Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang 1969
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (15868 totalt)
fastbackmarcus
Stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 31


Trådstartare
Christian Lindén skrev:
Har du sett denna modell på bakvagn? http://www.lateral-dynamics.com/products/
Mycket tufft bygge thumbs up


Mmm jag har sett den, ser riktigt bra ut faktiskt.
Det är väl något i stil med det jag vill ha.
Dock så vet jag inte vad för/nackdelarna är med en 3-link vs torque arm, alltså mittlänken under eller över klumpen?
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4163



Christian Lindén skrev:
Har du sett denna modell på bakvagn? http://www.lateral-dynamics.com/products/



Har också tittat på den, väldigt lik den som sitter på mustang 05-
Ser ut som en "lagom" variant, många eftermarknadsbakvagnar har så fruktansvärt mycket stag åt alla håll och kanter!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
fastbackmarcus
Stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 31


Trådstartare
Fortsätter Med lite Paint-glädje!



Precis!
Äkta bossar förutom boss 429 som var en big-blockbil och totalt ointressant hade inga fejkscoop, då ska inte min heller ha fejkscoop. Igen med det!

Såhär ser det ut när ett styck fejkscoop är bortmekat:


Så här ser det ut på andra sidan efter ett styck plåtbit är ditsvetsat:


Följer kurvningarna finfint thumbs up


Såja, bara lite tennspackel kvar


Citera
Christian Lindén
Piteå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 230



Helt rätt att lägga igen scoopen thumbs up

Ang bakvagnen så är ju torqe armen mycket bra upphängning med ganska neutral reaktion i chassit, med 3-linken kan man ju justera på ett helt annat sätt. Då kan man bygga en bakvagn som går att justera nästa i oändlighet med alla fördelar som ett 4-länk har utan att få dom bindande egenskaperna som blir när det kränger. Kör på bakhjulen på lördag och justera om för bana på söndag Bygger man själv så bör man ju tänka på att bygga stadigt för det blir mycket krafter på ett stag!

Jag bygger min bakvagn så att jag kan testa både 4-länk och 3-länk bara för att jag är nyfiken Kör dock med pararella stag med samma längd på alla och panhardstag.

Keep up thumbs up

_________________
Christian Lindén
Citera
Christian Lindén
Piteå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 230



oops dubbbel

_________________
Christian Lindén
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 895



Skiljer väl mer på karosserna än bara scoopet men tyckte verkligen karossen blev bra mycket snyggare utan!

_________________
Emil Jönsson
Citera
fastbackmarcus
Stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 31


Trådstartare
Christian Lindén skrev:
Helt rätt att lägga igen scoopen thumbs up

Ang bakvagnen så är ju torqe armen mycket bra upphängning med ganska neutral reaktion i chassit, med 3-linken kan man ju justera på ett helt annat sätt. Då kan man bygga en bakvagn som går att justera nästa i oändlighet med alla fördelar som ett 4-länk har utan att få dom bindande egenskaperna som blir när det kränger. Kör på bakhjulen på lördag och justera om för bana på söndag Bygger man själv så bör man ju tänka på att bygga stadigt för det blir mycket krafter på ett stag!

Jag bygger min bakvagn så att jag kan testa både 4-länk och 3-länk bara för att jag är nyfiken Kör dock med pararella stag med samma längd på alla och panhardstag.

Keep up thumbs up


Tack! Trodde jag skulle få ris för att jag lägger igen scoopen.. thumbs up

Det jag funderar på angående 3-linken är hur långt 3:e staget bör vara, dom yttre kommer hamna runt ca 500mm.
Även vad som händer om man fäster det högt eller lågt i karossen, eller om det inte hamnar centrerat
Citera
fastbackmarcus
Stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 31


Trådstartare
Emil Jönsson skrev:
Skiljer väl mer på karosserna än bara scoopet men tyckte verkligen karossen blev bra mycket snyggare utan!


Tack!, nej faktiskt så är det det ända på karossen som skiljer dom två.
Citera
Christian Lindén
Piteå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 230



fastbackmarcus skrev:
Christian Lindén skrev:
Helt rätt att lägga igen scoopen thumbs up

Ang bakvagnen så är ju torqe armen mycket bra upphängning med ganska neutral reaktion i chassit, med 3-linken kan man ju justera på ett helt annat sätt. Då kan man bygga en bakvagn som går att justera nästa i oändlighet med alla fördelar som ett 4-länk har utan att få dom bindande egenskaperna som blir när det kränger. Kör på bakhjulen på lördag och justera om för bana på söndag Bygger man själv så bör man ju tänka på att bygga stadigt för det blir mycket krafter på ett stag!

Jag bygger min bakvagn så att jag kan testa både 4-länk och 3-länk bara för att jag är nyfiken Kör dock med pararella stag med samma längd på alla och panhardstag.

Keep up thumbs up


Tack! Trodde jag skulle få ris för att jag lägger igen scoopen.. thumbs up

Det jag funderar på angående 3-linken är hur långt 3:e staget bör vara, dom yttre kommer hamna runt ca 500mm.
Även vad som händer om man fäster det högt eller lågt i karossen, eller om det inte hamnar centrerat


Mina stag är alla exakt 510mm cc hål. Jag har gjort alla infästningar så att jag kan justera från helt horisontelt till rejält många grader neråt då man ska testa 402m körningar. Då man inte har tillgång till cad eller liknande så har jag testat geometrierna genom att ha provisoriska stag och fjädra upp och ner och simulerat krängningar tills jag blev nöjd och då gjorde jag dom slutgiltiga stagen.

Desto lägre fästet är i karossen desto mer fäste får du vid acc och mindre vid inbromsning, så att kunna justera kan vara bra!

_________________
Christian Lindén
Citera
fastbackmarcus
Stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 31


Trådstartare
Christian Lindén skrev:



Mina stag är alla exakt 510mm cc hål. Jag har gjort alla infästningar så att jag kan justera från helt horisontelt till rejält många grader neråt då man ska testa 402m körningar. Då man inte har tillgång till cad eller liknande så har jag testat geometrierna genom att ha provisoriska stag och fjädra upp och ner och simulerat krängningar tills jag blev nöjd och då gjorde jag dom slutgiltiga stagen.

Är alla dina stag lika långa? även det 3:e?
Christian Lindén skrev:


Desto lägre fästet är i karossen desto mer fäste får du vid acc och mindre vid inbromsning, så att kunna justera kan vara bra!


okej, låter logiskt. har du bild på din bakvagn nån stans?
Citera
Christian Lindén
Piteå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 230



fastbackmarcus skrev:
Christian Lindén skrev:



Mina stag är alla exakt 510mm cc hål. Jag har gjort alla infästningar så att jag kan justera från helt horisontelt till rejält många grader neråt då man ska testa 402m körningar. Då man inte har tillgång till cad eller liknande så har jag testat geometrierna genom att ha provisoriska stag och fjädra upp och ner och simulerat krängningar tills jag blev nöjd och då gjorde jag dom slutgiltiga stagen.

Är alla dina stag lika långa? även det 3:e?
Christian Lindén skrev:


Desto lägre fästet är i karossen desto mer fäste får du vid acc och mindre vid inbromsning, så att kunna justera kan vara bra!


okej, låter logiskt. har du bild på din bakvagn nån stans?


Jo även det 3e får samma längd, har inte bild på det 3e staget men det kommer, men här är det då bilder på hur bakvagnen såg ut för ett tag sen http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28766&start=60 nya bilder kommer!

_________________
Christian Lindén
Citera
fastbackmarcus
Stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 31


Trådstartare
Christian Lindén skrev:

Jo även det 3e får samma längd, har inte bild på det 3e staget men det kommer, men här är det då bilder på hur bakvagnen såg ut för ett tag sen http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28766&start=60 nya bilder kommer!


Coolt! Ser ut att bli riktigt fint det där, misstänker att det blir ordentligt breda hjul bak?


Edit: Kör du det 3:e staget grövre än dom andra?

Jag har skaffat material till mina yttre/nedre stag, sömlösa rör och M16 uniballs.
Funderar på om man ska köra M18 på det 3:e samt till Panhardet..?
Citera
Christian Lindén
Piteå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 230



fastbackmarcus skrev:
Christian Lindén skrev:

Jo även det 3e får samma längd, har inte bild på det 3e staget men det kommer, men här är det då bilder på hur bakvagnen såg ut för ett tag sen http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28766&start=60 nya bilder kommer!


Coolt! Ser ut att bli riktigt fint det där, misstänker att det blir ordentligt breda hjul bak?


Edit: Kör du det 3:e staget grövre än dom andra?

Jag har skaffat material till mina yttre/nedre stag, sömlösa rör och M16 uniballs.
Funderar på om man ska köra M18 på det 3:e samt till Panhardet..?


Tackar! Jo det blir 255.50.17 på 9,5" fälg bak och 245.45.17 fram 8,5"fälg för att få balans vid sväng körning. Och vid raktfram åkning ska det nog rymmas 12" breda bak.

Till nedre stagen och panhard änvänder jag 26.9mm sömlösa rör med 3/4" gäng och 1/2" hål övre staget blir minst 3/4" både gäng och hål men förmodligen grövre, även röret ska jag skaffa något grövre, bör ju vara dubbelt så stadigt som dom nedre.

_________________
Christian Lindén
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang 1969
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (15868 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande