Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 335i Alpina -89
<<   1, 2, 3, 4   >>
7 besök senaste veckan (48070 totalt)
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 366


Trådstartare
En liten uppdatering av höstens och vinterns projekt.

- Ny slutväxel, 3.15 från en Z3 2.8. Uppdaterad med 40% broms.
Nu kommer 4:e och 5:e växeln till användning igen.


- Samtliga rutor bytade till nya gröntonade.
Gamla rutan fick ett otrevligt stenskott på Knutan sist.

- Nytt bromsarrangemang, Käfer Sport ok runt om med större skivor.
Mindre bromsservo (från Renault Clio ) och huvudcylinder (från e28 528i).


- Lite allmänt inredningspyssel, svart innertak, ny hatthylla och golvmatta. 6-punktsbälten och förberedelser för bur ska fixas också.

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Hyundai i30N -23, 325i -88, MV Agusta 800
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566



Halloj!

Är det som man brukar säga, bolt-on, med Clions bromsservo?
Hur kommer det sig att ni valt e28'ans hbc?

_________________
L-P Johnsson
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



elpe300 skrev:
Halloj!

Är det som man brukar säga, bolt-on, med Clions bromsservo?
Hur kommer det sig att ni valt e28'ans hbc?


528 E28 har samma diameter på HBC som bilen som bromsarna kommer ifrån Dock vet jag inte om det var just därför som dom valde den

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366



Micke Eriksson skrev:
elpe300 skrev:
Halloj!

Är det som man brukar säga, bolt-on, med Clions bromsservo?
Hur kommer det sig att ni valt e28'ans hbc?


528 E28 har samma diameter på HBC som bilen som bromsarna kommer ifrån Dock vet jag inte om det var just därför som dom valde den


Det var av den anledningen. thumbs up

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182



thumbs up för ett mycket stiligt bygge!
Såg att ni valde 110/50 N/mm fjädrar. Funkar det bra eller har ni bytt fjädrar sen dess?
Anledningen att jag undrar är att jag kommer att få liknande vikt över framaxeln med mitt bygge med V12a. Den väger i princip samma som er 3.5 liters sexa.

_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 366


Trådstartare
För att få dit Ränå servot måste man dels korta och modifiera bromsstången samt göra en distans mot huvudcylindern. Bultcirkeln är dock detsamma.

e28 528i har, precis som påpekats, samma storlekar på cylindrarna som Boxter.
Pedalkänslan och effektiviteten upplevs subjektivt mycket bättre nu.

elpe300 skrev:
Halloj!

Är det som man brukar säga, bolt-on, med Clions bromsservo?
Hur kommer det sig att ni valt e28'ans hbc?

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Hyundai i30N -23, 325i -88, MV Agusta 800
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 366


Trådstartare
Tack!

Vi kör på samma chassi setup som förra året. Motorn är maximalt tillbakaflyttad (så långt det går utan att svetsa i torpeden) så den lilla extra vikt man får jämtemot en M20 känner man inte av. Bilen känns förhållandevis neutral så vi exprimenterar mer med däck och däcktryck nu.

GustafW skrev:
thumbs up för ett mycket stiligt bygge!
Såg att ni valde 110/50 N/mm fjädrar. Funkar det bra eller har ni bytt fjädrar sen dess?
Anledningen att jag undrar är att jag kommer att få liknande vikt över framaxeln med mitt bygge med V12a. Den väger i princip samma som er 3.5 liters sexa.

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Hyundai i30N -23, 325i -88, MV Agusta 800
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566



Tackar för svaret! Kanske en bild om herrn orkar?

Verkar vara någon liknande operation jag får göra för att få
korrekt pedalkänsla. Jag har ju Brembo-oken från Seat Cupra,
men fortfarande original hbc. Finns inga genvägar!

_________________
L-P Johnsson
Citera
Erik Tryggvesson
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 235



elpe300 skrev:
Tackar för svaret! Kanske en bild om herrn orkar?


Lite mer bilder på eländet:

Man får ta bort "gaffeln" och gänga pinnen så man får på gaffeln från E30, sen är det klart på insidan.


Bultmönster och vacumanslutningar är samma.


Vill man som jag använda original bromsrör/slippa dra nya, så får man svarva en distans. Annars kan man montera hbc direkt på servot, längden på pinnen inne i servot måste dock ändras i båda fallen.




Svårt att fånga distansen på bild, ska se om jag kan lyckas bättre...

_________________
/ Erik Tryggvesson
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3658



Händer det något kul med denna bil?

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Galet hög finish! Blir mer och mer sugen på att riva M3'an och helrenovera :-)
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3658



BMWTobbe skrev:
Galet hög finish! Blir mer och mer sugen på att riva M3'an och helrenovera :-)



Tobbe, gör det! Du har ju ändå lagt ner en hel del tid och slantar på din bil så varför inte fortsätta?! thumbs up

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 366


Trådstartare
Jo, det händer saker fast det har kommit lite andra bilar ivägen och av gammal tradition bli bilen alltid klar tidigast till Knutstorpsträffen

Några bilder kan jag inte bjuda på än...

Klart:
- 6-punktsbälten (Schroth)
- Ny golvmatta (BMW original förstås)
- Renovering av kabelstam och värmepaket
- Lagat litet rosthål vid gaspedalen
- Sytt ny täckmatta för baksäte
- Nya till och från banan däck (Toyo T1R på BBS RS replikor)

På gång:
- Växellådsrenovering i förebyggande syfte
- Ny kamaxel (införskaffad och monterad i toppen)
- Nya spridare
- Civinco styrsystem (härva är färdigkonstruerad)
- Ny fälg och däck setup
- My Laps transponder

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Hyundai i30N -23, 325i -88, MV Agusta 800
Citera
E3-otto
Norrahammar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 403



otrolig/pervers puts!

Mycket imponerande bygge!

Trevligt att träffas igår, många år sedan man hade habegär på en nytillverkad bmw. Din 1M är så skönt brutal.. Och vit dessutom.

/otto

_________________
Magnus Ottosson

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
hartge
åtvidaberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 687



vad e det för färg du lackat insug o ventil kåpan i ??

_________________
Pierre Rosenholtz

bmw 530D Touring -10
Citera
Lukas.
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 50



Erik Tryggvesson skrev:
Nu till besöket hos Bert-olas dyno. Vi tänkte att det kan ju vara kul att se om det finns något pulver i den gammla järnspisen. Och nja det var väl sådär, enligt Alpina (vilket motorn är snarlik) ska den lämna 254hk vid 5900 varv och 320nm vid 4000 varv. Detta nåddes inte riktigt.

I motorn: 214hk och 319nm
På hjulen: 195hk och 294nm


Maxeffekten kommer alldeles för tidigt också, 5100 varv, vilket märks när man kör. Lite som att köra diesel, vi växlade runt 5500 varv på Knutstorp, det lönade sig inte att varva mer. Men vrid verkar det finnas gott om iaf.


Så här finns mer att hämta, både Bert-ola och vi misstänker kamaxel då den inte riktigt motsvarar specen på Alpinas kam. Vi kör med en Dr.Schrick då 12.000 bagis för en metallstav från Alpina inte lockade då vi plockade ihop motorn. Så det blir till att leta upp en annan kamaxel och sedan ska det nog till en mappning också tills nästa gång...

och samma igen tack oskar för bilderna!


Tjena! Riktigt imponerad av finnishen och stilen. Helt rätt! :up
och angående bromsningen ifrån 2009 så är effekten helt rimlig, med rätt kam är nog en 10hk toppeffekt till lätt hämtat! Klämma ut 260ehp ur en m30 gör man inte med lite renovering och speedparts. En original renoverad 3.5a leverarar nog inte mer än 200 pållar i motorn. Och 211 är original...


Mvh

_________________
Mvh Lukas Wiklund

Honda S2000 AP1 -00
BMW M535i -87
Ford Granada -85
Citera
Carnesköld
Nyköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 451



Galet vilken puts du har thumbs up
Kul att se en Alpina maskin till. Såg att du bromsat din i Dynapack, tror inte du ska hänga så mycket läpp över att du inte nådde upp till dina förväntade siffror. Dynapacken kan vara ganska snål på effektsvagare motorer.
Har ju liknande rova i min 635a.

_________________
Niclas Carnesköld

Kulbil: BMW 635 B9
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 366


Trådstartare
Länge sedan man skrev något, får uppdatera byggloggen lite;

- dBilas separata spjäll monterade tillsammans med kolfiberinsug/plenum från Reverie.
- Omkonstruerad härva till sprut och tändning
- Halvbur inskaffad
- Ny kopplingssetup (Sachs Performance M3 Sport Evo)
- PU bussningar istället för delrin I bakvagnen
- Bromsservo borttaget
- Mindre generator

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Hyundai i30N -23, 325i -88, MV Agusta 800
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Johan Tryggvesson skrev:
Länge sedan man skrev något, får uppdatera byggloggen lite;

- dBilas separata spjäll monterade tillsammans med kolfiberinsug/plenum från Reverie.
- Omkonstruerad härva till sprut och tändning
- Halvbur inskaffad
- Ny kopplingssetup (Sachs Performance M3 Sport Evo)
- PU bussningar istället för delrin I bakvagnen
- Bromsservo borttaget
- Mindre generator


Kul att det händer grejor

1. Har själv funderat på att ta bort mitt bromsservo, hur upplever ni bromsarna efter den operationen? Har ni ändrat pedal-ration något?

2. Ljudfil pronto! Vill höra bröööl och jag antar att jag inte är ensam

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 537



Micke Fagner skrev:
Johan Tryggvesson skrev:
Länge sedan man skrev något, får uppdatera byggloggen lite;

- dBilas separata spjäll monterade tillsammans med kolfiberinsug/plenum från Reverie.
- Omkonstruerad härva till sprut och tändning
- Halvbur inskaffad
- Ny kopplingssetup (Sachs Performance M3 Sport Evo)
- PU bussningar istället för delrin I bakvagnen
- Bromsservo borttaget
- Mindre generator


Kul att det händer grejor

1. Har själv funderat på att ta bort mitt bromsservo, hur upplever ni bromsarna efter den operationen? Har ni ändrat pedal-ration något?

2. Ljudfil pronto! Vill höra bröööl och jag antar att jag inte är ensam


Ja lite bilder och ljudfil vore inte fel

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Erik Tryggvesson
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 235



Lite nya bilder på eländet:







Micke Fagner skrev:
1. Har själv funderat på att ta bort mitt bromsservo, hur upplever ni bromsarna efter den operationen? Har ni ändrat pedal-ration något?

2. Ljudfil pronto! Vill höra bröööl och jag antar att jag inte är ensam


Vi har plockat bort bromsservon nu i vinter så vi har inte provkört än. Men rapport kommer till våren om allt vill sig väl Yes vi har ändrat pedal-ration.

Kan bjuda på en liten ljudsnutt: https://www.youtube.com/watch?v=UQMCRhPGr-g

_________________
/ Erik Tryggvesson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 335i Alpina -89
<<   1, 2, 3, 4   >>
7 besök senaste veckan (48070 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande