Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 96 -65
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
10 besök senaste veckan (88407 totalt)
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Jag har varit och vägt bilen för att få lite kött på benen i samband med mitt trailerbygge.

Med full tank och reservhjul mm så vägde den 820 kg.
När den muskulöse bilägaren klev i så stannade vågen på 920 kg, varav 530 kg på framhjulen. Detta duger inte. Det kommer att bli lättning av bilrackaren, ( kanske även av köttklumpen bakom ratten också ) Så nu har min badrumsvåg omplacerats till garaget

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

530/920 ger 58% fram, låter mycket
(hmm kan svaret vara vad jag skriver sist i inägget)

Jag är förvånad.
Mitt åk 1005kg med ca 10liter soppa och då 611kg fram, ger 61% fram

Med mig i 1080kg och 649kg fram, ger 60% fram.

Fäller jag i ca 30-35l soppa till ca 21-25kg så blir det, ger 59%(ändrat) fram. Detta pga att tanken ligger presis mellan bakhjulen.

Då är min skorv helt olättad, men tyvärr så finns det mästa onödiga grejor baköver , så börjar man lätta så åker väll viktfördelingen åt hel....

Jag kom just på något, om nu din bil är lättad så har du just uppnått vad jag snackar om


OT:
Jag var på ett rally för ett par år en och så en 240 som ägaren/föraren stod och skröt hur mycket den var lättat, ett antal hål gav typ 1kg. Jag tog mig en titt på förare och kartis och konstaterade att där fanns det MÅNGA kilon att hämta , snudd på 3-siffrigt Det vara bara att lätta innan det slank ur en något dumt från mig

edit:
En räkne miss, 59% var 55%

_________________
Johan Sjölinder
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Jag blev också något snopen av siffrorna , men jag vägde på vågen som bilprovningen i stan anvisar. Bilen är ännu olättad förutom baksätet som aldrig hittade tillbaka efter ett bromslangsbyte

1966 års instruktionsbok ( borde stämma överens med -65) anger en tomvikt på 805 kg med full tank, reservhjul verktyg mm. 58% fram. 95an är angiven till 880 kg tomvikt, 53% fram.
Jag hade 820 kg, 480 kg fram det ger 58.5% i framvagnen. Nu hade jag i och för sig några extra oljeflaskor och en vattendunk i bagaget samt reservhjul, men inget baksäte. Men det kan inte väga många kilon. Sedan ligger jag sömnlös på nätterna emellanåt och funderar hur mycket mina breddade plåtfälgar väger i onödan och hur mycket som kan sparas med riktiga alufälgar.
Men lättning är under utredning, själv kan jag nog ta bort ett tiotal kilo om jag skärper mig men benstomme är ett segt material . Bilen kan ju lättas med div plastdetaljer. Vad plastskärmar skulle kunna ge vet jag ej, men en rallycrosshuv i glasfiber skulle tydligen väga runt tre kg, bakluckan två.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare

hmm. Varför ser prOpellern ut så här tro? Jo: Den outsinliga kraften i trepipen hade havererat en motorkudde så att fläkten tog i fläktkåpan ovanpå kylaren. Först hade nog mitt nästan nya sidostag från -73 gått sönder så att motorkudden fick lite mer stryk än vad det var tänkt, så nu har jag snickrat ihop ett nytt med stötdämparbussningar istället.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Hur går det med insprutningen?
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Jadu, hmm. Insprutningsprojektet har visst kommit efter litegrann i prioriteringsordningen, men jag har faktiskt plockat fram grejorna igen så att jag kan löda ihop Megasquirten färdigt. Det är även en ny spjällaxel på gång så att jag kan flytta ihop spjällhusen närmare varandra för att bättre passa Saabmotorns insugsportar.. Sedan återstår "bara" lite hårdvara som insugningsrör och bränslesystem mm.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Amazon67
Linköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 214



tvåtaktsmicke skrev:
Jadu, hmm. Insprutningsprojektet har visst kommit efter litegrann i prioriteringsordningen, men jag har faktiskt plockat fram grejorna igen så att jag kan löda ihop Megasquirten färdigt. Det är även en ny spjällaxel på gång så att jag kan flytta ihop spjällhusen närmare varandra för att bättre passa Saabmotorns insugsportar.. Sedan återstår "bara" lite hårdvara som insugningsrör och bränslesystem mm.


Detta kommer bli sååååå tufft

PELLE//

_________________
Pär Hallenfors
B230 FT
TURBOnetics T61
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel
V70 R Bromsar
Sellholmsfjädrar
Bilstein dämpare
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5619



tvåtaktsmicke skrev:
Jadu, hmm. Insprutningsprojektet har visst kommit efter litegrann i prioriteringsordningen, men jag har faktiskt plockat fram grejorna igen så att jag kan löda ihop Megasquirten färdigt. Det är även en ny spjällaxel på gång så att jag kan flytta ihop spjällhusen närmare varandra för att bättre passa Saabmotorns insugsportar.. Sedan återstår "bara" lite hårdvara som insugningsrör och bränslesystem mm.


Färdig till sommaren?
Ses väl på Midlanda isåfall

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Jag lovar inte att jag ska köra med insprutning i sommar , men jag ska i alla fall göra ett ärligt försök. Det ska göras en del andra saker också, helt färdig blir man väl aldrig.......

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Kors i taket! Jag har lagt lite jobb på insprutningsprojektet


Jag har monterat isär hela bryggan och bytt till en nytillverkat genomgående spjällaxel, på det sättet kan jag smalna av hela arrangemanget så att det ryms på motorn.


46mm spjäll känns lite stort..... men på snöskotermotorerna brukar krånglade sprut bytas ut mot Mikuni 38or. Det finns de som kör Saabar på dessa förgasare med, så det kommer säkert att bli alldeles utmärkt

Jag har snokat rätt på en tempgivare för insugstempen också, en inte helt okomplicerad grej att hitta gratis . Nu återstår bara att skaffa en vattentempgivare också samt några kontakter, så kan jag välja ut rätt balansmotstånd och löda ihop de sista komponenterna på kretskortet.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



tvåtaktsmicke skrev:
Kors i taket! Jag har lagt lite jobb på insprutningsprojektet


Jag har monterat isär hela bryggan och bytt till en nytillverkat genomgående spjällaxel, på det sättet kan jag smalna av hela arrangemanget så att det ryms på motorn.


46mm spjäll känns lite stort..... men på snöskotermotorerna brukar krånglade sprut bytas ut mot Mikuni 38or. Det finns de som kör Saabar på dessa förgasare med, så det kommer säkert att bli alldeles utmärkt

Jag har snokat rätt på en tempgivare för insugstempen också, en inte helt okomplicerad grej att hitta gratis . Nu återstår bara att skaffa en vattentempgivare också samt några kontakter, så kan jag välja ut rätt balansmotstånd och löda ihop de sista komponenterna på kretskortet.



Ser ju riktigt smutt ut det där, ser ut ungefär som spjällhusen på min skoter, vad för maskin kommer de där ifrån?

På skotern tar jag ut ungefär 110 hkr genom tre såna spjällhus, och de som byter till 38'or istället tappar 15-20 hkr, se de där flödar klart bättre.

(ofta byter man bort sprutet på skotern på grund av inkompetens)


Har du några andra erfarenheter (egna eller andras) av att köra MegaSquirt på tvåtaktare, jag har varit inne på att konvertera en snöskoter till sprut, och då funderat på MS.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Spjällhusen kommer från en Indy RXL -92-93 nånting. Köpte en komplett insprutning med pump och hela alltet för en tusing på Blocket, de dyker upp där lite då och då. När jag började med insprutningsfunderingarna och hittade megasquirt så hade jag inte hittat eller hört om någon annan som kört tvåtaktare med insprutning. I varje fall inte Saabar, så jag får nog fixa det själv. Om någon har hunnit före vet jag inte, vi får se.......

Jag tänkte få till insprutningen först och lära mig detta för att sedan ta itu med tändningen så att jag kan göra en riktig tändkurva. Just nu så kör jag på stumma 17grader med Ignitorsystem.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Jag har en RXL 92'a, skulle aldrig komma på tanken att byta bort sprutet mot förgasare Men jag vet att många gör det, en tusenlapp brukar vara vad de tar för delarna som blir över. Att konvertera till förgasare brukar vara ett dyrt sätt att göra en bra skoter sämre.

På RXL 92'an så tar man ut ungefär 110 hkr med de spjällhusen. vid 8k rpm eller så, ur en 650cc motor.
och med pipor tar de ut ca 125, så spjällen räcker en bit.

Hur mycket effekt tänkte du sikta på i din?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare

Nu har jag lött fast de sista komponenterna på kretskortet. Nu återstår lite tester och några anpassningar av apparatlådan så kan man börja med hårdvaran sedan.
Jag måste även ta reda på om jag har hög eller lågohmiga spridare.

Angaående effektutaget så vågar jag inte ens spekulera om detta. I nuläget rör det sig kanske om ca: 70-75 hk

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Jag tänkte visa och berätta lite om min påskhelg


De här bilarna har ju en tendens att bli lite trista i stötdämparfästena, så även den här. Så eftersom jag brukar laga någon por på den här bilen emellanåt så passade det bra att ta tag i det nu.

Bakpartiet rensades på skärmar, inredning, tank, bakruta och avgassystem.

Kapa ur

Svetsa i den nya reparationsplåten, svetsa tillbaka fjäderfästet och stötdämparfästet samt en ny förstärkning ovanför bakaxeltunneln. Lika på båda sidor.

Jag fick även lov att reparera halva fjäderfästet på högersidan

Måla på, sätt bilen på hjul igen och backa ut. Nästa helg tänkte jag fortsätta med att reparera bagagegolvet under tanken..................

Det var faktiskt rätt kul att köra ut bilen utan avgassystem

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Nu i helgen så backade jag in min ljudbil i garaget igen för fortsatt rostlagning.

På vänstersidan så fick jag lägga igen en del hål här och där.

På högra sidan så var det lindrigare.

Jag fick även laga på standardrostället under tanken.

Bagagegolvet var täckt med ett underredsamassaliknande material som ljuddämpning, jag tog bort detta samt skrapade undersidan samtidigt. Det blev ca: 2kg, det borde bli en del om man tar bort allting på hela bilen...........
Det gör vi senare

Jag kommer att behöva måla invändigt senare. Jag funderar på ljusgrå enkomponentsfärg,typ ASEA-grå för att slippa slabba med billack och pensel inne i bilen.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Jag har inte haft så mycket tid att hålla på i helgen, men det har ju blivit lite gjort ändå.

Självklart så hittade jag rost på bakplåten så jag la dit ny plåt där också.....

Lite tenn gör reparationen fackmannamässigt utförd.

Eftersom jag har svetsat och slipat överallt i bagaget så grundmålade jag hela alltet.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare

Eftersom pipan på bilen har blivit bucklig och riktad ett par gånger så bestämde jag mig för att börja bygga en ny eftersom den gamla återigen fått några törnar . Dessutom tänkte jag bygga nytt avgassystem baköver så jag slipper det gamla krokiga som satt på bilen när jag köpte den.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Nu har det ju snickrats en del igen så jag tänkte berätta lite om det.

Pipan har gjorts färdig, eftersom en garagekompis insisterade att få TIGa den så fick han göra det.

Eftersom det brukar vara svårt att få plats med en någorlunda stor ljuddämpare på ett vettigt vis på de här bilarna så tog jag upp ett hål i golvet så burken inte kommer att sticka ned så mycket.

Därefter så fabricerade jag en låda över hålet.

Så här ser det ut underifrån. Det blev ju en del svetsning och jag gruvade mig faktiskt en kvart eller så innan jag började kapa i golvet.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Daniel Gustafsson
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 77



Riktigt snyggt thumbs up

Hur har du dragit avgasystemet för att ljuddämparen ska hamna där?

// Daniel

_________________
Daniel Gustafsson
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Daniel Gustafsson skrev:
Riktigt snyggt thumbs up

Hur har du dragit avgasystemet för att ljuddämparen ska hamna där?

// Daniel



_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 96 -65
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
10 besök senaste veckan (88407 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande