Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 7 besök senaste veckan (48070 totalt) |
En liten uppdatering av höstens och vinterns projekt.
- Ny slutväxel, 3.15 från en Z3 2.8. Uppdaterad med 40% broms. Nu kommer 4:e och 5:e växeln till användning igen. ![]() - Samtliga rutor bytade till nya gröntonade. Gamla rutan fick ett otrevligt stenskott på Knutan sist. - Nytt bromsarrangemang, Käfer Sport ok runt om med större skivor. Mindre bromsservo (från Renault Clio ![]() ![]() - Lite allmänt inredningspyssel, svart innertak, ny hatthylla och golvmatta. 6-punktsbälten och förberedelser för bur ska fixas också. _________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, Hyundai i30N -23, 325i -88, MV Agusta 800 |
||||
528 E28 har samma diameter på HBC som bilen som bromsarna kommer ifrån ![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Det var av den anledningen. ![]() ![]() _________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||||
![]() Såg att ni valde 110/50 N/mm fjädrar. Funkar det bra eller har ni bytt fjädrar sen dess? Anledningen att jag undrar är att jag kommer att få liknande vikt över framaxeln med mitt bygge med V12a. Den väger i princip samma som er 3.5 liters sexa. _________________ Gustaf Wettermark BMW M3 E30 Replika V12 BMW E30 cabrio V8 BMW 323Ti -00 SLE BMW 520 E12 -73 |
||||
För att få dit Ränå servot måste man dels korta och modifiera bromsstången samt göra en distans mot huvudcylindern. Bultcirkeln är dock detsamma.
e28 528i har, precis som påpekats, samma storlekar på cylindrarna som Boxter. Pedalkänslan och effektiviteten upplevs subjektivt mycket bättre nu.
_________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, Hyundai i30N -23, 325i -88, MV Agusta 800 |
||||
Tack!
![]() Vi kör på samma chassi setup som förra året. Motorn är maximalt tillbakaflyttad (så långt det går utan att svetsa i torpeden) så den lilla extra vikt man får jämtemot en M20 känner man inte av. Bilen känns förhållandevis neutral så vi exprimenterar mer med däck och däcktryck nu.
_________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, Hyundai i30N -23, 325i -88, MV Agusta 800 |
||||
Tackar för svaret! Kanske en bild om herrn orkar?
![]() Verkar vara någon liknande operation jag får göra för att få korrekt pedalkänsla. Jag har ju Brembo-oken från Seat Cupra, men fortfarande original hbc. Finns inga genvägar! _________________ L-P Johnsson |
||||
Lite mer bilder på eländet: ![]() Man får ta bort "gaffeln" och gänga pinnen så man får på gaffeln från E30, sen är det klart på insidan. ![]() Bultmönster och vacumanslutningar är samma. ![]() Vill man som jag använda original bromsrör/slippa dra nya, så får man svarva en distans. Annars kan man montera hbc direkt på servot, längden på pinnen inne i servot måste dock ändras i båda fallen. ![]() ![]() Svårt att fånga distansen på bild, ska se om jag kan lyckas bättre... _________________ / Erik Tryggvesson |
||||
Tobbe, gör det! Du har ju ändå lagt ner en hel del tid och slantar på din bil så varför inte fortsätta?! ![]() _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||
Jo, det händer saker fast det har kommit lite andra bilar ivägen och av gammal tradition bli bilen alltid klar tidigast till Knutstorpsträffen
![]() Några bilder kan jag inte bjuda på än... Klart: - 6-punktsbälten (Schroth) - Ny golvmatta (BMW original förstås) - Renovering av kabelstam och värmepaket - Lagat litet rosthål vid gaspedalen - Sytt ny täckmatta för baksäte - Nya till och från banan däck (Toyo T1R på BBS RS replikor) På gång: - Växellådsrenovering i förebyggande syfte - Ny kamaxel (införskaffad och monterad i toppen) - Nya spridare - Civinco styrsystem (härva är färdigkonstruerad) - Ny fälg och däck setup - My Laps transponder _________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, Hyundai i30N -23, 325i -88, MV Agusta 800 |
||||
otrolig/pervers puts!
Mycket imponerande bygge! Trevligt att träffas igår, många år sedan man hade habegär på en nytillverkad bmw. Din 1M är så skönt brutal.. Och vit dessutom. /otto _________________ Magnus Ottosson Peoples Choice BOS 2015 ![]() Masterstarter 2011 ![]() Kulbil: BMW 2800 -71 Kulbil glidare: 735ia -84 Bruksbil: BMW 323ti -00 |
||||
Tjena! Riktigt imponerad av finnishen och stilen. Helt rätt! :up och angående bromsningen ifrån 2009 så är effekten helt rimlig, med rätt kam är nog en 10hk toppeffekt till lätt hämtat! Klämma ut 260ehp ur en m30 gör man inte med lite renovering och speedparts. En original renoverad 3.5a leverarar nog inte mer än 200 pållar i motorn. Och 211 är original... Mvh _________________ Mvh Lukas Wiklund Honda S2000 AP1 -00 BMW M535i -87 Ford Granada -85 |
||||
Galet vilken puts du har
![]() Kul att se en Alpina maskin till. Såg att du bromsat din i Dynapack, tror inte du ska hänga så mycket läpp över att du inte nådde upp till dina förväntade siffror. Dynapacken kan vara ganska snål på effektsvagare motorer. Har ju liknande rova i min 635a. _________________ Niclas Carnesköld Kulbil: BMW 635 B9 |
||||
Länge sedan man skrev något, får uppdatera byggloggen lite;
- dBilas separata spjäll monterade tillsammans med kolfiberinsug/plenum från Reverie. ![]() - Omkonstruerad härva till sprut och tändning - Halvbur inskaffad - Ny kopplingssetup (Sachs Performance M3 Sport Evo) - PU bussningar istället för delrin I bakvagnen - Bromsservo borttaget - Mindre generator _________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, Hyundai i30N -23, 325i -88, MV Agusta 800 |
||||
Kul att det händer grejor ![]() 1. Har själv funderat på att ta bort mitt bromsservo, hur upplever ni bromsarna efter den operationen? ![]() 2. Ljudfil pronto! Vill höra bröööl och jag antar att jag inte är ensam ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Ja lite bilder och ljudfil vore inte fel ![]() _________________ Magnus Lidholm |
||||
Lite nya bilder på eländet:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Vi har plockat bort bromsservon nu i vinter så vi har inte provkört än. Men rapport kommer till våren om allt vill sig väl ![]() Kan bjuda på en liten ljudsnutt: https://www.youtube.com/watch?v=UQMC _________________ / Erik Tryggvesson |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 7 besök senaste veckan (48070 totalt) |