kapade även bort batterihyllan så man får mer plats för w-gate samt downpipe.


Såhär ser det ut me de största komponenter monterade. Allt bara temporärt ditsatt med stripes, tejp och liknande




Här på förarsidan kommer sidepipen mynna ut. Blir en liten krök i någon passande vinkel.


Gott om plats under då org tanken inte ska dit mer.


Tänkte fräsha till ljuddämparen istället för att köpa ny, är fattig som en gris nu. Ska kapa bort alla stag och rör som finns, sedan göra den plåtren och till sist spruta på 2k epoxy. Slutligen lacka med någon fin värmetålig färg.


Mvh Mathias

---

Har varit hos Specialsvarv och fixat de övre fjädertallrikarna idag. Blev skitbra som vanligt. Ska testa coilsen imorgon för att måtta in allting så man kan bygga klart dom till 100%.

Kommer mer bilder imorgon då det ska skruvas hela dagen.

Bilder från idag:

Började med en massiv stor alu-bit.


Borrade hålen som stötdämparen ska gå igenom upp till topplagringen.


Färdig för att stickas av.


Två färdiga.


Såhär blir det sedan med topplagringen. Givetvis ska jag köpa nya lagringar, måttar enbart med denna rötna.


Mvh Mathias

---

Idag och igår fixade jag lite smått. Gjorde klart styrväxeln, saknas dock slangklämmor till damaskerna.

Sedan fixade jag lite med coiloversprylarna, måttade lite på bilen och sådär. När nya topplagringar kommer så är de helt klara då dom ska lackas innan det också. Så fram och bakvagn börjar ta sig. Saknas lite bussningar, spindelleder, lager och så men när det kommer så blir det fart i prylarna.

Pressade i bussningarna till länkarmarna samt måttade lite allmänt på avgaset, fram och bakvagnen, tanken jag ska bygga m.m.

Fixade TIG-svetsen i helgen också så det ska jag lära mig ordentligt nu så man kan få ihop tryckrören, avgassystemet, fjäderbenen och sådär.

Bilder:

Alla styrväxeldetaljer renoverade och lackade utöver damaskerna.


Fick slakta en E30 styrväxel för att ta delar till E36 styrväxeln jag kommer använda.


Såhär blev den när allt sattes ihop.


Lite färdiga prylar. Dock ska fjäderbenet lackas och behandlas.


Coilovern testmonterad.


Det avancerade avgassystemet. Ska byggas fästen och så sen.


Klämde dit lite andra delar så det ser ut som en bil. Roligare att jobba då


Någon gång ska denna vara helt i-bockad.


Mvh Mathias

---

Har varit tyst här en stund men jag har fixat mycket annat samt haft en del skitgöra i skolan men nu i helgen så har det pillats lite.

Motorn har plockats ur för att motorrummet ska slipas och sedan lackas. Bilen ska lackas i slutet på Januari men motorrummet ska jag lacka själv. Mest för att jag vill men även för att hålla ner priset lite på lacken.

I övrigt har jag fixat mycket omkringsaker som har med fram och bakvagnen att göra. Köpt saker till framvagnen för att få klart det så fort som möjligt.

HOPPAS få ner den på hjul innan julafton och få klart framvagnen i kommande vecka.

Bilder:

Som sagt, framvagnsmek var det. Här är nästan alla coiloverdelar framme.


Måtta för stödhylsan.


Sedan brände jag fast dom med svetsen, TIG'en saknar gas...


Efter svetsningen så lackasdes dom och så slipade jag till lagertappen så den blev fin.


Sedan var de klara (nya topplagringar saknas dock).


Testmonterad.




Men nu är iallafall coiloverserna helt klara förutom topplagringarna. Ska pressa lite spindelleder och så innan man kan dra dit allt i framvagnen.

Länkarmarna blev också lackade guldiga efter att vi pressade ur spindellederna.


Bromsoken fick åka på spavecka hos Specialsvarv, kommer bli som nya är de är klara.


Delrinbussningar till silentbalken från Specialsvarv. Riktigt mäktiga, tighta och goa som fan, kommer bli så jäkla stumt och skönt!


Motorn ur som sagt.


Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Har varit sjuk idag men åkte till garaget och tryckte i mina silentbussningar i silentbalken. Blir så sjukt tight, stumt och porrigt, ska bli galet kul att köra sedan och se hur det blir :-)

Väntar på bärarmsbussningar till bakvagnen från Specialsvarv sedan kan jag montera bakvagnen och nästan få klart allt där bak så den står på hjul.

Ska fixa klart stolarna invändigt samt lite småsaker, sedan slipa klart motorrummet. Efter det är det "bara" fram och bakvagn kvar innan lack. Ska bli sååååå gött när den är lackad.

Har en bild när vi lyfte ur motorn senast, motorlyften var lite gay så jag fick agera lyft. Toppen redan borta på bilden.


En bild på de porriga silentbussningarna.


Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Daniel.K
Strömsnäsbruk
Här sen Jan 2008
Inlägg: 408



Mycket trevlig uppdatering thumbs up thumbs up thumbs up

Mvh Daniel.

_________________
Daniel Karlsson



Bmw 325 -88 Banbil.Såld.
Bmw 320xd -13 Bruksbil.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Johan E skrev:

M20 vs M50 svänghjul, inte svårt att lista ut vilket som är roligast
Ska du svarva av E30-svänghjulet? Det kan ta i blocket om du inte gör det. Annars kan du ta ett svänghjul från före 84 då dessa är "svarvade" från början. Även mindre material på insidan av dessa svänghjul mot senare M20 så de är ändå lättare.




8,5 kg väger det senare M20 hjulet det tidigare väger 6,3 kg så det skiljer 2,2 kg

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 392



Här har det hänt grejer minsan! Rörmokeriet fram ser trevligt ut Hur är frigången mellan hjul och bränsleslangar?

_________________
Peter Pileryd

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Det finns ingen risk att hjulet tar i bränsleslangarna, sedan ska slangarna dyka in under balken och in i motorrummet, inte in i hålet som de går igenom på bilderna, har dom där nu så dom slipper hänger i vägen överallt.

Idag ska det nog kunna komma lite bilder på en i stort sett komplett och monterad framvagn.

Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Ser mycket fint ut. Klart imponerande. Kämpa på thumbs up

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 - Så borde den byggts från fabrik.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
7 besök senaste veckan (82514 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande