Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang 1969 | << 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (15868 totalt) |
Mmm jag har sett den, ser riktigt bra ut faktiskt. Det är väl något i stil med det jag vill ha. Dock så vet jag inte vad för/nackdelarna är med en 3-link vs torque arm, alltså mittlänken under eller över klumpen? |
||||||
Har också tittat på den, väldigt lik den som sitter på mustang 05- Ser ut som en "lagom" variant, många eftermarknadsbakvagnar har så fruktansvärt mycket stag åt alla håll och kanter! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Fortsätter Med lite Paint-glädje!
Precis! Äkta bossar förutom boss 429 som var en big-blockbil och totalt ointressant hade inga fejkscoop, då ska inte min heller ha fejkscoop. Igen med det! Såhär ser det ut när ett styck fejkscoop är bortmekat: Så här ser det ut på andra sidan efter ett styck plåtbit är ditsvetsat: Följer kurvningarna finfint Såja, bara lite tennspackel kvar |
||||||
Helt rätt att lägga igen scoopen
Ang bakvagnen så är ju torqe armen mycket bra upphängning med ganska neutral reaktion i chassit, med 3-linken kan man ju justera på ett helt annat sätt. Då kan man bygga en bakvagn som går att justera nästa i oändlighet med alla fördelar som ett 4-länk har utan att få dom bindande egenskaperna som blir när det kränger. Kör på bakhjulen på lördag och justera om för bana på söndag Bygger man själv så bör man ju tänka på att bygga stadigt för det blir mycket krafter på ett stag! Jag bygger min bakvagn så att jag kan testa både 4-länk och 3-länk bara för att jag är nyfiken Kör dock med pararella stag med samma längd på alla och panhardstag. Keep up _________________ Christian Lindén |
||||||
Tack! Trodde jag skulle få ris för att jag lägger igen scoopen.. Det jag funderar på angående 3-linken är hur långt 3:e staget bör vara, dom yttre kommer hamna runt ca 500mm. Även vad som händer om man fäster det högt eller lågt i karossen, eller om det inte hamnar centrerat |
||||||
Mina stag är alla exakt 510mm cc hål. Jag har gjort alla infästningar så att jag kan justera från helt horisontelt till rejält många grader neråt då man ska testa 402m körningar. Då man inte har tillgång till cad eller liknande så har jag testat geometrierna genom att ha provisoriska stag och fjädra upp och ner och simulerat krängningar tills jag blev nöjd och då gjorde jag dom slutgiltiga stagen. Desto lägre fästet är i karossen desto mer fäste får du vid acc och mindre vid inbromsning, så att kunna justera kan vara bra! _________________ Christian Lindén |
||||||
Är alla dina stag lika långa? även det 3:e?
okej, låter logiskt. har du bild på din bakvagn nån stans? |
||||||
Jo även det 3e får samma längd, har inte bild på det 3e staget men det kommer, men här är det då bilder på hur bakvagnen såg ut för ett tag sen http://forum.savarturbo.se/viewtopic _________________ Christian Lindén |
||||||
Coolt! Ser ut att bli riktigt fint det där, misstänker att det blir ordentligt breda hjul bak? Edit: Kör du det 3:e staget grövre än dom andra? Jag har skaffat material till mina yttre/nedre stag, sömlösa rör och M16 uniballs. Funderar på om man ska köra M18 på det 3:e samt till Panhardet..? |
||||||
Tackar! Jo det blir 255.50.17 på 9,5" fälg bak och 245.45.17 fram 8,5"fälg för att få balans vid sväng körning. Och vid raktfram åkning ska det nog rymmas 12" breda bak. Till nedre stagen och panhard änvänder jag 26.9mm sömlösa rör med 3/4" gäng och 1/2" hål övre staget blir minst 3/4" både gäng och hål men förmodligen grövre, även röret ska jag skaffa något grövre, bör ju vara dubbelt så stadigt som dom nedre. _________________ Christian Lindén |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang 1969 | << 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (15868 totalt) |