Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944T-87/Volvo
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
4 besök senaste veckan (105001 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5754



Såvitt jag vet är det bara B204FT som är producerad som 16v turbo på rödblock, en italienvariant på 2 liter. En sån kan man regga med, men inte ett marinblock på 2.3 liter med B234-topp, turbokonvertering och eftermarknadssprut...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
therealpinto skrev:
Såvitt jag vet är det bara B204FT som är producerad som 16v turbo på rödblock, en italienvariant på 2 liter. En sån kan man regga med, men inte ett marinblock på 2.3 liter med B234-topp, turbokonvertering och eftermarknadssprut...

/Gustaf


Precis vad jag redan har insett också
Då är det nog enklare att göra som jag sa tidigare och skaffa fram papper på en äldre bil som det inte ställs lika höga krav på, då borde det vara möjligt att besikta den. Går inte det får man ta till nästa knep, att helt enkelt skaffa en besiktningsbil....

_________________
Urban Karlsson
Citera
Riikard
Göteborg
Här sen Maj 2007
Inlägg: 8



Ubbejävel skrev:
therealpinto skrev:
Såvitt jag vet är det bara B204FT som är producerad som 16v turbo på rödblock, en italienvariant på 2 liter. En sån kan man regga med, men inte ett marinblock på 2.3 liter med B234-topp, turbokonvertering och eftermarknadssprut...

/Gustaf


Precis vad jag redan har insett också
Då är det nog enklare att göra som jag sa tidigare och skaffa fram papper på en äldre bil som det inte ställs lika höga krav på, då borde det vara möjligt att besikta den. Går inte det får man ta till nästa knep, att helt enkelt skaffa en besiktningsbil....


Buu! de är ju ingen sport. :P

Lycka till iallafall.. kommer bli en nice bil hur du än tacklar SBP.

_________________
Rikard Skatt
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2918



Ser bra ut det där! Blir himla bra på 944:an när man kastar ut Porsche motorn och reser upp den.

Besiktning är överskattat på en ban/busbil

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5754



Men äldre bil...det är ju 1975 eller äldre i så fall? Lanserades inte 944 typ 1982, 924 1976?

Förutom att pappersbyte är olagligt verkar det ju kört av rent praktiska skäl...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
therealpinto skrev:
Men äldre bil...det är ju 1975 eller äldre i så fall? Lanserades inte 944 typ 1982, 924 1976?

Förutom att pappersbyte är olagligt verkar det ju kört av rent praktiska skäl...

/Gustaf


Det räcker väl att den är äldre än -85 vad jag har förstått...
Det är väl från det året avgasreglerna sätter käppar i hjulen.....??

Jag är lite osäker iofs men jag har för mig att det var så jag tydde det när jag läste en reportageserie i ämnet i Bilsport för några månader sedan..

_________________
Urban Karlsson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19603



therealpinto skrev:
Såvitt jag vet är det bara B204FT som är producerad som 16v turbo på rödblock, en italienvariant på 2 liter. En sån kan man regga med, men inte ett marinblock på 2.3 liter med B234-topp, turbokonvertering och eftermarknadssprut...
Föurom att det är bedrägligt så skulle ju en B230 8V LTT (vilka bokstäver en sån har kan säkert nån klura ut) som besiktningsmotor vara ganska lik den tilltänkta, det är ju iaf samma motortillverkare och turbo.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Niklas Falk skrev:
therealpinto skrev:
Såvitt jag vet är det bara B204FT som är producerad som 16v turbo på rödblock, en italienvariant på 2 liter. En sån kan man regga med, men inte ett marinblock på 2.3 liter med B234-topp, turbokonvertering och eftermarknadssprut...
Föurom att det är bedrägligt så skulle ju en B230 8V LTT (vilka bokstäver en sån har kan säkert nån klura ut) som besiktningsmotor vara ganska lik den tilltänkta, det är ju iaf samma motortillverkare och turbo.


B230FK 135Hkr vid laddtryck på 0,3bar
Passar väl som regbesiktningsmotor eller så fixar du till toppen byter turbo etc så har du dina många hästkrafter.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5335



Niklas Falk skrev:
therealpinto skrev:
Såvitt jag vet är det bara B204FT som är producerad som 16v turbo på rödblock, en italienvariant på 2 liter. En sån kan man regga med, men inte ett marinblock på 2.3 liter med B234-topp, turbokonvertering och eftermarknadssprut...
Föurom att det är bedrägligt så skulle ju en B230 8V LTT (vilka bokstäver en sån har kan säkert nån klura ut) som besiktningsmotor vara ganska lik den tilltänkta, det är ju iaf samma motortillverkare och turbo.


Tror den heter B230FT.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
robber skrev:
Niklas Falk skrev:
therealpinto skrev:
Såvitt jag vet är det bara B204FT som är producerad som 16v turbo på rödblock, en italienvariant på 2 liter. En sån kan man regga med, men inte ett marinblock på 2.3 liter med B234-topp, turbokonvertering och eftermarknadssprut...
Föurom att det är bedrägligt så skulle ju en B230 8V LTT (vilka bokstäver en sån har kan säkert nån klura ut) som besiktningsmotor vara ganska lik den tilltänkta, det är ju iaf samma motortillverkare och turbo.


Tror den heter B230FT.


Bilen är väl godkänd för minst 225hk redan som den är så effektgränsen ska väl inte vara så svårt att klara..
Men jag har faktiskt tänkt att jag ska försöka besikta den som den är med en massa plåtar och kåpor som döljer det mesta av motorn. Om de undrar så har jag rest originalmotorn upp bara. Är det inte en Porschenörd som besiktar bilen så borde det kunna funka..

_________________
Urban Karlsson
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Måla blocket i Porschefärg och se till så att det inte står volvo eller liknande på "ventilkåpan" så bör det gå igenom. thumbs up

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
steffe skrev:
Måla blocket i Porschefärg och se till så att det inte står volvo eller liknande på "ventilkåpan" så bör det gå igenom. thumbs up


Precis min tanke...

Är blocket Volvorött så blir det nog svårt men med lite aluminiumfärg på det, lite täckplåtar och ett oljelock som det står Porsche på så blir det nog klart lättare..

_________________
Urban Karlsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5754



Det är 1975 och äldre som (med dagens regler) går att regga med ändrad motor, dvs turbokonvertering, blandning av olika block, toppar, insprutningar osv.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
therealpinto skrev:
Det är 1975 och äldre som (med dagens regler) går att regga med ändrad motor, dvs turbokonvertering, blandning av olika block, toppar, insprutningar osv.

/Gustaf


Ja det stämmer säkert men i vilket fall som helst så tror jag att det ska gå att lura bilprovningen på nåt sätt om man lägger lite arbete bakom.
Det får bli ett senare problem..

_________________
Urban Karlsson
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4698



Jo men tänk vad mycket lättare allt blir med en bil som e lika på bes som på banan? Slippa strul vid en ev. Olycka och sån't.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Jonas Aegher
Umeå
Här sen Okt 2005
Inlägg: 21



Jämför med en idrottsman som klarar kontrollerna men tävlar dopad. Är det ballt?

_________________
Jonas Larsson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19603



Jonas Aegher skrev:
Jämför med en idrottsman som klarar kontrollerna men tävlar dopad. Är det ballt?
Svårt att se tävlingsmomentet eller det uppenbara "locka folk ner i fördärvet" aspekten av det.
Fortkörnng är ju inte bra det heller, men jag skulle inte jämföra det med narkotikamissbruk (speed ).

Volvoturbo på regbeviset hade ju sett mycket bättre ut, så smångingom (bygge av besiktningskonfiguration kan ju göras eft4er att det skojjiga är klart).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Jonas Aegher
Umeå
Här sen Okt 2005
Inlägg: 21



Niklas Falk skrev:
Jonas Aegher skrev:
Jämför med en idrottsman som klarar kontrollerna men tävlar dopad. Är det ballt?
Svårt att se tävlingsmomentet eller det uppenbara "locka folk ner i fördärvet" aspekten av det.


Tävlingar har regler, precis som försäkrad fordonstrafik. Och fördärvet heter död. Någonstans sätter man gränsen. Om det är ok att köra med besiktningsmotor, är det ok att köra utan bromsar utanför besiktningshallen etc?

Nej, Ubbe, du får se till att bygga om lite mer så det här blir legitimt

_________________
Jonas Larsson
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Ubbejävel skrev:
therealpinto skrev:
Det är 1975 och äldre som (med dagens regler) går att regga med ändrad motor, dvs turbokonvertering, blandning av olika block, toppar, insprutningar osv.

/Gustaf


Ja det stämmer säkert men i vilket fall som helst så tror jag att det ska gå att lura bilprovningen på nåt sätt om man lägger lite arbete bakom. Det får bli ett senare problem..

Det stämmer till hundra procent

Kan du fräsa ventilkåpor och liknande så att Volvon liknar en Porsche, då är det bara att tuta och köra. Men besiktningsgubbarna är inte så dumma som man tror, även om det finns undantag.

Men tillsvidare, mer byggbilder, motorbyten är alltid intressanta att studera thumbs up
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Patrik Ö skrev:
Ubbejävel skrev:
therealpinto skrev:
Det är 1975 och äldre som (med dagens regler) går att regga med ändrad motor, dvs turbokonvertering, blandning av olika block, toppar, insprutningar osv.

/Gustaf


Ja det stämmer säkert men i vilket fall som helst så tror jag att det ska gå att lura bilprovningen på nåt sätt om man lägger lite arbete bakom. Det får bli ett senare problem..

Det stämmer till hundra procent

Kan du fräsa ventilkåpor och liknande så att Volvon liknar en Porsche, då är det bara att tuta och köra. Men besiktningsgubbarna är inte så dumma som man tror, även om det finns undantag.

Men tillsvidare, mer byggbilder, motorbyten är alltid intressanta att studera thumbs up


Den biten löser sig alltid och gör den inte det så blir det en banbil av den. Just nu är det själva byggandet som är intressant och att besiktningen skulle bli ett problem har jag vetat om sen jag började bygga..

_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Idag, med rinnande ögon och skallen värkande av pollenallergi, så spenderade jag ett par timmar i garaget.

Förra helgen köpte jag mig ett motorstöd på Biltema. När jag monterade ihop det så upptäckte jag att det var så snett ihopsvetsat att bara tre hjul stod på golvet och det fjärde var ungefär två centimeter över men med tanke på att jag tyckte det var oförskämt billigt så shimsade jag med lite brickor istället för att byta det och vips, så var det rakt och fint



Idag plockade jag ur motorn ur bilen igen och monterade upp den i stödet, mycket mer än så orkade jag inte med innan huvudvärken tog överhanden men jag kände mig tvungen att i alla fall skruva bort den monstruösa remskivan från veven och provmontera den nya av aluminium som jag köpte häromdagen, det ser klart bättre ut och väger ett par kilo mindre



_________________
Urban Karlsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944T-87/Volvo
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
4 besök senaste veckan (105001 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande