Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 4 besök senaste veckan (105001 totalt) |
Såvitt jag vet är det bara B204FT som är producerad som 16v turbo på rödblock, en italienvariant på 2 liter. En sån kan man regga med, men inte ett marinblock på 2.3 liter med B234-topp, turbokonvertering och eftermarknadssprut...
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Precis vad jag redan har insett också ![]() Då är det nog enklare att göra som jag sa tidigare och skaffa fram papper på en äldre bil som det inte ställs lika höga krav på, då borde det vara möjligt att besikta den. Går inte det får man ta till nästa knep, att helt enkelt skaffa en besiktningsbil.... ![]() _________________ Urban Karlsson |
||||||
Buu! de är ju ingen sport. :P Lycka till iallafall.. kommer bli en nice bil hur du än tacklar SBP. ![]() _________________ Rikard Skatt |
||||||
Men äldre bil...det är ju 1975 eller äldre i så fall? Lanserades inte 944 typ 1982, 924 1976?
Förutom att pappersbyte är olagligt verkar det ju kört av rent praktiska skäl... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Det räcker väl att den är äldre än -85 vad jag har förstått... Det är väl från det året avgasreglerna sätter käppar i hjulen.....?? Jag är lite osäker iofs men jag har för mig att det var så jag tydde det när jag läste en reportageserie i ämnet i Bilsport för några månader sedan.. _________________ Urban Karlsson |
||||||
|
||||||
B230FK 135Hkr vid laddtryck på 0,3bar Passar väl som regbesiktningsmotor eller så fixar du till toppen byter turbo etc så har du dina många hästkrafter. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
Tror den heter B230FT. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||
Bilen är väl godkänd för minst 225hk redan som den är så effektgränsen ska väl inte vara så svårt att klara.. Men jag har faktiskt tänkt att jag ska försöka besikta den som den är med en massa plåtar och kåpor som döljer det mesta av motorn. Om de undrar så har jag rest originalmotorn upp bara. Är det inte en Porschenörd som besiktar bilen så borde det kunna funka.. _________________ Urban Karlsson |
||||||
Precis min tanke... Är blocket Volvorött så blir det nog svårt men med lite aluminiumfärg på det, lite täckplåtar och ett oljelock som det står Porsche på så blir det nog klart lättare.. _________________ Urban Karlsson |
||||||
Det är 1975 och äldre som (med dagens regler) går att regga med ändrad motor, dvs turbokonvertering, blandning av olika block, toppar, insprutningar osv.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Ja det stämmer säkert men i vilket fall som helst så tror jag att det ska gå att lura bilprovningen på nåt sätt om man lägger lite arbete bakom. Det får bli ett senare problem.. _________________ Urban Karlsson |
||||||
Jo men tänk vad mycket lättare allt blir med en bil som e lika på bes som på banan? Slippa strul vid en ev. Olycka och sån't.
![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Fortkörnng är ju inte bra det heller, men jag skulle inte jämföra det med narkotikamissbruk (speed ![]() Volvoturbo på regbeviset hade ju sett mycket bättre ut, så smångingom (bygge av besiktningskonfiguration kan ju göras eft4er att det skojjiga är klart). ![]() |
||||||
Tävlingar har regler, precis som försäkrad fordonstrafik. Och fördärvet heter död. Någonstans sätter man gränsen. Om det är ok att köra med besiktningsmotor, är det ok att köra utan bromsar utanför besiktningshallen etc? Nej, Ubbe, du får se till att bygga om lite mer så det här blir legitimt ![]() _________________ Jonas Larsson |
||||||
Det stämmer till hundra procent ![]() Kan du fräsa ventilkåpor och liknande så att Volvon liknar en Porsche, då är det bara att tuta och köra. Men besiktningsgubbarna är inte så dumma som man tror, även om det finns undantag. Men tillsvidare, mer byggbilder, motorbyten är alltid intressanta att studera ![]() |
||||||
Den biten löser sig alltid och gör den inte det så blir det en banbil av den. Just nu är det själva byggandet som är intressant och att besiktningen skulle bli ett problem har jag vetat om sen jag började bygga.. _________________ Urban Karlsson |
||||||
Idag, med rinnande ögon och skallen värkande av pollenallergi, så spenderade jag ett par timmar i garaget.
Förra helgen köpte jag mig ett motorstöd på Biltema. När jag monterade ihop det så upptäckte jag att det var så snett ihopsvetsat att bara tre hjul stod på golvet och det fjärde var ungefär två centimeter över men med tanke på att jag tyckte det var oförskämt billigt så shimsade jag med lite brickor istället för att byta det och vips, så var det rakt och fint ![]() ![]() Idag plockade jag ur motorn ur bilen igen och monterade upp den i stödet, mycket mer än så orkade jag inte med innan huvudvärken tog överhanden men jag kände mig tvungen att i alla fall skruva bort den monstruösa remskivan från veven och provmontera den nya av aluminium som jag köpte häromdagen, det ser klart bättre ut och väger ett par kilo mindre ![]() ![]() ![]() _________________ Urban Karlsson |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 4 besök senaste veckan (105001 totalt) |