Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
McLaren M6GT (KitCar) -67 (Såld)
<<   1, 2, 3, 4   >>
35648 besök totalt
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Michael Bäck skrev:
subaru boxer ... fwd låda

Subaru har väl aldrig haft några 2wd?

EDIT : Hade jag bara googlat lite innan jag skrev så hade jag inte skrivit.
Äh, skit samma.

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Folxam skrev:
Michael Bäck skrev:
subaru boxer ... fwd låda

Subaru har väl aldrig haft några 2wd?


Jodå det finns en del med fwd men inte dom starkaste modellerna dom fanns
bara med 4wd i sverige i alla fall

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Christian Lindén
Piteå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 230



Dina bakdäck räknas nog som ca 230, brukar ju vara slitbanan som blir i kontakt med vägen som mäts ingenting utanför. mina 255.50.17 är ca 280mm breda om man mäter som du gjort.

Men på 11" fälg kan man nog köra upp till 300mm däck, det är ju inte snyggt med tyskstuk på en sån här bil!

Racing 230mm slitbana? /600mm diameter?-15"

Mvh

_________________
Christian Lindén
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Christian Lindén skrev:
Dina bakdäck räknas nog som ca 230, brukar ju vara slitbanan som blir i kontakt med vägen som mäts ingenting utanför. mina 255.50.17 är ca 280mm breda om man mäter som du gjort.

Men på 11" fälg kan man nog köra upp till 300mm däck, det är ju inte snyggt med tyskstuk på en sån här bil!

Racing 230mm slitbana? /600mm diameter?-15"

Mvh


Dock så är min erfarenhet att det är en väldig skillnad på gatdäck när det gäller bredd
mina 205/50 är bredare än mina 215/40 som exempel.

På race däck är det slitbanan som är angiven bredd

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Michael Bäck skrev:

Har du nån koll på vad 4cyl subaru boxer väger samt vad en fwd låda väger


Folxam skrev:
Michael Bäck skrev:
subaru boxer ... fwd låda

Subaru har väl aldrig haft några 2wd?


Bättre att använda lådan från 4-hjulsdrivet, vilken 5-växlad turbosubba som helst funkar egentligen, skiljer lite i utväxlingarna. Man tar bort mellandiffen och spärrar driften till bakhjulen, går säkert att fixa ekonomist med spärr alá Elga.
vägde förrestan reservlådan, skalan stannade på 48Kg. Sedan finns ju den 6-petade som är mycket starkare men en hel del tyngre och dyrare. Har ingen koll på vad motorn väger men det är en söt liten aluminiumklump

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
r-2 skrev:
[vägde förrestan reservlådan, skalan stannade på 48Kg.


Tackar thumbs up

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Klas Eriksson
Göteborg/Mullsjö
Här sen Aug 2006
Inlägg: 234



Michael Bäck skrev:
Lite bilder

Fin radio av det förnämliga märket elektronik





"Eltronix" inte "elektronik"

Jag har två högtalare av det märket i min Fiat 126. Dom sitter monterade ovanpå hatthyllan med jätteloggor som syns genom bakrutan! Ljudet från dom är hörbart under 60 km/h. thumbs up

Säg till om du ska göra dig av med den!

_________________
Klas Eriksson
Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Klas Eriksson skrev:
Michael Bäck skrev:
Lite bilder

Fin radio av det förnämliga märket elektronik





"Eltronix" inte "elektronik"

Jag har två högtalare av det märket i min Fiat 126. Dom sitter monterade ovanpå hatthyllan med jätteloggor som syns genom bakrutan! Ljudet från dom är hörbart under 60 km/h. thumbs up

Säg till om du ska göra dig av med den!


Har fler på kö som frågat men har inte haft tid att plocka ut den ur bilen än

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



Michael Bäck skrev:
Nån som har koll på hur lång,hög & bred audis

2,8L v6
3,5L v8
4,2L v8


Ja, jag har en 3.6:a och en 4.2:a i garaget. Audi v6 har inget gemensamt med V8 (ja, vissa interna mått men utseendet är helt olika). 3.6 och 4.2 ser identiska ut, det är borr och cylinder spacing som skiljer men utanpå ser man ingen skillnad. 3.6 känner man igen på att den har svart insug. En annan MYCKET intressant motor ur besiktnings synpunkt är ju 3.7 med 230hk - men det beror ju på vad man vill åstadkomma. Hur som, generellt gäller att avgaskammen är lika på vääääldigt många av dessa (från 230-300hk), insug skiljer men alla kammar passar i alla motorer, dock kräver S8 bearbetning av topparna då de har högre lyft.

V6 är jätteliten. Finns både med 2v och 5v. Billiga motorer. Har byggts endel roliga motorer i staterna men här i europa är det ovanligt.

En annan intressant motor är ju VR6. Låter rikigt najs. Liten och kompakt, inte så mycket större än en 4:a. 24v versionen är himla trevlig.

En stor fördel med att plocka Audi/VW grejjer är att det varit samma delning på motor/låda sen adams dagar. Alla 5, 6, 8 och nästan alla 4:or passar på alla lådor i stort sett. Skippa 012/083/01A lådorna, de är lite veka (dock fortfarande väldigt stadiga jmf med andra mer tveksamma tillverkare), 016 och 01E är stadiga som attan, finns både som FWD och 4wd, mao inget behov av att bygga om och krångla.

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
-- skrev:
Michael Bäck skrev:
Nån som har koll på hur lång,hög & bred audis

2,8L v6
3,5L v8
4,2L v8


Ja, jag har en 3.6:a och en 4.2:a i garaget. Audi v6 har inget gemensamt med V8 (ja, vissa interna mått men utseendet är helt olika). 3.6 och 4.2 ser identiska ut, det är borr och cylinder spacing som skiljer men utanpå ser man ingen skillnad. 3.6 känner man igen på att den har svart insug. En annan MYCKET intressant motor ur besiktnings synpunkt är ju 3.7 med 230hk - men det beror ju på vad man vill åstadkomma. Hur som, generellt gäller att avgaskammen är lika på vääääldigt många av dessa (från 230-300hk), insug skiljer men alla kammar passar i alla motorer, dock kräver S8 bearbetning av topparna då de har högre lyft.

V6 är jätteliten. Finns både med 2v och 5v. Billiga motorer. Har byggts endel roliga motorer i staterna men här i europa är det ovanligt.

En annan intressant motor är ju VR6. Låter rikigt najs. Liten och kompakt, inte så mycket större än en 4:a. 24v versionen är himla trevlig.

En stor fördel med att plocka Audi/VW grejjer är att det varit samma delning på motor/låda sen adams dagar. Alla 5, 6, 8 och nästan alla 4:or passar på alla lådor i stort sett. Skippa 012/083/01A lådorna, de är lite veka (dock fortfarande väldigt stadiga jmf med andra mer tveksamma tillverkare), 016 och 01E är stadiga som attan, finns både som FWD och 4wd, mao inget behov av att bygga om och krångla.


Tackar för info thumbs up thumbs up
låter fint det där med delningen motor/låda

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Klas Eriksson
Göteborg/Mullsjö
Här sen Aug 2006
Inlägg: 234



Michael Bäck skrev:
Klas Eriksson skrev:
Michael Bäck skrev:
Lite bilder

Fin radio av det förnämliga märket elektronik



"Eltronix" inte "elektronik"

Jag har två högtalare av det märket i min Fiat 126. Dom sitter monterade ovanpå hatthyllan med jätteloggor som syns genom bakrutan! Ljudet från dom är hörbart under 60 km/h. thumbs up

Säg till om du ska göra dig av med den!


Har fler på kö som frågat men har inte haft tid att plocka ut den ur bilen än


Ajdå, den hade matchat högtalarna perfekt!

_________________
Klas Eriksson
Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226



hur går det??


_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Joakim Tänndal skrev:
hur går det??



Väldigt sakta = ingenting just för tillfället

Bmw:n tar upp all meckar tid just för tillfället så man kommer
iväg på lite banträffar.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204



va det en två skivig wankelmotor du hade? vill du sälja den? miltal/ skick?

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
ErikBerg2
Skogen
Här sen Dec 2007
Inlägg: 329



BMW alu-V8 kanske?
M60B30 har 218 hk. Mesigt.
M60B40 har 286 hk, >300 med headers. Manligt! Finns även som 4,6l, ännu manligare.
Manuella lådan från 3,0 passar till 4,0 rakt av, vill jag minnas.

När du besiktar är det givetvis en 3,0-motor...

_________________
Erik Berg
"BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!"

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight=
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
ErikBerg2 skrev:
BMW alu-V8 kanske?
M60B30 har 218 hk. Mesigt.
M60B40 har 286 hk, >300 med headers. Manligt! Finns även som 4,6l, ännu manligare.
Manuella lådan från 3,0 passar till 4,0 rakt av, vill jag minnas.

När du besiktar är det givetvis en 3,0-motor...


Får se vad det blir för motor i bilen en M60B30 har jag redan köpt så den står & väntar
dock så blir det krångel med adapter till låda mm.

Så då finns ju audi med div kompletta paket som kan passa

samt som R-2 nämnt tidigare subaru som ger låg & fin tyngdpunkt med sin boxer
framtiden får utvisa vad som ramlar ner i bilen

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
x6rs skrev:
va det en två skivig wankelmotor du hade? vill du sälja den? miltal/ skick?

Den är tillsvidare ej till salu

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Grusse
Sandviken
Här sen Mar 2005
Inlägg: 49



[/quote]

Får se vad det blir för motor i bilen en M60B30 har jag redan köpt så den står & väntar
dock så blir det krångel med adapter till låda mm.

Så då finns ju audi med div kompletta paket som kan passa

samt som R-2 nämnt tidigare subaru som ger låg & fin tyngdpunkt med sin boxer
framtiden får utvisa vad som ramlar ner i bilen[/quote]

Jag har gjort en adapter till min S62 motor, mot en Porsche G50 låda. Men det är ju samma bultdelning till M60/62 motorerna, jag har alla uppgifter på adaptern sparad så det går att göra en till om det skulle knipa?

_________________
Patrik Gruvman

M3 E30 Touring
M3 E30 Cab
523 E39 Touring
330 E46 Touring
120 E87
525 E61
M1 Gr.5 Sauber
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Grusse skrev:


Får se vad det blir för motor i bilen en M60B30 har jag redan köpt så den står & väntar
dock så blir det krångel med adapter till låda mm.

Så då finns ju audi med div kompletta paket som kan passa

samt som R-2 nämnt tidigare subaru som ger låg & fin tyngdpunkt med sin boxer
framtiden får utvisa vad som ramlar ner i bilen [/quote]

Jag har gjort en adapter till min S62 motor, mot en Porsche G50 låda. Men det är ju samma bultdelning till M60/62 motorerna, jag har alla uppgifter på adaptern sparad så det går att göra en till om det skulle knipa?[/quote]

ok ska lägga det på minnet om det blir aktuellt

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Gustav Olofsson
skänninge
Här sen Apr 2004
Inlägg: 526



himla häftigt projekt thumbs up bilen väcker ett visst ha begär inom mig känner jag borde röra på sig rätt bra med den låga vikten

_________________
Gustav Olofsson


Volvo V40 T4 2002
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226



om du ska göra nått till en subaru 4/6a som passar wvlådan får du om du vill /har tid dokumentera väl så jag vet hur jag får ner nått i min kitcar

hur stort avsånd mellan bakaxel och brandväggen?? får du in en större motor??

har bara 45 cm typ i CanAm'en.. lite för lite :/

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
Våra race- och banåkarbilar
McLaren M6GT (KitCar) -67 (Såld)
<<   1, 2, 3, 4   >>
35648 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande